Toon posts:

Linux Slackware aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik ben nogal newbie met linux maar ik weet al wel aardig wat van systemen enzo maar ik vraag me af of het een goed idee is om linux slackware 8.0 te installen ? ..
is dit aan te raden als je eens wilt leren hoe linux werkt.. en heeft het ook vette mooie themes enzo? ..

Thx :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
voor zover ik weet (ook vet newbie) is mandrake het makkelijkst
maar dat zal vast door iemand verbeterd worden :)

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik ben ook newbie (zijn er veel van met linux zeg :) ) en gebruik nu een tijdje mandrake 8. En daar ben ik erg tevreden over. Maar ik ben niet echt bekend met andere dists. Dus vergelijkingmateriaal heb ik niet echt. Ik kan iig mandrake aanraden.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
newbie linux + slackware = over het algemeen FOUT :)

Waarom wil je persé linux gaan draaien? Wat is precies je doelstelling?

Verwijderd

Slackware als server=prima, maar als Workstation en newbie kun je beter Mandrake gebruiken...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Lui + newbie = mandrake
Leergierig + newbie = debian/slack

Sim-pel

Slack zal je mischien niet 1 2 3 bevallen, maar als je het door hebt wil je niet meer anders, zo ook voor debian.

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik het precies voor nodig heb :

ik doe opleiding ICT en wil wat ervaring opdoen met Linux.. ik zoek daarom een versie die
- niet makkelijk en niet moeilijk is
- text verwerken .. programmeren
- sites maken
- beetje surfen natuurlijk
- en voor games
- moet oook van die VETTE themes hebben :-) ..

dus welke zal dan beetje gepast zijn? want voordat ik iets install moet ik natuurlijk wel zeker zijn heh :p

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Redhat = zeer simpel te instaleren vooral vanaf 7.0
Mandrake = ook zeer simpel
Peanut = is de beste is lekker klein en zeer simpel

• Passenger
  • Laatst online: 19-08 11:41
Op zaterdag 01 september 2001 17:08 schreef CheapAss het volgende:
Waar ik het precies voor nodig heb :

ik doe opleiding ICT en wil wat ervaring opdoen met Linux.. ik zoek daarom een versie die
- niet makkelijk en niet moeilijk is
- text verwerken .. programmeren
- sites maken
- beetje surfen natuurlijk
- en voor games
- moet oook van die VETTE themes hebben :-) ..

dus welke zal dan beetje gepast zijn? want voordat ik iets install moet ik natuurlijk wel zeker zijn heh :p
ik draai zelf naar volle tevredenheid SuSE... vooral met Gnome 1.4, is SuSE erg aan te raden! ziet er wel :9~ uit!

Suse is iig niet moeilijk, maar om nou te zeggen dat t echt makkelijk is... soms niet :P (af en toe ietsje te vaak, maar dat kan door mijn gebrek aan kennis komen..)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Het is precies wat j3p zegt. Ben je erg leergierig, zou ik je ook Slackware aanraden, netzoals ik ;) . Als je niet zo wilt weten hoe het allemaal werkt zou ik Mandrake ofzo nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist geprobeerd het te installeren (SlackWare) maar ik kom niet verder dan het begin.. ik moet aanduiden op welke partitie ik het wil hebben.. ik heb schijf c d en e
nu wil ik het op D hebben want op C staat win ME

is dit mogelijk? wat moet ik ervoor intypen bij de setup

Verwijderd

met cfdisk /dev/hda een linux partitie aanmaken en een swap partitie ,

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kzou zeggen RTFM en gewoon uitproberen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben ook begonnen met Slackware (versie 3.3) en ik ben nu een dikke pro (:)), imo is de sw-manier wel de beste manier om het te leren, maar ik kan me voorstellen dat de verleiding tot een distro als mandrake of suse groter is.
Als je niet bang bent van de command prompt en echt Linux wil leren zou ik Slackware nemen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zaterdag 01 september 2001 18:00 schreef CheapAss het volgende:
Ik heb zojuist geprobeerd het te installeren (SlackWare) maar ik kom niet verder dan het begin.. ik moet aanduiden op welke partitie ik het wil hebben.. ik heb schijf c d en e
nu wil ik het op D hebben want op C staat win ME

