Reparatiekosten bij non-conformiteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProbablyPasta
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-04-2023
Goedemorgen tweakers,

Ik heb 31 maanden geleden een aankoop gedaan bij de *knip* Winkel voor een laptop t.w.v. 1,299 euro. De verwachte levensduur van deze laptop is 36 maanden, maar is dus na 31 maanden stukgegaan. Ik heb deze afgeleverd aan de Winkel voor reparatie die mij een prijsopgave van 1267 euro stuurde omdat deze buiten de economische levensduur zou vallen.

Ik heb hun erop gewezen dat de aankoopdatum verkeerd was en deze dus wel binnen de levensduur viel, waarna zij de offerte hadden aangepast waarin zij een deel vergoeden. Met deze regeling zou ik zelf 900 euro moeten meebetalen.

Ik ben hierna in gesprek gegaan met de klantenservice die mij hetzelfde verhaal voorschotelde, maar vandaag heb ik een antwoord gehad op een van mijn mailtjes waarin zij vermelden dat het mainboard van de laptop (ik wist al dat deze stuk was, dit stond op de offerte) stuk is vanwege een non-conformiteit, dit zijn hun woorden, zie de quote hieronder.

"Uw laptop is aangeboden bij de geautoriseerde reparateur van Acer met een leeftijd van 31 maanden. Tijdens dit onderzoek is gebleken dat het mainboard defect is en vervangen dienen te worden vanwege een non-conformiteit."

Gezien zij zelf hebben toegegeven dat het product non-conform is, valt dit als het goed is onder artikel 7:21 BW waarin wordt vermeld dat de koper niet aansprakelijk is voor de kosten van het vervangen/repareren van het product.

Mijn vraag is, heb ik hierin gelijk? En zo ja, hoe ga ik het best achter mijn rechten aan? Ik heb tijdig (24 uur nadat de laptop stukging) het gebrek aan hun aangegeven dus als het goed is ben ik mijn rechten niet kwijt

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-04-2023 11:20 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:16
Als ze zelf al aangeven dat het product non-conform is heb je gewoon recht op gratis herstel. Doen ze daar moeilijk over, heb je een non-conform product en mag je de koop ontbinden met recht op volledig aankoopbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:07:
Als ze zelf al aangeven dat het product non-conform is heb je gewoon recht op gratis herstel. Doen ze daar moeilijk over, heb je een non-conform product en mag je de koop ontbinden met recht op volledig aankoopbedrag.
Helemaal juist, maar gelijk krijgen is een lang traject waarbij je stevig in je schoenen moet staan en zo nodig het juridisch traject moet willen ingaan. Dan helpt het als je een rechtsbijstandverzekering hebt, al zullen die je vaak (bij de kleinere claims) de schade vergoeden en/of misschien een brief sturen naar de winkel en niet procederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Medione1210 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:31:
[...]

Heel zal juist, maar gelijk krijgen is een lang traject waarbij je stevig in je schoenen moet staan en zo nodig het juridisch traject moet willen ingaan. Dan helpt het als je een rechtsbijstandverzekering hebt, al zullen die je vaak knik kleinere claims) de schade vergoeden en/of misschien een brief sturen naar de winkel en niet procederen.
Voor 900 euro wil je die moeite wel nemen lijkt me?
Er lopen hier tweakers rond die gerust een brief en later dagvaarding willen opstellen voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:41:
[...]
Er lopen hier tweakers rond die gerust een brief en later dagvaarding willen opstellen voor TS.
Die zijn hier gewoon al te vinden.... de enige vraag is dus de bereidheid om wat tijd en moeite te besteden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ProbablyPasta schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:02:
De verwachte levensduur van deze laptop is 36 maanden
Waar komt deze stelling vandaan? Is dat de bekende tabel van Techniek Nederland weer?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Real schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:17:
[...]

Waar komt deze stelling vandaan? Is dat de bekende tabel van Techniek Nederland weer?
Waarschijnlijk. Maar waar die tabel anders gebruikt wordt om de klant mee af te wimpelen is die tabel nu te gebruiken als stok om mee te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:37
Wat is precies het mankement?
het met nogal wat zijn als dat zo ongeveer de complete waarde van het product betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
boyette schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:38:
Wat is precies het mankement?
het met nogal wat zijn als dat zo ongeveer de complete waarde van het product betreft..
Volgens de reparateur moet het moederbord vervangen worden. Gezien de aanschafprijs van de laptop zal het eentje zijn met een dikke CPU en een dedicated GPU. Die zitten gesoldeerd op het moederbord, wat het ding duur maakt. Vervolgens zit er nog flink wat arbeid in het vervangen van een moederbord (alles moet eruit). Daarna de boel testen en je zit zo op de prijs van een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
[...]

