Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Centrale aansturing voor mijn geboosterde convectoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-11 00:45
Goedemiddag.

In verband met de installatie van een warmtepomp in mijn huis, heb ik de bestaande 6 Jaga-convectoren in mijn woning geboosterd met fans. (Dit om de convectoren met de verlaagde aanvoer-temperatuur te laten werken.) In de huidige opstelling schakelt een VM137-thermosstaatje op basis van de temperatuur in de aanvoerleiding de fans van de betreffende convector aan of uit. Ik heb dus 6 convectoren, ieder met hun eigen VM137 thermosstaatje.

Nu is de aanvoertemperatuur van mijn nieuwe verwarming-systeem vaak behoorlijk laag (ergens tussen 25 en 35 graden). Je ziet hem aankomen: om de fans aan te schakelen als er 'warm' water stroomt, moet de schakel-temperatuur van de VM137 tamelijk laag staan ingesteld. Het gevolg daarvan is dat als de zon schijnt en mijn glas-rijke woning opwarmt, de fans ook beginnen te draaien als de verwarming niets doet...

Eigenlijk zou het handiger zijn als ik slechts 1 thermosstaatje zou gebruiken (op de leiding in m'n meterkast, die niet of nauwelijks opwarmt door de zon) die een schakel-signaal zendt aan alle convectoren. Hoe kan ik dat betrouwbaar (en niet te duur) doen ?

Idee is dus: de enige VM137 schakelt, een aangesloten "zendertje" stuurt een signaal, en de 6 ontvangertjes schakelen op dat signaal. Ik heb een Homey draaien, die ik er eventueel bij kan gebruiken.

BVD dank voor suggesties en meedenken..

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-11 18:40
Qua vervanging van die thermostaat zou ik zeggen een esp12 bordje (wemos d1 ofzo) icm relaisbordje.

Qua aansturing heb ik zo geen idee omdat ik homey niet ken en of je daar een esphome mee kan aansturen bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door S-te-fan op 04-04-2023 17:36 ]

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-11 00:45
Dankjewel Stefan.

Ik kan het te simpel inzien, maar gebruik van een Arduino bordje als "thermostaat uitlezer" is gecompliceerder dan ik in mn hoofd had. Ik dacht een van mijn VM137 thermostaat bordjes te gebruiken en die als "on/off" schakelaar te laten functioneren. Alleen moet het 'signaal' van het relais van de VM137 ("aan" is relais open, en "uit" is relais dicht) naar de 6 locaties gestuurd worden.

Een soort KlikAanKlikUit stekkers bij de convectoren, die aan en uitgezet worden door een signaal dat aangestuurd wordt door de VM137..