Verslijt USB-C kabels bij de vleet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A64_Luuk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Hoi allen,

Op mijn werk gebruik ik dagelijks de laptop. Da's handig want ik ben docent, dus loop best vaak heen en weer. Echter, op mijn normale werkplek heb ik een extra scherm staan zodat ik ook daadwerkelijk wat gedaan krijg. Die verbind ik dan met een USB-C kabel aan een tweede scherm (flink groter), en aan dat scherm zitten dan een normale muis en toetsenbord gekoppeld, terwijl de laptop gelijk bijlaadt. Vind ik fijn werken.

Echter, in de 2 jaar dat ik deze setup gebruik, ben ik nu al aan mijn vierde USB-C kabel toe. Na verloop van tijd vertikken ze het gewoon om nog een beeldsignaal (DP) door te geven. De monitor beweert dat mijn laptop geen USB-C signaal uitgeeft en blijft zwart, toetsenbord en muis werken wel gewoon. Mijn laptop aansluiten op een andere werkplek (ook via USB-C) - niks aan de hand. Kabel wiebelen doet niks. Kabel verwisselen - het werkt weer.

Is dit de normale gang van zaken bij DP over USB-C? Hij wordt hier natuurlijk dagelijks (vaak meermaals) aan en afgekoppeld, maar ik doe dat zeker niet lomp. Ik mag toch wel verwachten dat een kabeltje dit meer dan een half jaar volhoudt? De werkgever betaalt de kabeltjes natuurlijk, maar het zijn best dure dingen en het is toch zonde. Ik hoor graag of meer mensen deze ervaring delen, en of ik er iets aan kan veranderen...

Bedankt!

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb het bij een klant ook meegemaakt, twee USB-C naar USB-C kabels kapot gegaan in korte tijd.

Waardoor dit kwam, geen idee. Op de 1 op de andere dag werkte de kabel niet meer. Andere USB-C kabel en het werkte weer perfect... Iets met statische energie?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
idem dito op het werk hier, sinds we de schermen als docks gebruiken,
denk dat ik er voor een 50 computers 100 kabels nodig heb per jaar
(denk wel niet dat ze er zo een zorg voor dragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 20:01
Wellicht dat je met een houten tandenstoker de USB-C poort schoon kan maken. Dit heeft bij mij al meerdere malen zulke problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
och ja, ivm de usb-c kabeltjes. Het feit dat je scherm zwart blijft kan ook aan drivers liggen, zonet de iris drivers moeten updaten voor de extra schermen over usb-c te kunnen activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Ik gebruik een USB-C kabel om mijn Macbook te verbinden met een Samsung monitor. In twee jaar tijd nu aan mijn derde kabel. Na een aantal maanden gewoon geen beeld meer, ongeacht hoe schoon de poorten zijn. Een nieuwe kabel (exact dezelfde alleen dan nieuw. Zo'n dikke, stugge met een grotere diameter. Zou tot 100W aan moeten kunnen) lost het meteen op. Misschien zijn ze gewoon vatbaar voor slijtage door het relatief hoge vermogen dat er uren lang per dag doorheen gejakkerd wordt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Negakinu op 04-04-2023 17:01 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
En om wat voor merk kabeltjes gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GioStyle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:42:
En om wat voor merk kabeltjes gaat het hier?
Is wel heel generieke vraag, dus ik kop hem even in: USB-C. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Welke kabeltjes gaat het precies om?
Worden de kabeltjes er aan de connector of aan de kabel uitgetrokken? (Zie dat vaak gebeuren..)
Worden de kabeltjes vervolgens ook opgerold en weggestopt?

Het zou maar zo kunnen dat ze het bij jouw gebruikspatroon gewoon echt maar 6 maanden uithouden, denk niet dat wij daar echt heel veel zinnigs over kunnen zeggen.
CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:43:
[...]
Is wel heel generieke vraag, dus ik kop hem even in: USB-C. ;)
Is USB-C een merk ja? :>

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2023 16:44 ]

Komt d'r in, dan kΓΆ-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wijtte hetzelfde probleem (opeens geen beeld meer op de monitoren via usb-c docking) aan de usb-c poorten op de laptops. De kabels zitten daar heel los en "wiebelig" in.
Maar als een nieuwe kabel dat oplost ipv een nieuw laptop scheelt dat best veel. Wel jammer dat we veel Dell dockingstations hebben met een semi vast ingebouwde usb-c kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik snap dat er een verschil is in merken en gebruikte materialen etc. Maar ik kan mij niet voorstellen dat merk alleen voldoende is. ;) Ik krijg een beetje het inferieure netwerkkabels gevoel namelijk, maar dan dus bij USB-C kabels. :+

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:50:
[...]
Ik snap dat er een verschil is in merken en gebruikte materialen etc. Maar ik kan mij niet voorstellen dat merk alleen voldoende is.
Gezien het account van de TS alweer uit 2005 stamt ben ik niet heel bang voor een reactie als "Samsung" zonder het exacte product mee te krijgen, snap je punt wel hoor. :P

Komt d'r in, dan kΓΆ-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 22:28
A64_Luuk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:59:
Hoi allen,

Op mijn werk gebruik ik dagelijks de laptop. Da's handig want ik ben docent, dus loop best vaak heen en weer. Echter, op mijn normale werkplek heb ik een extra scherm staan zodat ik ook daadwerkelijk wat gedaan krijg. Die verbind ik dan met een USB-C kabel aan een tweede scherm (flink groter), en aan dat scherm zitten dan een normale muis en toetsenbord gekoppeld, terwijl de laptop gelijk bijlaadt. Vind ik fijn werken.

