Welke melk voor l reuteri yogurt? Half and half...nl variant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 13:28
Hallo,

Ik wil zelf de l reuteri yogurt gaan maken. Ben al op zoek naar een yogurtmaker met potjes.

Lees op internet dat je voor de 1e batch half and half melk nodig hebt. Maar wat is dat in het nederlands?

Daaropvolgende batches ultra pasturised milk....is dit gewoon volle melk met uht label?

https://www.jumbo.com/pro...koffieroom-185ml-18629FLS

Is dit de nlse variant van half and half?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saken schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:05:
Hallo,

Ik wil zelf de l reuteri yogurt gaan maken. Ben al op zoek naar een yogurtmaker met potjes.

Lees op internet dat je voor de 1e batch half and half melk nodig hebt. Maar wat is dat in het nederlands?

Daaropvolgende batches ultra pasturised milk....is dit gewoon volle melk met uht label?

https://www.jumbo.com/pro...koffieroom-185ml-18629FLS

Is dit de nlse variant van half and half?
dat is koffiemelk in je link

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Rmg

Half half is room met ongeveer ~12-18 procent vet, de ene helft is (magere) melk en de andere helft is room (~20% vet)

https://www.marthastewart...%2018%20percent%20milkfat

de koffiemelk is eigenlijk een tikkeltje te vet dus ( 20%), en er zitten stabilisatoren in, voor je koffie prima, maar geen idee wat je yoghurtbacteriën er van vinden

Room pakken en aanlengen met melk tot je op die 12-18% vet zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Rmg op 03-04-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Rmg schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:10:
Half half is room met ongeveer ~12-18 procent vet, de ene helft is (magere) melk en de andere helft is room (~20% vet)

https://www.marthastewart...%2018%20percent%20milkfat

de koffiemelk is eigenlijk een tikkeltje te vet dus ( 20%), en er zitten stabilisatoren in, voor je koffie prima, maar geen idee wat je yoghurtbacteriën er van vinden

Room pakken en aanlengen met melk tot je op die 12-18% vet zit.
Dus als ik het goed begrijp volle houdbare melk uht aanmengen met slagroom. Hoe weet ik of ik op het gewenste vetpercentage zit?
https://www.jumbo.com/pro...-houdbaar-200ml-213587PAK

https://www.jumbo.com/pro...rpakking-6-x-1l-305426PAK

In de youtube filmpjes hebben ze het over ultra gepasteuriseerde melk....daar zitten geen tot weinig andere bacteriën in zodat de reuteri kan overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
saken schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:35:
[...]

Dus als ik het goed begrijp volle houdbare melk uht aanmengen met slagroom. Hoe weet ik of ik op het gewenste vetpercentage zit?
https://www.jumbo.com/pro...-houdbaar-200ml-213587PAK

https://www.jumbo.com/pro...rpakking-6-x-1l-305426PAK

In de youtube filmpjes hebben ze het over ultra gepasteuriseerde melk....daar zitten geen tot weinig andere bacteriën in zodat de reuteri kan overleven.
De slagroom die je linkt bevat 30% vet, de melk 3,6%. Als je dat 1 op 1 mengt, zit je dus op het gemiddelde daarvan, is 16,8%

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Wild Chocolate schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:26:
[...]

De slagroom die je linkt bevat 30% vet, de melk 3,6%. Als je dat 1 op 1 mengt, zit je dus op het gemiddelde daarvan, is 16,8%

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 18-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb een eerste poging gedaan en er kwam een vrij waterige drek uit. Het smaakt niet lekker. Kan ik dit opnieuw fermenteren met meer melk?
Ws heb ik toch te weinig room toegevoegd? (Jumbo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
Inmiddels 2e fermentatie geprobeerd met wat meer room. Krijg maar geen goede yogurt substantie.
Even geproefd en bah wat smaakt het vies.

