Meter ongeschikt voor teruglevering, vervanging duurt weken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsRu
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-04-2023
Beste lezers,

Sinds twee weken heb ik een zonnepaneel installatie in gebruik van 5000 wp en een Growatt omvormer van 4200 watt. Na installatie kom ik erachter dat mijn meter ongeschikt is voor teruglevering (schlumberger sir2e), waardoor ik veel teruglevering mis (ja ik weet het, erg dom). Ik heb reeds bij mijn netbeheerder Liander een slimme meter aangevraagd, echter geven zij aan dat het nog maanden kan duren alvorens deze vervangen wordt ivm een tekort aan slimme meters. Van mij hoeft er niet een slimme meter in (digitale meter met dubbel telwerk is ook prima) waardoor het meter tekort omzeilt kan worden. Wanneer ik dit telefonisch bij ze aangeef gaan ze moeilijk doen en zeggen ze dat er toch echt een slimme meter in moet. Ik kan mijn aanvraag voor een slimme meter stopzetten, en een digitale aanvragen. Heeft iemand ervaring met het vervangen van een meter ongeschikt voor teruglevering voor een digitale meter bij Liander en de termijn waarop dit plaats vindt? Mocht het nog lang duren voor de slimme meter vervangen kan worden, is er dan een mogelijkheid om zelf teruglevering te registreren en hiervoor een vergoeding aan te vragen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijn ouders hebben 3 fasen aangevraagd (Liander), waardoor er ook een andere slimme meter moest komen. Het staat me bij dat dit iets van 8 maanden heeft geduurd. Is intussen een paar maandjes geleden.

Hoe dan ook, je kan Liander niet dwingen om het sneller te doen. Zij hebben er geen belang bij en hebben ook niet de verantwoordelijkheid dat jij kan terugleveren op de teller.

Heb je in het verleden (of de vorige bewoners) misschien een slimme meter geweigerd? Ik zou verwachten dat de meeste meters intussen toch al vervangen zijn als er geen weerstand wordt gegeven hiertegen?

Tot die tijd is het enige wat je kan doen zoveel mogelijk zelf verbruiken, maar dan nog loop je inderdaad wel opbrengst mis, maar daar kan je niemand anders op aanspreken dan jezelf, door eerst de meter te controleren voordat je een installatie plaatst, maar dat had je zelf ook al door. Ik vrees dat het niet anders is...

Het is hooguit een wake-up call voor anderen die dit lezen en nog niet voorbereid zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 04-04-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
In de tussentijd een electrische boiler gebruiken die aanslaat wanneer de zonnepanelen leveren ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je bent trouwens ook verplicht om je panelen aan te melden, dan was je meterprobleem gelijk naar boven gekomen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Kun je niet terugleveren, of wordt de teruglevering niet geregistreerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:02
Heb je de zonnepanelen laten plaatsen door een bedrijf? Ik vind het ook onderdeel van de installatie om te controleren en te adviseren of de groepenkast in orde is voor het plaatsen van een systeem. Bij mij heette dit een 'groepenkastcheck'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:07
Die meter is volgens dit overzicht (https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters) in 2021 afgekeurd en zal sowieso dit jaar (2023) vervangen moeten worden. Misschien dat als je dat telefonisch aangeeft je het kan versnellen, maar met het tekort aan meters en planningsproblemen zal het sowieso lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsRu
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-04-2023
Allemaal bedankt voor de antwoorden en suggesties. Ik heb de zonnepanelen in een soort van opwelling in een vrije week zelf geplaatst. Die week kwam ik er achter dat mijn meter niet geschikt was en heb ik direct de aanvraag erin gezet. Ik neem zo nog een keer contact op met liander met het feit dat mijn meter ook is afgekeurd en vervangen moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:09
ds23man schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:17:
Je bent trouwens ook verplicht om je panelen aan te melden, dan was je meterprobleem gelijk naar boven gekomen.
Je houdt een mythe in stand. Nergens staat dat dit moet. Er is geen wet hiervoor.
De netbeheerders zeggen dit maar kunnen alleen hun papieren laten zien, waarbij ze dit willen.
Verder heeft een consument geen contract met een netbeheerder maar met een energieleverancier.
Ps. Mijn panelen zijn nooit aangemeld, salderen gaat al 13 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32

_Apache_

For life.

