Is dit een goede Mesh oplossing ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36
Ik ben bezig om een Mesh netwerkje samen te stellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, heb nu onderstaande set op het oog, is dit allemaal compatible met elkaar, of zit hier nog een rare keuze in ?

Situatie nu :
In de meterkast komt de glasvezel binnen, nu staat het modem ook gelijk in de meterkast en is deze absoluut niet toereikend.

Gewenste situatie
1 AP in woonkamer Begane grond
1 AP in slaapkamer 1e verdieping
1 AP in werkkamer 2e verdieping

Vanaf de meterkast lopen er al UTP kabels naar deze ruimtes.
Ik wilde in de meterkast onderstaande Switch neerzetten die ook POE heeft
https://www.tp-link.com/n...oe-switch/tl-sg1008mp/v2/

en dan in de 3 ruimtes bekabeld deze AP's aansluiten
https://www.tp-link.com/n...orking/deco/deco-x50-poe/

Ik ben me er van bewust dat er bij de AP's ook een POE injector wordt bijgeleverd, ik heb dit liever op de Switch in de meterkast zitten zodat ik maar één stopcontact nodig heb ipv 4. (3x injector + switch)

Zie ik nog zaken over het hoofd, of kan ik beter een andere combinatie van Switch/Ap's nemen ?

Beste antwoord (via J-roenn op 04-04-2023 17:31)

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26
J-roenn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
zijn er ook setjes zonder Mesh functionaliteit (en zonder extra controller) die dit ook kunnen, en zo ja, zijn die goedkoper/beter dan een setje dat ook Mesh aanbiedt ?
Laat je niet gek maken hier. Wat je hebt gekozen is prima. ;)
TP-Link heeft al een behoorlijk nette prijs / kwaliteit verhouding.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
J-roenn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:09:
Ik ben bezig om een Mesh netwerkje samen te stellen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, heb nu onderstaande set op het oog, is dit allemaal compatible met elkaar, of zit hier nog een rare keuze in ?
In principe is dit allemaal prima. Inderdaad handig om gebruik van PoE te maken scheelt je weer een adapter en stopcontact.

Alleen wat verwarring in terminologie: Mesh = draadloos connectie maken tussen de Access Points, aangezien je alles bedraad gaat aansluiten (wat zowiezo beter is), is dit geen "Mesh". Ook als niet "mesh" systeem op deze manier gaat aansluiten zal deze ook 1 netwerk vormen en zullen je apparaten automatisch overspringen (roaming).

Je hebt voor een unmanaged switch gekozen, deze kan je dus niet handmatig configureren. Voor een plug and play situatie is dat geen probleem (wellicht iets om rekening mee te houden).

[ Voor 10% gewijzigd door heiyu op 04-04-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:41

3raser

⚜️ Premium member

heiyu schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:46:
Alleen wat verwarring in terminologie: Mesh = draadloos connectie maken tussen de Access Points, aangezien je alles bedraad gaat aansluiten (wat zowiezo beter is), is dit geen "Mesh". Ook als niet "mesh" systeem op deze manier gaat aansluiten zal deze ook 1 netwerk vormen en zullen je apparaten automatisch overspringen (roaming).
Ik neem aan dat @heiyu bedoeld dat hij zijn mobiele telefoon snel wil laten overschakelen op de access point met het sterkste signaal als hij van beneden naar boven loopt. Als al je access points individueel opereren dan houden ze het signaal van je telefoon vast totdat hij buiten bereik is. Dat is verre van ideaal omdat je dan letterlijk naast een AP op de 1e verdieping kunt staan terwijl je nog steeds dat zwakke signaal van beneden gebruikt. Volgens mij is Wifi Mesh wel degelijk de juiste benaming voor het soepel kunnen overschakelen naar de best bereikbare access point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
3raser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:53:
[...]
Volgens mij is Wifi Mesh wel degelijk de juiste benaming voor het soepel kunnen overschakelen naar de best bereikbare access point.
Nee, dat heet roaming. https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/
Daarnaast bepaald je device met welke access point die wilt connecten en niet andersom. Bij geavanceerdere access points kan je wel devices met een slechte verbinding eraf trappen.

