Vraag over isolatie schuine wanden en verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 02:01
Beste klussende tweakers,

Na project keuken en gang zit het project bovenverdieping dr aan te komen. De bovenverdieping wordt de grootste klus maar dan is het
huis ook zo goed als af.

Op de bovenverdieping gaan we van 2 slaapkamers 1 grote master maken en de badkamer wordt een slag groter en compleet gerenoveerd.
De renovatie van de badkamer laat ik doen, sloopwerk en het weghalen van de muur tussen de 2 slaapkamertjes doe ik zelf.
Ook wil ik de schuine wanden allemaal opnieuw gaan isoleren en een nieuwe laag gipsplaten er tegenaan doen. De schuine wanden zijn
door de vorige bewoonster geïsoleerd door vanaf de zolder glaswol achter het gips van de eerste verdieping te drukken......

Ik heb even een paar vragen over het isoleren van de wanden en de vloer.
1: De wanden boven zijn op de voor- en achterkant na allemaal schuine wanden. Het dat is van buitenaf gezien opgebouwd uit
dakpannen, panlatten, dakbeschot en gordingen. Welke isolatie het beste te gebruiken?
En is het dan: dakpannen, panlatten, dakbeschot, gordingen, isolatie en dampremmende folie?

2: Ik loop ook met het idee om de vloer tussen de begane grond en de 1ste verdieping te isoleren met als reden de warmte meer
op de benedenverdieping te houden. Nu is het vanuit de woonkamer gezien: gipsplaten, vloerbalken en daarop weer de
vloerplanken van de eerste verdieping. Heeft het isoleren tussen de vloerbalken nut? Ik wil dus vanaf boven gaan isoleren zodat ik
beneden niet hoef te slopen. Vloerplanken boven gaan er sowieso uit ivm een schoonmaakactie na een muizenplaag.
Ik wil dus na het verwijderen van de vloerplanken en te hebben schoongemaakt isolatie tussen de balken plaatsen, de
vloerplanken weer terug plaatsen en daar misschien nog een laag OSB overheen leggen. Eindlaag wordt laminaat.

Tips en hulp met deze klus zijn welkom!

Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Naar mijn idee is (glas)wol voor de schuine wanden handiger dan harde platen, tenzij je eerst de muur bekleed en het frame tegen de isolatie aan zet dan zou je met bijv. PIR ook goed weg kunnen.
Het ligt ook aan de ruimte die je kwijt wilt aan de isolatie en welke isolatie waarde je wil bereiken?

Ubakus is een handige tool om e.e.a. mee te berekenen en te simuleren. Daar kun je ook mee zien of er ergens een condensprobleem gaat ontstaan.

Aan de binnenzijde dampdichte folie.

Ik zou persoonlijk de tussenvloer ook isoleren, als je toch de vloerplanken verwijderd, al is het maar voor het geluid.
Heeft het nut? Financieel gezien is het verwaarloosbaar, het is vooral een comfort kwestie. Als je boven of beneden nog airco wilt plaatsen om ook nog te koelen zal het zeker helpen.

Als je de vloerplanken verwijderd, zou ik sowieso op de vloerbalken een steenwol strip of equilevant leggen om het contactgeluid te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:44
Wij hebben een vergelijkbaar huis met ook schuine wanden boven. (mansardekap)

Dakopbouw:
Dakpannen, panlatten, spinvlies, dakbeschot, glaswol , dampdichte folie, rachelwerk, gipsplaat.

Ook hebben we de verdiepingsvloer geïsoleerd met steenwol platen.
Dit is echt een aanrader.
Ten eerste omdat de kamers boven gewoon koel blijven als je beneden stookt.

Maar het is ook een aanzienlijk verschil in geluid.

Wij hebben 3 jaar terug op de uitbouw uitgebouwd boven, hier is omdat de isolatie OP het uitbouwdak lag geen isolatie tussen de balken gestopt.
De dakisolatie is natuurlijk weggehaald zodat de vloer doorloopt.

Ik kan met de warmtebeeldcamera verschil zien in de plafond temperatuur tussen het geïsoleerde en geïsoleerde deel.
Maar vooral als de kinderen boven spelen is er enorm veel verschil in geluid beneden.