Deze melk en room heb ik gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/902b118ee90cf5fb23741abeee176693.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/f44c1c93d5d299e18be351432c434a0c.jpg

Misschien moet ik de mix nogmaals verhitten voordat ik de Reuteri toevoeg?
Jammer dat half and half melk niet te krijgen is in NL.
Deze yogurt heeft vele gezondheidsvoordelen, je zou er ook snel spieropbouw enz. van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markoi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
Is het je inmiddels wel gelukt? Ik heb nu biologische rauwe melk gebruikt zonder room of slagroom, het staat al 18 uur en is nog zeer waterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
markoi schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:49:
Is het je inmiddels wel gelukt? Ik heb nu biologische rauwe melk gebruikt zonder room of slagroom, het staat al 18 uur en is nog zeer waterig.
Helaas nog niet gelukt :-( 2 pogingen en het smaakt nergens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Wat wij hier doen is gepasteuriseerde melk (halfvol) met daaraan toegevoegd nog extra magere melkpoeder en 2 scheppen volle Griekse yoghurt (in ons geval van gage). Uiteindelijk wil je eten geven aan de "beestjes" en dat zijn de eiwitten. Dat zetten we 9 uur in een yoghurt machine (wel zorgen dat er zuurstof bij kan, want anders krijg je waterige drek). En dan heb je magere yoghurt met de consistentie van een Griekse yoghurt.
Je zal zelf even moeten spelen in hoeveel melkpoeder op een liter melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
mvanzelst1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:10:
Wat wij hier doen is gepasteuriseerde melk (halfvol) met daaraan toegevoegd nog extra magere melkpoeder en 2 scheppen volle Griekse yoghurt (in ons geval van gage). Uiteindelijk wil je eten geven aan de "beestjes" en dat zijn de eiwitten. Dat zetten we 9 uur in een yoghurt machine (wel zorgen dat er zuurstof bij kan, want anders krijg je waterige drek). En dan heb je magere yoghurt met de consistentie van een Griekse yoghurt.
Je zal zelf even moeten spelen in hoeveel melkpoeder op een liter melk.
Kleine correctie, melkzuurbacteriën zetten de (melk)suikers om in melkzuur, niet het eiwit. Die zitten ook wel in magere melkpoeder, dus verder kan jouw voorstel wel werken.

@saken Het klinkt een beetje alsof je melkzuurbacteriën niet echt lekker op gang komen, en dan loop je het risico dat andere bacteriën hele andere stoffen gaan afbreken en/of vormen.
Ik heb zelf geen ervaring met yoghurt maken, wel met bier, en dat is niet eens zo heel anders wat dat betreft. Je wilt zoals @mvanzelst1 genoeg, goed toegankelijke voeding (suikers) hebben. Je wilt de bacteriën actef houden (of weer actief maken) voordat je ze toevoegt, bijvoorbeeld door alvast wat melk bij je bacteriecultuur te doen. Dan kunnen ze op het moment dat je ze aan de grote hoeveelheid melk worden toegevoegd, direct hun werk gaan doen en vermenigvuldigen, waardoor ze de heersende bacterie in je goedje worden. Als een andere bacterie sneller is, wordt het geen yoghurt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markoi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
saken schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Helaas nog niet gelukt :-( 2 pogingen en het smaakt nergens naar.
Bij mij wel. De eerste fermentatie is erg waterig. De wei en yoghurt scheiden zich. Neem van de eerste fermentatie een paar eetlepels yoghurt en maak een nieuwe batch. Deze is dan veel beter.

Ik gebruik volle melk en slagroom. 1-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbie-Mae
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
2 scheppen l Reuteri yoghurt
1 liter lang houdbare bio volle melk
2 scheppen Inuline

Opwarmen tot 40 graden, in de yoghurtmaker op 38 graden Celsius voor 36 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbie-Mae
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb slagroom in verschillende verhouden geprobeerd maar wordt niet lekker. 1/4 zou je kunnen proberen.

Papje maken van Inuline en starter is ook aan te raden, blijft anders klonterig. En niet warmer maken dan 43 graden anders gaat de reuteri kapot.

Resultaat is een wat zure lopende yoghurt die je door doek zou kunnen zeven voor stevigere yoghurt dan heb je hangop. Persoonlijk vind ik zelfgemaakt “echte” yoghurt veel lekkerder maar als kuurtje paar weken eten is zeker oké.

