Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle_1982
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-04-2023
Hi allen,

Op dit moment bezit ik een Sony A6500 + de 16mm 1.4, de 30mm 1.4 en de Sony 18-105mm lens. Een prima set natuurlijk met name vanwege de mooie primes van Sigma. Ik fotografeer met name hobbymatig maar heb heel af en toe wel eens een kleine opdracht. Naast fotografie gebruik ik de camera ook voor video.

Nu twijfel ik heel erg over een volgende aankoop.Mijn gevoel zegt dat upgraden naar Full Frame (in dit geval heb ik een Sony A7iii op het oog) veel professioneler is. Alhoewel de Sony A7iv gelijk weer een stuk duurder is neem ik deze ook nog mee in de overwegingen. Aan de andere kant kijk ik ook naar het aanschaffen van een Sony A6600 en het vervangen van de 18-105 lens voor een lichtsterkere ASPC lens. Mijn ervaring met de Aserie van Sony is hartstikke prima.

Wat zou jullie advies hierin zijn?

Thnx alvast voor alle feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
De enige reden die je voor FF geeft is dat het professioneler is?

Sony zou voor de zomer met een nieuw top model APS-C komen. Als je nog twijfelt tussen APS-C en FF dan zou je dat wellicht nog even af kunnen wachten?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat voor klussen zijn dat? Als je bij een klant komt wil je er natuurlijk professioneel uitzien en dat lukt goed genoeg met elke camera zo ongeveer, maar ik heb ook wel gehoord van mensen die billboardwerk met hun mobiel doen :p
Ik zou me daar niet zo druk om maken.
Tenzij je portretfotografie doet. Dan heeft fullframe wel echt meerwaarde.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 10:51
Exact hetzelfde dilemma gehad 4 maanden geleden.
In het bezit van a6000, 35mm f1.8; 56mm f1.4 en 18-135mm. Beginnend met betalende opdrachten en al lange tijd aan het kijken naar een a6600 of a7iii.

Uiteindelijk toch naar de a7iii gegaan, het dynamisch bereik, batterij, autofocus, maar zeker ook de grip en extra knoppen geven het mij gewoon 'meer feeling' in mijn hand.
Al bij al echt een toptoestel, ook toen mede mogelijk gemaakt dat deze 2dehands aan een veel betere prijs gaan dan de a6600. De a6600 is bijna niets afgeprijsd 2dehands tov nieuw.

Mis ik de compactheid soms, jazeker. Ook nu ik op vakantie zal gaan ben ik benieuwd of ik meer last ga ondervinden met het gewicht en grootte (inclusief de lenzen). Maar dat moeten we nog testen.

Al bij al een moeilijke beslissing die je zelf zal moeten maken. Ga zeker naar de winkel en leg ze eens beide in je handen om te voelen en testen.
Besef ook dat als je gelijkende lenzen op full frame wilt hebben dit een hele investering zal zijn.
Dus bereken eens hoeveel je zou moeten uitgeven + wat je terug zou krijgen met het verkopen van je huidige setup; vergeleken met de a6600 te kopen.

In ieder geval ga je er op vooruit, welke beslissing je ook maakt.

Edit: per ongeluk a6000 in je post gelezen, maar blijkbaar heb je een a6500. Dan is het natuurlijk een minder grote sprong voorruit; enkel de batterij, iets betere autofocus en vernieuwde kleuren van Sony jpeg. Dan weet ik niet of een overstap het waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door Margu op 06-04-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Met de A6500 is toch helemaal niks mis? Er zijn zat professionele fotografen die met APS-C plaatjes maken; kijk maar naar Fuji. Als je nu een A6000 had dan was de situatie misschien anders geweest maar de A6400/A6500/A6600 zijn echt prima camera's.
Als je toch eens naar een full-frame wil dan zou je dat vooral moeten doen omdat je net iets anders wil proberen. Je zou eens in de winkel moeten kijken of bij een Tweakers meetup wat in je handen moeten nemen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 11:31
Zolang je niet tegen "echte" beperkingen aanloopt zou ik het gewoon bij de A-serie houden. Betere foto's ga je namelijk nauwelijks maken aangezien jij de (soms beperkende) succesfactor bent en niet de camera.
Natuurlijk zijn de verkooppraatjes van feature x, y of z mooi en dat je zonder niet meer kunt leven of tenminste een loser bent. Maar praatjes vullen geen gaatjes en jij mag de vermoedelijk nauwelijks merkbare verschillen voor de volle mep betalen.

Je hebt namelijk niet alleen een upgrade van je camera maar ook van je objectieven want FF slikt ze wel maar dan krijg je nog steeds APS-C formaat.

Je kunt je geld misschien beter in mooie(re) objectieven stoppen waarbij je natuurlijk altijd de FF-versies kunt kopen/ gebruiken.
Pagina: 1