Ik zou dus adviseren het te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Amtelode schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:27:

Als je de vloerplanken verwijderd, zou ik sowieso op de vloerbalken een steenwol strip of equilevant leggen om het contactgeluid te beperken.
Je bedoeld die strookjes die ze langs muren gebruiken om een zwevende vloer te ontkoppelen?
Die druk je gewoon plat en doen helemaal niets meer, die zijn totaal ongeschikt om op die manier te belasten daarnaast helpt het benodigd aantal draadnagels/schroeven ook niet als je wil ontkoppelen. ontkoppelen op die manier heeft gewoon heel erg weinig zin. of je moet de vloer los leggen op rubber maar dat is ook niet echt aan te bevelen.
Wat ik zou doen is het tegenovergestelde en de vloer vervangen voor platen en die juist lijmen op de balken ipv proberen te ontkoppelen. dan heb je minder kans op kraken en als je contact geluid tegen wil gaan zou ik er een zwevende vloer op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Het ligt ook aan de ruimte die je kwijt wilt aan de isolatie en welke isolatie waarde je wil bereiken?
Nou wij wonen buitenuit, het hoeft niet warm te zijn binnen op de slaapkamer en kleedkamer maar het moet
ook niet stervend koud zijn!
Heeft het nut? Financieel gezien is het verwaarloosbaar, het is vooral een comfort kwestie. Als je boven of beneden nog airco wilt plaatsen om ook nog te koelen zal het zeker helpen.
Je hebt nu ook verlies van warmte naar boven lijkt mij met alleen een gipsplaat en houten planken. Zal dus
vooral om de comfort gaan beneden en wie weet ook besparing qua gas?
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
FRANQ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:22:
Ook hebben we de verdiepingsvloer geïsoleerd met steenwol platen.
Dit is echt een aanrader.
Ten eerste omdat de kamers boven gewoon koel blijven als je beneden stookt.
Welke RD waarde heb jij bij de isolatie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ruudstertje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:53:
[...]

Welke RD waarde heb jij bij de isolatie gebruikt?
vloer 120mm rockwool dat is RD3.2

Dak is met 120mm isover platen gedaan, die zijn RD3.5
Maar dat vind ik nu 13 jaar later aan de lage kant.
Ik zou daar nu zoveel mogelijk in stoppen.

Ik stook nog met een gasketel en radiatoren.
Maar heb wel evohome.

Op een koude winterdag kan ik het boven gewoon tussen de 16 en 18 graden houden terwijl ik beneden 20-21 graden stook.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 05-04-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik ben het met @FRANQ eens om er zo veel als mogelijk in te stoppen.

Vooral qua constructie moet dat mogelijk zijn.
Financieel en qua ruimte zul je zelf moeten beslissen.

Ik gebruik als richtlijn/doel voor renovatie de waarden in het bouwbesluit voor nieuwbouw.
Het dak moet nu een nieuwbouwwaarde van RC 6 hebben, en de gevels moeten een nieuwbouwwaarde van 4,5 hebben.
https://www.subsidiesisolatie.nl/bouwbesluit-en-rc-waarde/

Ik kijk persoonlijk alleen naar de R-waarden van het isolatie materiaal, een gipsplaat en dakbeschot heeft zo een lage R-waarde (denk aan 0,07 voor gipsplaat) dat het verwaarloosbaar is.

Voor de gevel heb je dan voor glaswol 170mm en PIR 100mm nodig :+
Kun en wil je die ruimte missen, is het financieel mogelijk? Dan gewoon doen, anders lager gaan tot de gewenste situatie.

De gas besparing met je tussenvloer zul je beslist hebben, ik denk echter dat de berekening daarvoor heel lastig is i.v.m. geen graaddagen kunnen gebruiken en dat je stiekem toch boven stookt etc.

Beneden zal het i.i.g. langer warm blijven en minder energie nodig hebben om op te warmen.

@twain4me
Nee geen randstroken, oplegstroken die geschikt zijn, die heb je in verschillende materialen. Steenwol, rubber, vilt etc.
Bijvoorbeeld zoiets;
https://www.jakodirect.nl...Ziar-emJxriMaAhqHEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Amtelode Ik zou ook zeker voor minimaal Rc6 gaan als ik het over kon doen.

