Aansluiten fans - noob vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 17:11
Omdat het lang geleden is dat ik zelf een systeem heb gebouwd loop ik nu tegen een vraag aan;

Ik ben bezig om een systeem samen te stellen samen met m'n zoon maar waar je vroeguh genoeg had aan een paar fans is er in een gamesysteem meer nodig.

De kast wordt een lian li 011 dynamic, mobo gigabyte b550m ds3h met een Ryzen CPU en 3080 GPU.

Voor een deftige koeling gaan hier 9 120mm fans in gebouwd worden: 3 x intake bottom, 3 x intake top en 3 x exhaust aan de zijkant.

Ik vraag me nu alleen af wat ik nodig heb om al die fans aan te sluiten en aan te sturen?

Er zullen op het mobo niet 9 fan aansluitingen zitten dus hoe los ik dat en welke hardware en/of kabels heb ik verder nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

1vraag je af of je echt 9 fans nodig hebt :?

Daarnaast ligt het eraan wat je wilt.
Wil je alleen dat ze draaien, ok de snelheid kunnen meten, instellen. rgb instellen ?

Je hebt simpele fan splitters : uitvoering: 1 to 3-Way 4-Pin PWM Fan Splitter Cable Zwart
Een scala aan fan controllers : categorie: Fan-controllers en lcd's

Lian li heeft bv leuke fans die je gewoon op elkaar aansluit : https://lian-li.com/product-tag/daisy-chain-fan/

Of je doet het supersimpel, en hangt ze allemaal aan 1 molex.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 04-04-2023 15:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
Geen RGB (gelukkig) en ik vermoed dat ik aan splitters voldoende ga hebben met 9 grote fans.

Dank voor de input, daar ga ik zeker even verder naar kijken!

Molex? Bedoel je dan een kabel vanuit de PSU?

En fan controllers, dat fungeert als een soort hub denk ik? Dan kun je misschien monitoren en aansturen op basis van temperatuur misschien? Levert dat ook de benodigde stroom naar alle fans?

[ Voor 45% gewijzigd door me23 op 04-04-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zijn de fans 2, 3 of 4-draads?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:58:
Lian li heeft bv leuke fans die je gewoon op elkaar aansluit : https://lian-li.com/product-tag/daisy-chain-fan/
Je moet wel even goed oplettten op de verschillende versies (ze hebben 3 versies nu, legacy, V2 en infinity), zijn behoorlijk prijzig maar eenmaal werkend, scheelt het je enorm veel kabels. Zeker met een simpele 3 op een rij setup heb je maar 1 kabel per 'set' nodig.

Nadeel, ze zijn behoorlijk prijzig, helemaal als je niet zit te wachten op RGB :P

Bij fancontrollers heb je alleen de keuze of het controle deel in de fancontroller zit, of software gestuurd. Die laatste wil nog wel eens issues geven mocht je meerdere 'soorten' software draaien rond fancontrol/monitoring.

Wil je ze alle 9 aansturen op 1 'signaal', zou ik een simpele nemen (Phantek universal of een Corsair hub), je standaard moederboard/software stuurt gewoon temperatuur->PWM aan, de hub zet dat gewoon over naar alle 9.

Huidige controllers zijn veelal met ingebouwde RGB, met nadeel dat je daar dus automatisch fan-connectors voor inlever (Corsair heeft er bv nog maar 6, Phantek dacht nog 7), wel zijn ze veelal 'powered', ofwel trekken ook een sata/molex om direct stroom te voorzien naar de fans. Aquacomputers heeft een vrij simpele 1 in 9 out, maar heeft bv geen 'powered' functie. Wil je domme PWM->alle fans, zou ik eerder kijken in de kant van de miner-shops, PWM gestuurde powered splitters voor dacht 10-15 euro max.

https://www.alternate.nl/...ller/html/product/1230804
Zoiets is meest simpelste oplossing (zijn best goedkopere, maar even qua idee).

