Slecht Internet via Wifi Booster Ziggo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Mijn broertje moet nu veel thuiswerken en wil graag boven op zijn kamer gaan zitten.
Zijn pc heeft een wifi kaartje maar de verbinding is slecht op zijn kamer.

Edit: hij zat dus eerst onder en heb hem zojuist naar boven verplaatst naar zijn kamer,
Hij had een wifi kaartje (voor lan parties met vrienden) maar zat onder ook altijd aangesloten op het modem via netwerkkabel.

Nu hebben wij nog een ongebruikte Ziggo Wifi booster dus ik dacht laat ik eens kijken of dit werkt voor hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhkAsiPNMiBqRSuXLe-w5BcojJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HnMZUQvFJw0AHJcWzKeDhMSX.png?f=user_large

In de doos zaten 2 boosters en 2 internetkabel van ong. 50cm.

Nu staat volgens de beschrijving dat je de 1ste booster zo dicht mogelijk bij je modem moet plaatsen.
1ste probleem; Bij de modem is maar 1 stopcontact en die is al in gebruik (staat Tv, modem en Ziggo Next op aangesloten) en bij de tutorial staat liever niet de booster in het stopcontact en dan de stekkerdoos met tv, modem en ziggo next in de booster wegens misschien overbelasting.

Mijn 1ste vraag, kan dit wel gewoon of niet doen?

Heb namelijk nu dus een ander stopcontact moeten gebruiken, staat ongeveer 3 meter af van de modem af maar dat haal ik dus niet met die 50cm kabel dus heb ik nu een 5m of 7m kabel gebruikt, zorgt dit voor een slechtere verbinding?

Toen ben ik naar zijn kamer gegaan en heb ik de 2de booster aangesloten, ik zag toen dat deze ook een netwerk ingang heeft dus heb toen zijn Pc via 50cm netwerkkabel met de booster verbonden.

Ik merk nu dat zijn internet best slecht is en vooral, steeds wegvalt.

Als het werkt haalt die ongeveer 20-30 down/up met 13-14 ping,
Ikzelf haal op mijn pc (rechtstreeks op modem aangesloten via kabel) 357/36 met 11-12 ping.

Nu hoeft hij niet per se super snel internet, maar het valt nu gewoon weg..
Als hij google opstart moet hij soms 30seconden wachten en dan laadt het of wel of hij moet dan nog eens opnieuw proberen, dat schiet natuurlijk niet echt op.

Mijn vragen;

1: Kan het wegvallen/langzame internet iets te maken hebben dat Booster 1 aansloten is met een 5-7m kabel ipv de 50cm meegeleverde kabel?

2; Zo ja, kan ik de Booster gewoon ophangen achter het modem met de 50cm kabel en dan de stekkerdoos (met Tv, Modem, Ziggo Next kastje) daarop aansluiten? Kan geen kwaad?

3; Nog andere tips? Via netwerkkabel in booster 2 moet toch altijd sneller/beter/betrouwbaarder zijn dan via wifi kaartje van zijn pc toch?

Hoop dat jullie ons kunnen helpen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gianluigi op 03-04-2023 20:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
welke heb je nu waar zitten?
en ansigh kan je ethernet kabel tot 100 meter dus die 50 cm of 6 meter doen het hem niet

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
SMSfreakie schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:46:
welke heb je nu waar zitten?
en ansigh kan je ethernet kabel tot 100 meter dus die 50 cm of 6 meter doen het hem niet
van mij plaatjes,
die linkse zit bij modem en die grote zit boven op zijn kamer.

Heb ook geprobeerd wifi van boosters uit te zetten (2.4 en 5ghz) en dan heeft die nog steeds internet via de kabel, maar is nog steeds traag en valt weg. :/

[ Voor 20% gewijzigd door Gianluigi op 03-04-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Voor beste resultaat:
-stekkers niet een stekkerdoos, maar direct in wandcontactdoos.
-in volgorde van beter tot slechter signaal:
1 beide stekkers in zelfde groep
2 beide stekkers achter zelfde aardlek
3 beide stekkers achter zelfde hoofd aansluiting.