@Ruudstertje
13 jaar geleden was het allemaal nog anders, toen was Rc3.5 al zat.

Bij ons huis kon je tussen het dakbeschot door naar buiten kijken.
Dus het hele dak is vervangen.
De balken zijn zeker 18cm dik, dat had ik gewoon vol moeten stoppen, nu kom ik er niet meer bij.

Energie word duurder, je gaat met lage temperatuur stoken, eventueel ga je zelfs koelen in de zomer.
Gewoon maximaal isoleren.

Glas vervangen kan allemaal achteraf.
Als je nu HR++ of HR+++ neemt en er komt over 15 jaar HR+++++ uit, dan is een kozijn altijd te vervangen.
Je hele dak doe je niet zomaar.

@Amtelode
Die viltstroken heb ik bewust niet gedaan.
Je gaat je vloer toch vastschroeven, en dan zit er geen beweging in.
Ik zou dan eerder zwevend een fermacell plaat met viltlaag op de ondervloer leggen waarop je verder werkt.
De schroeven maar zeker spijkers kunnen gaan kraken/piepen in het hout als je erover loopt.

Zelf heb ik op de verdiepingsvloer 1 laag 18mm osb , met daarop 10mm lamelparket (volledig verlijmd)
Heb geen gekraak of andere bijgeluiden.
Bonken blijf je met vilt ook wel horen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:58
Wij hebben ons huis onlangs compleet naar de nieuwbouwwaarden laten isoleren. Het dak is van buitenaf met 13 cm PIR geïsoleerd en de gevels aan de binnenkant (RC4,5). Tussen de verdiepingen is rockwool geplaatst en is het plafond zwevend opgehangen om contactgeluiden te verminderen.
Glas vervangen kan allemaal achteraf.
Als je nu HR++ of HR+++ neemt en er komt over 15 jaar HR+++++ uit, dan is een kozijn altijd te vervangen.
Je hele dak doe je niet zomaar.
Wij hebben alle kozijnen en het glas laten vervangen door HR+++. Dit kan niet zomaar in de bestaande kozijnen geplaatst worden in verband met de dikte en het gewicht. Houdt hier met het eventueel vervangen van de kozijnen rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarno_dekker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-04 14:07
Tav vraag 2, de tussenvloer. Het isoleren, dit heb ik bij inmiddels twee woningen gedaan. Met succes.

Het kan op verschillende manieren met diverse effecten:
- Isolatiebedrijf vragen vanaf onderaf de ruimtes tussen de balken vol te blazen met isolatiemateriaal. Je krijgt hiermee kleine gaatjes in je plafond. Het te gebruiken isolatiemateriaal bepaald of het alleen voor warmte en/of ook geluid werkt. Als het plafond nog afgestukt moet worden is dit handig te doen.
- Van bovenaf, alle houten planken er uit, je kijkt dan op de houten balklaag/op het plafond. Je kan hier dan elk gewenst isolatiemateriaal inleggen. Steenwol werkt ook erg goed voor geluid. Planken weer terug en klaar.
- Gaatjes in de vloer maken van bovenaf, ook hier kan je elk gewenst soort isolatie inblazen. Steenwol-achtige materialen werken voor zowel isolatie als geluid, PIR doet vooral warmte en minder geluid.

Wij hebben inmiddels de ervaring dat het isoleren van het plafond een ENORM effect heeft op de energierekening. Als je op de begane grond stookt, gaat de warmte ten slotte niet/minder door naar boven. Uiteraard blijft het boven dan ook minder warm.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties!

Moet ik ook gebruik maken van dampfolie als ik de verdiepingsvloer isoleer?

Zit momenteel in de sloop fase van de wanden en plafonds op de eerste verdieping..... Wat een bende...

[ Voor 29% gewijzigd door Ruudstertje op 21-04-2023 02:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHPiftP9R7c3VcBrdscQQV1CMCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2cBod1f0hy7AFisKNp8hmxt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit ik met een probleem.... Ik kan de vloerplanken bij de badkamer er niet uit halen.... De badkamer is door de vorige bewoners op de houten vloer geplaatst. De wand staat dus op de houten vloer (gips wand).

