Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:06
Ik heb een Solax X3-MIC-5K-G2 5kW 3 fase omvormer met 12x eurener 410Wp half cut mono kristallijne zonnepanelen. Nu had ik vandaag een vreemde grafiek in het monitoring portaal. De zonnepanelen liggen er pas sinds een paar weken op.
Wat er gebeurde is dat een groot deel van de dag slechts 1kW vermogen werd opgewekt. Terwijl er gisteren een normale dag was. En qua zon was er vandaag een strak blauwe lucht zichtbaar.
Is er iemand die een idee heeft hoe dit kan zijn ontstaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJwwc-u1WeWjNP8zKCZ2vszKIz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ8joatIR1qsgGCsmJ5wHVUO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Wat was de netspanning gedurende die 2e dag?
(Over alle fasen!)

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 04-04-2023 21:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Die was tussen de 221 en 241. Voor alle fasenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyPgJUimMFk7e5izpLtHmkGf-D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RakOMhpHyjCP9gb45aQOMGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Okay dat is het dus zeker niet.

Heb je logging via de P1? (Of in elk geval meterstanden teruglevering)

Ik vind de lijnen van het vermogen vreemd recht... Dat doet me denken aan ontbrekende data... hoe onlogisch dat ook is met een wel compleet ogende spanning grafiek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Nee ik heb helaas geen p1 logging. Wel is de netbeheerder aan het werk geweest. Volgens de kaart niet in deze straat. Maar zou daar een verband mee kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Overbelasting (teveel DC spanning) lijkt niet aan de orde te zijn. Een te hoge netwerkspanning ook niet.
Als je temperatuursensoren hebt in de omvormer, kun je kijken of je daarmee een relatie ziet.

Ik denk dat wat @Ronald noemt de oorzaak zou kunnen zijn. Een sensorfout bijvoorbeeld. Het probleem kun je het beste melden bij de leverancier.

Op een digitale meter kun je de teruglevering van de dag zien, die moet ongeveer overeenstemmen met wat de omvormer rapporteert.

Kijk eens of het vandaag weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Tonne schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:41:
Nee ik heb helaas geen p1 logging. Wel is de netbeheerder aan het werk geweest. Volgens de kaart niet in deze straat. Maar zou daar een verband mee kunnen zijn?
Dat kan zomaar wel. Als ze in de buurt bezig zijn geweest kan het zijn dat ze noodaggregaat hebben ingezet. Daar zit een loadbalancer in om het grillige gedrag van PV op te vangen. Als die niet correct is ingesteld kan het zijn dat de netfrequentie te hoog of laag is geweest en je omvormer uit gaat. Dat geintje heb ik hier een paar jaar geleden gehad omdat ze een extra wijktrafo in moesten lussen in de middenspanning.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ds23man Ging bij de wisselende frequentie (of andere verstoring van sinusoide) de omvormer minder terugleveren of ging hij helemaal uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:49:
@ds23man Ging bij de wisselende frequentie (of andere verstoring van sinusoide) de omvormer minder terugleveren of ging hij helemaal uit?
https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem

Beetje verouderde site maar legt het principe goed uit. Momenteel is er al jaren geen omvormer meer op de markt die niet volgens dit principe werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:57:
[...]

https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem

Beetje verouderde site maar legt het principe goed uit. Momenteel is er al jaren geen omvormer meer op de markt die niet volgens dit principe werkt.
Daar staat dat die uit gaat. Dan heb ik ook gezien met een te lage AC spanning, ik was waarschijnlijk de enige in de buurt die erkte toen de spanning ergens tussen 200 en 210V lag omdat mijn omvormer aan stopte/starte/.. enzovoort. De marges voor spanning zijn behoorlijk groot: plus of min 10% vanaf 230V.

Maar in het geval van @Tonne blijft de omvormer op ongeveer hetzelfde niveau energie leveren - volgens de omvormer zelf. Het is dus zaak te kijken of de teruglevering volgens de energiemeter in de meterkast ongeveer hetzelfde aangeeft als de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:29:
[...]

Daar staat dat die uit gaat. Dan heb ik ook gezien met een te lage AC spanning, ik was waarschijnlijk de enige in de buurt die erkte toen de spanning ergens tussen 200 en 210V lag omdat mijn omvormer aan stopte/starte/.. enzovoort. De marges voor spanning zijn behoorlijk groot: plus of min 10% vanaf 230V.

Maar in het geval van @Tonne blijft de omvormer op ongeveer hetzelfde niveau energie leveren - volgens de omvormer zelf. Het is dus zaak te kijken of de teruglevering volgens de energiemeter in de meterkast ongeveer hetzelfde aangeeft als de omvormer.
Het verhaal wel even goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:34:
Het verhaal wel even goed lezen.
Kun je wat duidelijker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:41:
[...]

Kun je wat duidelijker zijn?
Dat een omvormer het vermogen terug regelt afhankelijk van de netfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Vandaag was de teruglevering weer normaal. Het lijkt er dus erg op dat de werkzaamheden toch van invloed waren op dit adres. Wellicht door de inzet van een aggregaat. Maar toch blijf ik het een vreemde zaak vinden.

De teruglevering via de meter kan ik niet zien. Op de draaischijfmeter zit helaas geen p1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Kun je de netfrequentie over de betreffende dag in een grafiek zetten? Dan heb je je antwood.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
hesselbeertje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:07:
Kun je de netfrequentie over de betreffende dag in een grafiek zetten? Dan heb je je antwood.
Heel de dag 50Hz, dat is het vreemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Ok, dus netspanning en frequentie niet afwijkend. Al is de hele dag precies 50Hz ook wel heel uitzonderlijk. Dat fluctueert normaal altijd iets...

Met de juiste frequentie en spanning zou er geen reden mogen zijn voor dit gedrag. Al blijft het erg toevallig dat het precies samenviel met de werkzaamheden.

Houd het in de gaten, als het weer gebeurt is er iets anders aan de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 05-04-2023 21:53 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
hesselbeertje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:52:
Ok, dus netspanning en frequentie niet afwijkend. Al is de hele dag precies 50Hz ook wel heel uitzonderlijk. Dat fluctueert normaal altijd iets...

Met de juiste frequentie en spanning zou er geen reden mogen zijn voor dit gedrag. Al blijft het erg toevallig dat het precies samenviel met de werkzaamheden.

Houd het in de gaten, als het weer gebeurt is er iets anders aan de hand.
Ik bedoel niet de hele dag exact 50,00, maar zo weinig afwijking dat er niets bijzonders te zien is in de grafiek. Minder dan 49,95 wordt het niet. En ook niet meer dan 50,05. Op alle drie de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Wellicht toch de werkzaamheden. Want verder zijn de grafieken normaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Tonne op 16-04-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 22:58
Van welke app komt uw screenshot? Ik heb ook een Solax omvormer maar dit ziet er niet zo uit in Solax Cloud bij mij.
Pagina: 1