Qua beter kabel of wifi, dat is een beetje testen. Als je in dezelfde groep de 2e booster kan zetten, zodat er prima wifi boven is, kan dat wel eens beter zijn dan slechte verbinding tussen de boosters omdat ze enkel achter zelfde hoofdaansluiting zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Cyriel85 op 03-04-2023 21:00 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Cyriel85 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:53:
Voor beste resultaat:
-stekkers niet een stekkerdoos, maar direct in wandcontactdoos.
-in volgorde van beter tot slechter signaal:
1 beide stekkers in zelfde groep
2 beide stekkers achter zelfde aardlek
3 beide stekkers achter zelfde hoofd aansluiting.
We hebben stoppenkast en zit niet op dezelfde helaas,
Kan het ook niet zo doen dat het op dezelfde is, zitten teveel muren/kamers tussen (boerderij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De techniek die je hier gebruikt is powerline, netwerk via het stopcontact.

Helaas is dat een techniek die vaker niet dan wel werkt.
Wil je goed internet krijgen dan adviseer ik:
1. Kabel Trekken (Evt bestaande coax vervangen voor utp)
2. MOCA (utp over coax)
3. Tri-band Wifi Mesh
4. Dual band Wifi mesh
99. Powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
laurens0619 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:03:
De techniek die je hier gebruikt is powerline, netwerk via het stopcontact.

Helaas is dat een techniek die vaker niet dan wel werkt.
Wil je goed internet krijgen dan adviseer ik:
1. Kabel Trekken (Evt bestaande coax vervangen voor utp)
2. MOCA (utp over coax)
3. Tri-band Wifi Mesh
4. Dual band Wifi mesh
99. Powerline
En nog ergens rond de 50 een wifi repeater (wat ook als Mesh is, maar dan je originele bandbreedte halveert).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Cyriel85 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:06:
[...]

En nog ergens rond de 50 een wifi repeater (wat ook als Mesh is, maar dan je originele bandbreedte halveert).
Dat is in mijn lijstje dual band mesh wat inderdaad een repeater is. Echter Is dat in de praktijk op 5ghz 802.11ac/802.11ax minder dramatisch voor veel mensen (Vergeleken met die 2.4ghz repeater meuk die je provider wifi versterkt) .Wel raad ik maximaal 1 hop aan en alleen bij goede 5ghz dekking met het hoofd ap.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gianluigi schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:44:
[...]

Mijn vragen;

1: Kan het wegvallen/langzame internet iets te maken hebben dat Booster 1 aansloten is met een 5-7m kabel ipv de 50cm meegeleverde kabel?
Nee, plaatsing tov modem is redelijk irrelevant voor verbinding over het stroomnet.

Wegvallen heeft met verstoring te maken op het stroomnet door andere apparaten.
2; Zo ja, kan ik de Booster gewoon ophangen achter het modem met de 50cm kabel en dan de stekkerdoos (met Tv, Modem, Ziggo Next kastje) daarop aansluiten? Kan geen kwaad?
Dat kan een storingsbron zijn. Je wilt storingsbronnen zo ver mogelijk bij de powerline adapters vandaan houden.
3; Nog andere tips? Via netwerkkabel in booster 2 moet toch altijd sneller/beter/betrouwbaarder zijn dan via wifi kaartje van zijn pc toch?
Hoezo "moet"?

Het is nagenoeg zelfde techniek, alleen ene gaat over stroomnet en andere door de lucht.

WiFi wordt geblokkeerd door zware muren en vloeren en isolatielagen en verstoord door WiFi- en andere RF-signalen in de gebruikte frequentiebanden.

Powerline wordt geblokkeerd door lange, dunne electriciteitskabels en sommige schakelinstallaties, maar bovenal verstoord door alles dat 2-68MHz signalen genereert op de elektra. Dat is alles van USB laders via computervoedingen tot en met inverters voor zonnepanelen.