Ben benieuwd naar andere recepten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik ga binnenkort weer poging doen. Jammer dat er geen half and half verkocht word in nl. Dat maakt het wel wat lastiger. L reuteri schijnt echt fenomenale gezondheidseffecten op te leveren, spiergroei etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56
saken schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:58:
Ik ga binnenkort weer poging doen. Jammer dat er geen half and half verkocht word in nl. Dat maakt het wel wat lastiger. L reuteri schijnt echt fenomenale gezondheidseffecten op te leveren, spiergroei etc.
Je neemt wat voorhanden is. Lijkt me dat je een Amerikaanse tutorial leest waar half and half een zeer veel voorkomend type melk is. Kan me niet voorstellen dat het alleen daar mee kan.
Kan je niet gewoon een keer half-vol gebruiken? En daarna met volle melk proberen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:40

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

saken schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:58:
Sporten en eiwitten kunnen zorgen voor spiergroei. Yoghurt is geen wondermiddel.

[ Voor 1% gewijzigd door m-vw op 19-08-2023 14:30 . Reden: Twee woorden omgedraaid. ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Als aanvulling bedoel ik. Zie de filmpjes van dr Davis op youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik denk dat het bij mij foutging bij het feit dat ik de deksels op mijn yogurt maker potjes heb gedaan. Dus kon er geen zuurstof bij. Deksels er af laten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Luapper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Je neemt wat voorhanden is. Lijkt me dat je een Amerikaanse tutorial leest waar half and half een zeer veel voorkomend type melk is. Kan me niet voorstellen dat het alleen daar mee kan.
Kan je niet gewoon een keer half-vol gebruiken? En daarna met volle melk proberen?
Het moet daarnaast ook nog biologisch en Ultra Pasturised zijn. Zodat de reuteri goed gedijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Bobbie-Mae schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:22:
2 scheppen Inuline

https://www.luvele.eu/blo...-l-reuteri-yoghurt-method

Dus volle bio melk op 82c voor 20min warmhouden zoals ik op deze site lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
saken schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

https://www.luvele.eu/blo...-l-reuteri-yoghurt-method

Dus volle bio melk op 82c voor 20min warmhouden zoals ik op deze site lees?
Klinkt plausibel, zou ik zeker proberen. Vooral vanwege het denatureren van eiwitten, ik verwacht dat gepasteuriseerde melk in NL vrij weinig bacteriën bevat, aangezien deze ook behoorlijk lang houdbaar is, zelfs na openen. Het zou zomaar kunnen dat de processen om die Half-Cream te maken, wat minder modern zijn dan de Nederlandse melkproductie, de melkfabrieken doen juist hun best om de melk zo kort mogelijk te pasteuriseren, zodat het vet en eiwit juist zoveel mogelijk intact blijven.

Ze geven in jouw link overigens aan dat Half-Cream 10-12 % vet heeft. Dus met slagroom met 35% vet, zou je prima 1 deel slagroom met 3 delen melk gebruiken, dan kom je op 11,4% vet.
Heb je slagroom met 30% vet, dan zou ik 5 delen melk met 2 delen slagroom nemen. Dan kom je op 11,1 % vet.

Biologisch mag natuurlijk, maar zal op technologisch vlak niks toevoegen (de samenstelling is niet anders dan van niet-biologische melk).
saken schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:33:
Ik denk dat het bij mij foutging bij het feit dat ik de deksels op mijn yogurt maker potjes heb gedaan. Dus kon er geen zuurstof bij. Deksels er af laten dus?
Melkzuurbacteriën zijn anaeroob, ze gebruiken dus geen zuurstof. Deksel er dus lekker op laten, zoals de link die je postte ook aangeeft. Onafgedekt heb je alleen maar meer kans op besmetting met andere bacteriën, en vooral gisten en schimmels (die vrij ronddwarrelen in de lucht).

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-08-2023 21:24 ]

iRacing Profiel

• saken
YouTube: L. Reuteri: Your Probiotic Secret Weapon

[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 08-09-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
YouTube: Podcast Episode 255: More Benefits of L. Reuteri Yogurt with Dr. Davis

Linkdrops zijn niet de bedoeling: vat een samen wat er zo interessant is aan het filmpje dat je het wil delen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 08-09-2023 13:22 ]

• flippo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11-2023
Hoi. Ik denk ook om die yoghurt proberen te maken.
Waarhaal je de reuteri bacteri vandaan ? Of gebruik je gewoon een paar capsules uit een pro biotica supplement ?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het kan ook gewoon met volle melk, zie ook hier https://drdavisinfinitehe...teri-yogurt-step-by-step/ de 1e keer kun je zelf tabs met Lactobacillus Reuteri - Protectis + Gastrus gebruiken, staat ook in het artikel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

saken schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:04:
YouTube: Podcast Episode 255: More Benefits of L. Reuteri Yogurt with Dr. Davis