Echter, in de 2 jaar dat ik deze setup gebruik, ben ik nu al aan mijn vierde USB-C kabel toe. Na verloop van tijd vertikken ze het gewoon om nog een beeldsignaal (DP) door te geven. De monitor beweert dat mijn laptop geen USB-C signaal uitgeeft en blijft zwart, toetsenbord en muis werken wel gewoon. Mijn laptop aansluiten op een andere werkplek (ook via USB-C) - niks aan de hand. Kabel wiebelen doet niks. Kabel verwisselen - het werkt weer.

Is dit de normale gang van zaken bij DP over USB-C? Hij wordt hier natuurlijk dagelijks (vaak meermaals) aan en afgekoppeld, maar ik doe dat zeker niet lomp. Ik mag toch wel verwachten dat een kabeltje dit meer dan een half jaar volhoudt? De werkgever betaalt de kabeltjes natuurlijk, maar het zijn best dure dingen en het is toch zonde. Ik hoor graag of meer mensen deze ervaring delen, en of ik er iets aan kan veranderen...

Bedankt!

Luuk
Je geeft aan dat je de laptop ook oplaadt met deze kabel, werkt dat nog wel als er geen beeld meer overheen komt? De vraag is al gesteld, maar kun je meer info delen over de kabels die je gebruikt? Is die ook officieel gecertificeerd voor de USB-PD met het wattage dat je laptop+scherm allebei aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38

nhanssen

QVL is non-tweakers

Selectieve USB onderbreking uitschakelen doet vaak wonderen. Is een instelling die vrijwel altijd aanstaat.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nhanssen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:01:
Selectieve USB onderbreking uitschakelen doet vaak wonderen. Is een instelling die vrijwel altijd aanstaat.
En hoe is dit uit te schakelen? :) (Waar is dit te vinden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:06:
[...]
In de instellingen.. (en ongeveer het eerste resultaat als je even zoekt)

Maar ruwweg in de instellingen van je energy/power schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:06:
[...]
Alstublieft: Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MGTZ5HTZ/energy.jpg

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A64_Luuk
Ok, ik ben overduidelijk niet de enige die hier af en toe tegenaan loopt :P

Wat betreft het merk van de kabeltjes moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. Vroeger was ik best wel van het alles weten (in 2005 zo'n beetje, ja :P), maar tegenwoordig moet het gewoon werken. Ik ga er niet vanuit dat onze ICT rommel aanschaft, maar tegelijkertijd kan ik op de kabel zelf geen merktekens vinden. Het is voor werk, dus ik vertik het om daarvoor privΓ© een hele dure kabel te kopen (die misschien ook kapot gaat), en ik verwacht ook weer niet men hier gaat investeren in veel duurdere kabels. Deze zijn ook al iets van 40 euro per stuk, dacht ik.

De poort schoonmaken lijkt me weinig zinvol. Ik wissel de poort die ik gebruik af (heb 2 USB-C aan die kant zitten) en ze werken van de ene of de andere dag beiden niet meer, en bij een andere kabel beiden weer.

De drivers zou wellicht kunnen, deze keer (en dan ook alleen deze keer), was het probleem plotseling opgelost nadat ik de computer opnieuw opstartte. Geen nieuwe kabel nodig gehad dus. Zal over een paar maanden wel weer aan de beurt zijn, maar voor nu...

Wat doet selectieve USB-onderbreking? Ik heb die hele instelling niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQJBNyrZJN0YYkWZkyMnM6juRUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tt3DHn2ZfOSmvKo5CjERlP8C.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door A64_Luuk op 06-04-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Als je naar apparaatbeheer gaat zie je dan iets van USB poorten?

(Windows 10: Rechterknop op Start knop -> Apparaatbeheer)
(Windows 11: Volgens mij hetzelfde, anders kan je op apparaatbeheer zoeken)

Als hier wel USB poorten staan dan kan je per poort ook via dubbelklik linkermuisknop -> energiebeheer-> "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitvinken.

https://i.postimg.cc/7hZ2r3Np/energie.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7hZ2r3Np/energie.jpg

Doe dit bij alle poorten waar een tabblad energiebeheer aanwezig is.

[ Voor 24% gewijzigd door nhanssen op 07-04-2023 11:37 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A64_Luuk
Ah, daar staan ze inderdaad wel. Gaat dit een grote impact hebben op de accuduur? We proberen het eens een tijdje uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

A64_Luuk schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:07:
Ah, daar staan ze inderdaad wel. Gaat dit een grote impact hebben op de accuduur? We proberen het eens een tijdje uit :)
Het zal geen noemenswaardige impact hebben. De monitoren hebben een eigen stroomaansluiting en de poorten die je niet gebruikt zullen geen/weinig accu verbruiken als er niks op aangesloten is.

Spec's PC

Pagina: 1