Ik wil een esports team oprichten, hoe doe ik dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yupiler
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-04-2023
Beste Tweakers,

Ik speel al een tijd lang Trackmania, en heb genoeg mensen ontmoet om eventueel een team op te kunnen zetten. Gewoon een voor de fun team dat ook wel actief is in de competitieve toernooien.

Zo zijn er nu ook Regionals in duo format waar een team van 2 zich voor een pro-league kan kwalificeren.
Dit is in principe het hoogste niveau waar iedereen direct op kan instappen, omdat ik graag mensen steun zou ik een esports team willen opzetten.

Ik zou hierbij graag de spelers iets aan kunnen bieden; zoals een manager, team merchandise, eventueel hardware en een fijne groep gelijken.

Aangezien een team oprichten in Trackmania niet lastig is en mogelijk is voor iedereen. Heb ik vooral de vraag over hoe ik die extra's kan bieden, daar zijn namelijk sponsoren voor nodig.

Is er kans op succes om een klein team van minimale sponsoring te voorzien? En hoe moet ik hier iemand/een bedrijf voor benaderen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13

DataGhost

iPL dev

Normaliter regel je eerst een team, zorg je een beetje voor een naam ofzo en ga je daarna pas kijken naar sponsoren. Ik denk dat er erg weinig bedrijven zitten te wachten op het sponsoren van een nog niet bestaand team of een team wat nog geen resultaten heeft staan. Wie weet ga jij er direct met het sponsorgeld vandoor zonder dat er in werkelijkheid een team is, wie weet is het team wel superslecht, wie weet is er geen motivatie om mee te doen aan competities en is er daardoor geen exposure, wie weet zijn jullie eigenlijk een groepje cheaters, etc, etc. Dan wil je eerst de kat uit de boom kijken voordat je je naam en geld eraan verbindt lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
DataGhost schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:45:
Normaliter regel je eerst een team, zorg je een beetje voor een naam ofzo en ga je daarna pas kijken naar sponsoren. Ik denk dat er erg weinig bedrijven zitten te wachten op het sponsoren van een nog niet bestaand team of een team wat nog geen resultaten heeft staan. Wie weet ga jij er direct met het sponsorgeld vandoor zonder dat er in werkelijkheid een team is, wie weet is het team wel superslecht, wie weet is er geen motivatie om mee te doen aan competities en is er daardoor geen exposure, wie weet zijn jullie eigenlijk een groepje cheaters, etc, etc. Dan wil je eerst de kat uit de boom kijken voordat je je naam en geld eraan verbindt lijkt me.
Ik had precies dezelfde gedachte als jij. Daarnaast @Yupiler zou je dit als een bedrijf moeten zien, dus dan zou je eerst eens kunnen beginnen met een kvk inschrijving en etc. Het is dus vast niet zo gemakkelijk als jezelf en teamgenoten inschrijven voor een competitie en jezelf dan een esports team kunnen noemen. In eerste instantie zul je denk ik dus zelf een redelijk (in verhouding) grote financiële investering moeten doen, voordat je sponsors kunt vinden of aan zo'n team kan verdienen.

Een voorbeeld van wat ik recent op internationale esport nieuws site/twitter heb langs zien komen is, de streamer Disguised Toast heeft recent zijn eigen Valorant team opgezet en gaf toen aan dat het hem 500 duizend dollar heeft gekost omdat hij nog geen sponsor had. Okay dat is mogelijk op een ander niveau dan waar jij wil starten (aangezien het de competitie onder de hoogste is) en andere sport, maar als iemand die al beetje bekend is in de streamer en esport wereld al geen sponsor kan vinden is dat voor een net nieuw team natuurlijk nog lastiger.
https://esports.gg/news/v...his-500000-valorant-team/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ga vooral niet kijken wat 'bekende' mensen doen met zo'n team, maar kijk puur naar de kleine/praktische mensen. Dat verhaal van Toast is leuk, maar hij ging z'n 5 spelers (en manager) $5000 in de maand betalen, daar is 2/3de van je half miljoen al. Daarnaast komt hij al uit een social media groep die gigantisch is (hij is zelf groot hearthstone speler en lid van oa OfflineTV).

Daarbij moet je ook kijken wat zo'n 'scene' oplevert.. Valorant (en Toast+aanhang) hebben gigantisch bereik qua social media, dus merc/plugs zijn zeer lucratief. Maar als jou scene slechts duizenden viewers heeft, hier en daar wat kleine plugs, dan is jouw potentiele opbrengst natuurlijk ook factor 10 kleiner. En als ik zo trackmania bekijk, lijkt het niet bijzondere grote prijspools te hebben (bedoel, Valorant heeft pools van 1 miljoen, de grootste van TT in top dagen was dacht 50k?).

Per saldo is een esport team niets anders dan een marketingsteam, de 1 met wat meer ondersteuning/support, de ander juist puur gedreven voor bekendheid en verkoop.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.