Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T Hampsink
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe speaker voor op mijn desk. Op dit moment zit ik met name te twiijfelen tussen de Edifier R1855DB en de Edifier R1700BT. Ik vroeg mij af of iemand toevallig ervaring had met 1 of beide van deze speakers en een van deze twee zou kunnen aanraden. Als iemand een andere speaker binnen deze prijsrange aanraadt, is dat natuurlijk ook erg welkom!

Alvast bedankt!
Thijs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Vertel, waarom twijfel je tussen die twee? Wat heb je zelf gevonden? Wat wil je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T Hampsink
Op tweakers zijn er in de categorie stereo boekenplankspeakers tussen de 100-150 niet heel veel speakers te vinden van merken waar ik bekend mee ben. Er staan in die categorie met name speakers van Wavemaster en Artsound, met weinig tot geen reviews. Daarnaast vind ik 2 boxen ook meer dan genoeg; ik heb geen 4 speakers en een subwoofer nodig. Deze twee boxen krijgen beide goeie reviews en zijn ook niet absurd duur. Ik ben van plan om hier met name muziek mee te gaan luisteren (ook al zal ik af en toe ook wel films/series mee gaan kijken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-07 08:27
Goedemorgen,

Voor het gamen en muziek luisteren heb ik de bose companion III series.
Ben daar zelf zeer tevreden over en ze zijn op het moment weer wat goedkoper geworden. (99euro)
uitvoering: Bose Companion 2 Series III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-07 15:21
Zelf heb ik deze: uitvoering: Pioneer DM-40 (Zwart)
Met daaraan een losse sub gekocht.
Top geluid voor het geld!

Zijn bij bax-shop ook te vinden, alleen is er een nieuwe serie, dm-40 d volgens mij.
zelfde spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb zelf een set Edifiers op mijn bureau en ben er zeer blij mee!

Vergelijk het vooral met PC speakers:
Je hebt iets minder lage tonen dan de overdreven lage tonen van een 2.1 setje. Maar dat is eerder goed dan slecht nieuws, zeker voor muziek.

Ook zijn de middentonen bij de Edifiers echt wel goed te noemen (voor het prijssegment waar je kijkt uiteraard) waardoor stemmen er heel goed uit komen.
Ik heb zelf de 1280’s. Toen veel vergelijkingen gelezen en uiteindelijk deze keuze gemaakt en ben daar zeer blij mee. Worden nu dagelijks gebruikt omdat ik nog meestal thuis werk.
De Edifier sets die jij hebt geselecteerd hebben nog wat meer vermogen, maar ik heb alleen een kantoorruimte te vullen en geen grote kamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 05-04-2023 10:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 13:26
Ik heb 1280's gehad van edifier en ik vond ze een beetje mwah. Voor de lage prijs zijn ze goed en ze werken leuk als desktop speakertje voor een beetje muziek of een youtube video, maar bij het kijken van een film valt je al snel op dat de verstaanbaarheid van de dialoog niet geweldig is omdat hoge tonen een beetje slecht naar voren komen. Is niet echt op te lossen met de treble knop... Verder klinken ze overall vrij neutraal, misschien ietwat warm.

Kan zijn dat dit beter is bij de 1700BT. Ik heb wel eens naar die speakers gekeken toen ik mijn 1280s wilde upgraden, maar dat is toen helemaal uit de klauw gelopen en ik heb uiteindelijk DALI Spektor 1's gekocht icm een SMSL SA300. Die combinatie bevalt mij perfect, maar is niet voor dit budget.
De reviews van die speakers zijn algemeen vrij positief

Is er een geen winkel waar je ze kunt beluisteren zoals wifimedia ofzo?

Over het algemeen is voor ongeveer dezelfde prijs een grotere luidspreker vaak wel beter voor allround gebruik. Goed geluid produceren met een kleine speaker is gewoon niet heel makkelijk. Dus als je voor die 150 euro speakers kunt vinden met 5 of zelfs 6 inch drivers is dat waarschijnlijk the way to go. Je bent met 4 inch best gelimiteerd vind ik.

