Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TROOI
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-11 12:27
Vraagje, ik ga zelf een aantal nieuwe panelen leggen in twee rijen.
Nu vraag ik me af of de panelen ook op z’n kop mogen liggen, natuurlijk wel met de cellen aan de bovenkant om de grappenmakers voor te zijn.
Dus portret maar dan 180° gedraaid.
Dat maakt dat ik net zoveel rode als zwarte kabel moet bestellen.

Het gaat om Jinko 420 panelen, in de documentatie van Jinko kan ik er zo niets over vinden.

Groet TROOI

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
ja maakt niks uit, een paneel heeft geen orientatiesensor ;) enige wat telt is je kabeltraject/-lengte.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de oriëntatie wel belangrijk is i.v.m. weersbestendigheid en eventuele oriëntatie van montagepunten i.v.m. de berekende gewichtsverdeling/krachten die er op worden uitgeoefend.

In de praktijk heb ik iig nog nooit gehoord dat het wat uit zou moeten maken of hoe panelen ""normaal"" georiënteerd worden. Zou toch hooguit een meter of 2 aan kabel kunnen schelen? Dat kan toch niet zo'n verschil maken qua bestelde kabels? :)

Uit nieuwsgierigheid, welke oriëntatie is volgens jouw niet ondersteboven? :P

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2023 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:31

de Peer

under peer review

TROOI schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:56:

Dat maakt dat ik net zoveel rode als zwarte kabel moet bestellen.
Dan houd je waarschijnlijk geen rekening met inductielus? Want dan heb je meestal veel meer nodig van 1 van de 2 kleuren kabel.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:31

de Peer

under peer review

D4NG3R schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:05:
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de oriëntatie wel belangrijk is i.v.m. weersbestendigheid en eventuele oriëntatie van montagepunten i.v.m. de berekende gewichtsverdeling/krachten die er op worden uitgeoefend.
huh? panelen zijn zo goed als symmetrisch toch? die snap ik niet.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

de Peer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:08:
[...]

huh? panelen zijn zo goed als symmetrisch toch? die snap ik niet.
Heb panelen gezien waar de montagepunten niet exact even ver van de uiteindes zaten. Vandaar ook dat ik het mij zou kunnen voorstellen dat het uit maakt bij sommige panelen. :)

Veel techniek heeft wel een beoogde oriëntatie zodat het gewicht goed verdeeld wordt, omdat de montagepunten op veel meer kracht in richting A dan in richting B berekend zijn, of omdat de boel minder resistent is tegen water van onderen dan van boven. Meer dan een aanname dat dat bij zonnepanelen ook het geval zou kunnen zijn is het niet. :P

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2023 16:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TROOI
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-11 12:27
@D4NG3R het zijn twee rijen van 17 panelen dus 20 meter.
Lijkt me dat tekst oriëntatie als boven en onder gezien kan worden.

@de Peer Juist wel rekening gehouden met inductielus.
Idee was bovenste string begint met zwart en eindigt met rood, dus rood 20m retour langs zwart.
Onderste vice versa.

@D4NG3R Op de tekening lijken de aansluitingen symmetrisch maar is niet gedetailleerd genoeg om b.v. waterafvoer te zien.

Groet

[ Voor 8% gewijzigd door TROOI op 04-04-2023 16:59 ]

Pagina: 1