Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05-2024
Hey,

Ik heb geen idee of jullie mij verder kunnen helpen maar ik heb een nieuwe monitor en docking station gekocht, maar de twee monitoren kunnen niet goed met elkaar overweg heb ik het gevoel. Als ik de ene monitor eruit haal dan kan ik 4k gebruiken op 1 monitor maar als ik de werk monitor van 1080p en 60hz weer aansluit dan wordt het beeld op mijn 4k monitor ook weer minder. Het aparte is dat op de specifcaties staat 60 hz maar in praktijk staat de 4k monitor als die alleen is ingeschakeld op 30 hz en wanneer de tweede monitor wordt aangesloten staat die op 60hz maar kan die maar 1080 aan.

• Modelnummer van je dockingstation
o thinkpad universal usb-c dock 40ay
• Modelnummer van je beide monitoren
o AOC G2590VXQ
o Philips 328E1CA
o Dell p2217h
• Welke kabels je gebruikt voor je beeldschermen om aan te sluiten op je dock
o high speed hdmi tm cable with ethernet style 20276
o En dvi e508028-c awm 20276
o Deze kabels waren standaard meegeleverd met de Philips 328E1CA monitor die ik zaterdag heb gekocht

Laptop Dell Latitude 7400

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 11:35
rikkert1997 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:37:
...
als ik de werk monitor van 1080p en 60hz weer aansluit dan wordt het beeld op mijn 4k monitor ook weer minder.
...
Het zit er uit dat je beeldschermen mirrored (gespiegeld) worden. Ze laten dan hetzelfde beeld zien wat dan de (hoogste) resolutie is die ze beiden aankunnen. Wat je wilt is dat ze als extended (uitgebreid) ingesteld worden.

Druk op Win+P en vervolgens voor extend (uitbreiden).

[ Voor 81% gewijzigd door Arjen42 op 04-04-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Hey het uitbreiden is geen probleem alleen het extra scherm flikkert heel snel is niet scherp als ik die aansluit, als ik de verversingsnelheid aanpas in het windows menu van de tweede monitor van 29hz naar 60hz dan wordt mijn 4k monitor ineens minder scherp en kan de resolutie daar maar op max 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
De bandbreedte van een videosignaal over USB-C via Alternate Mode (waar dit dock op werkt) wordt bepaald door 3 dingen:
1) de Displayport-versie
2) ondersteunt zowel de dock als laptop Displaycompression (alleen relevant bij Displayport 1.4 en hoger)
2) de instelling/support van de USB-C-poort. Die kan (mits ondersteund) zowel op multi-purpose staan als op high video resolution (of instellingen van die strekking. Als dit op multi-purpose staat, dan heb je nog maar de helft van de video-bandbreedte over, er worden dan namelijk maar 2 van de 4 USB-pinnen voor video gebruikt en 2 voor USB 3.0.

Om het maximale uit de dock te halen heb je Displayport 1.4 met Displaycompression nodig, jij hebt Displayport 1.2.

Displayport 1.4 is er pas vanaf de 10e á 11e generatie Core i. Jij hebt een 8e generatie.

Op zich zou Displayport 1.2 genoeg moeten zijn voor een 4K-monitor op 60Hz, maar dan moet wel voldaan zijn aan voorwaarde 3) voor zowel dock als laptop.

Zie voor uitleg ook:
https://www.dell.com/comm...ter-and-dock/td-p/5153006

Je zou even in de bios kunnen kijken of je daar een setting voor kan vinden.

Het gedrag wat je noemt is precies gelijk aan wat Lenovo hier aangeeft bij de

https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/pd029622

En dan bij de X1 Carbon Gen8. Die heeft ook Displayport 1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
@White Feather

Bedankt voor je uitgebreide bericht!

Ik ben echt een leek als het gaat om aansluitingen etc. dus ik snap nu nog steeds niet helemaal wat ik kan en moet doen om het werkende te maken, zou je het misschien nog een keer wat makkelijker kunnen uitleggen. En als er iets vervangen moet worden zou je dan ook kunnen aangeven welke van de onderdelen dat zou moeten zijn bijvoorbeeld docking station vervangen voor ander docking station?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Een soortgelijke situatie heb ik ook met een HP USB-C dock. Met mijn laptop werkt het prima, met die van mijn vrouw werkt het niet. Het ligt aan een combinatie van een aantal factoren zoals @White Feather aangeeft. In mijn geval heb ik een oudere USB3 dock aangesloten waarmee beide laptops de beide beeldschermen op de juiste resolutie aansturen.

