Ledstrip keuken

Pagina: 1
Acties:

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-01 23:48
We wonen nu enkele weken in onze woning en vinden dat ons keukenblad veel te weinig belicht is.
Op dit moment zitten er spots in de keuken verwerkt (situatie toen we het huis kochten) maar deze hebben echter geen enkel nut. 1 spot zit in een kast (sfeerverlichting) en de andere 2 spots zitten boven de afzuigkap (zie foto's). Via de schakelaar onder een hangkast, kan je deze aan en uit schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24nsMxO8r93fMyLrNd28kPl9Sk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MabOd23LTMGuZZtm4vOciMlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKgZDsXFe4Wut3FJ1gWq_o1Ru_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp0UOikMcd6qewaRUgnPR2v3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0oD4xHQXvihRLktjBOP4ESNoMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St4IpwwUU4nEGvcP2mobvtzE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was ik aan het kijken om onder de hangkasten een ledstrip aan te brengen en op die manier het hele werkblad te kunnen verlichten. Ideaal gezien zou ik de schakelaar kunnen hergebruiken zodat ik met de schakelaar, direct de lampen en de ledstrip kan aanschakelen.
De leds gebruiken volgende transfo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG-c77y10_yoggwUtp1H79H8Nzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLvcRwDYDXT5Gn3FS43m8Puj.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik op deze schakelaar een ledstrip aansluiten?

alvast bedankt

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Niet bezuinigen en een nieuwe 12VDC (de oude is AC) trafo ertussen zetten. Als je slim bent kies je gelijk een dim-bare mocht je in de toekomst je ledstrip willen dimmen.

Ik had een stukje gemist dat de oude verlichting blijft zitten.
Maar dan nog een nieuwe trafo plaatsen voor je ledverlichting. Sluit ze (met een lasdoosjes) parallel aan op de 230V.

[ Voor 35% gewijzigd door rdfeij op 04-04-2023 17:43 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je een stopcontact in de buurt? Dan wellicht een Hue Ledstrip. Kan je alle kanten op qua dimmen en kleuren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• nexusPc
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:43:
Heb je een stopcontact in de buurt? Dan wellicht een Hue Ledstrip. Kan je alle kanten op qua dimmen en kleuren.
Jammer genoeg geen stopcontact in de buurt
Vandaar dat ik hoopte iets te kunnen doen met de schakelaar die er reeds is voor de andere leds
Op die manier kan ik vertrekken van aan de schakelaar en is dat probleem al opgelost

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57
nexusPc schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:56:
[...]

Jammer genoeg geen stopcontact in de buurt
Vandaar dat ik hoopte iets te kunnen doen met de schakelaar die er reeds is voor de andere leds
Op die manier kan ik vertrekken van aan de schakelaar en is dat probleem al opgelost
Die bestaande trafo zal toch echt ergens op een stopcontact (in de buurt) aangesloten moeten zijn.. :+
Vanaf daar kun je misschien een stekkersplitter ertussen zetten voor iets van Hue of zo..

Als je de schakelaar wil hergebruiken is het ook wel nuttig om te weten of deze nu de 230V ingang van de trafo schakelt, of dat deze de tussen de uitgang van de trafo en de lampjes zit...
Dat is nu niet zichtbaar op de fotos, dus ik zou dit eerst even uitzoeken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-01 18:28
Dat is een elektronische hoogfrequent transformator voor halogeenlampen. Die heeft:
- Een minimum belasting nodig van 20W
- LED spots nodig die compatibel zijn, Philips heeft een dergelijke reeks maar ook Osram

Veel 12V LED spots gaan wild tekeer op dergelijke dingen, 12V LED strip waarschijnlijk ook. Zijn dat daarom nu wel LED spots en geen halogeenlampen. Je kan eventueel een close up van de spot posten, op gewoon vast nemen, heb je verbrandde vingers dan is het halogeen, geen LED 😜. Lijken iig op halogeenlampen?

Best een LED strip aanschaffen met bijgeleverde driver en aan de 230V zijde van die transformator aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Merion op 04-04-2023 19:46 ]

• nexusPc
BrainCrash schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:03:
[...]

Die bestaande trafo zal toch echt ergens op een stopcontact (in de buurt) aangesloten moeten zijn.. :+
Vanaf daar kun je misschien een stekkersplitter ertussen zetten voor iets van Hue of zo..