En wat wil je met de speakers doen? Luister je veel muziek of is het voor normaal dekstopgebruik ofzo?

Overigens kun je even kijken bij youtubekanaal cheapaudioman.

Een ander idee is om voor een goedkope combo te gaan van flinke passieve speakers met een goedkope versterker.
Bijvoorbeeld:
https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-b652-air.html
https://www.soundimports.eu/en/smsl-a100.html
Voor ~200 euro
Let daarbij wel op dat de DA B652 een forse luidspreker is. Als je genoeg bureauruimte hebt en je graag muziek luistert, lijkt dit me een leuke optie. Maar als je gewoon desktopspeakers voor weinig zoekt is dit een beetje extreem.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 05-04-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik liever voor een goede actieve studio monitor/speaker gaan. Dat klinkt op hoog/laag qua tonen wel een beter vind ik.
Deze type speakers zijn wel iets duurder maar dat ga je merken. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Als voorbeeld Pioneer DJ DM-40D maar zou persoonlijk één stap omhoog gaan qua speaker.
Ik heb er jarenlang al plezier van en het klinkt nog steeds fantastisch.
Het enige nadeel wat ik vind, is dat je geluid niet direct kan regelen dus je moet wel een volumeknop op je toetsenbord hebben.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T Hampsink
Allereerst dank allemaal voor de reacties!

Ik vind zelf ook passieve speakers die nog een amplifier nodig hebben beter minder goed voor mijn doeleinde. Ruimte genoeg hoor, maar lijkt mij idd beetje extreem voor gewoon een setje desktopspeakers. Het setjes van Bose (de Bose Companion 2 series III) lijkt mij qua vermogen en grootte met name voor muziek niet helemaal waar ik naar op zoek ben. De Pioneer DM-40 zien er echter erg interessant uit en ik zal hier dus nog even naar gaan kijken.

Verder blijft mijn twijfel dan tussen de twee eerder genoemde modellen van Edifier. Op dit moment ben ik (vanwege mijn twijfel) toch geneigd om voor het setje te gaan met een hoger vermogen, dus de R1855DB.

Nogmaals erg bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 00:34
Als je een leuke kleine desktopversterker zoekt, kun je ook hier aan denken:
https://www.foxilon.com/product/a200/

Als je dat combineert met 2 boekenplankspeakers en eventueel een passieve subwoofer, dan heb ik je geweldig geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 14:57
T Hampsink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:03:
Allereerst dank allemaal voor de reacties!

Ik vind zelf ook passieve speakers die nog een amplifier nodig hebben beter voor mijn doeleinde.
Kan je dat onderbouwen? Door actieve monitors uit te sluiten loop je een hoop goede speakers mis.
T Hampsink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:03:

Verder blijft mijn twijfel dan tussen de twee eerder genoemde modellen van Edifier. Op dit moment ben ik (vanwege mijn twijfel) toch geneigd om voor het setje te gaan met een hoger vermogen, dus de R1855DB.

Nogmaals erg bedankt allemaal!
Ik kan geen goede metingen vinden van de R1855DB maar op basis van de metingen die ik wel kon vinden van dit merk zou ik zeggen, kijk lekker verder. Performance van Edifier is niet heel geweldig en een hoop speakers die ze maken zijn maar matig. Ergens ook niet gek want ze zijn wel spotgoedkoop.

Ik zou met jou budget dan gaan voor een KRK Rokit. Bv. dit model word heel goed gereviewed en je zal weinig gaan vinden wat beter dan dit presteert voor het geld:
https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.20711/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T Hampsink
Zie net trouwens dat ik het precies verkeerd om zei: ik wil dus liever actieve dan, zoals er eerst stond, passieve speakers. Die KRK speakers zien er goed uit! Ik denk dat ik deze dan ga bestellen, heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvD88
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-04-2023
Als je op zoek bent naar een goede allrounder en niet teveel geld wil uitgeven dan is de R855db een hele leuke set. Ik gebruik ze zelf al een jaar voor de TV aangesloten met optical. Voor de prijs uitstekend geluid en erg fijn dat je de hoge en lage tonen kan tweaken. Hiervoor had ik de Soundsticks III van Harman Kardon, dat was een geweldig setje maar helaas kapot gegaan. Ik heb in ieder geval geen spijt van de aankoop! Groetjes, Thomas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
T Hampsink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:54:
Zie net trouwens dat ik het precies verkeerd om zei: ik wil dus liever actieve dan, zoals er eerst stond, passieve speakers. Die KRK speakers zien er goed uit! Ik denk dat ik deze dan ga bestellen, heel erg bedankt!
Het is een goede keuze, maar wel twee keer zo duur als je budget - ze kosten €150 per stuk op de bekende adressen (Bax, Thomann)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T Hampsink
martyw schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:14:
[...]

