Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:09
Hallo, in Vlaanderen wordt er op verschillende plaatsen fiberkabels gelegd door Fiberklaar.
Daarna krijg je de vraag of je je woning wil laten voorzien van Fiber. Dit is gratis.

Maar wie is nu eigenlijk het bedrijf 'Fiberklaar' ? En waarom zijn ze zo vriendelijk om gratis een aansluiting te installeren?
Is dit dankzij de vlaamse regering? Dan moeten zij daar toch ook een voordeel bij hebben ?

Wanneer je op de website van fiberklaar kijkt, dan zie je dat provider Proximus er bij staat, maar Telenet niet.
Ik ben bij Telenet, kan ik hier dan geen gebruik van maken of komt Telenet daar in de toekomst ook bij ?

En wat betekent zo'n aansluiting in de praktijk ?
Ik heb voor Telenet een zwart doosje en een witte modem. Wordt hier dan een extra doosje bijgeplaatst dat (nog) niet aangesloten wordt ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:16
Gratis voor jou, maar de verbindingen kosten geld voor de providers die er hun diensten op gaan leveren. Dat is daarmee hun verdienmodel. Geen idee over Telenet, maar Proximus is een van de bedrijven achter Fiberklaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Er is enerzijds een Europese doelstelling om tegen 2030 iedere Europeaan toegang te geven tot gigabit internet. Daarom hebben Proximus en de Zweedse investeringsmaatschappij EQT Infrastructure samen een netwerkbedrijf opgericht om mee te helpen die doelstelling voor België te halen.

Anderzijds wil Proximus terug marktaandeel winnen in Vlaanderen en daarvoor hebben ze een nieuw netwerk nodig dat sneller internet kan leveren dan de coaxkabel van Telenet.

Tegen 2030 zal Telenet ook van deze fiberaansluiting gebruikmaken in gebieden waar het commercieel niet interessant is om zelf een tweede fibernetwerk aan te leggen. Op termijn zullen de huidige netwerken op basis van coaxkabel en koperdraad uitgefaseerd worden.

De gratis aansluiting houdt in dat er een fiberkabel tot in je woning wordt getrokken en afgewerkt met een aansluitdoosje waarop je later een modem kan aansluiten wanneer je een abonnement zou afsluiten bij een provider. Fiberklaar zal geld verdienen door de fiberkabels te verhuren aan providers.

Ik zou aanraden om de gratis aansluiting zeker te laten installeren, je weet nooit wat de toekomst brengt. Misschien heb je die aansluiting binnen vijf jaar wel nodig en kost het dan veel geld als er speciaal voor jouw woning een graafploeg moet komen om de aansluiting alsnog te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door rafbelg op 04-04-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel voor de verduidelijking.
Wanneer Telenet ooit met een vergelijkbaar systeem komt zullen die waarschijnlijk ook een extra bakje moeten installeren, juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Dat is nog niet helemaal zeker. Mogelijks kan een bestaande fiberaansluitkabel in je woning op termijn ook gebruikt worden door Telenet. Telenet zou dan eventueel de aansluiting maken in een distributieputje onder het voetpad of op de gevel.
De Belgische telecomregulator BIPT werkt daarvoor momenteel een regeling uit. Men wil vermijden dat bijvoorbeeld in appartementsgebouwen twee keer opnieuw fiberbekabeling tot in elk appartement moet gelegd worden.

Maar het is afwachten, de toekomstplannen van Telenet zijn momenteel heel vaag. Telenet houdt voorlopig nog vast aan de coaxkabel. De toekomst zal uitwijzen wat er zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Om een parallel met Nederland te trekken: hier heeft T-Mobile voor een deel eigen netwerk en bieden ze ook abonnementen aan op adressen die glasvezel van een ander netwerkprovider (volgens mij KPN, Reggefiber) hebben liggen. Als je internet afneemt van T-Mobile op hun eigen netwerk ben je iets goedkoper uit, maar als er glasvezel ligt kan je wel een abonnement nemen. Het zou me dus niet verbazen dat Telenet ook zoiets gaat doen. Dat zal voor hun nog steeds goedkoper zijn dan een heel eigen netwerk aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
Wie Fiberklaar is staat gewoon op de door jou bezochte website, daar doen ze op zich niet geheimzinnig over...

https://www.fiberklaar.be/nl/over-ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel voor alle reacties :)
Pagina: 1