Nu hoop ik dat ik de isolatie er deels onder kan drukken.. Maar wat voor invloed heeft het als ik onder de badkamer niet isoleer en onder de rest van de vloer wel? Raak ik dan niet alle warmte kwijt via het niet geïsoleerde deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Vandaag een bouwkundige gebeld waar ik in het verleden wel eens contact mee heb gehad tijdens onze zoektocht naar een woning. Hij gaf aan dat het geen problemen geeft als het deel onder de badkamer niet geïsoleerd is.

Nu isolatiemateriaal kopen. Iemand tips voor een goed en betaalbaar adres?
Ik heb ruimte voor maximaal 16 cm dikke isolatie.

Zit er merkbaar kwaliteitsverschil in glaswol van de zelfde dikte bij de dure en bekende merken en het eigen merk van een bouwmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Ruudstertje schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]

Nu zit ik met een probleem.... Ik kan de vloerplanken bij de badkamer er niet uit halen.... De badkamer is door de vorige bewoners op de houten vloer geplaatst. De wand staat dus op de houten vloer (gips wand).

Nu hoop ik dat ik de isolatie er deels onder kan drukken.. Maar wat voor invloed heeft het als ik onder de badkamer niet isoleer en onder de rest van de vloer wel? Raak ik dan niet alle warmte kwijt via het niet geïsoleerde deel?
Je ziet toch waar de balken lopen? Kan kun je daar op het hart toch de mulitool in zetten ?

En je kan als doe het zelver ook prima b-keus glaswol kopen. Als er rollen tussen zitten die iets dunner/dikker/smaller/breder zijn dan is dat iets meer werk.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 25-04-2023 20:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
BCC schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:09:
[...]

Je ziet toch waar de balken lopen? Kan kun je daar op het hart toch de mulitool in zetten ?

En je kan als doe het zelver ook prima b-keus glaswol kopen. Als er rollen tussen zitten die iets dunner/dikker/smaller/breder zijn dan is dat iets meer werk.
Ja ik zie waar de balken lopen. Jij ook als het goed is. Ik kan niet alles doorhalen aangezien er ook balken/planken onder de muur vd badkamer doorlopen. Ik kan de planken bij het middelste rode streepje doorhalen en alle planken onder de middelste rode streep weghalen. Er boven dus niet ivm muur badkamer.

Zag later je toevoeging van het glaswol. Duidelijk. Glaswol is glaswol lijkt mij...

[ Voor 31% gewijzigd door Ruudstertje op 27-04-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Hoe erg is het om de isolatie in het deel wat al geïsoleerd is te laten zitten en bij te isoleren? Die laag is ongeveer 10 cm dik. Ik heb ruimte voor 19cm dus als ik er een laag bij doe van 8 a 9 cm?

De isolatie die er nu zit heeft wel aan 1 kant zo'n aluminium laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruudstertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:22:
[...]

Ja ik zie waar de balken lopen. Jij ook als het goed is. Ik kan niet alles doorhalen aangezien er ook balken/planken onder de muur vd badkamer doorlopen. Ik kan de planken bij het middelste rode streepje doorhalen en alle planken onder de middelste rode streep weghalen. Er boven dus niet ivm muur badkamer.

Zag later je toevoeging van het glaswol. Duidelijk. Glaswol is glaswol lijkt mij...
opzich wel, het is allemaal "gesponnen" glas maar geloof mij van het slechtste soort ga je niet vrolijk worden. daar zit bijna geen bindmiddel in en jeukt en stoft veel erger dan bv knauf. het is echt niet allemaal exact het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Welke folie kan ik het beste gebruiken? Dampdicht of dampremend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruudstertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:24:
Welke folie kan ik het beste gebruiken? Dampdicht of dampremend?
in welke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Schuine wanden, deze zijn van buitenaf gezien opgebouwd uit:
dakpannen, panlatten, dakbeschot en gordingen.

Ik wil Knauf Naturoll 035 of 037 bestellen vanb 220mm dik.