Het is een goede keuze, maar wel twee keer zo duur als je budget - ze kosten €150 per stuk op de bekende adressen (Bax, Thomann)
Ohh, dankjewel voor je reactie. Ik dacht eerst dat het 150 per setje was op Bax :/ . In dat geval ga ik toch voor de Edifier R1885DB. Heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
ruftman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:14:
Als je een leuke kleine desktopversterker zoekt, kun je ook hier aan denken:
https://www.foxilon.com/product/a200/

Als je dat combineert met 2 boekenplankspeakers en eventueel een passieve subwoofer, dan heb ik je geweldig geluid.
Kan goedkoper als je geen subwoofer hoeft, voor de helft van dat bedrag heb je al via Ali een prima aangeschreven Aiyima A07. Als je tone controls en BT erbij wil is er voor iets meer de A07 Pro. De A07 lijkt meer een concurrent voor de Foxilon A40 van €120 als ik het zo bekijk, eerlijk is eerlijk.

Oh, en ik zie nu trouwens ook de A03, op basis van een wat verouderde amp chip (wat er in die A200 zit wordt niet nader verklaard, kan ook maar zo een TPA3116 zijn) maar dan heb je dus wél mooi sub-out voor een vriendelijk prijsje.

Afijn, kies er eentje, gooi er een goedkope Apple USB-C naar 3,5mm dongle bij als DAC (niet nodig, maar waarom genoegen nemen met een moederbord codec die altijd wel wat interferentie oppikt in de kast), verloopje naar tulp en dan zit je geramd.

Het toeval wil dat ik zelf net een A07 Pro geïnstalleerd heb met een paar Mission QX-1 MKII speakers eraan, dus ik preek misschien een beetje voor eigen parochie, maar ik bedoelde maar even aan te geven dat zo'n klasse D versterkertje je dus echt niet veel hoeft te kosten. :P

Toch, een setje powered speakers met USB-in en ingebouwde BT receiver is natuurlijk wel het makkelijkst. En als je gewoon acceptabel geluid bij je PC wil, kom je met een stel van die Edifiers van €100 al een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
T Hampsink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:17:
[...]

Ohh, dankjewel voor je reactie. Ik dacht eerst dat het 150 per setje was op Bax :/ . In dat geval ga ik toch voor de Edifier R1885DB. Heel erg bedankt!
Een passief alternatief is Dayton Audio B452-AIR luidsrekers met een simpel versterkertje als de SMSL SA-36A of de Lepai LP-2020AD, de Audiophiliac is er enthousiast over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
advies van @martyw lijkt me ook een sterke optie. Ik zou zelf voor de smsl A100 kiezen omdat deze ook een dac heeft, maar die 40 euro is snel bespaard natuurlijk als je een fatsoenlijke geluidskaart op je moederbord hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T Hampsink
martyw schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:09:
[...]

Een passief alternatief is Dayton Audio B452-AIR luidsrekers met een simpel versterkertje als de SMSL SA-36A of de Lepai LP-2020AD, de Audiophiliac is er enthousiast over
[YouTube: This $88 system is a beginner audiophile's delight]
Die combinatie ziet er erg goed uit, al is ie in euro's (of door de inflatie) wel een stukje duurder. Dan blijf ik twijfelen tussen de Pioneer DM-40 en de B652-AIR + SA-36A pro combinatie. Iemand nog iets te zeggen over deze speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper1987vd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-07 19:03
Stukje? Die B652-AIR speakers waren rond de €25 en nu ruim 3,5 keer zo duur. Destijds voor de prijs OK speakers (beter dan de "plastic desktop speakers" maar ver weg van audiophile kwaliteit), maar echt niet oké voor €87.