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:16:
In de tussentijd een electrische boiler gebruiken die aanslaat wanneer de zonnepanelen leveren ?
Met 5.000Wp is die zo warm*, en dat ga je niet zomaar leegdouchen. Aangenomen dat je niet elke dag (voor de rest van de zomer) met het hele gezin totaal ruim een uur staat te douchen? :+

* alsin, mijn 2700Wp levert op een zomerse dag bijna 10u lang >2kW. Dus dat zal wel het dubbele zijn met 5kWp.

Je krijgt simpelweg de opwarming / opslag en afname niet op elkaar afgestemd.
Je boiler zal veel te snel warm zijn, opslag neem veel volume in, en je staat wel elke dag flink te douchen omdat weer koud te krijgen.

Kan je een deel van de zonnepanelen afkoppelen, of staan ze in serie?
Ik zou er dan een paar aanhouden, en de gemistte teruglevering van dat kleine setje accepteren. En als je meter het goed doet, alles aanzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 04-04-2023 13:41 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Weet je zeker dat ze dan ook meter type checken?

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je pas aanmeld na het plaatsen. Zeker als PV-boeren nog wel eens wat anders meebrengen dan ze zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

ThijsRu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:25:
Allemaal bedankt voor de antwoorden en suggesties. Ik heb de zonnepanelen in een soort van opwelling in een vrije week zelf geplaatst. Die week kwam ik er achter dat mijn meter niet geschikt was en heb ik direct de aanvraag erin gezet. Ik neem zo nog een keer contact op met liander met het feit dat mijn meter ook is afgekeurd en vervangen moet worden.
Op zich waar, maar volgens mij hebben de meeste energielveranciers opgenomen dat ze aangemeld moeten zijn voor terugleververgoeding of salderen.

Dat de meeste het ondanks dat niet aangemeld zijn wel doen is een ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Overigens lijkt tekort nu wel aardig terug te lopen maar is nu vooral een tijdslot voor de werkzaamheden een issue.

Vergoeding kan je denk ik vergeten. Neem aan dat je ooit een aanbod voor een slimme meter hebt gehad en daar zijn ze meestal aardig goed waarschuwen dat niet alle meters PV correct doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24
ThijsRu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:51:
Mocht het nog lang duren voor de slimme meter vervangen kan worden, is er dan een mogelijkheid om zelf teruglevering te registreren en hiervoor een vergoeding aan te vragen?
Waarom zou Liander jou een vergoeding willen geven? Je hebt zelf een fout gemaakt en nu moet Liander maar over de brug komen? Denk dat die kans nihil is dan wel 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

ThijsRu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:25:
Ik heb de zonnepanelen in een soort van opwelling in een vrije week zelf geplaatst.
Ok. Tsja dan horen daar ook de consequenties bij als je een fout maakt zoals nu.
Dat wordt 7-8 maanden wachten zonder vergoeding voor terugleveren. Of hopelijk voor jou een digitale meter die sneller beschikbaar is.

Het enige dat je kunt doen is zoveel mogelijk van je stroom zelf proberen te verbruiken, en iedereen in de straat zijn elektrische auto laten opladen bij jou ;)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-04-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dat aanmelden gebeurd pas wanneer ze er daadwerkelijk liggen of max een week of 2 van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
de Peer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:43:
[...]

Ok. Tsja dan horen daar ook de consequenties bij als je een fout maakt zoals nu.
Dat wordt 7-8 maanden wachten zonder vergoeding voor terugleveren. Of hopelijk voor jou een digitale meter die sneller beschikbaar is.