Een Wifi Mesh uitlegje:
https://www.coolblue.nl/a...en-wifi-mesh-netwerk.html

[ Voor 30% gewijzigd door heiyu op 04-04-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een mesh is een net en oorspronkelijk bedacht om met AP's die met elkaar verbonden zijn een netwerk over een grote afstand/ oppervlakte te maken zonder ze allemaal te hoeven bekabelen. In grote panden kan je ze dus ook wel wisselend bekabeld en niet tegenkomen, maar wordt zelden gedaan. Wat wel een voordeel is bij mesh dat mocht er ergens een kabel wegvallen dat het netwerk blijft werken maar dan via een wifi route.
Doordat ze ook met elkaar in verbinding staat is er een betere optimalisatie qua zendkracht mogelijk waardoor roaming beter verloopt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
Frogmen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:00:
Doordat ze ook met elkaar in verbinding staat is er een betere optimalisatie qua zendkracht mogelijk waardoor roaming beter verloopt.
Dit heeft meer te maken dat bij zakelijk / enterprise oplossingen een controller 24/7 draait om het netwerk te optimaliseren. Zodat er niet teveel overlap plaats vind. Ligt meer aan de configuratie dan aan "mesh". Maar is een lekkere term voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
Het klopt dat ik ze inderdaad bekabeld ga aansluiten, en daardoor in feite geen Mesh netwerk ga creeeren, maar hoe noem je deze manier van aansluiten/netwerk dan ? zijn er ook setjes zonder Mesh functionaliteit (en zonder extra controller) die dit ook kunnen, en zo ja, zijn die goedkoper/beter dan een setje dat ook Mesh aanbiedt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@J-roenn Accesspoints, mag ik je Unifi aanraden als merk? AC-Light met PoE draait hier prima op een Netgear PoE switch.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Een mesh set is nooit een goede oplossing maar een lapmiddel.

Mesh is niets meer of minder dan een router met wifi backhaul en als je de AP's bekabelt aansluit heb je dus gewoon AP's en geen mesh.
En als je dus een mesh set koopt moet je de router functie en de wifi backhaul uitzetten en ze als AP's gebruiken.

Mesh is tegenwoordig een marketing kreet zonder toegevoegde waarde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Het klopt dat ik ze inderdaad bekabeld ga aansluiten, en daardoor in feite geen Mesh netwerk ga creeeren, maar hoe noem je deze manier van aansluiten/netwerk dan ? zijn er ook setjes zonder Mesh functionaliteit (en zonder extra controller) die dit ook kunnen, en zo ja, zijn die goedkoper/beter dan een setje dat ook Mesh aanbiedt ?
Ik noem het een "multi ap wifi set" :P

Een wifi set waar de accesspoints wel bekabeld zijn aangesloten maar waar
- de configuratie op 1 plek plaatvind waardoor de juiste configuratie op ieder ap staat
- Controls zoals band steering actief staan om zoveel mogelijk op 5 ghz te krijgen.
- Roaming support zoals 802.11krv maar dat is niet perse nodig om goede roaming ervaring te hebben

Nu kun je daar een prosumer setje voor kopen als Ubiquiti Unifi maar ik ben er persoonlijk niet (meer) kapot van. Prijstechnisch is een mesh setje vaak heel interessant om te kopen. Als je een mesh setje goed bekabeld kunt aansluiten dan voldoet het ook aan de eisen.

Mijn eerste advies is om eerst te kijken wat de provider kan leveren. Voordeel is vaak dat je ze met korting kunt kopen en dat je provider router onderdeel kan worden van het wifi netwerk (wat technisch ook kan in een mix maar wat complexer).
Wil je echt zelf wat kopen dan ben ik fan van de deco reeks van tplik. Bv de deco m4 (99 euro bij ziggo voor 3 nodes, wel wifi 5) of een Deco x50 (wifi 6). Als je PoE wilt dan is de x50-poe die je hebt gekozen een prima oplossing!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

3raser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:53:
[...]

Ik neem aan dat @heiyu bedoeld dat hij zijn mobiele telefoon snel wil laten overschakelen op de access point met het sterkste signaal als hij van beneden naar boven loopt. Als al je access points individueel opereren dan houden ze het signaal van je telefoon vast totdat hij buiten bereik is. Dat is verre van ideaal omdat je dan letterlijk naast een AP op de 1e verdieping kunt staan terwijl je nog steeds dat zwakke signaal van beneden gebruikt. Volgens mij is Wifi Mesh wel degelijk de juiste benaming voor het soepel kunnen overschakelen naar de best bereikbare access point.
In een nieuwbouwhuis is dit echt geen probleem. Daar blokkeren de vloeren zoveel signaal dat je gewoon een soepele overgang hebt van AP naar AP.

Daarnaast kun je bij bijna alle APs de signaalsterkte aanpassen en die zet je dan iets lager totdat het prima werkt.

Wat je zegt klopt wel, maar blijkt in praktijk niet vaak voor problemen te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Bij mij was de oplossing de 2.4ghz band gewoon compleet uitzetten. Dat zat roaming maar vooral stabiliteit in de weg

Ik heb in een nieuwbouwhuis nu 2 aps staan, 1 in de meterkast en 1 op zolder.
Op de BG en zolder heb ik full speed internet maar op de 1e verdieping is de verbinding matig, toen 2.4 en band steering nog aan stond gingen mijn clients bijna altijd naar de 2.4 ghz.

Nu heb ik 5ghz only ssid en nu blijft mijn client (ook al is het met minimaal db) verbonden met het ap van de andere verdieping. Ik pers er op die manier max 60-70mbit uit maar wel stabiele 60mbit. En het is zat voor internet op de slaapkamers. Voor de 2.4 meuk is er een dedicated 2.4ghz ssid waar alleen legacy apparatuur mee verbonden is.