Edifiers zijn ook wel OK voor de prijs (ook beter dan plastic speakers), maar zoals zoveel al hebben gezegd, je bent beter af met passieve speakers als je voor betere audio kwaliteit wilt gaan.

Ik gebruikte zelf de Yamaha ns 333 voor mijn desktop (vervangen door groter formaat Bose 3-way die heel wat meer kost, maar wat een helder geluid komt eruit) en heb er een aantal in nieuwstaat in mijn ad (niet om mijzelf hier te promoten, maar kwam dit draadje tegen uit nieuwsgierigheid voor de Edifier in kwestie die ik misschien nog te koop ga zetten, alhoewel deze in een andere kamer nog goed van pas kan zijn, ik twijfel nog) die in audiophile entry in de top 5 beste value speakers is getest en toch flink onder de radar heeft gezeten, misschien omdat die meer dan 10 jaar oud en geproduceerd is (nu discountinued).

Voor budget zou ik voor zoiets gaan (wel je eigen due dilligence doen en researchen op audiophile fora, tests, etc. i.p.v. subjectieve meningen vragen aan mensen die iets over speakers te zeggen hebben zonder ze zelf ooit getest te hebben, doe dat dan niet) en voor een simpele, maar wel degelijke versterker, zoals @SunsetSundae aangaf, de Aiyima A07 (waarvan je de op-amp kan vervangen) of wanneer je echt met een superstrak budget werkt een Fosi voor minder dan €50 op amazon nu in de aanbieding tot eind april. Beiden gebruiken een Texas chip (iets wat je zelf moet uitzoeken aan welke chip je de voorkeur geeft), hebben goede voedingen en beveilingsmechanismen.

Maar als je budget maar tot 150 euro gaat, zou ik voor Edifier gaan. Ik heb er zelf drie getest van het merk Edifier als active speakers en meer dan honderd verschillende soorten passive speakers, van in de honderd tot meer dan een paar duizend euro, maar dit is allemaal subjectief voor jou, maar geeft misschien meer gewicht voor je besluitvorming, want als je passief gaat met maar 150 euro, dan valt er denk ik meer te verliezen dan te winnen dan met een simpele all-in-one Edifier set, omdat je een goede kwaliteit versterker moet hebben (je wilt immers je speakers niet opblazen), passieve speakers en misschien nog extra features die de Edifier heeft t.o.v. eerder genoemde versterkers, zoals optical in, extra ingangen, subwoofer out, bluetooth, etc. wat allemaal meer geld kost.

Daarnaast heb je waarschijnlijk ook nog geen dac en dat kost ook weer geld. Dan zou ik als ik jou was de Edifier met een toslink ingang nemen (deze 1855 dus) (met connectie via moederbord toslink uitgang) en genieten van je set. Beter ga je niet krijgen voor je budget. Natuurlijk kan het goedkoper, uiteraard ten koste van de kwaliteit, duurzaamheid en longetivity. Wil je dit echt? Dat denk ik niet. De 1855 is een goede set voor de prijs rond de €150 en goedkoper dan de oudere 1850 die minder features heeft en is nu alweer een tientje in prijs gestegen. Natuurlijk sta ik niet in jouw schoenen, maar ik had het wel geweten in deze situatie.

Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
casper1987vd schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:52:
Stukje? Die B652-AIR speakers waren rond de €25 en nu ruim 3,5 keer zo duur. Destijds voor de prijs OK speakers (beter dan de "plastic desktop speakers" maar ver weg van audiophile kwaliteit), maar echt niet oké voor €87.
Volgensmij zijn ze nooit 25 euro per paar geweest, maar eerder 25 euro per stuk op het dieptepunt. Ik zou er naast kunnen zitten. Die prijs bij soundimports is voor 2 speakers. Dus ze zijn nu bijna 2x tov dat punt, maar zeker geen 3,5x en ze zitten volgensmij al 3 jaar wel rond de ~70 USD per paar.
Voor 90 euro per speaker zou ik ze ook niet kopen. Maar voor ~45 euro per speaker kan ik niet zo uit mijn hoofd een allround betere passieve speaker noemen.