is dit mogelijk? wat moet ik ervoor intypen bij de setup
Je moet wel ff wat meer over Linux lezen voordat je begint. In Linux werk je niet met driveletters. /dev/hda is je eerste harde schijf en /dev/hda1, -2 en -3 zijn d partities daarop, in de volgorde waarmee je ze aangemaakt hebt, ook een extended partitie heeft een eigen nummer, en de logische stations daarin ook.
Je moet voordat je setup doet eerst ff met cfdisk partities aanmaken dus :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mandrake wilt bij mij absoluut niet draaien,b ij de LILO boot in het begin gaat hij al flippen door de text in zwarte letters weer te geven, en de achtergrond is ok zwart. Als ik in failsafe boot krijg je nog meer problemen aangezien hij denkt overweg te kunnen metmijn dual monitor zooi, maar dat dus niet kan (hij kan niet overweg met mijn GeForce 2 MX AGP ofzo).

Slackware 8.0/Debian 2.2 is ook een afrader als je USB zooi hebt. Ik heb mijn muis && toetsenbord op USB lopen, en hij detect in het begin dus geen toetsenbord & muis omdat hij geen USB support heeft in kernel 2.2.19 die standaard bij de setup zit van SlackWare 8.0/Debian 2.2.

Voor zooi met USB-support is Mandrake && RedHat 7.1 d'r, die gebruiken de 2.4 kernel die wel USB-support heeft. Heb je een GeForce 2 MX kan het nog eens fout gaan met Mandrake 8.0.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Op zaterdag 01 september 2001 18:46 schreef Aikeleer het volgende:
Slackware 8.0/Debian 2.2 is ook een afrader als je USB zooi hebt. Ik heb mijn muis && toetsenbord op USB lopen, en hij detect in het begin dus geen toetsenbord & muis omdat hij geen USB support heeft in kernel 2.2.19 die standaard bij de setup zit van SlackWare 8.0/Debian 2.2.
Dit is nou net het mooie van Slackware & Debian. Het zelf allemaal instellen is bij deze 2 toch wel het leukst vind ik zelf.

• Laurent
  • Niet online
Op zaterdag 01 september 2001 19:00 schreef zwik het volgende:

[..]

Dit is nou net het mooie van Slackware & Debian. Het zelf allemaal instellen is bij deze 2 toch wel het leukst vind ik zelf.
Jep opzich is Debian erg mooi met APT e.d., alleen ik zit te wachten op een nieuwe release met een 2.4.x kernel die dus WEL USB standaard ondersteund, waardoor ik gewoon de setup enzo kan doorlopen.

RedHat 7.1 zou ik btw niet erg aanraden. Veel troubles en beveiliging is ook niet super (zow eentje; reboot kan gewoon als user; hostname word ALTIJD standaard in het begin op localhost.localdomain gezet, moet in rc.local zetten dat hij 'meeranline' als hostname moet hebben.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik heb net mandrake geinstalleerd (opnieuw ;) ), en hij draait echt lekker, netwerk config zit nog niet goed, maarja ik ben ook harstikke newbie, en het komt nogal makkelijk en goed te leren over allemaal

eigelijk, je hoeft er niet echt wat voor te leren

nu alleen nog adsl werkend krijgen, en dan kan windows hier wat mij betreft eigelijk gewoon af :)

• Grijns
  • Laatst online: 10-05 22:08
slackware is peice of cake, het was de eerste distro die ik ooit geinstalleerd heb en dat gewoon in mijn eentje *D

gewoon doen dus !

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:45

XiQ

gewoon debian draaien is teminste duidelijk. k heb eerder al suse7.1 en redhat 6.2,7.0, maar deze deden -vooral suse- te veel uit zichzelf (en dat is juist t gene wat me irriteert aan M$...) ff voor ikbenveldmuis: voor adsl heeft een vriend van me een beschijvinkje gemaakje (een goede, wel voor debian en redhat, maar werkt vast wel) ik zal t straks ff posten

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Verwijderd

Als je linux wilt leren, maar ook wil programmeren, dan raad ik SuSE oid aan.

