Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brulk
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-04-2023
Goedemorgen,

Ik heb nu een hotelschakeling zitten met aan beide kanten een enkele schakelaar.
Nu wil ik de schakelaar boven gaan vervangen voor een dubbele schakelaar om hiermee nog een extra losse lamp te bedienen.

Kan ik uit de voeten met de schakelaar boven te vervangen voor een wissel-wissel schakelaar ?
Of moet ik de schakelaar beneden dan ook vervangen ?

Extra draad trekken ?

Ik hoor het graag, alvast bedankt !

Brulk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 22:43
De hotelschakeling zit ingebakken in bijna iedere schakelaar. Je hebt 1 'ingang" (of uitgang afhankelijk van waar je hem aansluit) en twee uitgangen waar tussen de schakelaar wisselt. Als je maar 1 draad aansluit dan heb je gewoon de ouderwetse schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:08
Een hotelschakeling heeft twee draden. Als je daar nog een tweede hotelschakeling naast wil maken moet je dus twee extra draden trekken.

Edit: misschien niet goed gelezen, ik zie dat je alleen een extra schakelaar boven wil. Wil je dan dat die onafhankelijk van de schakelaar beneden een andere lamp schakelt en dat de oorspronkelijke lamp nog steeds via de hotelschakeling werkt? Daar heb je dan één extra draad voor nodig.

[ Voor 52% gewijzigd door Tom-Z op 04-04-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:33

lytjepole

Schier?

serie-wissel is het toverwoord hier (of wissel-wissel) zie https://www.elektramat.nl...BDTUNA0gecYwaAn5sEALw_wcB

[ Voor 80% gewijzigd door lytjepole op 04-04-2023 12:33 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
wissel-wissel is prima, je hebt nu ook een wisselschakelaar zitten. Als je de andere wissel enkel aansluit werkt deze als serieschakelaar.
Enige is wel dat het kan zijn dat je boven geen fasedraad hebt en alleen schakeldraden, dan zit de fase beneden aangesloten.
Dan zou je nog een fasedraad moeten trekken voor de tweede lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brulk
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-04-2023
Dan ga ik dus eerst een extra (zwarte) draad erbij trekken vanuit de schakelaar beneden naar boven.

En dan boven dus een wissel-wissel plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
Als je boven geen bruine draad hebt zou je die moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

230v/installatie gerelateerd, dus ik geef hem een schopje naar DeI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Is er waar je de schakelaar vervangt een bruine draad, dan hoef je alleen nog een zwarte draad om je nieuwe lamp mee te schakelen.

Geen bruin, dan moet je die ook erbij maken.

Wissel wissel is inderdaad wat je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Brulk Als je een extra draad gaat trekken doe dit dan met een schakeldraad die er nu al zit. Knoop daar 2 nieuwe schakeldraden aan en gebruik een huidige draad als trekdraad. Een extra draad trekken, in een buis waar al bedrading in zit, met een trekveer kan voor schade aan de isolatie zorgen. Dat kan op z'n tijd weer veel ernstigere gevolgen hebben waar je niet op zit te wachten.
Pagina: 1