Het enige dat je kunt doen is zoveel mogelijk van je stroom zelf proberen te verbruiken, en iedereen in de straat zijn elektrische auto laten opladen bij jou ;)
Moeten ze dat wel overdag doen tijdens zon en vaak staat de auto dan ergens anders dan thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:52:
[...]

Dat aanmelden gebeurd pas wanneer ze er daadwerkelijk liggen of max een week of 2 van tevoren.
Hoeft niet perse, je kan ze ook eerder aanmelden. Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan ( een half jaar van te voren) en had op tijd een nieuwe meter. En sinds 2020 is het aanmelden wettelijk verplicht, ook voor oudere installaties.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

internet4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:27:
[...]

Je houdt een mythe in stand. Nergens staat dat dit moet. Er is geen wet hiervoor.
De netbeheerders zeggen dit maar kunnen alleen hun papieren laten zien, waarbij ze dit willen.
Hier zeggen ze iets anders: https://www.energieleveren.nl/faq en kom je hier: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32017R1485
Verder heeft een consument geen contract met een netbeheerder maar met een energieleverancier.
En wat is jouw motivatie om het niet aan te melden? Als je de netbeheerder/leverancier ermee helpt, waarom zou je het dan laten? Ik overzie de technische gevolgen niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een terugleverende aansluiting waaraan wordt gewerkt gevaar kan opleveren voor een monteur.

[ Voor 10% gewijzigd door Sharky op 04-04-2023 14:33 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sharky schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:29:
[...]

En wat is jouw motivatie om het niet aan te melden? Als je de netbeheerder/leverancier ermee helpt, waarom zou je het dan laten? Ik overzie de technische gevolgen niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een terugleverende aansluiting waaraan wordt gewerkt gevaar kan opleveren voor een monteur.
En vergeet niet dat het cruciaal voor het totale netbeheer is dat men weet waar en hoeveel vermogen geïnstalleerd is. Die gegevens zijn gewoon nodig om te weten wat er aan soorten energie de volgende dag geproduceerd moet worden. Dat gebeurd met day ahead voorspellingen oa aan de hand van de weersvoorspellingen en de prijsbepaling op de spot markt is daar van afhankelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

internet4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:27:
[...]

Sinds mei 2020 verplicht.
https://www.energieleveren.nl/faq
Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwekker wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening).

In Europese wetgeving (netcode Requirements for Generators (RfG)) worden technische eisen gesteld aan productie- en verbruiksinstallaties. De eisen zijn gericht op het bevorderen van netveiligheid (veilig inpassen van toenemend aantal opwekinstallaties op het bestaande net),

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Kijk, je doet het je hele leven al zonder teruglevering. Die paar weken kunnen dan ook nog wel, je kunt Liander echt niet dwingen om jou wat te vergoeden. Ze zijn jou niet bewust aan het pesten, het is al maanden bekend dat er een metertekort is end at is ook breeduit in de media geweest.
Je hebt gewoon wat pech, dat ga je wel overleven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En in België gaan ze nog een stap verder, daar moet de handel ook nog gekeurd worden. En ik meen ergens gelezen te hebben dat ze een aantal types omvormers zelfs hebben afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
[...]

Hier zeggen ze iets anders: https://www.energieleveren.nl/faq en kom je hier: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32017R1485

[...]

Energieleveren.nl website is dus van de netbeheerder. Dus wij van wc eend….zonder link naar een wet.
Verder staat op de Europa.eu website niks over terugleveren. Of de website terugleveren.nl. Het hele woord terugleveren staat er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
Wat je nog zou kunnen doen is een kleine thuisaccu (+/- 5kWh) aansluiten. En je overschot van de dag dan in de nacht gebruiken.

Wasmachine/droger/vaatwasser tijdens je piek opwek aanzetten.

Liggen je panelen oost-west?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

MSXBas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:48:
Wat je nog zou kunnen doen is een kleine thuisaccu (+/- 5kWh) aansluiten. En je overschot van de dag dan in de nacht gebruiken.
Haha 1 van de weinige tweakers die echt een verdienmodel gevonden heeft voor een accu :D :D :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

post normaal of post niet

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 04-04-2023 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

internet4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:48:
[...]