[mbr]Linkdrops zijn niet de bedoeling: vat een samen wat er zo interessant is aan het filmpje dat je het wil delen.[/]
Dr. Davis neemt het niet zo nauw met de wetenschap, hij gebrukt dat wat in zijn straatje past en negeert of misrepesenteert de rest. Neem het dus niet voor zoete koek aan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
flippo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:41:
Hoi. Ik denk ook om die yoghurt proberen te maken.
Waarhaal je de reuteri bacteri vandaan ? Of gebruik je gewoon een paar capsules uit een pro biotica supplement ?
Ik heb de tabletten van biogaia gebruikt en volle melk met room....helaas mislukt. Werd een drek geen yogurt

• flippo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11-2023
Dank voor je antwoord,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werneur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-10-2023
Goedeavond,

Ik heb de yoghurt gemaakt met 10 tabletten van BioGaia.
Simpele volle houdbare melk van jumbo.
En inuline.

De melk verwarmen tot 82 graden voor 20 minuten. De inuline doe ik er dan al bij, deze mengt dan beter (waarschijnlijk heb ik goedkope inuline)

De melk af laten koelen tot 40 graden of lager en dan de verkruimelde tabletten toevoegen en goed roeren, 36 uur op 37/38 graden houden en een prima resultaat.

Ik moet zeggen dat de 1e batch vaak veel whey afscheiding vertoont. Dit kun je er eventueel gewoon weer door roeren.

Mijn ervaring met melk+slagroom was een drama. Het leek meer richting kaas te gaan en ben daar ook direct mee gestopt. Volle melk + inuline geeft prima yoghurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Werneur schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:38:
Goedeavond,

En inuline.

De melk verwarmen tot 82 graden voor 20 minuten. De inuline doe ik er dan al bij, deze mengt dan beter (waarschijnlijk heb ik goedkope inuline)

De melk af laten koelen tot 40 graden of lager en dan de verkruimelde tabletten toevoegen en goed roeren, 36 uur op 37/38 graden houden en een prima resultaat.

Ik moet zeggen dat de 1e batch vaak veel whey afscheiding vertoont. Dit kun je er eventueel gewoon weer door roeren.

Mijn ervaring met melk+slagroom was een drama. Het leek meer richting kaas te gaan en ben daar ook direct mee gestopt. Volle melk + inuline geeft prima yoghurt!
toon volledige bericht
Moest het niet altijd BIO melk zijn ivm antibiotica resten in de melk?
Helaas al 2 pogingen mislukt, word een dure geschiedenis zo. hahaha. Maar ik blijf proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 02-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ben er inmiddels achter via via dat het gewoon kan met volle bio melk van bijv. de lidl uit het koelvak. Echter is het me nog niet gelukt om zuivere room te vinden. Welke room gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Goedeavond,

En inuline.

toon volledige bericht
Moet het geen volle bio melk zijn uit het koelvak? Waarom de melk verwarmen? Is toch al gepasturiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Goedeavond,

En inuline.

toon volledige bericht
Nieuwe poging gedaan

Alles gesteriliseerd in de instant pot (de potjes van yogurt maker enz.)
1 pak volle bio melk uit het koelschap van de Lidl
In de instant pot gegoten en de inuline erdoor gemengd
Met yogurt functie ingesteld op 82c met deksel er op. Na 20minuten uitgedrukt en uur laten afkoelen.
De 10 biogaya tabletjes vermaald met vijzel. en het geheel gemengd
Hele meuk in een glazen maatbeker gegoten
Vervolgens over 6 potjes verdeeld van mn Homcom yogurt maker
Deksels er op
Alle potjes in mn Homcom yogurt maker.
Laagje warm water onderin de yogurt maker gedaan
Ingesteld op 37c voor 36 uur

Benieuwd of het nu wel lukt.
Was er wel een tijd mee bezig. Vooral het voorverhitten in de instant pot.

