Internetkabel langs buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 21:13
Hallo,

Ik wil graag een internetkabel van de router naar zolder sturen. Heb dus een internetkabel nodig die dun is en langs de verwarmingsbuis omhoog kan (dit is ongeveer 5mm ruimte).

Welke kabel kan ik dan het beste kiezen? Snelheid is al prima als ik 100mb/s haal. Gaat me er meer om dat ik geen gaten in het platfond hoef te boren.

Groetjes,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

5mm is best krap, voor elke ethernet kabel. Misschien dat een cat5e er net doorheen past. Kwestie van proberen. Hier iets soortgelijks gedaan, maar wel een beetje extra ruimte geboord en een plakgootje eromheen voor de net.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Ik zie ook platte kabels, kan ik die niet beter kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

nickdw7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:07:
Ik zie ook platte kabels, kan ik die niet beter kopen?
Kun je doen ja. Let er wel op dat het cat5e is, heb je iig gigabit mocht 100m toch krap zijn in de toekomst.
Idealiter geen cca maar puur koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

heb ook ooit de platte kabel gekocht, cat5e 20m, werkt prima. Niet de goedkoopste kopen en voor kwaliteti gaan

ze zijn wel kwetsbaar en het stekkertje blijft groot natuurlijk

*-Specs-*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Wat is een internetkabel? ik ken alleen een netwerkkabel.

Platte kabels bestaan, neem wel minimaal CAT6.
https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-kabels/cat6-plat/

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 13:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpZQMzqt7M-y6zUFbcE29uge7zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/veGKBBdR2wLv4dBgY07IVUA4.png?f=user_large

Zo'n ding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Kan ik op zo’n platte kabel zelf zo’n uiteinde op plaatsen met een tang? Of is dat te moeilijk?

Ik belde de klantenservice op en die zeiden dat de kabel dan kapot gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

nickdw7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:47:
Kan ik op zo’n platte kabel zelf zo’n uiteinde op plaatsen met een tang? Of is dat te moeilijk?

Ik belde de klantenservice op en die zeiden dat de kabel dan kapot gaat
zonder tang kun je ook zoiets maken. Dat is denk ik voor bijna niemand 'te moeilijk'
https://www.allekabels.nl...VSz6JZRa5WHkaAs6AEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Mooiste zou zijn als ik op een platte kabel zelf een RJ45 stekker kan plaatsen. Daar zoek ik naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50

_Apache_

For life.

Veel huizen hebben wel iets van een koker van zolder naar beneden.
Je kunt een touwtje (met gewichtje gebruiken) om een weg te banen (van boven naar beneden werkt het makkelijkste :+ ).
En als je dan een touw hebt van boven naar beneden, een netwerkkabel meetrekken. Et voila.

En ik zou zeker een cat5e kabel nemen, 100Mbit is echt krap. Vooral met internet abonnementen die al 10x sneller zijn.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

nickdw7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:52:
Mooiste zou zijn als ik op een platte kabel zelf een RJ45 stekker kan plaatsen. Daar zoek ik naar.
maar dat kon wel eens te moeilijk zijn ;) . vandaar mijn suggiestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:43
Platte netwerkkabel is een optie, mits met koperen (CU) kern. In principe kun je ook daar een stekker op zetten. Misschien gaat dat zelfs makkelijker, omdat de aders al (vrijwel) op de juiste volgorde zullen zitten. Hij moet er wel geschikt voor zijn, omdat alles dus relatief dun is—het moet klemmen. Kort zoeken leverde mij bijvoorbeeld het volgende resultaat op: https://www.netwerkkabel....stuks-voor-platte-ka.html.
de Peer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:49:
[...]
zonder tang kun je ook zoiets maken. Dat is denk ik voor bijna niemand 'te moeilijk'
Soms handig, maar dit werkt alleen goed met een vaste kern, terwijl zulke kabels een flexibele hebben.

Liggen er helemaal nog geen kabels naar zolder, of heb je er bijvoorbeeld wel coax ('televisie') zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 04-04-2023 14:23 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Een CAT5e UTP kabel is 4,5mm - ik denk dat dat wel gaat lukken!

Kan ik daar gewoon een RJ45 op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
[b]

Liggen er helemaal nog geen kabels naar zolder, of heb je er bijvoorbeeld wel coax ('televisie') zitten?
Nee ligt echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:43
nickdw7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:08:
Een CAT5e UTP kabel is 4,5mm - ik denk dat dat wel gaat lukken!