Welke van de twee beter werkt hangt af van die factoren. WiFi is redelijk intuitief, powerline is heel lastig te voorspellen. 20Mbps en instabiel is absoluut mogelijk, zelfs met dit relatief high-end apparatuur.

Wat je kunt doen om kans op goede verbinding te maximaliseren:
- sluit de adapters aan op geaarde stopcontacten. Geen randaarde? Dan ben je 2/3 van je performance en stabiliteit bij voorbaat al kwijt.
- speel met exact welke stopcontacten je gebruikt. Vooral boven kan het lonen alle stopcontacten in de buurt te proberen en kijken wat elk doet.
- maak onderscheid tussen bedrade prestaties en draadloze (WiFi). Test bedraad totdat je daar tevreden mee bent. Pas als bedraad op orde is heeft het zin om WiFi-performance te meten. Anders weet je niet waar het probleem zit.
- verbind draadloos sowieso alleen 5GHz, 2.4GHz is ongeschikt voor iedere toepassing die stabiliteit of snelheid nodig heeft.

Je kunt ook op zoek gaan naar low-pass filters om alles boven de 2MHz weg te filteren, maar dat gaat moeilijker, duurder en gevaarlijker (blijft netspanning) zijn dan gewoon netwerkkabels trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 18:13
Volgens mij zijn die dingen op het plaatje powerline adapters met wifi.
Kortom het slechtste van twee werelden.

Een powerline wil je het liefst op dezelfde stroomgroep hebben en hoogst waarschijnlijk zit de kamer op een andere groep dan het stopcontact in de meterkast.
Als je huis een drie fasen aansluiting heeft en de groepen zijn over de fasen verdeelt dan gaat het echt heel beroerd worden.

Wat je kunt proberen is de ene powerline in de meterkast te plaatsen en de andere zo dicht mogelijk bij de kamer boven maar toch nog op dezelfde groep en de rest van de afstand overbruggen met de wifi van de tweede adapter.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 09:54 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Ik denk dat het met de powerline niet gaat werken,
Had ik ook al jaren in de kast liggen en nog nooit gebruikt.

Hij heeft nu internet via zijn wifi kaartje van pc en dan van de normale wifi van modem (dus niet van powerline)
en nu valt de verbinding niet meer weg.

Down/Up zit wel rond de 16/30mbs met 14-17ping.
Niet echt ideaal omdat hij er ook na het thuiswerken zou willen gamen enzo.

Zijn er andere "goede" boosters of dergelijke die ik kan gebruiken om die wifi verbinding sneller en betrouwbaarder te maken naast een kabel trekken?

Zie bijv. ook dingen van ziggo die je gewoon in het stopcontact kan doen en dan de wifi afstand moeten vergroten (SmartWifi pods), is dit een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 21:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Gianluigi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:24:
Ik denk dat het met de powerline niet gaat werken,
Had ik ook al jaren in de kast liggen en nog nooit gebruikt.

Hij heeft nu internet via zijn wifi kaartje van pc en dan van de normale wifi van modem (dus niet van powerline)
en nu valt de verbinding niet meer weg.

Down/Up zit wel rond de 16/30mbs met 14-17ping.
Niet echt ideaal omdat hij er ook na het thuiswerken zou willen gamen enzo.

Zijn er andere "goede" boosters of dergelijke die ik kan gebruiken om die wifi verbinding sneller en betrouwbaarder te maken naast een kabel trekken?

Zie bijv. ook dingen van ziggo die je gewoon in het stopcontact kan doen en dan de wifi afstand moeten vergroten (SmartWifi pods), is dit een idee?
Misschien kijken naar https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco als een kabel trekken echt niet kan.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 18:13
Gianluigi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:24:

Gewoon proberen.
Stop hem ergens halverwege in een stopcontact en probeer het.
Werkt het niet stuur je hem weer terug naar Ziggo.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1