Wi-Fi router icm [VPN Cliënt] achter ISP modemrouter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavde
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste leden,

Heeft het nut om (in mijn netwerksituatie, zie afbeelding) mijn Wi-Fi router als VPN Cliënt in te zetten?
Hier bedoel ik echt VPN Cliënt, niet te verwarren met VPN server op Wi-Fi router.
(Ik wil dus naar buiten via de VPN, het internet op met VPN IP)
VPN Cliënt is ook wel bekend onder router VPN Passtrough of NAT Passtrough.
Uiteindelijk kom ik toch via de KPN modemrouter 'het internet op'?
Hoe gaat dit in z'n werk, heb ik dan mijn VPN IP op het internet of toch mijn ISP IP?
Kan iemand mij dit vertellen en desnoods mijn afbeelding bijtekenen a.u.b.?

Ik hoop dat mijn verhaal en afbeelding een beetje duidelijk is :)

Vriendelijke groet,

M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIgy72AV7uxdlY4TzDdx_ftqL5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNddwM4MidlGgWADCmNijmD8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mavde op 11-04-2023 09:37 . Reden: grammatica ]

Beste antwoord (via mavde op 04-04-2023 12:22)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:41

lier

MikroTik nerd

Al het verkeer dat op jouw netwerk "naar buiten gaat", gaat over de VPN verbinding. Dit is een tunnel door de internet verbinding van de KPN box. Dit verkeer gaat dan vanaf je VPN provider verder het internet op. Tenzij je het anders instelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBD6x-kIfBA62une8VEbHN9pvG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kZj8J02dL1gOkoPKLW3FnRga.png?f=user_large

Dit geldt voor al jouw lokale verkeer dat naar het internet gaat (tenzij anders ingesteld). Binnen jouw netwerk verandert niets, als je bijvoorbeeld gaat casten naar een tv dan staat dat los van de VPN verbinding.

Waarom wil je een VPN gaan gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

mavde schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:24:
Hoe gaat dit in ze werk, heb ik dan mijn VPN IP op het internet of toch mijn ISP IP?
IP adres van de VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavde
@lier Supersnel antwoord thx! Nu vraag ik me nog wel af hoe dit precies gebeurd in het netwerk. Heb je - heeft iemand een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je precies met voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavde
@lier Stel: ik heb de VPN Cliënt configuratie op mijn Wi-Fi router ingesteld. Kan jij of iemand mij uit leggen aan de hand van mijn netwerktekening hoe het dataverkeer in mijn netwerk in ze werk gaat/verloopt. Of heb je ergens uitleg van een soortelijke situatie in de vorm van een video of webpagina met uitleg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Al het verkeer dat op jouw netwerk "naar buiten gaat", gaat over de VPN verbinding. Dit is een tunnel door de internet verbinding van de KPN box. Dit verkeer gaat dan vanaf je VPN provider verder het internet op. Tenzij je het anders instelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBD6x-kIfBA62une8VEbHN9pvG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kZj8J02dL1gOkoPKLW3FnRga.png?f=user_large

Dit geldt voor al jouw lokale verkeer dat naar het internet gaat (tenzij anders ingesteld). Binnen jouw netwerk verandert niets, als je bijvoorbeeld gaat casten naar een tv dan staat dat los van de VPN verbinding.

Waarom wil je een VPN gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavde
@lier Helder verhaal! Dankjewel.
Ik wil VPN gaan gebruiken omdat ik bij een familielid in het netwerk een VPN Server heb opgezet, daar wil ik mee verbinden.
Ik kan dit binnen mijn eigen netwerk natuurlijk per apparaat instellen maar het lijkt me handiger om dit in mijn router in te stellen.
Scheelt configuratie, ik wil OpenVPN daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dan gaat het (dus) om een site-2-site vpn. Succes, moet vast lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavde
Yes daar gaat het over. Komt helemaal goed!
Vragen beantwoordt, case closed.
Pagina: 1