Kan ik daar gewoon een RJ45 op zetten?
Zolang je een stekker gebruikt die past bij het soort kern. Kant-en-klare kabels (waar je aan een kant de stekker af zou knippen) zijn praktisch altijd flexibel. Op rol kun je kiezen.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:11:

Waarom CAT6?

Ik moet de eerste platte kabel nog zien die aan CAT5 of CAT6 voldoet. Onderdeel van de standaard is dat de aders onderling en per paar getwist zijn. Dat lukt je niet met een platte kabel.

En ja, CAT6 platte kabels worden verkocht, maar er wordt ook CCA CAT6 kabel verkocht. Er is veel rotzooi op de markt en mensen kopen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon simpele soepele cat5 kabel en even een tang lenen bij iemand bij voorkeur iemand die het vaker heeft gedaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Gewoon cat 5e stug gebruiken cat 6 is altijd meer dan 5,5mm.
Cat 5e kan prima 1Gbps aan.
Aan beide kanten netjes op een wcd af monteren en dan aansluiten met kant en klare patchkabels.

RJ45's aanknijpen is prutswerk en gaat altijd weer een keer stuk.
Ook kant en klare patchkabels doen dat op den duur, maar die vervang je simpel.

En uiteraard CU kopen en geen CCA.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 15:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:18:
[...]

Waarom CAT6?

Ik moet de eerste platte kabel nog zien die aan CAT5 of CAT6 voldoet. Onderdeel van de standaard is dat de aders onderling en per paar getwist zijn. Dat lukt je niet met een platte kabel.

En ja, CAT6 platte kabels worden verkocht, maar er wordt ook CCA CAT6 kabel verkocht. Er is veel rotzooi op de markt en mensen kopen het.
CAT6 is voor Gigabit ontworpen, bij CAT5e zit teveel rommel tussen dat er niet aan voldoet.
Te dunne draden, CCA troep etc.

Daarnaast de prijsverschil is nihil tussen CAT5e en CAT6 waardoor het sowieso een nobrainer is.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:11:

1) Flauw
2) CAT6? Waarom. Cat5e voldoet ruimschoots. Waarom "minimaal" 10Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gelukkig zijn er in dit topic ook weer mensen die erop wijzen dat CCA kabels echt not done zijn.

Die dingen worden echt overal en nergens zonder gedoe toegepast. Tuurlijk is een betere kwaliteit kabel een betere kwaliteit kabel. Maar als werkt dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:35:
[...]

CAT6 is voor Gigabit ontworpen, bij CAT5e zit teveel rommel tussen dat er niet aan voldoet.

Daarnaast de prijsverschil is nihil tussen CAT5e en CAT6 waardoor het sowieso een nobrainer is.
Die rotzooi heb je bij CAT6 ook. CCA troep, platte kabels.

CAT6 platte kabels bestaan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29

Umbrah

The Incredible MapMan

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:35:
[...]

Fout. 5 was voor gigabit ontworpen, 5e voor 10gbit maar korte afstand (patch situatie, niet zozeer in-muur). Veilige grens is 2.5gbase-T. Het is doodgewoon om met 4 paar mits je je houd aan T568B dat je gbit kan halen, immers, er zit 4 paar in. Haal je lager, dan volg je T568B niet, ben je niet goed getwist, of zit je over de isolatie ipv de kabel te verzenden (wat een issue is met oxiderende CCA kabels, maar let wel: het materiaal staat los van de kabel-spec).

Zoals elk elektrisch 'signaal' soort is timing en storing belangrijk, immers, 100MHz bandbreedte is nogal "veul" (cat6 doet 250MHz maar die ruimte is amper nodig en pas echt nodig als je 10gbit full synchronous wilt over meer dan 10 meter). Vandaar de splits, de paren, en T568B.

Dit is overigens ook de reden dat ik een platte kabel niet aan zal raden. Sorry. Inductie met een mooie 50Hz of "net niet vlakke"-DC elektravoorziening die een 'skin effect' genereert op zichzelf en je hebt niet het mooie 'ruis-annulerende' effect van de twists.

Cat5e is voldoende. Tevens is het vaak dunner. Voor in een muur echter volg ik één gouden standaard:

Gebruik koper. Omdat vervangen niet altijd makkelijk (of wensbaar) is, is de chaos van CCA NIET wenselijk. Copper Clad Aluminium is om te ontwijken!.