Volgens de reparateur moet het moederbord vervangen worden. Gezien de aanschafprijs van de laptop zal het eentje zijn met een dikke CPU en een dedicated GPU. Die zitten gesoldeerd op het moederbord, wat het ding duur maakt. Vervolgens zit er nog flink wat arbeid in het vervangen van een moederbord (alles moet eruit). Daarna de boel testen en je zit zo op de prijs van een nieuwe laptop.
en dat is ontstaan nadat je bezig was met een update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:50
boyette schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:15:
[...]

Maakt dat uit als de winkel aan geeft dat het product non conform is? Tevens is waar je op reageert niet de TS maar wel iemand die het uit de begin post heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
loki504 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:29:
[...]

Maakt dat uit als de winkel aan geeft dat het product non conform is? Tevens is waar je op reageert niet de TS maar wel iemand die het uit de begin post heeft gehaald.
dat maakt zeker uit ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:50
Waarom precies? Ik kan begrijpen dat het van belang kan zijn als je in de bewijs proces zit en ze daar moeilijk om doen. Maar ze geven al aan dat de laptop niet conform is dan lijkt mij de reden van niet relevant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
boyette schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:15:
[...]

TS vermeldt nergens iets over een update.

En ja, ik heb zelf wel eens zo'n moederbord vervangen voor een klant, hele laptop mag open, alles eruit, nieuwe bord erin en alles weer vast. Ben je wel even mee bezig. Vervangend bord krijgen is soms ook nog wel een dingetje, ik heb toen een tweedehands bord op internet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:28
_JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:26:
[...]

TS vermeldt nergens iets over een update.
Daarom is het ook een vraag van diegene ;)

Ik zou je rechtebijstandverzekering inschakelen. Heb je met creditcard besteld? Dan kunnen zij mogelijk ook wat betekenen, alhoewel zij vaak niet zo’n lange dekking geven. Verder vind ik het vreemd dat ze zeggen dat het non conform is en er vervolgens niet naar handelen. Hebben ze ook een fysieke winkel? Soms kan de ouderwetse ‘ik ga pas weg als het opgelost is’ kaart helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Je kunt ook niet zomaar spreken van non conformiteit.. de bewijslast ligt wel bij de koper in het 2e en 3e jaar en een laptop die na jaren feilloos functioneren plotseling kapot gaat.. dan moet je toch met een goed verhaal komen..

Het is statistisch gezien veel waarschijnlijker dat er een gebruikersfout ten grondslag ligt aan dit defect.

Bijv. een foutieve biosupdate...
of iets met overspanning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:44
boyette schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:19:
Je kunt ook niet zomaar spreken van non conformiteit.. de bewijslast ligt wel bij de koper in het 2e en 3e jaar en een laptop die na jaren feilloos functioneren plotseling kapot gaat.. dan moet je toch met een goed verhaal komen..

Het is statistisch gezien veel waarschijnlijker dat er een gebruikersfout ten grondslag ligt aan dit defect.

De winkel geeft zelf aan dat de erkende reparatiedienst heeft vastgesteld dat het moederbord vervangen moet worden wegens non-conformiteit. Dus het goede verhaal is er al. Door de winkel en fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dagion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:34:
[...]

De winkel geeft zelf aan dat de erkende reparatiedienst heeft vastgesteld dat het moederbord vervangen moet worden wegens non-conformiteit. Dus het goede verhaal is er al. Door de winkel en fabrikant.
wegens non-conformiteit ?
dat lees ik niet

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 05-04-2023 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:41:
[...]

wegens non-conformiteit ?
dat lees ik niet
Dan moet je even de TS lezen ;)
Uw laptop is aangeboden bij de geautoriseerde reparateur van Acer met een leeftijd van 31 maanden. Tijdens dit onderzoek is gebleken dat het mainboard defect is en vervangen dienen te worden vanwege een

non-conformiteit

.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
boyette schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:19:

Reageren begint met lezen. Dan weet je tenminste waarop je reageert.

@ProbablyPasta heeft de winkel, nadat de reparateur aangaf dat het non-conform is, aangegeven dat je moet betalen? Of was dit voor die tijd? Ik zou dat even verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Misschien mis ik iets, maar waarom niet gewoon hun vragen wat er met de kosten gebeurd nu het toch non-conform blijkt?

Overigens, wat een onvriendelijkheid hier... Iemand leest over iets heen en mensen vallen over elkaar heen met reacties als "eerst lezen"
Pagina: 1