Buffervat voor defrost nodig bij Hybride warmtepomp.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Is het nodig om een buffervat bij een hybride warmtepomp te nemen als je geen thermostaatkranen heb.

Wat ik er van begrijp wordt een buffervat geadviseerd om de warmtepomp te kunnen deforsten in de winter.
Maar als er niet genoeg warmte in het systeemwater zit en een buffervat nodig is om te deforsten is het dan sowieso niet te koud en is het efficiënter om de CV ketel te laten draaien?

Het Buffervat wordt ook de hele tijd verwarmd wat ook energie kost. Is het dan niet beter om voor die keren de cv ketel te gebruiken als het nodig is?

Soms zie ik ook dat een buffervat nodig is voor de doorstroming. Maar ik weet niet hoe een buffervat wordt aangesloten. Maar als hij op de retour zit waar het water uitkomt om de warmtepomp te deforsten moet het water toch eerst door het systeem voordat het in het buffervat komt en blijft de doorstroming in het systeem toch het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:03
Defrosten gebeurt al bij temperaturen rond 5 graden buitentemperatuur, dan is de wp vaak nog prima in staat om zuinig te verwarmen. Een hybride wp heeft vaak een vrij kleine verdamper en als deze zwaar aan de bak moet, heb je vaker defrosts. Een buffervat is geïsoleerd, die warmte gaat niet zomaar verloren. Bij een systeem dat zelf weinig inhoud heeft, of bufferwerking heeft zoals het beton van de vloerverwarming, is een buffer fijn, omdat defrosten sneller gaat, het systeem water niet te koud wordt en daardoor het systeem na de defrost sneller weer op temperatuur is. Ook schakelt met een buffer de wp minder vaak aan en uit als het systeem snel op temperatuur is. Een wp moet rustig en liefst zolang mogelijk achter elkaar blijven pruttelen (lees: uren lang) precies het verlies aan warmte door de muren en ramen compenseren. Dat is zuiniger en ook nog eens comfortabeler. Dus is een buffer bij radiatoren vaak nodig. Bij vloerverwarming kan het fijn zijn, maar kan het soms ook zonder.

NB: een hybride oplossing is prima als het nodig is, maar heb je ook all-electric bekeken? Dat je niet over 2 jaar denkt: jammer dat ik dat toen niet heb gedaan, nu moet ik nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Een beetje hybride kan ook de ketel vragen bij te springen tijdens een defrost als er te weinig warmte in het systeem zit. Dan is een buffervat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
All-electric is te duur voor mijn situatie en ik denk als de salderings regeling veranderd dat de stroomprijzen in de winter hoger wordt. Maar dat is een andere discussie niet voor dit topic.

Het verhaal dat een buffervat de doorstroming verbeterd klopt dit? Alles moet toch door het systeem. Als het water met een bypass door het buffervat gaat heb je toch een lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:52
Goedemiddag,
Mijn warmtepomp doet op het moment elke 1,5a 2 uur defrosten, is dat normaal?
Tijdens dit defrosten springt de cv heel even bij, paar tiende van een m3 gas per keer, is dit wel gezond voor de cv ketel?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!