Energieleveren.nul website is dus van de netbeheerder. Dus wij van wc eend….zonder link naar een wet.
Verder staat op de Europa.en website niks over terugleveren. Of de we website terugleveren.nl. Het hele woord terugleveren staat er niet in.
Goed gelezen ook. Er staat daar letterlijk welke wettekst van toepassing en ik heb er zelfs een linkje bijgezet voor de luie lezer. Omdat je het blijkbaar beter weet dan de netbeheerders hier een linkje naar een derde partij, kostte me 30 seconden op Google, die tijd heb ik je ook weer bespaard: https://energieanders.nl/...op-energieleveren-nl.html

Als je die tijd nou gebruikt om je installatie aan te melden is iedereen blij.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
Volgens mij heeft @internet4me gelijk:

https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32017R1485&from=NL

Het lijkt (volgens mij ) erop dat de netbeheerder de verplichting heeft, niet de (huis-)eigenaar met PV...

[ Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 04-04-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ds23man schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:24:
[...]

Hoeft niet perse, je kan ze ook eerder aanmelden. Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan ( een half jaar van te voren) en had op tijd een nieuwe meter. En sinds 2020 is het aanmelden wettelijk verplicht, ook voor oudere installaties.....
Als je dan al weet welke installatie je krijgt kan dat inderdaad, hier in het Noord/Oosten was het ik ga zonnepanelen nemen en 2 weken later lag het zaakje er al op, dat was nog in de tijd dat monteurs niks hadden te doen en voor gek werd verklaart als je iets aan verduurzamen deed.

Maar goed ik heb de meter laten plaatsen bij de 2e meterronde gezien ik de intentie had om zonnepanelen te nemen anders was het geweigert.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De meter is van je netbeheerder. Die moet hem vervangen. Gezien de huidige drukte op het stroomnet zetten ze al alle zeilen bij om dat net uit te breiden en te vervangen. Das handwerk en kost een hoop mankracht. Daarbij kijken ze uiteraard naar wat het hardste nodig is, of waarvan de meeste mensen profiteren. Een enkele burger die in een opwelling zijn eigen panelen plaatst is er daar niet een van, die mag met als de rest achter in de rij. Helaas, vervelend voor je, maar het is wat het is.

Daarnaast wil ik sommigen hier aanraden om Wikipedia: Nederlandse elektriciteitsmarkt eens te lezen, en dan met name het kopje keten. Dan snap je ook dat je energieleverancier niet degene is die de teruglevering inkoopt en weer verkoopt, om maar eens een zijstraat te noemen :)
Daarnaast begrijp je dan vermoedelijk ook waarom een netbeheerder geen belang heeft bij het vervangen van een meter. Immers, de meter voor levering doet het en dat is wat ze door moeten geven. Bij teruglevering zit er meer werk aan voor ze (en dat hebben ze al zat ;) ).

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 04-04-2023 15:05 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
MSXBas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:53:
Volgens mij heeft @internet4me gelijk:

https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32017R1485&from=NL

Het lijkt (volgens mij ) erop dat de netbeheerder de verplichting heeft, niet de (huis-)eigenaar met PV...
de eigenaar van de productie eenheid heeft de verplichting. (omvormer = productie eenheid)
BEDRIJFSVOERINGSNOTIFICATIEPROCEDURE VOOR AANSLUITING

HOOFDSTUK 1

Aansluiting van nieuwe elektriciteitsproductie-eenheden

Artikel 29

Algemene bepalingen

1. Door met succes de in de artikelen 30 tot en met 37 beschreven bedrijfsvoeringsnotificatieprocedure voor aansluiting van elke elektriciteitsproductie-eenheid af te ronden, toont de eigenaar van een elektriciteitsproductie-installatie de relevante systeembeheerder aan dat hij voldoet aan de in titel II van deze verordening vastgestelde eisen.

