Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_M
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 23:16
Gutenabend,

Voorheen 2x16GB 7200Mhz wat zonder problemen werkte. Nu wilde ik upgraden naar 64GB, dus 2x precies dezelfde sticks gekocht. Alle 4 sticks windows diagnosis op gedaan, geen problemen gevonden. Nu is het enige probleem de games en benchmark software vrij snel crashen. Soms met een nietszeggend rapport erbij (bij games) en soms zonder bericht. Snel teruggeswitched naar 32GB, problemen opgelost.

Ik vermoed dat mijn PSU misschien net niet goed genoeg is, maar voordat ik upgrade wil ik zeker weten dat ik in de goeie richting zit. Mijn PC valt niet uit, ik kan browser/youtuben zonder problemen.

PSU: MSI 850w
MB: MAG Z790 Tomahawk
CPU: I9-13900KF
GPU: RTX 4090
RAM: 2x16GB, waar ik dus 4x16GB van wil maken.

3 monitors, en wat USB dingen die eraan hangen. Volgens de calculator zou ik een PSU van 800-900w moeten hebben (minimaal).

Kan het zijn dat er een ander probleem met de RAM zelf is waardoor alleen games crashen? Of moet ik echt bij de PSU zijn die waarschijnlijk al tegen zijn limiet loopt?

Alvast dank!

Beste antwoord (via Chef_M op 04-04-2023 22:18)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
De site van Gigabyte noemt niet voor niets:
Max. overclocking frequency:
• 1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz
• 1DPC 2R Max speed up to 6600+ MHz
• 2DPC 1R Max speed up to 6400+ MHz
• 2DPC 2R Max speed up to 5600+ MHz
Je bent de geheugencontroller dik aan het overclocken, de cpu ondersteunt officieel maximaal 5600 MT. Jij draait hem op 7200.

Dat gaat nu goed, maar met 2 Dimmen per kanaal wordt de geheugencontroller zwaarder belast en blijkbaar redt hij deze snelheid niet meer.

Waar ga je die extra 32 GB voor gebruiken?

Je moet nu namelijk de keuze maken:
32 GB op 7200 vs 64 GB op 5600(+).

Als je voor het 2e gaat, dan zit er dus voor niets rete-duur geheugen in je PC.

Wat het snelste is, is afhankelijk van wat je ermee doet.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 04-04-2023 20:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Lijkt eerder dat je moederbord niet goed overweg kan met 4 geheugen modules of de modules onvoldoende gekoeld worden.

Elk ram module kan tot 10 watt trekken, anders test je het nogmaals door je pc in powersafe te zetten.
Je bent inderdaad minimaal 850 watt nodig maar tussen de PSU,s zit ook weer verschil.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:06
Ram verbruikt vrijwel niets. Psu is niet het probleem.

Je kan memtest een nachtje laten draaien, of probeer al eens 32GB met het nieuwe setje te draaien. Werkt dat wel stabiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:20
Een dual channel RAM kit is voor een mobo altijd makkelijker dan 4 sticks op dezelfde snelheden en timings. Je voeding is niet het probleem.
Je krijgt waarschijnlijk memory errors op de door jouw ingestelde timings, draai maar eens memtest86+ om te zien dat de boel stabiel is op alle gebruikte combinaties?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• White Feather
• 1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz
• 1DPC 2R Max speed up to 6600+ MHz
• 2DPC 1R Max speed up to 6400+ MHz
• 2DPC 2R Max speed up to 5600+ MHz
Je bent de geheugencontroller dik aan het overclocken, de cpu ondersteunt officieel maximaal 5600 MT. Jij draait hem op 7200.

Dat gaat nu goed, maar met 2 Dimmen per kanaal wordt de geheugencontroller zwaarder belast en blijkbaar redt hij deze snelheid niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 04-04-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_M
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 23:16
Dank iedereen! Ligt dus niet aan mijn PSU.
White Feather schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:03:

[...]

Die info had ik gevonden bij mijn MSI MoBo idd! Ik wist alleen niet 1DPC 1R betekende. Nu wel bekend.

Ik zal iets toelichten, heb 2 identieke systemen (1 thuis voor gaming, 1 op kantoor voor videoediting), ik heb de 32GB die in mijn gamePC zat overgebracht naar mijn officePC om de 64GB te testen. Nu dat verhaal niet doorgaat, blijf ik (bij mijn gamingPC) wel op de 32GB 7200mhz. Mijn officePC laat ik voorlopig ook even zo als die is, maar als die een RAM upgrade nodig heeft dan ga ik wel voor de 64GB 5600mhz.

Dank voor de opheldering! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Chef_M schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:18:
Dank iedereen! Ligt dus niet aan mijn PSU.

[...]

Die info had ik gevonden bij mijn MSI MoBo idd! Ik wist alleen niet 1DPC 1R betekende. Nu wel bekend.

Ik zal iets toelichten, heb 2 identieke systemen (1 thuis voor gaming, 1 op kantoor voor videoediting), ik heb de 32GB die in mijn gamePC zat overgebracht naar mijn officePC om de 64GB te testen. Nu dat verhaal niet doorgaat, blijf ik (bij mijn gamingPC) wel op de 32GB 7200mhz. Mijn officePC laat ik voorlopig ook even zo als die is, maar als die een RAM upgrade nodig heeft dan ga ik wel voor de 64GB 5600mhz.

Dank voor de opheldering! _/-\o_
De 1 DPC betekent 1 Dimm per channel, de 1R betekent dat dat een single rank Dimm is.

Hoe meer Dimmen en hoe meer ranks, hoe lastig het aan te sturen is.

Een Dimm kan (in principe) zowel single als dual rank zijn. Gezien de 16 GB de helft is van de maximale hoeveelheid per Dimmslot (128 GB max met 4 Dimmen), zou dat ook gelden voor de Dimms die er nu in zitten. (De maximale hoeveelheid van 32 GB per Dimm kan op dit bord/platform alleen bereikt worden door 4 dual sided Dimms.)

Aangezien er bij 64 GB er of 2 Dimmen zijn die dual rank zijn of 4 Dimmen die minimaal single rank zijn, krijg je de volgende mogelijkheden.

• 1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz (komt dus maar tot 32 GB)
• 1DPC 2R Max speed up to 6600+ MHz (komt tot 64 GB)
• 2DPC 1R Max speed up to 6400+ MHz (komt tot 64 GB)
• 2DPC 2R Max speed up to 5600+ MHz (komt tot 128 GB)

De snelste variant met 64 GB is dan 1 Dimm per channel, dus 2 Dimms van 32 GB per stuk.

Als je wilt testen, dan kun je wel starten met 32 GB, dan de snelheid op 5600 zetten en dan de 32 GB erbij zetten. dat zou moeten werken. Daarna kijken hoe hoog je komt qua snelheid (al is bij echt gebruik van flink meer dan 32 GB het extra ramgeheugen gauw een stuk sneller dan wat extra snelheid in een Dimm.
Pagina: 1