Schok machine en aarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel_vin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-10 17:55
Mijn vraag

Vandaag een sleuf aan het trekken in een muur met een machine (max 250w ongeaard) waarvan bleek later heel onveilig de nuldraad bloot lag (2cm). Na tijdje bezig raakte ik een blote aarddraad die uitstak uit het CAP in de badkamer. Ik kreeg op dat moment echt een rotschok en de groep sloeg uit. Wat is er gebeurd?? :?

Kan er stroom via nul hebben gevloeid in mij en zich hebben opgebouwd en bij het aanraken van de aarde de klap te hebben veroorzaakt?

Staat de nul wel onder spanning omdat het een circuit maakt dmv de sleuvenfrees?

En waarom is het niet pijnloos? Ik heb al eens eerder, weliswaar een fasedraad, tegen een geaarde metal stud aan gehad en dat was in een milliseconde groep uit en zonder schok in het lichaam.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

lytjepole

Schier?

Een blauwe ader in een aansluitsnoer zegt niet zoveel over wel of geen spanning. De stekker kan immers op 2 manieren in het stopcontact. Wat er verder precies gebeurd is kunnen we zonder verdere info/foto's weinig zinnigs zeggen ben ik bang...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gezien we in nNederland geen gepolariseerde stekkers* gebruiken kan het evengoed zijn dat er op die draad toevallig net de fase stond..

*voor huishoudelijk gebruik

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel_vin
Mijn gevoel zegt me dat er idd fase op de nul stond van de machine en ik die een tijd op mijn arm (contact) had staan totdat ik de aarde heb aangeraakt met een klap als gevolg. Als ik de aarde al vast had gehad dan, correct me if i am wrong, had de groep er al uit gelegen toch?

Maar als iemand dan in de douche/bad een fohn in het water laat vallen dan heb je dus ook niks aan aarding verder, als in dat gaat je ook niet redden? want het moment dat je dan een geaarde kraan raakt dan krijg je alsnog een doodsklap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35
mel_vin schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:41:
En waarom is het niet pijnloos? Ik heb al eens eerder, weliswaar een fasedraad, tegen een geaarde metal stud aan gehad en dat was in een milliseconde groep uit en zonder schok in het lichaam.
Ik snap hier niet goed wat je bedoeld... een fasedraad tegen een geaarde metal stud aan, dan raakt 'ie jou toch niet? En als 'ie jou wel raakt, hij raakt dan toch ook een laag-ohmige pad naar aarde, dus de meeste stroom zal dan niet via jou gaan?

En dan nog, de mate waarin je last hebt van het aanraken van 230V kan nog afhankelijk zijn van wat voor schoenen je aan hebt, of je zweethanden hebt en zo.
mel_vin schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:07:
Maar als iemand dan in de douche/bad een fohn in het water laat vallen dan heb je dus ook niks aan aarding verder, als in dat gaat je ook niet redden? want het moment dat je dan een geaarde kraan raakt dan krijg je alsnog een doodsklap
Nou ja, zonder aardlek zorgt een fohn in bad er mogelijk voor dat je lange tijd geëlektrocuteerd wordt. Dankzij een aardlekschakelaar wordt het beperkt tot een zeer korte tijd. Genoeg om je wakker te schudden, maar niet om je langdurig te frituren, zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-10 10:02
vanaalten schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:06:
Nou ja, zonder aardlek zorgt een fohn in bad er mogelijk voor dat je lange tijd geëlektrocuteerd wordt.
(rand)aarde en aardlek zijn twee heel aparte zaken, die in principe niets met elkaar te maken hebben.

Aarde zal je inderdaad niet beschermen als je een fohn in bad laat vallen, maar dat is de functie van aarde ook niet.

In Jip-en-Janneke uitleg: de aardlegschakelaar checkt of er net zo veel elektriciteit in als uit gaat. Zit daar verschil in (met een bepaalde marge), dan schakelt hij de boel uit. Een verschil kan ontstaan doordat er elektriciteit wegvloeit via een andere, meestal ongewenste, weg. Dat zou via de aarde/aarddraad kunnen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door jurri@n op 04-04-2023 08:50 . Reden: Meet uitleg toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Veel kans inderdaad dat je stekker andersom zit waardoor het de fase is geweest. En dan nog, als de machine aanstaat loopt er gewoon stroom over de nul.
We denken altijd dat een nul veilig is om aan te raken. Maar dat geldt alleen als er geen retourstroom is.

Een goede realisatie als je nog eens aan het rommelen bent in een centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus de machine stond onder spanning omdat er een stuk draad blootlag, of jij raakte zelf het blootliggende stuk draad aan, maar de machine was niet geaard en jij ook niet (rubber laarzen/dikke schoenen aan?) en toen je de aardedraad aanraakte terwijl je de machine vasthield, klapte de aardlek eruit?

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 04-04-2023 08:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel_vin
CodeCaster schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:52:
Dus de machine stond onder spanning omdat er een stuk draad blootlag, of jij raakte zelf het blootliggende stuk draad aan, maar de machine was niet geaard en jij ook niet (rubber laarzen/dikke schoenen aan?) en toen je de aardedraad aanraakte terwijl je de machine vasthield, klapte de aardlek eruit?
Klopt, de draad heb ik zelf aangeraakt met mijn linkerarm, mijn rechterhand lag op de metalen voorkant van de machine waar ik vervolgens de aarde nabij CAP mee aantikte. Ik vraag me vooral af of hij er uit klapte doordat ik de aarde raakte of al op het moment dat ik onder stroom stond. Ik had gympen aan, machine niet geaard (vanwege 250w max vermogen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel_vin
[quote]vanaalten schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:06:
[...]

Ik snap hier niet goed wat je bedoeld... een fasedraad tegen een geaarde metal stud aan, dan raakt 'ie jou toch niet? En als 'ie jou wel raakt, hij raakt dan toch ook een laag-ohmige pad naar aarde, dus de meeste stroom zal dan niet via jou gaan?

Nee hij raakte het metal stud frame die ik wel vast had op dat moment. maar zoals je zegt zal de meeste stroom dan direct naar de aarde gevloeid zijn en de stroomtoevoer geklapt en ik niks gevoeld. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:25

Compizfox

Bait for wenchmarks

mel_vin schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:07:
Mijn gevoel zegt me dat er idd fase op de nul stond van de machine en ik die een tijd op mijn arm (contact) had staan totdat ik de aarde heb aangeraakt met een klap als gevolg. Als ik de aarde al vast had gehad dan, correct me if i am wrong, had de groep er al uit gelegen toch?

Als het goed is heb je een aardlekschakelaar die de boel afschakelt zodra er stroom naar de aarde lekt.

Dat zal ook zijn wat er bij jou is gebeurd: toen je de aarde aanraakte vloeide er genoeg stroom weg om de ALS te laten klappen (en daarom leef je nu nog). Een zekering (groep) slaat pas af bij 16 A; als dat door je lichaam stroomt vertel je het niet meer na ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1