Want anders ben je te veel tijd kwijt aan linux en heb je dus geen tijd meer om te programmeren

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:45

XiQ

SuSE voor programmeren? Er is geen enkele distributie waar ik zoveel tijd aan kwijt ben geraakt als SuSE. Bij t installeren begint de ellende al: 3 uur en dan heeft ie nog nie eens ondersteuning voor mn creative 5.1 card :(
die doos blijft in de kast.
langleve Debian (is tenminste normaal downloadbaar :)

k heb nu een server met debian en een laptop, bijde internet acces... noprob zelfs de pcmcia werkte probleemloos... (k heb de laptop via internet geinstalld ;)

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens alle posts gelezen en ben tot conclusie gekomen dat ik debian maar eens ga uitproberen.. ik heb net al aardig wat geprint zodat ik wat tutorials kan doorlezen .. maar ik heb dus debian zelf niet.
Nu heb ik een goede site gevonden (dit mag ik dus niet vertellen) maar ik weet niet echt precies welke ik nou moet downloaden .. Kan iemand mij misschien helpen?? icq me of email me .. dan geef ik de url :P .. want er staan zoveel debians enzo :-).. dus iemand moet me effe helpen :?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

als je gewoon een geen gelul distro wilt neem je Slackware. Die installeert een basissysteem en verder niks. Je hoeft niet te verwachten dat Slackware ook maar iets voor je zal configureren en das maar goed ook. Zeker aan te raden voor als je echt wilt leren. Maja als je al niet weet dta Linux zijn eigen filesystem heeft... dan zou ik maare ens snel wat dingen gaan lezen. Linux is niet wat klikken en dan niet werken, maar veel met de hand doen en dan wel werken.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Voor proggen zou ik dus geen suse nemen. De libs die suse meelevert zijn niet standaard-compatible en dus zul je achteraf alles handmatig moeten updaten vanaf source. Bij redhat/mandrake is dit minder het geval.

Als je wilt programmeren en simpel/niet-te-moeilijk, neem redhat. Wil je écht leren, dan is slackware of debian pas een aanrader.

• RG

RG

Lambda

• Laurent
  • Niet online
Op zaterdag 01 september 2001 20:24 schreef Groot-Moefti het volgende:

ftp://ftp.debian.nl/debian-cd/2.2_rev3/i386/binary-i386-1.iso
En de andere 2 cds dan ? :)

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 01 september 2001 21:00 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

En de andere 2 cds dan ? :)
ja als jij die wilt gaan downloaden... Voor het downloaden van software hebben ze APT uitgevonden. Die CD is alleenmaar nodig voor het basis systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net dus debian gedownload van het bovenstaande ftp adres maar het blijft de slackWare Source code CD te zijn..

EN HELEMAAAAAAL geen debian..

dus kan iemand mij helpen aan een adresje van debian? graag op icq of email ..:P

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 september 2001 00:58 schreef CheapAss het volgende:
Ik heb net dus debian gedownload van het bovenstaande ftp adres maar het blijft de slackWare Source code CD te zijn..

EN HELEMAAAAAAL geen debian..

dus kan iemand mij helpen aan een adresje van debian? graag op icq of email ..:P
Tis gewoon de Debian cd hoor

Verwijderd

ach, debian download.....

ftp.nl.debian.org, ftp.debian.nl, ftp.debian.org...

Zie ook www.debian.org voor een complete lijst mirrors.

ftp.nl.uu.net zal ook wel een debian mirror hebben.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

je vind themes wel belangrijk he? ;)

met papier mache kun je alles maken!!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 september 2001 12:39 schreef beelzebubu het volgende:
ach, debian download.....

ftp.nl.debian.org, ftp.debian.nl, ftp.debian.org...

Zie ook www.debian.org voor een complete lijst mirrors.

ftp.nl.uu.net zal ook wel een debian mirror hebben.
Merk op dat veel Debian mirrors geen iso's hebben (ftp.debian.nl wel).
Pagina: 1