Persoonlijk heb ik in een muur (qua bevestiging en stevigheid) doorgaans ook een voorkeur voor massieve koperkernen IPV gevlochten/stranded.

Maar nogmaals: cat5e is ruim voldoende, maar onzin als: "cat6 kan pas gbit" ga ik niet voor staan. Ik zal er wel van zeggen dat ik het zelf wél zou aanleggen, hoewel ik gelijk naar cat7 zal door stomen (of cat8). Immers, de bandbreedte van een cat8 kabel (2GHz tot 30m) is heerlijk. Mocht ik ooit een 40gbit backbone willen.

Een verwarmingsbuis overigens... zal ik niet snel gebruiken. Ik zou toch snel aanraden een boorhamer te lenen, en misschien wat PVC aan te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Umbrah schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:47:
[...]

Fout. 5 was voor gigabit ontworpen, 5e voor 10gbit maar korte afstand (patch situatie, niet zozeer in-muur). Veilige grens is 2.5gbase-T. Het is doodgewoon om met 4 paar mits je je houd aan T568B dat je gbit kan halen, immers, er zit 4 paar in. Haal je lager, dan volg je T568B niet, ben je niet goed getwist, of zit je over de isolatie ipv de kabel te verzenden (wat een issue is met oxiderende CCA kabels, maar let wel: het materiaal staat los van de kabel-spec).

Zoals elk elektrisch 'signaal' soort is timing en storing belangrijk, immers, 100MHz bandbreedte is nogal "veul" (cat6 doet 250MHz maar die ruimte is amper nodig en pas echt nodig als je 10gbit full synchronous wilt over meer dan 10 meter). Vandaar de splits, de paren, en T568B.

Dit is overigens ook de reden dat ik een platte kabel niet aan zal raden. Sorry. Inductie met een mooie 50Hz of "net niet vlakke"-DC elektravoorziening die een 'skin effect' genereert op zichzelf en je hebt niet het mooie 'ruis-annulerende' effect van de twists.

Cat5e is voldoende. Tevens is het vaak dunner. Voor in een muur echter volg ik één gouden standaard:

Gebruik koper. Omdat vervangen niet altijd makkelijk (of wensbaar) is, is de chaos van CCA NIET wenselijk. Copper Clad Aluminium is om te ontwijken!.

Persoonlijk heb ik in een muur (qua bevestiging en stevigheid) doorgaans ook een voorkeur voor massieve koperkernen IPV gevlochten/stranded.

Maar nogmaals: cat5e is ruim voldoende, maar onzin als: "cat6 kan pas gbit" ga ik niet voor staan. Ik zal er wel van zeggen dat ik het zelf wél zou aanleggen, hoewel ik gelijk naar cat7 zal door stomen (of cat8). Immers, de bandbreedte van een cat8 kabel (2GHz tot 30m) is heerlijk. Mocht ik ooit een 40gbit backbone willen.

Een verwarmingsbuis overigens... zal ik niet snel gebruiken. Ik zou toch snel aanraden een boorhamer te lenen, en misschien wat PVC aan te leggen...
Iets met een klok en een klepel…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Umbrah
Onzin.
Cat 5 is voor 100Mbps ontworpen en door wat verbeteringen door te voeren in de twist hebben ze het met cat 5e opgerekt naar 1Gbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:47:
[...]

Die rotzooi heb je bij CAT6 ook. CCA troep, platte kabels.
Inderdaad. Ook bij Cat7 trouwens :')
CAT6 platte kabels bestaan niet.
Dan heb ik hier een niet-bestaande kabel in m'n computer steken. Aangezien ik niet via WiFi verbind vermoed ik toch sterk dat hij bestaat O-)

5m 26AWG flat patch cable van Technetix, 2.4x8.2mm. Met NetAlly Linkrunner AT2000 komt het door de test heen met lichte afwijking van 12% (dempt iets meer dan verwacht voor de lengte, alsof het 5.6m lang was).

Let wel, dit is patch cable. Voor een vaste verbinding tussen verdiepingen dien je stugge kabel te gebruiken en daarvoor is minimaal 24AWG gespecificeerd. Of dat in platte form factor te krijgen is, is een tweede...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Umbrah schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:47:
[...]

