Hoe maak ik een node-link graph voor een leerlomgeving?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 20:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuWLnx6DPcgGy5jGr9ZaMLceHbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p3Mz0Mz5Ou6FhLNDG9jblqTN.png?f=user_large

Beste Tweakers,
Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeerproject.
Hiervoor wil ik graag een klikbaar en dynamisch 'node-link graph' (deze term ken ik ook pas sinds kort) gaan maken voor een leeromgeving. Nu heb ik geen ervaring in programmeren en hoop eigenlijk dat er software bestaat waarmee ik zoiets zou kunnen genereren.

Wat is de beste benadering voor een leek om zoiets klaar te spelen?
Ik ben verschillende methodes tegengekomen om dit soort diagrammen te maken, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Het ziet er voor mij ook erg ingewikkeld uit :?. Ik wil me niet ergens instorten waarbij later blijkt dat sommige functies niet mogelijk zijn of erg veel tijd kosten. Ik heb idee wat nu de beste (en gemakkelijkste) methode is om zoiets aan de pakken. Misschien bestaan er veel simpelere opties voor wat ik voor mijn usecase nodig heb.

Ik hoop dat iemand me hiermee op weg kan helpen.
In elk geval heel erg bedankt voor alle feedback :) !

[ Voor 25% gewijzigd door Mative op 07-04-2023 11:29 ]

Beste antwoord (via Mative op 07-04-2023 11:30)

Verwijderd

Ik denk dat er geen kant en klaar product voor je is. Je zult dan in javascript / html waarschijnlijk iets moeten maken. Welke Library je gebruikt voor de taart diagrammen maakt niet veel uit. Kies er een die je het makkelijkst lijkt. ik denk dat je er een weekje wellicht 2 mee druk bent. Als de data niet publiekelijk mag zijn zul je ook nog een backend maken met eventueel login / autorisatie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er geen kant en klaar product voor je is. Je zult dan in javascript / html waarschijnlijk iets moeten maken. Welke Library je gebruikt voor de taart diagrammen maakt niet veel uit. Kies er een die je het makkelijkst lijkt. ik denk dat je er een weekje wellicht 2 mee druk bent. Als de data niet publiekelijk mag zijn zul je ook nog een backend maken met eventueel login / autorisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Ik heb nu Kumu getipt gekregen van iemand.
Eens kijken wat ik hier mee kan.

Anders moet ik waarschijnlijk toch de javascript induiken.
( @Verwijderd Bedankt voor de feedback! )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je het zelf gaat maken leer dan OO principes, maak een object dat 0 of meer parents kan hebben en 0 of meer children. en wat properties zoals shape (driehoek vierkant rond) , kleur, rand dikte, diameter, leef je zelf uit :)
Dan wat code om te zorgen dat ze niet over elkaar worden getoond.
Wel een gedoe maar je leert wel wat zaken.

Als ICT opdracht is het didactisch wel een verantwoord traject :)
Maar als het geen ict opleiding is.. trek gewoon een goeie van de plank.
Success met je opdracht.

Je kunt ook proberen of ChatGpt je kan helpen.
Zelf gebruik ik de github copilot (Code assistant) . Maar met splinternieuwe frameworks is dat een beetje meh omdat hij er oude meuk doorheen mixed en je niet werkende code krijgt, dat is voor een beginner niet zo
handig. Dus neem in dat geval niet de latest greatest bleeding edge. Neem er een die veel gebruikt is en goed gedocumenteerd is en al lang bestaat.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Het is geen ICT project, maar wel interessant om naar te kijken.
Als Kumu niets wordt dan ga ik eens verder kijken in object oriented programmeren.
De AI tools hou ik er misschien bij als extra hulpmiddel om te zien wat voor code eruit komt.

Anchor modelig ziet er ook interessant uit.

@MrMonkE & @desmond Bedank voor de tips!

[ Voor 10% gewijzigd door Mative op 07-04-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ook een interessante invalshoek kan zijn, is die van datamodelleren. Op de AnchorModeling site staat een gratis te gebruiken Online Modeler die als Node-link graph uit te werken is. Misschien heb je er iets aan?
Pagina: 1