Simpel antwoord: hoe je zelf wil. De vraag is, hoeveel wil je er aan besteden? :P

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 04-04-2023 17:22 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 23:07
me23 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:53:
Voor een deftige koeling gaan hier 9 120mm fans in gebouwd worden: 3 x intake bottom, 3 x intake top en 3 x exhaust aan de zijkant.
Wanneer je er nou nog 2 koolstoffilters bij besteld dan heb je meteen een deftige luchtreiniger 8)
Maar even serieus, wanneer een kast ruimte heeft voor 9 fans dan betekent dat nog niet dat je ook verplicht bent om er 9 fans in te zetten.
De hoeveelheid lucht die je moet verplaatsen om de boel een beetje op temperatuur te houden is afhankelijk van de componenten die je in de kast, die overigens geadviseerd wordt voor waterkoeling en derhalve zonder ingebouwde fans geleverd wordt, plaatst.
Misschien heb je er wel veel minder nodig. Ik heb zelf een NZXT H5 Flow kast, die komt van zichzelf al met 2 ventilatoren, de voeding zit onderin en koelt zichzelf, de processor (een I5 13500) wordt gekoeld met een Be Quit Pure Rock 2 en die blaast de warme lucht rechtstreeks de out fan in. Ben trouwens uitermate tevreden met deze case, makkelijk om alles in te bouwen en veel mogelijkheden voor kabelmanagement.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36
Wat? 9 fans.
Als je ook wat stilte wilt hebben, heb je echt geen 9 fans nodig.
Ik heb er zelf 3 in mijn gamepc.
Dat is 2 voor die naar binnen blazen, 1 achter die naar buiten blaast.
Daarnaast een goede CPU koeler waar er 2 op zitten die naar achteren blazen. En dat komt omdat eigenlijk die koeler iets krap is voor deze CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
Allemaal dank voor de reacties. Dit levert genoeg op om zelf verder onderzoek te kunnen doen.

Nog wel 1 opmerking over het aantal fans; ik heb ooit geleerd dat het gunstiger is om een grotere fan te gebruiken. Een grote fan hoeft minder hard te draaien in vergelijking met een kleinere fan voor dezelfde luchtverplaatsing en om die reden zal een grote fan dus minder geluid produceren.

In deze denktrant zou ik ook denken dat meer fans minder hard hoeven te draaien voor dezelfde intake/output en dus bij elkaar minder geluid produceren.

Dat is natuurlijk allemaal relatief en afhankelijk van welke luchtverplaatsing je nodig hebt maar op andere fora is het niet heel vreemd om 9 fans te gebruiken in een gamepc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
me23 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:39:
Allemaal dank voor de reacties. Dit levert genoeg op om zelf verder onderzoek te kunnen doen.
Nog wel 1 opmerking over het aantal fans; ik heb ooit geleerd dat het gunstiger is om een grotere fan te gebruiken. Een grote fan hoeft minder hard te draaien in vergelijking met een kleinere fan voor dezelfde luchtverplaatsing en om die reden zal een grote fan dus minder geluid produceren.
In deze denktrant zou ik ook denken dat meer fans minder hard hoeven te draaien voor dezelfde intake/output en dus bij elkaar minder geluid produceren.
Dat is natuurlijk allemaal relatief en afhankelijk van welke luchtverplaatsing je nodig hebt maar op andere fora is het niet heel vreemd om 9 fans te gebruiken in een gamepc.
Misschien dat je mijn reactie niet goed gegrepen hebt, maar de gekozen kast is vooral bedoeld om een systeem met waterkoeling op temperatuur te houden. Deftige waterkoeling komt met radiatoren en fans blazen lucht door die radiatoren heen. Wanneer je twee 360 radiatoren monteert dan heb je al zes fans nodig om daar lucht doorheen te blazen. En, niet elke game PC heeft 9 fans nodig. Ik zou eerst maar eens kijken wat de TDP onder load is van de te plaatsen processor, de hoeveelheid lucht die de videokaart verplaatst (want dat moet er ook uit) en daarna kijken wat je aan intake en outtake nodig hebt. Wanneer je alleen maar omdat het kan ergens 9 fans in propt dan geeft dat alleen maar blijk van je eigen onvermogen om je enigszins in de materie te verdiepen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
Yaksa schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:26:
[...]