Nee CAT5e kun je zien als plakbandje en zeker nooit ontworpen voor 10 gbit, ook niet op korte afstand, CAT5e is in het leven geroepen om toch maar gigabit aan te bieden omdat CAT6 toen nog duur was, ze hebben alleen 2 aderparen bij toegevoegd gezien 100mbit nog over 4 draden ging met twist.

CAT5e nu nog aanleggen is ronduit fout vanwege kostenverschil en je die 250mhz wel degelijk nodig bent in de toekomst en dan mag je opnieuw kabels aanleggen, gewoon niet doen dus.

CAT6 is dikker klopt en dat is niet alleen omdat ze trekontlasting hebben toegevoegd.

Kabels leg je 1x aan, in praktijk is de kans heel klein dat je nog gemotiveerd bent om het opnieuw te doen.
En BTW CAT6a is officieel 10gbit, met CAT6 op korte afstand kom je daarmee weg.

Het is minimaal CAT6 aanleggen of anders niet doen tenzij je echt een korte termijn visie hebt, het gaat niet om "ja maar cat5e werkt ook wel".

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dion_b schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:22:
[...]

Inderdaad. Ook bij Cat7 trouwens :')

[...]

Dan heb ik hier een niet-bestaande kabel in m'n computer steken. Aangezien ik niet via WiFi verbind vermoed ik toch sterk dat hij bestaat O-)

5m 26AWG flat patch cable van Technetix, 2.4x8.2mm. Met NetAlly Linkrunner AT2000 komt het door de test heen met lichte afwijking van 12% (dempt iets meer dan verwacht voor de lengte, alsof het 5.6m lang was).

Let wel, dit is patch cable. Voor een vaste verbinding tussen verdiepingen dien je stugge kabel te gebruiken en daarvoor is minimaal 24AWG gespecificeerd. Of dat in platte form factor te krijgen is, is een tweede...
AWG26 van 2.4mm dik zou je nog kunnen twisten en dan de paren naastelkaar kunnen leggen met een hele dunne mantel erom. Het gros van de platte kabels ligt gewoon recht naastelkaar.

Ik las vanmiddag een website die claimde dat platte CAT5E kabels net zo goed als ronde kabels scoren op alle tests en dat er wel 46Mbit download en 47Mbit upload met een pingtijd van 3ms overheen kan, maar dat CAT6 hogere snelheden kan halen. Iets zegt mij dat die bewuste kabel compleet niet aan de CAT5E specificaties voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gysman11 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:37:
[...]

2) CAT6? Waarom. Cat5e voldoet ruimschoots. Waarom "minimaal" 10Gbit?
Kijk even naar het prijsverschil voordat je iets zegt.
Je gaat niet om de x jaar kabels vervangen, vaak blijven ze liggen zolang je er woont.

Cat6 geeft toch net even een stuk meer betrouwbaarheid en snelheid.
Mensen moeten eens stoppen met verkeerde adviezen geven door alleen te kijken wat nu voldoende is.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:28:
[...]

Kijk even naar het prijsverschil voordat je iets zegt.
Je gaat niet om de x jaar kabels vervangen, vaak blijven ze liggen zolang je er woont.

Cat6 geeft toch net even een stuk meer betrouwbaarheid en snelheid.
Mensen moeten eens stoppen met verkeerde adviezen geven door alleen te kijken wat nu voldoende is.
CAT6 is niks betrouwbaarder of sneller dan CAT5E voor de situatie in dit topic.

Verder is CAT6 wel dikker en lastiger verwerken dan CAT5E. Dan is CAT6 voor TS gewoon niet de juiste keuze, al helemaal niet in platte vorm die niet voldoet aan de specificaties.

Ben met je eens dat ik bij nieuwe installaties waar ik kabels door buizen kan trekken gewoon CAT6 zou nemen. CAT7 is dan weer onzin want er is geen specificatie die het vereist en mochten die er wel komen is CAT7 geen garantie dat het aan die specificatie voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:34:
[...]

CAT6 is niks betrouwbaarder of sneller dan CAT5E voor de situatie in dit topic.

Verder is CAT6 wel dikker en lastiger verwerken dan CAT5E. Dan is CAT6 voor TS gewoon niet de juiste keuze, al helemaal niet in platte vorm die niet voldoet aan de specificaties.