Als je de schakelaar wil hergebruiken is het ook wel nuttig om te weten of deze nu de 230V ingang van de trafo schakelt, of dat deze de tussen de uitgang van de trafo en de lampjes zit...
Dat is nu niet zichtbaar op de fotos, dus ik zou dit eerst even uitzoeken.
Misschien dat ik het met een 'tekeningetje' wat duidelijker kan maken
Alle draden van en naar de transfo, zitten weggewerkt in de muur dus weet niet 100 procent zeker waar ze vandaan komen of naartoegaan maar dit is hoe ik denk dat het is:
Aan de transfo komt er een draad uit de muur die in de transfo gaat. De transfo gaat dan naar een blokje waar er via kliksysteem draaden naar de lampen gaan (kan hier vanavond eventueel wel een foto van trekken maar heb al eens geprobeerd deze 3 draden 1 voor 1 los te doen en dan werkte er steeds 1 lamp niet wanneer ik de schakelaar inschakel).

Op de plaatst dat ik de ledstrips wil plaatsen (blauwe lijn op tekening), is er dus niet echt een stopcontact dat ik makkelijk kan gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH9292R4M-8B57p8Wj8ySiVw0aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccovMU7lepTCI1zfs832jT8l.jpg?f=fotoalbum_large

• nexusPc
Merion schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:40:
Dat is een elektronische hoogfrequent transformator voor halogeenlampen. Die heeft:
- Een minimum belasting nodig van 20W
- LED spots nodig die compatibel zijn, Philips heeft een dergelijke reeks maar ook Osram

Veel 12V LED spots gaan wild tekeer op dergelijke dingen, 12V LED strip waarschijnlijk ook. Zijn dat daarom nu wel LED spots en geen halogeenlampen. Je kan eventueel een close up van de spot posten, op gewoon vast nemen, heb je verbrandde vingers dan is het halogeen, geen LED 😜. Lijken iig op halogeenlampen?

Best een LED strip aanschaffen met bijgeleverde driver en aan de 230V zijde van die transformator aansluiten.
Zoals al gebleken ben ik niet helemaal thuis in deze zaken ;) Het zou dus zeker kunnen dat het geen LED's zijn maar Halogeen (ik controleer dit vanavond)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:45
@nexusPc
Kijk voor de lol eens bij de ikea:
https://www.ikea.com/nl/n...oor-de-keuken-pub678cda00

De keukenledverlichting kan je kopen in mooie ledbalken en zijn via de ikea app of phillips hue aan te sturen. Je kan dus de schakelaar draadloos overal plaatsen in je keuken. Maar dom aansluiten kan ook prima.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 08:16

paularts

Paulux !!!!!!

Spotjes kun je toch meteen mee vervangen (of alleen de lamp die er in zit) voor LED
Trafo vervangen voor een geschikte 12V = (DC)
dan kun je meteen en de spotjes en de ledstrip er op

boven kan (rechts op de foto) is waar de voedende draad binnenkomt
die dus ff herlijden dan heb je je stroom punt.

onderste gaan naar de spots
als je een dubbele uitgang trafo neemt, kun je mooi je strip op de ene en de spot op de andere.
Je zou zelfs nog lokaal de LED strip kunnen dimmen (zitten war mitsen en maren aan)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• nexusPc
chrisborst schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:49:
@nexusPc
Kijk voor de lol eens bij de ikea:
https://www.ikea.com/nl/n...oor-de-keuken-pub678cda00

De keukenledverlichting kan je kopen in mooie ledbalken en zijn via de ikea app of phillips hue aan te sturen. Je kan dus de schakelaar draadloos overal plaatsen in je keuken. Maar dom aansluiten kan ook prima.
Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens bekijken. Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat ik de bestaande schakelaar niet kan gebruiken. Ik probeer gewoon een zo proper mogelijke oplossing te vinden waarbij er zo weinig mogelijk kabels zichtbaar zijn ;)

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-01 18:28
nexusPc schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:40:
Misschien dat ik het met een 'tekeningetje' wat duidelijker kan maken
Op de plaatst dat ik de ledstrips wil plaatsen (blauwe lijn op tekening), is er dus niet echt een stopcontact dat ik makkelijk kan gebruiken.
Als je die LED-strip via een stopcontact doet moet dit iig via een stekker. Dit direct aansluiten aan de draden van een stopcontact is een AREI inbreuk.

De schakelaar van de bestaande halogeenspots zit normaal in de primaire (230V) van de transformator maw ergens voor de draden die uit de muur naar die transformator gaan. In de secundaire (12V) kan maar is heel zeldzaam. Ook af te raden omdat die transformator permanent energie verbruikt.
Pagina: 1