youridv1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:32:
[...]
Die Speakers => meervoud dus per paar aanname ben ik het niet mee eens. Als het er niet
expliciet bij staat, bedoelen mensen bij passieve speakers altijd per stuk, ook als ze het meervoud speaker
s gebruiken.
Buiten jouw youtube comment die je gebruikt om je aanname op te baseren komn ik ook bij iedere review van de daytons een prijs van ~60-70 euro per paar tegen. Zoals bij die van audioscience review van 3 jaar terug.
"the regular "old style" Dayton B-652 speakers zijn ook niet de B652-
AIR, maar de goedkopere non AIR variant. Die zijn ook nu 33% goedkoper dan de AIR variant.
Dus imho loopt je berekening aan alle kanten scheef.
Beetje vreemd om aan te nemen dat jij denkt te weten wat anderen denken en/of schrijven, die vlieger gaat natuurlijk niet op, he? Als er over meervoud wordt gesproken neem je natuurlijk aan dat het om speakers (meer dan één, aannemelijk in de context een paar) gaat en niet om een enkele speaker, lijkt mij vrij logisch...
Als we jouw prijzen nemen van €70 per paar destijds ($84), dan is het zeer onwaarschijnlijk om tot $88 een "beginner's audiophile delight" werkend systeem te hebben, dit klopt juist van geen alle kanten en dat raakt kant noch wal! Nee, dit is m.i. gewoon klinkklare onzin, wie neemt dit nou serieus en dan op basis hiervan te adviseren of aan te bevelen, dit is toch geen Reddit waar populaire onzin de headlights van de dag zijn... Ja, leuk voor de orignele poster/uploader, meer clicks => more views => more income.
Zowel de air en non air zijn ver van "audiophile", laat staan waar het hier om gaat (en niet om jouw of mij gelijk te krijgen, want die indruk krijg ik) is of dit wel een goede koop is voor @
T Hampsink, niets meer, niets minder.
Als OP niet nieuw wilt kopen, dan is inderdaad tweede hands waarschijnlijk een stuk beter qua aanbod en prijs dan de daytons, air of niet. En zoals ik al eerder schreef heeft @
SunsetSundae een sterke value proposition voor budget amps gelinkt, de Aiyima A07. Je kan nog iets meer besparen voor een €40-50 Fosi amp (prima voor budget en niet veel eisende boekenplank speakers). Houdt echter rekening dat je genoeg wattage hebt in de amp (ik raad 1.5x minimum totaal aantal speakers' rms aan), minder kan ook, zolang volume binnen de perken blijft, zodat speakers niet gaan clippen en/of je de voeding opblaast.
Er zijn duizenden c.q. honderd duizenden verschillende soorten speakers te koop, lijkt me sterk dat iemand ze allemaal getest heeft en je hiermee kan adviseren en dan is het nog persoonlijk qua smaak. Neem meningen dan niet/nooit serieus en bij voorkeur zelf beluisteren als je deze route gaat bewandelen (neem ook je eigen amp mee) en doe zoveel mogelijk je eigen due dilligence w.b.t. data uit tests
Tevens is dit nog nergens vermeldt (alhoewel ik wel een ref hiernaartoe gaf eerder) en wel degelijk belangrijk, is de frequency response van speakers, die zijn allemaal anders in meer of mindere mate. Een degelijke kalibratie microfoon heb je waarschijnlijk niet en past ook niet binnen je budget. De 1280T komen vrij natuurlijk vs price al uit de fabriek uit vele tests. Doe hier research naar, want dit kan een dealbreaker zijn (m.i. belangrijker dan een dac).
Hier heb je nog een waardevolle SPL calculator als je vooraf plant @
https://mehlau.net/audio/spl/
Veel succes, alles is denk ik onderhand al gezegd van mijn kant wat waarde kan hebben in je besluit.