Nieuwe laptop studie (engineering)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_tweak
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik typ op dit moment op een Lenovo Legion 5 Pro, maar ben in de markt voor een nieuwe laptop voo rmijn studie aangezien ik totaal geen games meer speel en de 165HZ en de 3060 eigenlijk maar weinig toevoegen en die laatste eerder een last in mijn rugzak is.

De programma's die ik wil gebruiken zijn vooral je standaard office-pakket, Matlab, Photoshop en een klein beetje solidworks en video-editing.

Ik moet de laptop veel meeslepen en zoek graag eentje die aan de lichte kant is, accuduur is wat minder belangrijk maar wel een pré. Qua grootte denk ik rond de 14-15 inch, maar stel er is een laptop die echt heel goed overeenkomt van 13 inch dan is dat ook het overwegen waard.

Qua prijs zit ik niet erg vast, maar als het niet ver boven de 1000 euro uitkomt zou dat mooi zijn.

Ik heb zelf alvast wat gekeken en een Macbook Air 2020 lijkt mij misschien wel een goede optie en dan waarschijnlijk icm Wine om programma's die anders niet op mac beschikbaar zijn te runnen. Ik vraag me hierbij alleen af of het een goed idee is om een laptop te kopen die inmiddels bijna 3 jaar oud is, de 2022 versie is ook een optie, maar dan is de 512GB versie wel meteen aan de prijzige kant.
Edit: Een Macbook is eigenlijk geen optie om het feit dat ik behoorlijk gewend ben aan de workflow met bepaalde programma's die toch echt op Windows runnen. Zoek dus eigenlijk een Macbook-like laptop, maar dan in Windows.

Op de pricewatch heb ik ook wat gekeken en deze laptop leek me ook wel wat: Asus Vivobook Pro 14
Is dan wel niet zo licht als de Air, maar het scheelt niet veel en hij is al wel een kilo lichter dan de Legion Pro die ik nu heb.

Ik hoor graag wat jullie suggesties zijn en vooral als je zelf ervaring hebt met het uitzoeken van een laptop voor je technische studie. (biomedische technologie trouwens, mocht dat een helderder beeld scheppen)

Edit:

Ik hoorde net van een vriend van mij ook over Framework. Een configuratie als deze is ook iets om te overwegen misschien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNwHgEO13TJ5YM2BV_cvID_MsHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rn24fCRP3nPnrgGTrQOISPcE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door AW_tweak op 04-04-2023 16:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWijnsema
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-10 19:07
Ik kan een surface laptop aanraden. Ik studeer technische natuurkunde en heb de surface laptop 4 15 inch AMD ryzen 7 variant. Je kan hem zelf ook op 13.5 inch configureren als je wil. Er zijn superveel opties daarin. Het is een erg lichte en dunne en mooi uitziende laptop met als beste het scherm. Het is geen 16 bij 9 scherm maar 3 bij 2 4k. Het voordeel hiervan is dat er bijvoorbeeld veel meer tekst op je scherm past. De batterijduur is ook erg goed. Je kan kiezen voor de surface laptop 5 maar de 4 vind ik ook nog steeds de beste laptop op de markt (Vooral door dat scherm:)). Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb zelf alvast wat gekeken en een Macbook Air 2020 lijkt mij misschien wel een goede optie en dan waarschijnlijk icm Wine om programma's die anders niet op mac beschikbaar zijn te runnen.
Je kunt met Bootcamp toch een dual boot maken, dan draai je Windows native op de Mac, of, misschien wat gemakkelijker, als virtuele machine door een Windows VM te draaien in Parallels. Dat lijken mij althans betere / stabielere opties dan emulatie via Wine, waar niet elke applicatie even goed mee werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_tweak
CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:29:
[...]
Je kunt met Bootcamp toch een dual boot maken, dan draai je Windows native op de Mac, of, misschien wat gemakkelijker, als virtuele machine door een Windows VM te draaien in Parallels. Dat lijken mij althans betere / stabielere opties dan emulatie via Wine, waar niet elke applicatie even goed mee werkt.
In het geval ik een Macbook neem klinkt dat als een goede oplossing idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 15:54

ralpje

Deugpopje

Let dan wel even op welke Macbook je kiest. Op de M1 en M2 processoren kun je alleen de ARM64 versie van Windows 10 / 11 draaien (en dus ook geen reguliere x32/x64 apps draaien).