En voor <=150 euro (die set die marty voorstelt bijvoorbeeld), zie ik niet 123 een edifier product dat ik daar boven zou kiezen moet ik heel eerlijk zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 25-04-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper1987vd
youridv1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:52:
[...]

Volgensmij zijn ze nooit 25 euro per paar geweest, maar eerder 25 euro per stuk op het dieptepunt. Ik zou er naast kunnen zitten. Die prijs bij soundimports is voor 2 speakers. Dus ze zijn nu bijna 2x tov dat punt, maar zeker geen 3,5x en ze zitten volgensmij al 3 jaar wel rond de ~70 USD per paar.
Voor 90 euro per speaker zou ik ze ook niet kopen. Maar voor ~45 euro per speaker kan ik niet zo uit mijn hoofd een allround betere passieve speaker noemen.

En voor <=150 euro (die set die marty voorstelt bijvoorbeeld), zie ik niet 123 een edifier product dat ik daar boven zou kiezen moet ik heel eerlijk zeggen.
Nee, dit is niet juist. Van de youtube link die @martyw deelde is uit de comments op te merken dat die Daytons $26 kostte, quote: "the regular "old style" Dayton B-652 speakers are now on Amazon for $26 bucks". Speakers => meervoud, dus hiervan uitgaande per paar. De EURUSD koers destijds (ruim 4 jaar) geleden stond op ~1,20, dus $26 -> €21,67. €86,45/€21,67 ~= 3,99. Dus nog erger dan 3,5x.

Tevens gaat het OP (@T Hampsink T Hamp) erom om met een strak budget van maar 150 euro zoveel mogelijk audio kwaliteit eruit te halen. Correct me if I'm wrong, maar het lijkt me sterk dat je meer wilt betalen voor slechtere kwaliteit (misschien bestaan die mensen wel, wie weet).
Nu is de vraag of die ~€45/passive speaker beter is dan de Edifier. Dan heeft OP theoretisch gezien nog maar €60 over voor een versterker. Daarnaast heeft die ook nog speakerkabel nodig en wellicht een dac. Misschien wilt die ook nog plugs erbij hebben of een betere voeding, etc. Zoals ik al eerder zei, €150 budget voor passieve speaker setup vs Edifier all-in-one set is geen contest uit mijn ervaring.

Daarom is mijn advies helder, zoals in mijn vorige post, om voor een Edifier te gaan, zeker deze 1855DB voor €150 is een redelijk goede koop (of ga voor de 1280T (nog betere bang/buck) en bespaar wat geld). De duurdere Edifiers > €250 zou ik niet meer aanraden, maar voor passief gaan, maar voor maar €150 budget ga je meer verliezen dan winnen als je dit toch doet. Ik heb genoeg goedkope passieve speakers te horen gekregen en zijn allemaal vrij "crap". Nu ken ik die Daytons in kwestie niet, jij wel? Reviews zijn ook niet echt "stellar" op meerdere websites, ondanks de prijs t.o.v. de nog goedkopere Edifier 1280T met geïntegreerde versterker en meerdere aansluitingen met remote control. Hierbij denk ik tevens aan de vervorming en ruis ratio, sound spacing, freqentie response, etc. i.p.v. een voor mij onbekende youtuber's advies van vier jaren geleden zonder enige vorm van bewijs, waarvan de prijzen onderhand flink zijn gestegen...