Met een 5ghz only ssid heb ik eigenlijk nooit meer roaming problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 04-04-2023 14:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
zijn er ook setjes zonder Mesh functionaliteit (en zonder extra controller) die dit ook kunnen, en zo ja, zijn die goedkoper/beter dan een setje dat ook Mesh aanbiedt ?
Laat je niet gek maken hier. Wat je hebt gekozen is prima. ;)
TP-Link heeft al een behoorlijk nette prijs / kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ALs je een TP-Link Deco mesh set koopt en deze bedraad aansluit, dan zien de TP-Links dat en gaan ze bedraad met elkaar praten en doen dus in feite geen Mesh. Dan stel je met een mobiele app je wifi in en klaar ben je. Dat gaat je gewoon een prima resultaat geven.

Ja Unifi is awesome, maar met de TP-links ben je gewoon sneller klaar en krijg een zeer stabiel netwerk doordat je ze bedraad aansluit. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Mesh doet helemaal niets om roaming te verbeteren.

En zaken als 802.11krv hebben met de snelheid van omschakelen te maken en helemaal niets of de client wel of niet goed roamed, dat bepaalt de client gewoon zelf.

En over het algemeen ben je goedkoper en beter af met wifi setjes van je ISP als je bij KPN of Ziggo zit.
En dan heb je teven support op die dingen, firmware upgrade en zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 18:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
Bedankt voor alle antwoorden, ik ga het bovenstaande setje aanschaffen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Ik ben ook van plan om Mesh systeem aan te leggen. Aangezien de WiFi extenders signaal verliezen en ik steeds meer draadloze apparaten krijg.

Ik wil beginnen met 2 Mesh punten (lijkt me voldoende, geen groot huis) 1 op zolder die kan bedraad.
En ik wil een 2de Mesh punt draadloos linken aan de 1ste en deze plaatsen op de 2de verdieping. Het 2de Mesh punt wil ik trouwens aan mijn plafond hangen! Is dit te doen of zie ik het verkeerd?

En als ik hem aan mijn KPN box12 modem aansluit verliest de modem dan zijn WiFi functie?

Ik wil een zo simpel mogelijk oplossing, zodat ik zowel op de eerste verdieping als de zolder goede WiFi dekking heb.

Graag advies.

[ Voor 9% gewijzigd door Paterman op 05-04-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:37:
Ik ben ook van plan om Mesh systeem aan te leggen. Aangezien de WiFi extenders signaal verliezen en ik steeds meer draadloze apparaten krijg.

Ik wil beginnen met 2 Mesh punten (lijkt me voldoende, geen groot huis) 1 op zolder die kan bedraad.
En ik wil een 2de Mesh punt draadloos linken aan de 1ste en deze plaatsen op de 2de verdieping. Het 2de Mesh punt wil ik trouwens aan mijn plafond hangen! Is dit te doen of zie ik het verkeerd?

En als ik hem aan mijn KPN box12 modem aansluit verliest de modem dan zijn WiFi functie?

Ik wil een zo simpel mogelijk oplossing, zodat ik zowel op de eerste verdieping als de zolder goede WiFi dekking heb.

Graag advies.
Je kunt beter een eigen topic openen.

Verder geldt voor jou net zoals voor TS hier: zodra je bedraad aansluit is het geen mesh meer - en dat is alleen maar beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:06
J-roenn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:09:

Situatie nu :
In de meterkast komt de glasvezel binnen, nu staat het modem ook gelijk in de meterkast en is deze absoluut niet toereikend.

Gewenste situatie
1 AP in woonkamer Begane grond
1 AP in slaapkamer 1e verdieping
1 AP in werkkamer 2e verdieping

Vanaf de meterkast lopen er al UTP kabels naar deze ruimtes.
Ik wilde in de meterkast onderstaande Switch neerzetten die ook POE heeft
https://www.tp-link.com/n...oe-switch/tl-sg1008mp/v2/

en dan in de 3 ruimtes bekabeld deze AP's aansluiten
https://www.tp-link.com/n...orking/deco/deco-x50-poe/

Ik ben me er van bewust dat er bij de AP's ook een POE injector wordt bijgeleverd, ik heb dit liever op de Switch in de meterkast zitten zodat ik maar één stopcontact nodig heb ipv 4. (3x injector + switch)

Zie ik nog zaken over het hoofd, of kan ik beter een andere combinatie van Switch/Ap's nemen ?
Toch benieuwd of je het al hebt draaien inmiddels? Heb nagenoeg dezelfde setup voor ogen, dus erg nieuwsgierig naar je ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 11:26
Als je alles hebt draaien hoor ik ook graag of het goed werkt! Ben precies hetzelfde van plan.
Pagina: 1