Kom dr met de folie alleen niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruudstertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:47:
[...]

als dat echt je opbouw is dampdicht (binnen) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
twain4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:38:
[...]

als dat echt je opbouw is dampdicht (binnen) goed.
Ja dat is echt de opbouw. En waarom dampdichte folie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
Warme lucht kan meer vocht vasthouden dan koude lucht. Je wilt dus voorkomen dat de warme lucht in de isolatie kan en daar vocht gaat verliezen. Om die reden doorgaans dampdicht aan de binnenkant en dan bij voldoende open isolatie (steenwol e.d.) ook dampopen aan de buitenkant. Dampopen aan de buitenkant want dan kan het vocht er niet zo makkelijk in, maar wel relatief makkelijk uit verdampen. Daarnaast nog bijkomend voordeel dat de wind niet door de isolatie heen kan en het dus iets beter isoleert.

Maar je moet met dampopen wel opletten. Hier bijv. een muur met maar 5cm steenwol en als je daar dampopen folie aanbrengt ga je uiteindelijk problemen krijgen met vocht in de muren. Je zal in https://www.ubakus.de/ je dak in moeten vullen om te kijken wat het effect is.

[ Voor 36% gewijzigd door Caelorum op 01-05-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruudstertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Ja dat is echt de opbouw. En waarom dampdichte folie?
de simpelste manier om een constructie op te bouwen is binnen het meest damp dicht naar buiten het meest dampopen.

dampopen folie maakt de constructie niet meer dampopen dan hij is zonder, dus zolang je een redelijk sluitend dakbeschot hebt heeft dampopen folie toepassen vanuit de binnenkant weinig zin. als onderdak (tegen bv stuifsneeuw) uiteraard wel, maar dan moet je het dak open moet je een waterkerende dampopen folie plaatsen op de buitenkant.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zou ook losse isolatiekorrels kunnen spuiten / aanbrengen onder de badkamer. Dan heb je tenminste iets van isolatie.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49
Misschien denk ik te gemakkelijk maar je kunt de houtenvloer zo ver als mogelijk weghalen en dan de glaswol/steenwol er toch onder schuiven tussen de balken? Wij zijn met een soortgelijk klusje bezig en gebruiken Rockwool Solid platen (100mm), beetje frotten maar het zit echt prima (wij kunnen er overigens van onder bij omdat het plafond open is dus dat is nog een stuk eenvoudiger) :)

Isolatie tegen het schuine dak doen wij als volgt:
-Pannen - Panlatten - Beschot - Ventilatielatten - PIR 140mm - Gips
Door de ventilatie latten en open dakbeschot hoef je niet te klooien met folie, wel een ander verhaal als er folie op het dak ligt natuurlijk.

Verder wat een ieder hier zegt kan ik bevestigen; doe het zo dik mogelijk als je financieel toelaat. Alles is winst op termijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Mauritio schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:34:
[...]

en dan de glaswol/steenwol er toch onder schuiven tussen de balken?

Verder wat een ieder hier zegt kan ik bevestigen; doe het zo dik mogelijk als je financieel toelaat. Alles is winst op termijn!
Ja dat ga ik ook proberen. Zitten alleen veel schroeven en spijkers in het regelwerk dus dat gaat lastig worden.

Ja zo dik mogelijk doe ik ook. Schuine wanden en vloer zolder Naturoll 035 235mm RD 6,7 en de vloer tussen de eerste en tweede verdieping Naturoll 035 170mm RD 4,85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Mavamaarten schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:13:
Je zou ook losse isolatiekorrels kunnen spuiten / aanbrengen onder de badkamer. Dan heb je tenminste iets van isolatie.
Heb ik ook nog overwogen. Dit kan later altijd nog als het niet isoleren van dat deel van het plafond/vloer toch tegen valt. Zal vd winter weer nieuwe beelden maken met de warmtebeeldcamera om het verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Nu loop ik tijdens het slopen van de badkamer tegen het volgende aan, de zijkanten van de dakkapel waren
geïsoleerd met een dun laagje 5 a 10 cm glaswol, een isolatie van niks dus....