2. De relevante systeembeheerder verduidelijkt de details van de bedrijfsvoeringsnotificatieprocedure en stelt deze publiek beschikbaar.

Artikel 30

Bedrijfsvoeringsnotificatie voor elektriciteitsproductie-eenheden van het type A

1. De bedrijfsvoeringsnotificatieprocedure voor aansluiting van elke nieuwe elektriciteitsproductie-eenheid van het type A bestaat uit de toezending van een installatiedocument. De eigenaar van een elektriciteitsproductie-installatie zorgt ervoor dat de vereiste informatie wordt verstrekt via een van de relevante systeembeheerder verkregen en bij de systeembeheerder ingediend installatiedocument. Voor elke productie-eenheid binnen de elektriciteitsproductie-installatie wordt een afzonderlijk installatiedocument verstrekt.

De relevante systeembeheerder zorgt ervoor dat de vereiste informatie namens de eigenaar van de elektriciteitsproductie-installatie kan worden ingediend door derde partijen.

2. De relevante systeembeheerder specificeert de inhoud van het installatiedocument, dat ten minste de volgende informatie bevat:

a)

de locatie waar de aansluiting is gerealiseerd;

b)

de datum van aansluiting;

c)

de maximumcapaciteit van de installatie in kW;

d)

het type primaire-energiebron;

e)

de classificatie van de elektriciteitsproductie-eenheid als opkomende technologie overeenkomstig titel VI van deze verordening;

f)

een verwijzing naar de conformiteitscertificaten die door een erkende certificerende instantie zijn uitgereikt voor de op de locatie toegepaste apparatuur;

g)

wat de gebruikte apparatuur betreft waarvoor geen conformiteitscertificaat is ontvangen, wordt informatie verstrekt als opgevraagd door de relevante systeembeheerder, en

h)

de contactgegevens van de eigenaar van de elektriciteitsproductie-installatie en de installateur, alsook hun handtekeningen.

3. De eigenaar van de elektriciteitsproductie-installatie zorgt ervoor dat de relevante systeembeheerder of de bevoegde instantie van de lidstaat overeenkomstig de nationale wetgeving een kennisgeving ontvangt betreffende de permanente uitbedrijfname van een elektriciteitsproductie-eenheid.

De relevante systeembeheerder zorgt ervoor dat een dergelijke kennisgeving door derde partijen, inclusief aggregatoren, kan worden verstrekt.
Link:
https://eur-lex.europa.eu...R0631&from=EN#d1e5186-1-1

Maar afgezien daarvan wat is het probleem om je omvormer even aan te melden en daarmee te zorgen voor een (wellicht?) stabiel energienetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
mijn PV is wel gewoon aangemeld hoor.

Vaag dat energieleveren de tekst aanhaalt voor de TSB/ transmissieSysteemBeheerders.

"Hier zeggen ze iets anders: https://www.energieleveren.nl/faq en kom je hier: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32017R1485"

En niet jouw link naar elektriciteitsopwekkers:
https://eur-lex.europa.eu...R0631&from=EN#d1e5186-1-1

Dus de opwekker moet aanmelden, en de netbeheerder moet registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

[...]

Nee daarvoor is de aanmelding niet relevant. Als je doelt op eilandbedrijf, dat mag sowieso niet. Een PV inverter moet altijd meeliften op de bestaande AC wisselspanning. Als deze wegvalt mag de inverter niet doorgaan en een eigen sinus gaan genereren. De meeste inverters kunnen dit ook niet.

Eilandbedrijf (incl accu) is wel mogelijk, maar dan is er een installatie nodig tussen de voedende kant en de verbruikskant, zodat bij wegvallen van de netspanning er geen terugvoeding mogelijk is.

Zodra de spanning wegvalt moet de inverter afslaan, dit gebeurd volgens mij binnen iets van 10 milliseconden. Hier is vast ergens een norm voor. Als je de inverter afkoppelt moet je de AC zijde kunnen aanraken zonder een schok te krijgen.