Ben met je eens dat ik bij nieuwe installaties waar ik kabels door buizen kan trekken gewoon CAT6 zou nemen. CAT7 is dan weer onzin want er is geen specificatie die het vereist en mochten die er wel komen is CAT7 geen garantie dat het aan die specificatie voldoet.
Jawel het zorgt ervoor dat TS in de toekomst minder snel de kabel hoeft te vervangen en kwa dikte maakt het niet zoveel uit en ook de prijs.

Het is toch echt raadzaam om de CAT6 kabel erdoor te krijgen.

Als de CAT6 kabel er niet door wil ga je een CAT5e kabel er ook niet onbeschadigd doorkrijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
de Peer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:49:
[...]

Dat kan alleen als het om een solid kabel gaat, platte zijn vaak flexibele kern.
Er zijn wel connectors voor flexibele en solid kern en gaat ook wel werken maar idiaal is het niet want 1 ruk eraan en de zaak kan kapot zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:
[...]

Dat kan alleen als het om een solid kabel gaat, platte zijn vaak flexibele kern.
Er zijn wel connectors voor flexibele en solid kern en gaat ook wel werken maar idiaal is het niet want 1 ruk eraan en de zaak kan kapot zijn.
Flexibele kern is geen probleem, je hoeft de uiteinden niet te strippen, dus of je nu solid of stranded gebruikt in de kabel maakt niet uit.

Op het werk heb ik een aantal hele dunne kabels van 10 en 15 meter, voor noodgevalletjes, werken prima op gigabit zelfs met PoE+.

Op de kabel staat CAT6A, maar of dat werkelijk volgens spec is betwijfel ik, maar voor gigabit en PoE werkt het helemaal prima. Ook fantastisch struikeldraad overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:38:
[...]

Jawel het zorgt ervoor dat TS in de toekomst minder snel de kabel hoeft te vervangen en kwa dikte maakt het niet zoveel uit en ook de prijs.

Het is toch echt raadzaam om de CAT6 kabel erdoor te krijgen.

Als de CAT6 kabel er niet door wil ga je een CAT5e kabel er ook niet onbeschadigd doorkrijgen.
Ik heb hier CAT5E op rol en CAT6 op rol (beide installatiekabel). Verder heb ik kant en klare CAT5E patchkabels en CAT6 patchkabels.
Bij de kabel op rol is de aderdikte bij CAT6 sowieso al dikker, daarnaast heeft de CAT6 kabel een kunststof kruis waardoor die kabel in z'n geheel veel dikker wordt. Bij de patchkabels zijn de CAT6 kabels veel stugger en dikker door de kleinere twist.

Verder is CAT5E ontworpen voor 1Gbit. Later kwam 2.5Gbit, een standaard die specifiek ontworpen is om met CAT5E te werken. Veel oudere CAT5 kabels voldoen overigens in de praktijk ook gewoon aan de CAT5E eisen, zolang ze maar 8 aders hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik zou een gewone cat6 kabel pakken die 100% koper is en als die er niet door wil de buitenmantel eraf strippen, heb je net zo gepruts als een platte kabel gebruiken maar kunt er dan wel fatzoenlijk een stekker aan krijgen, als je de twist laat zitten in de kabel kom je daarmee weg, dan heb je zelfs nog meer ruimte dan een platte kabel.

@_JGC_ Dat zou ik ook doen maar vermoed dat TS de apparatuur niet heeft en moet huren en/of geen ervaring met gaten boren en/of in huurhuis zit en de eigenaar daar niet blij mee is.

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik had overigens gewoon de boorhamer gepakt en een 8mm gaatje naast de verwarmingsbuis geboord. Dan CAT6 erdoor en evt als het eenmaal ligt en nooit meer los hoeft afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:46:
[...]

Ik heb hier CAT5E op rol en CAT6 op rol (beide installatiekabel). Verder heb ik kant en klare CAT5E patchkabels en CAT6 patchkabels.
Bij de kabel op rol is de aderdikte bij CAT6 sowieso al dikker, daarnaast heeft de CAT6 kabel een kunststof kruis waardoor die kabel in z'n geheel veel dikker wordt. Bij de patchkabels zijn de CAT6 kabels veel stugger en dikker door de kleinere twist.