Daarom mijn vraag of die daadwerkelijk beter klinken dan deze Edifier speakers en mijn onderbuik gevoel zegt overduidelijk "nee". Zelfs de goedkope 1280T klinken beter dan vele budget passieve speakers. Dit zeg ik niet alleen uit ervaring, meer is ook te lezen uit duizenden reviews (hogere sterren dan de Daytons) en zelfs geprezen door mede audiophile en engineer amirm van audiosciencereview voor hoeveel kwaliteit je krijgt voor je geld en dat is vrij zeldzaam en die amirm heeft toch behoorlijk wat meer autoriteit op het gebied van audio die komt met wetenschappelijk onderbouwde reviews dan een voor mij onbekende youtuber die maar wat aanbeveelt zonder enige onderbouwing d.m.v. data uit tests (ik ben zelf redelijk audiophile, vandaar dat ik al heel wat voorbij heb zien komen in real life).

Maar dit is niet mijn geld, ik geef alleen mijn advies naar eer en geweten. Doe wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper1987vd
@youridv1 Zojuist gezien dat die speakers inderdaad per paar worden verkocht @ soundimports, neemt niet weg dat die 100% duurder zijn dan destijds verkrijgbaar en al helemaal niet van de meest belangrijke vraag in deze kwestie: Zijn die speakers i.c.m. een versterker, speakerkabels, e.d. wel beter in audio-/bouwkwaliteit, duurzaamheid, longetivity, etc. dan de Edifier 1855DB voor €150? Mijn sterk vermoeden is nee.

Een alternatief is te gaan voor een Sennheiser 560S i.c.m. een Creative usb dac + headphone amp voor rond een tientje, dan ben je er ook voor rond de €150 totaal. Dan heb je ook redelijk goede audiokwaliteit voor je budget. Ik denk niet dat je beter voor je geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:54
Ik heb de eerder genoemde Aiyima A07 versterker (met 36V voeding gekocht op audiophonics.fr maar bij Ali Express zal die wel wat goedkoper zijn), met een paar B&W DM685's die ik voor 100 euro tweedehands heb gekocht. Als je een beetje rondkijkt, kun je zo tweedehands heel knappe boekenplank speakers vinden voor 100 euro of minder.

Ik heb ook nog een set Edifier Studio 6 Plus liggen waarvan een versterker het helaas opgegeven heeft en waar nauwelijks nog geluid uit komt. Edifier herstelt geen speakers buiten garantie (ook een reden om bij dat merk weg te blijven). Daarom dat ik meer voorstander ben voor een losse versterker, die is volgens mij makkelijker te herstellen of vervangen. Mijn Aiyima neemt echt geen plek in op mijn bureau, zit gewoon onder mijn monitor, waar de aan/uit schakelaar ook veel praktischer te bereiken is.

Wat betreft een DAC, ik heb nu wel een Topping DX1 omdat ik ook een hoofdtelefoon heb en ik met USB makkelijker kan wisselen tussen systemen dan met 3,5mm jack achterop een desktop, maar eigenlijk is het analoge geluid van mijn desktop (Asrock X370 Taichi) ook heel goed als ik die Aiyima A07 rechtstreeks aansluit. Een DAC kun je later altijd nog bij kopen als je denkt je daarmee te verbeteren, maar is zeker geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Nee, dit is niet juist. Van de youtube link die @martyw deelde is uit de comments op te merken dat die Daytons $26 kostte, quote: "the regular "old style" Dayton B-652 speakers are now on Amazon for $26 bucks". Speakers => meervoud, dus hiervan uitgaande per paar. De EURUSD koers destijds (ruim 4 jaar) geleden stond op ~1,20, dus $26 -> €21,67. €86,45/€21,67 ~= 3,99. Dus nog erger dan 3,5x.
Die Speakers => meervoud dus per paar aanname ben ik het niet mee eens. Als het er niet expliciet bij staat, bedoelen mensen bij passieve speakers altijd per stuk, ook als ze het meervoud speakers gebruiken.

Buiten jouw youtube comment die je gebruikt om je aanname op te baseren komn ik ook bij iedere review van de daytons een prijs van ~60-70 euro per paar tegen. Zoals bij die van audioscience review van 3 jaar terug.

"the regular "old style" Dayton B-652 speakers zijn ook niet de B652-AIR, maar de goedkopere non AIR variant. Die zijn ook nu 33% goedkoper dan de AIR variant.