Het aanmelden van teruglevering is voor de netbeheerder vooral belangrijk om de netbelasting in kaart te brengen. Ik denk echter wel dat de huidige manier niet handig is. Consumenten hebben er geen idee van, weten niet wat het vermogen is van hun installatie en werken deze ook niet bij als er vermogen wordt bijgeplaatst. Ook als je gaat verhuizen en je neemt je panelen mee, wie denkt er dan aan om je weer af te melden?

Op termijn zullen hier grote afwijkingen in gaan ontstaan.

Het is overigens ook wel een beetje nutteloos op termijn. De netbeheerder kan in principe via de slimme meters veel accuratere info verkrijgen (mits toegestaan). Als ze 1x per maand kunnen uitlezen wat het piekniveau van verbruik en opwek is geweest, kan er al een heel gedetailleerd plaatje worden gemaakt van een wijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 04-04-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 10:38
Knopsje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:21:
Die meter is volgens dit overzicht (https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters) in 2021 afgekeurd en zal sowieso dit jaar (2023) vervangen moeten worden. Misschien dat als je dat telefonisch aangeeft je het kan versnellen, maar met het tekort aan meters en planningsproblemen zal het sowieso lastig worden.
Je kunt er dus in ieder geval zeker van zijn dat ze de meter dit jaar nog komen vervangen :+ Met een beetje geluk kunnen ze je voorrang geven. Je zou ze ook kunnen bellen bij Liander en vragen of je wellicht al in de planning staat, aangezien ze dit jaar sowieso jouw meter moeten komen vervangen. Tot die tijd heb je gewoon pech vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

RiCkY82 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:59:
[...]

Je kunt er dus in ieder geval zeker van zijn dat ze de meter dit jaar nog komen vervangen :+ Met een beetje geluk kunnen ze je voorrang geven. Je zou ze ook kunnen bellen bij Liander en vragen of je wellicht al in de planning staat, aangezien ze dit jaar sowieso jouw meter moeten komen vervangen. Tot die tijd heb je gewoon pech vrees ik.
Da's eigenlijk de enige optie. Heel lief vragen, situatie uitleggen en hopen dat ze genegen zijn je ergens tussen te plaatsen. Misschien hebben ze een keer op een onmogelijk moment tijd om de meter te vervangen, dan pak je die kans met beide handen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Septillion schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:29:
[...]

Weet je zeker dat ze dan ook meter type checken?

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je pas aanmeld na het plaatsen. Zeker als PV-boeren nog wel eens wat anders meebrengen dan ze zeiden.
Ja, dat doen ze. Elke meter heeft een EAN code voor afname. Een geschikte meter ( of een vervanger) krijgt een tweede EAN voor terugleveren.

Verder hoef je niet op de Watt nauwkeurig aan te geven en kan je achteraf de registratie nog wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul6262
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 18:23
internet4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:48:
[...]

Energieleveren.nul website is dus van de netbeheerder. Dus wij van wc eend….zonder link naar een wet.
Verder staat op de Europa.en website niks over terugleveren. Of de we website terugleveren.nl. Het hele woord terugleveren staat er niet in.
Het staat inderdaad niet goed uitgelegd, maar er is wel degelijk een wettelijke verplichting. Zie Artikel 2.16 lid 2 van de Netcode elektriciteit https://wetten.overheid.n...z=2023-04-01&g=2023-04-01
De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot het plaatsen of wijzigen van een elektriciteitsproductie-eenheid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Paul6262 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:54:
[...]

Het staat inderdaad niet goed uitgelegd, maar er is wel degelijk een wettelijke verplichting. Zie Artikel 2.16 lid 2 van de Netcode elektriciteit https://wetten.overheid.n...z=2023-04-01&g=2023-04-01

[...]
Bedankt voor de link. Helaas staat hierin niet dat je je moet aanmelden bij de bewuste website.
Als je om een teruglevermeter vraagt bij de netbeheerder heb je al voldaan aan deze eis.
Pagina: 1