Tenminste, de laatste keer dat ik het checkte :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_tweak
RWijnsema schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:22:
Ik kan een surface laptop aanraden. Ik studeer technische natuurkunde en heb de surface laptop 4 15 inch AMD ryzen 7 variant. Je kan hem zelf ook op 13.5 inch configureren als je wil. Er zijn superveel opties daarin. Het is een erg lichte en dunne en mooi uitziende laptop met als beste het scherm. Het is geen 16 bij 9 scherm maar 3 bij 2 4k. Het voordeel hiervan is dat er bijvoorbeeld veel meer tekst op je scherm past. De batterijduur is ook erg goed. Je kan kiezen voor de surface laptop 5 maar de 4 vind ik ook nog steeds de beste laptop op de markt (Vooral door dat scherm:)). Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben
Ik twijfel wel over zowel de macbook als de surface eigenlijk om het lage aantal ports en vooral het feit dat er geen HDMI aanwezig is. Ik wil nog wel eens een 2e scherm verbinden met toetsenbord en muis. Nu is een dockingstation daarvoor misschien ook een optie, maar het is wel een twijfel puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_tweak
ralpje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:41:
Let dan wel even op welke Macbook je kiest. Op de M1 en M2 processoren kun je alleen de ARM64 versie van Windows 10 / 11 draaien (en dus ook geen reguliere x32/x64 apps draaien).

Tenminste, de laatste keer dat ik het checkte :+
Ja hier heb ik ook wel wat over gelezen inderdaad. Ik denk dat het er eigenlijk op neerkomt dat ik een macbook-like laptop zoek, dat geen mac is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 15:54

ralpje

Deugpopje

AW_tweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:28:
[...]

Ja hier heb ik ook wel wat over gelezen inderdaad. Ik denk dat het er eigenlijk op neerkomt dat ik een macbook-like laptop zoek, dat geen mac is.
In dat geval zou ik zeker de Surface Laptop overwegen.
Externe connectiviteit is met een simpel dongeltje (HDMI, Ethernet, 2x USB-A, bijvoorbeeld) eenvoudig op te lossen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWijnsema
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-10 19:07
AW_tweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:26:
[...]

Ik twijfel wel over zowel de macbook als de surface eigenlijk om het lage aantal ports en vooral het feit dat er geen HDMI aanwezig is. Ik wil nog wel eens een 2e scherm verbinden met toetsenbord en muis. Nu is een dockingstation daarvoor misschien ook een optie, maar het is wel een twijfel puntje.
Ik werk zelf ook altijd met een extern scherm, sommige schermen kunnen natuurlijk ook met usb-c aangesloten worden. Als dat niet kan, kan je een usb-c hdmi converter kopen. Maar snap het nadeel wel, ik vind zelf 1 usb-c ook aan de weinige kant. Toch denk ik dat dit dan jouw perfecte laptop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38

Thomg

Aww yiss

Is er een reden waarom de prijs in dollars is?
Tevens zou ik ook de 1260P laten liggen, de 1240P is vrijwel exact hetzelfde maar wel serieus goedkoper.
Als je vervolgens alle componenten zelf sourced en het zelf wilt assemblen ben je relatief goedkoop uit, maar het grootste nadeel is atm dat je geen US keyboard kan bestellen (maar wel @ de marketplace zelf https://frame.work/nl/en/...ut-cover-kit?v=FRANFC0005 Framework???).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benhuga31
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-08 21:42
Misschien is dit wel iets: https://www.lenovo.com/nl...2%80%B3-AMD/p/LEN101Y0032

Relatief compact en licht, maar toch nog voldoende krachtig voor een beetje solidworks of video editing. Met studentenkorting gaat er waarschijnlijk nog ongeveer 10% van de prijs af.

De versie met de ryzen 7 7735HS (~6800HS) is de meerprijs wel waard voor de veel betere grafische prestaties van de radeon 680m tegenover de radeon 660m vind ik zelf, maar dat is een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_tweak
benhuga31 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:57:
Misschien is dit wel iets: https://www.lenovo.com/nl...2%80%B3-AMD/p/LEN101Y0032

Relatief compact en licht, maar toch nog voldoende krachtig voor een beetje solidworks of video editing. Met studentenkorting gaat er waarschijnlijk nog ongeveer 10% van de prijs af.

De versie met de ryzen 7 7735HS (~6800HS) is de meerprijs wel waard voor de veel betere grafische prestaties van de radeon 680m tegenover de radeon 660m vind ik zelf, maar dat is een persoonlijke afweging.
Deze ziet er ook heel goed uit, ik kom er nu ook net pas achter dat de Surface niet in tablet modus kan en het dus eigenlijk naar mijn idee vrij nutteloos is dat hij touchscreen heeft. Waardoor ik misschien wel meer geneigd ben voor deze optie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

als je 3d modelleren is een discrete videokaart wel handiger. Dingen als solidworks gebruiken ook redelijk wat videogeheugen, met een geintegreergde gpu is dat je werkgeheugen. Ik heb gezien dat 16gb laptops gewoon 5gb kwijt zijn aan videogeheugen, dan blijft er weinig over.
Pagina: 1