Het beste om aan de buitenkant PIR te plaatsen lijkt mij? en dit weer aftimmeren? Als het dus kan is aan de buitenkant isoleren de beste optie qua ruimte. En kan ik tegen de OSB platen van het dakje dakkapel ook PIR platen monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tkmeijer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:54
Ruudstertje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:34:
Nu loop ik tijdens het slopen van de badkamer tegen het volgende aan, de zijkanten van de dakkapel waren
geïsoleerd met een dun laagje 5 a 10 cm glaswol, een isolatie van niks dus....

Het beste om aan de buitenkant PIR te plaatsen lijkt mij? en dit weer aftimmeren? Als het dus kan is aan de buitenkant isoleren de beste optie qua ruimte. En kan ik tegen de OSB platen van het dakje dakkapel ook PIR platen monteren?
Om de wangen van dakkapellen te isoleren zijn multifolies erg handig. Het is spul wat uit de ruimtevaart komt en ook bij thermoskannen wordt gebruikt. Hoge rd waarde met een kleine dikte. Het heeft zich nu een weg gevonden naar de bouw om plekken te isoleren waar je maar met heel weinig ruimte kan werken. Bij de wangen van een dakkapel bijvoorbeeld.

Meestal moet je wel gelijk een hele rol aanschaffen. Veel meer dan je voor dat kleine stukje nodig hebt, maar misschien is er ergens een goede deal te vinden. Iemand die met restmateriaal zit bijvoorbeeld. Het is namelijk wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
tkmeijer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Om de wangen van dakkapellen te isoleren zijn multifolies erg handig.
Dank voor de tip! Duik ik even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Nou uiteindelijk alle wanden van de badkamer weggehaald. Was nogal "houtje touwtje" prutswerk... Kan nu dus overal goed bij qua isolatie.

Maar nog even een vraag over elektra en dampfolie. Hoe plaats ik de centraaldozen en de leidingen die naar de centraaldozen lopen?
Leidingen achter de folie? Daar waar ze door de folie gaan weer goed afplakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja dat of voor folie houden als dat kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbaanr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 20:15
Ruudstertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Ik weet niet of je al aan de gang bent met de folie, maar ik kan de Miofol 125S aan de binnenzijde wel aanbevelen. Het is een relatief stevige folie die niet bij de minste of geringste aanraking scheurt of lek raakt. Hij heeft bovendien makkelijke rode markeringen per 10 cm. Dat maakt het afmeten makkelijk. Bovendien is hij versterkt met vezels waar je gemakkelijk de nietjes over heen kunt schieten (als je een pneumatische tacker gebruikt zou ik de druk iets lager zetten anders schiet je ze er misschien alsnog doorheen). Als tape zou je de Vast-R tape kunnen gebruiken. Die plakt als een dolle en is ook stevig. Het is alleen lastig afsnijden/knippen. Let er op dat je de folie plaatst zodat je de letters kunt lezen (dus aan de binnenkant) en dat je ook de nietgaten afplakt.

De mate van dichtheid van een folie wordt overigens uitgedrukt in SD waarde. Hoe hoger hoe dichter de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
verbaanr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Ik weet niet of je al aan de gang bent met de folie, maar ik kan de Miofol 125S aan de binnenzijde wel aanbevelen. Het is een relatief stevige folie die niet bij de minste of geringste aanraking scheurt of lek raakt. Hij heeft bovendien makkelijke rode markeringen per 10 cm. Dat maakt het afmeten makkelijk. Bovendien is hij versterkt met vezels waar je gemakkelijk de nietjes over heen kunt schieten (als je een pneumatische tacker gebruikt zou ik de druk iets lager zetten anders schiet je ze er misschien alsnog doorheen). Als tape zou je de Vast-R tape kunnen gebruiken. Die plakt als een dolle en is ook stevig. Het is alleen lastig afsnijden/knippen. Let er op dat je de folie plaatst zodat je de letters kunt lezen (dus aan de binnenkant) en dat je ook de nietgaten afplakt.

De mate van dichtheid van een folie wordt overigens uitgedrukt in SD waarde. Hoe hoger hoe dichter de folie.
Heb die folie en rape ook liggen. Moet er nog aan beginnen. Verdiepingsvloer is inmiddels geïsoleerd naar daar had ik de folie niet nodig. Nu druk bezig met de badkamer welke gelukkig bijna klaar is.

Toch bedankt voor je input!
Pagina: 1