Misschien dat je mijn reactie niet goed gegrepen hebt, maar de gekozen kast is vooral bedoeld om een systeem met waterkoeling op temperatuur te houden. Deftige waterkoeling komt met radiatoren en fans blazen lucht door die radiatoren heen. Wanneer je twee 360 radiatoren monteert dan heb je al zes fans nodig om daar lucht doorheen te blazen. En, niet elke game PC heeft 9 fans nodig. Ik zou eerst maar eens kijken wat de TDP onder load is van de te plaatsen processor, de hoeveelheid lucht die de videokaart verplaatst (want dat moet er ook uit) en daarna kijken wat je aan intake en outtake nodig hebt. Wanneer je alleen maar omdat het kan ergens 9 fans in propt dan geeft dat alleen maar blijk van je eigen onvermogen om je enigszins in de materie te verdiepen.
Ook op andere fora (o.a. reddit) kom ik deze configuratie tegen, ook met luchtkoeling. Dus 9 fans en geen waterkoeling voor de duidelijkheid. Juist het feit dat ik zo veel verschillende dingen lees, het lang geleden is dat ik een pc heb gebouwd, en vooral de GPU tegenwoordig veel meer warmte genereert is de reden dat ik op tweakers kom voor informatie.

Daarnaast heb ik nu anderhalf jaar te maken met long covid wat o.a. gepaard komt met concentratieproblemen en brainfog wat het verwerken van veel en tegenstrijdige informatie niet gemakkelijker maakt. Ik zit dus niet te wachten op je sneer of oordeel over mijn vermogen om me ergens in te kunnen verdiepen. Verder dank ik allen voor de input.

[ Voor 0% gewijzigd door me23 op 08-04-2023 11:54 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
me23 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:46:
[...]Ook op andere fora (o.a. reddit) kom ik deze configuratie tegen, ook met luchtkoeling. Dus 9 fans en geen waterkoeling voor de duidelijkheid. Juist het feit dat ik zo veel verschillende dingen lees, het lang geleden is dat ik een pc heb gebouwd, en vooral de GPU tegenwoordig veel meer warmte genereert is de reden dat ik op tweakers kom voor informatie.

Daarnaast heb ik nu anderhalf jaar te maken met long covid wat o.a. gepaard komt met concentratieproblemen en brainfog wat het verwerken van veel en tegenstrijdige informatie niet gemakkelijker maakt. Ik zit dus niet te wachten op je sneer of oordeel over mijn vermogen om me ergens in te kunnen verdiepen. Verder dank ik allen voor de input.
Tja, er zijn ook tweakers die bouwen een deftig systeem in een mini ITX kastje met maar 4 fans erin. Waar het om gaat bij het zelf bouwen is het optellen van de van de hoeveelheid warmte die onder maximale load door de diverse componenten geproduceerd kan worden en hoe die warmte af te voeren is. Daar is geen algemene regel voor in de zin van; "zet er maar flink wat fans in dan komt het wel goed". Om je verder te helpen zul je dus moeten specificeren welke onderdelen je denkt aan te gaan schaffen. Niet elke GPU genereert evenveel warmte namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er is geen 'overkill' of 'underkill' bij zulke setups, je kan dezelfde airflow behalen met 2 fans op 80% of 8 fans op 20%, of je nu watercoolnig gebruikt of niet, zijn er genoeg tests te vinden waar aantal fans wel een invloed kunnen hebben op prestaties.

Mijn systeem draait er nu 8, daar komt er nog 1 extra bij om de ruimte bij de voeding wat extra 'wind' te geven, zelfs als alles 100% gaat hoef ik fans nooit voorbij de 60% te draaien -> minder dB -> fijner om mee te werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
SinergyX schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:34:
er zijn genoeg tests te vinden waar aantal fans wel een invloed kunnen hebben op prestaties.
Laat maar eens zien dan, die tests, want zoals jij het stelt gaat elke PC beter presteren simpelweg door een ventilator extra in de kast te bouwen.
En dan niet komen met een systeem wat eerst gethrottled wordt door te hoge temps en na het bijplaatsen van een fan niet meer wordt gethrottled.
Pas wanneer een CPU warmer wordt dan zo'n 65 graden gaat ie significant minder presteren, het is daarom niet echt nodig om de CPU kost wat kost op kamertemperatuur te houden.

Pagina: 1