Verder is CAT5E ontworpen voor 1Gbit. Later kwam 2.5Gbit, een standaard die specifiek ontworpen is om met CAT5E te werken. Veel oudere CAT5 kabels voldoen overigens in de praktijk ook gewoon aan de CAT5E eisen, zolang ze maar 8 aders hebben.
Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Als je Rj45's wilt aanknijpen moet je stranded kabel hebben.
Als je afmonteert op wcd, pachpanel of keystone heb je stugge kabel nodig.

En uiteraard knijp je geen Rj45's aan vaste bekabeling dat is prutswerk en gaat op den duur altijd voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ben(V) schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:09:
[...]

Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Als je Rj45's wilt aanknijpen moet je stranded kabel hebben.
Als je afmonteert op wcd, pachpanel of keystone heb je stugge kabel nodig.

En uiteraard knijp je geen Rj45's aan vaste bekabeling dat is prutswerk en gaat op den duur altijd voor problemen zorgen.
Ik leg uit dat CAT6 dikker is dan CAT5E op basis van wat ik hier aan materiaal heb liggen. Blijkbaar is dat voor jou reden om mensen op de man aan te vallen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Haha oke dit loopt uit de hand. Ik heb een CAT5e gekocht, schijnt 4,5mm dik te zijn. Dus met een beetje proppen moet het misschien wel lukken. Lijkt me gewoon prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:12:
[...]

Ik leg uit dat CAT6 dikker is dan CAT5E op basis van wat ik hier aan materiaal heb liggen. Blijkbaar is dat voor jou reden om mensen op de man aan te vallen. Jammer.
Jouw verhaal over waar de verschillende cat kabels voor ontworpen zijn slaat gewoon nergens op.
Cat 5 is ontworpen voor 100Mbps, toen kwam de 1Gbps standaard en hebben ze de de twist van de cat 5 kabel verhoogt om die snelheid aan te kunnen en dat werd cat 5e.

Om nog beter bestand te zijn tegen externe invloeden werd een kruis tussen de aderparen toegevoegd en de twist nog iets verhoogd en dat werd de cat 6 kabel die daardoor tot 55m zelfs 10Gbps aankan.

Voor 2,5Gbps is nooit een kabel ontworpen omdat dat overbodig is/was, omdat daar prima de cat 6 kabel voor gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Ben(V) 2.5Gbps is op een later tijdstip juist ontworpen om nog wat meer snelheid uit bestaande CAT5E kabels te halen. 10Gbit standaard en CAT6 bestonden toen al tig jaar.

Maargoed, jij reageert op mij en vertelt me dat ik het niet begrijp, om vervolgens je standaard stekker riedeltje weer op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee 2,5Gbps is door de hardware fabrikanten (Intel) ontwikkelt omdat 10Gbps te duur is en te veel stroom vraagt, niet omdat er cat 5e bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20
Als je zoekt op cat 6 thinline cable kom je zo iets tegen
https://www.allekabels.nl...5Jue_o38cLncaAlOBEALw_wcB

Dit zijn dunne kabels van 3,6mm.

Al meermaals bij klanten gebruikt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nickdw7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:20:
Haha oke dit loopt uit de hand. Ik heb een CAT5e gekocht, schijnt 4,5mm dik te zijn. Dus met een beetje proppen moet het misschien wel lukken. Lijkt me gewoon prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik.
Welke kabel is het precies geworden?

Modbreak:En goed bedoeld jongens, die hele CAT 1,2,3,4,5,6,7,8,9 en 10 geschiedenis en toekomst, maar de TS vraagt simpelweg wat advies. Zullen we die discussie dus bewaren voor een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Wylana schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:22:
Als je zoekt op cat 6 thinline cable kom je zo iets tegen
https://www.allekabels.nl...5Jue_o38cLncaAlOBEALw_wcB

Dit zijn dunne kabels van 3,6mm.

Al meermaals bij klanten gebruikt.
maar kun je hier zelf vervolgens een RJ45 male op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
nickdw7 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:23:
[...]

maar kun je hier zelf vervolgens een RJ45 male op zetten?
Dat wordt misschien lastig. Het is een dunne kabel, AWG30 als ik het goed zie - en idealiter pak je dan connectoren die passen bij je kabel, dus cat6 AWG30 geschikte connectoren. En die zie ik daar niet zo snel.

Wellicht een kwestie van beter zoeken. Of misschien dat het allemaal ook wel goed gaat met een andere connector. Maar idealiter zoek je een connector die past bij de kabel.
Pagina: 1