Voor de volledigheid mijn geteste situaties met deze mogelijke combinaties van apparatuur:

- Dockingstation 1: HP USB-C dock G5
- Dockingstation 2 Kensington SD3500v USB3 dock
- Laptop 1: HP Probook 440 G9 (Windows 11 22H2)
- Laptop 2: HP Probook 650 G8 (Windows 10 22H2)
- Monitor 1: Samsung Syncmaster 2433 via DVI naar Displayport converter aangesloten op dock
- Monitor 2: Samsung Syncmaster 2443 via DVI naar HDMI converter aangesloten op dock

Op een HP Probook 440 G9 (Windows 11 22H2) krijg ik de juiste resoluties te zien:
- 1920 bij 1080 op laptop
- 1920 bij 1200 op Samsung Syncmaster 2433
- 1920 bij 1200 op Samsung Syncmaster 2443

Op een HP Probook 650 G8 (Windows 10 22H2) krijg ik deze resoluties te zien:
- 1920 bij 1080 op laptop
- 1400 bij 900 op Samsung Syncmaster 2433
- 1280 bij 960 op Samsung Syncmaster 2443

Als ik in plaats van de HP USB-C dock G5 een oudere Kensington SD3500v gebruik, heb ik wel de juiste resoluties op de HP Probook 650 G8. Die zit dan niet via USB-C maar via USB-A (USB 3.0) aangesloten. De schermen zijn dan met DVI en een DVI naar HDMI converter aangesloten op het dockingstation.

Laptops en dockingstation zijn voorzien van de laatste drivers en firmware. De instelling Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock is op beide laptops uitgeschakeld.

[ Voor 65% gewijzigd door metalant op 04-04-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
rikkert1997 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:32:
@White Feather

Bedankt voor je uitgebreide bericht!

Ik ben echt een leek als het gaat om aansluitingen etc. dus ik snap nu nog steeds niet helemaal wat ik kan en moet doen om het werkende te maken, zou je het misschien nog een keer wat makkelijker kunnen uitleggen. En als er iets vervangen moet worden zou je dan ook kunnen aangeven welke van de onderdelen dat zou moeten zijn bijvoorbeeld docking station vervangen voor ander docking station?

Bedankt!
Gratis mogelijkheid 1) In de bios zoeken naar USB-C high resolution mode of iets in die geest. Zal nu op iets van multi-purpose staan.

2) Een dock kopen dat werkt via Displaylink-chipset zoals een Dell D6000 (een stuk goedkoper te krijgen via V&A.
Die Dell kun je op iedere laptop met USB-C of USB-A aansluiten en voor normaal werk is het prima, kan ook 4K-monitoren aan. Voor snellere games is het niet geschikt, maar ja, de 7400 ook niet :)
3) Een Thunderbold dock kopen (eerst goed kijken of je laptop wel Thunderbold ondersteunt.

Met een Thunderbold-dock kun je 2 video signalen op de volledige bandbreedte versturen, dus in jouw geval 2x Displayport 1.2. Je hebt dus een stuk meer bandbreedte dan de helft van de bandbreedte van Displayport 1.2 zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGCfetebJ4rtE9y7Zl0h0cpmLIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1kCyEy17HMNoxg1OsxruRwT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben hier gekomen haha, wat is nu de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Je moet kijken onder System Configuration. Daar staan USB-Configuration en Dell Type-C Dock Configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB_IOwMEEKx0a6amfb_7dld5wWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDnG3lOwDk4ZuIx7Wrz6ngJT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dit, kan ik wat aanpassen hier? En zo ja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBrzEXnal5ni97rZKk4ooeqiEP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rM7s0LsdNlis1klqEl4AFYO.jpg?f=fotoalbum_large

Of kan ik hier nog wat aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Als dit geen nut heeft ga ik gewoon voor de d6000 van dell, moet ik nog andere dingen daarbij kopen bijvoorbeeld dvi 1.2 kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
Ik heb gekeken naar de usb-c poort die is thunderbolt zoals ik op internet kan lezen (heeft een bliksem als symbool).

Is de dell WD19 een geschikt docking station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je de firmware geupdate van de Lenovo Dock? Wij hadden op de zaak ook alleen maar gezeik met de usb c docks. Recent is er nieuwe firmware uitgekomen die alle problemen heeft opgelost.

Even serie nr van de Dock opgegeven op de Lenovo site en de laatste firmware pakken. Hoopt dat het helpt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1