mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:35:
[...]
CAT6 is voor Gigabit ontworpen, bij CAT5e zit teveel rommel tussen dat er niet aan voldoet.
Te dunne draden, CCA troep etc.
Daarnaast de prijsverschil is nihil tussen CAT5e en CAT6 waardoor het sowieso een nobrainer is.
Fout. 5 was voor gigabit ontworpen, 5e voor 10gbit maar korte afstand (patch situatie, niet zozeer in-muur). Veilige grens is 2.5gbase-T. Het is doodgewoon om met 4 paar mits je je houd aan T568B dat je gbit kan halen, immers, er zit 4 paar in. Haal je lager, dan volg je T568B niet, ben je niet goed getwist, of zit je over de isolatie ipv de kabel te verzenden (wat een issue is met oxiderende CCA kabels, maar let wel: het materiaal staat los van de kabel-spec).
Zoals elk elektrisch 'signaal' soort is timing en storing belangrijk, immers, 100MHz bandbreedte is nogal "veul" (cat6 doet 250MHz maar die ruimte is amper nodig en pas echt nodig als je 10gbit full synchronous wilt over meer dan 10 meter). Vandaar de splits, de paren, en T568B.
Dit is overigens ook de reden dat ik een platte kabel niet aan zal raden. Sorry. Inductie met een mooie 50Hz of "net niet vlakke"-DC elektravoorziening die een 'skin effect' genereert op zichzelf en je hebt niet het mooie 'ruis-annulerende' effect van de twists.
Cat5e is voldoende. Tevens is het vaak dunner. Voor in een muur echter volg ik één gouden standaard:
Gebruik koper. Omdat vervangen niet altijd makkelijk (of wensbaar) is, is de chaos van CCA NIET wenselijk. Copper Clad Aluminium is om te ontwijken!.
Persoonlijk heb ik in een muur (qua bevestiging en stevigheid) doorgaans ook een voorkeur voor massieve koperkernen IPV gevlochten/stranded.
Maar nogmaals: cat5e is ruim voldoende, maar onzin als: "cat6 kan pas gbit" ga ik niet voor staan. Ik zal er wel van zeggen dat ik het zelf wél zou aanleggen, hoewel ik gelijk naar cat7 zal door stomen (of cat8). Immers, de bandbreedte van een cat8 kabel (2GHz tot 30m) is heerlijk. Mocht ik ooit een 40gbit backbone willen.
Een verwarmingsbuis overigens... zal ik niet snel gebruiken. Ik zou toch snel aanraden een boorhamer te lenen, en misschien wat PVC aan te leggen...