Dus imho loopt je berekening aan alle kanten scheef.

Mijn verwachting is wel dat je beter geluid zal krijgen uit de daytons dan de edifiers, maar wel minder connectivity

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 25-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper1987vd
youridv1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:32:
[...]

Die Speakers => meervoud dus per paar aanname ben ik het niet mee eens. Als het er niet expliciet bij staat, bedoelen mensen bij passieve speakers altijd per stuk, ook als ze het meervoud speakers gebruiken.

Buiten jouw youtube comment die je gebruikt om je aanname op te baseren komn ik ook bij iedere review van de daytons een prijs van ~60-70 euro per paar tegen. Zoals bij die van audioscience review van 3 jaar terug.

"the regular "old style" Dayton B-652 speakers zijn ook niet de B652-AIR, maar de goedkopere non AIR variant. Die zijn ook nu 33% goedkoper dan de AIR variant.

Dus imho loopt je berekening aan alle kanten scheef.
Beetje vreemd om aan te nemen dat jij denkt te weten wat anderen denken en/of schrijven, die vlieger gaat natuurlijk niet op, he? Als er over meervoud wordt gesproken neem je natuurlijk aan dat het om speakers (meer dan één, aannemelijk in de context een paar) gaat en niet om een enkele speaker, lijkt mij vrij logisch...

Als we jouw prijzen nemen van €70 per paar destijds ($84), dan is het zeer onwaarschijnlijk om tot $88 een "beginner's audiophile delight" werkend systeem te hebben, dit klopt juist van geen alle kanten en dat raakt kant noch wal! Nee, dit is m.i. gewoon klinkklare onzin, wie neemt dit nou serieus en dan op basis hiervan te adviseren of aan te bevelen, dit is toch geen Reddit waar populaire onzin de headlights van de dag zijn... Ja, leuk voor de orignele poster/uploader, meer clicks => more views => more income.

Zowel de air en non air zijn ver van "audiophile", laat staan waar het hier om gaat (en niet om jouw of mij gelijk te krijgen, want die indruk krijg ik) is of dit wel een goede koop is voor @T Hampsink, niets meer, niets minder.

Als OP niet nieuw wilt kopen, dan is inderdaad tweede hands waarschijnlijk een stuk beter qua aanbod en prijs dan de daytons, air of niet. En zoals ik al eerder schreef heeft @SunsetSundae een sterke value proposition voor budget amps gelinkt, de Aiyima A07. Je kan nog iets meer besparen voor een €40-50 Fosi amp (prima voor budget en niet veel eisende boekenplank speakers). Houdt echter rekening dat je genoeg wattage hebt in de amp (ik raad 1.5x minimum totaal aantal speakers' rms aan), minder kan ook, zolang volume binnen de perken blijft, zodat speakers niet gaan clippen en/of je de voeding opblaast.

Er zijn duizenden c.q. honderd duizenden verschillende soorten speakers te koop, lijkt me sterk dat iemand ze allemaal getest heeft en je hiermee kan adviseren en dan is het nog persoonlijk qua smaak. Neem meningen dan niet/nooit serieus en bij voorkeur zelf beluisteren als je deze route gaat bewandelen (neem ook je eigen amp mee) en doe zoveel mogelijk je eigen due dilligence w.b.t. data uit tests

Tevens is dit nog nergens vermeldt (alhoewel ik wel een ref hiernaartoe gaf eerder) en wel degelijk belangrijk, is de frequency response van speakers, die zijn allemaal anders in meer of mindere mate. Een degelijke kalibratie microfoon heb je waarschijnlijk niet en past ook niet binnen je budget. De 1280T komen vrij natuurlijk vs price al uit de fabriek uit vele tests. Doe hier research naar, want dit kan een dealbreaker zijn (m.i. belangrijker dan een dac).

Hier heb je nog een waardevolle SPL calculator als je vooraf plant @ https://mehlau.net/audio/spl/

Veel succes, alles is denk ik onderhand al gezegd van mijn kant wat waarde kan hebben in je besluit.
Pagina: 1