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 01-02-2024 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNEdKnc-K6Q8aPiAZjQmA7c0F_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbvEAjLsiIQUUuPKFjudyOOf.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Goedeavond,

En inuline.

toon volledige bericht
Vond het beetje tussen drinkyogurt en melk in zitten. de 1e batch.
Hoe snel begint dit spul te werken eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 22:36
Ik dit topic toevallig tegen, ben werkzaam in de zuivelindustrie dus kan wat tips geven:

- bio of normale melk maakt niet uit voor wat betreft de aanwezigheid van antibiotica, dit mag nooit in melk of een zuivelproduct aanwezig zijn en hier controleren we ook streng op.
- bij het opkweken van zuursels gebruiken veel fabrieken een hoge temperatuur (100-120 graden) tijdens het steriliseren van de melk. Hiermee zorg je ervoor dat je ook bacteriofagen kapot maakt. Deze kunnen de gewenste bacteriën remmen/doden. En je breekt alvast eiwitten af in hapklare brokken voor je bacteriën.
- te schoon werken bestaat niet.
- kijk uit met rauwe melk, hier kunnen ook pathogenen on groeien en hier kun je serieus ziek van worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Volgens mij heb ik per ongeluk lucuma poeder ipv unline er in gedaan bij de 1e batch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Goedeavond,

En inuline.

toon volledige bericht
Dit is de 2e batch... gemaakt van die 1e batch waarvan ik vermoed perongeluk lucuma poeder toegevoegd te hebben ipv inuline. Nu bij de 2e wel inuline erbij gedaan. Maar ik twijfel of ik niet overnieuw moet beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/b32d5ef1577c6e249f2c65f856bb678f.jpg

Nog vrij waterig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Vind het vrij zuur en waterig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Niet lekker. Net zure melk erg waterig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
reuteri yogurt-making “Don’ts”:

Don’t pre-heat. If you choose a pasteurized dairy product, there is no need for pre-heating. Conventional yogurt-makers pre-heat because they typically start with a reduced fat milk and pre-heating improves the texture and mouthfeel of the end-result. We start with half-and-half with around 18% milk fat that yields a wonderful texture and mouthfeel—no need to pre-heat.
Don’t stir the mixture while it is fermenting, as this increases separation.
Don’t use a blender with your yogurt, as this kills the living microbes. While you may still obtain the oxytocin-provoking effect, you lose L. reuteri’s probiotic properties.
Don’t put your fermentation setup near an air vent, as the high volume of air will cause fungal contamination.
Don’t heat your end-result, i.e., don’t heat on a stove or stir into a hot mixture, as this kills the microbes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik zou vooral alles geloven wat je op vage sites en youtube tegenkomt, en negeren wat de voedingstechnologen je hier vertellen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:43
Wat zijn we nu eigenlijk aan het maken?
Ik lees hier het fijnmalen van probioticatabletten, het toevoegen van "superfood"-poeders, maar zie nergens iets staan van het toevoegen van een normale yoghurtcultuur.
Je kan starten vanuit een potje yoghurt vanuit de supermarkt, of je kan kant-en-klare starters kopen.
Het toevoegen van die probiotica aan het begin van de fermentatie, en dan hopen dat er yoghurt uitkomt,...

Toen ik klein was, maakte mijn moeder ook zelf yoghurt. Die potjes zagen er totaal niet uit als die die potjes op je foto's.

[ Voor 13% gewijzigd door Arator op 13-02-2024 01:58 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Bobbie-Mae schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:22:
2 scheppen Inuline

Ik gebruik de milbona volle bio melk van de Lidl uit het koelschap. Maar moet dus eigenlijk lang houdbaar van buiten koel schap zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Je hebt op de gehele wereld verschillende gefermenteerde melkproducten, elk met een eigen bacteriecultuur. Die combinatie van die verschillende culturen is een eeuwenoud recept. Het is die combinatie die voor het verschil zorgt in soorten yoghurt, denk aan Griekse, Bulgaarse, Finse, of bijvoorbeeld kefir.
Jij start met een probiotica of met een yoghurt met toegevoegde bacteriën (bij commerciële yoghurt waarbij andere bacteriestammen staan opgesomd, zijn die afwijkende stammen meestal toegevoegd na fermentatie).
Op het einde van het proces krijg je een product, een "yoghurt", die je niet lekker vindt, maar misschien moet je eigen probiotische recept zo smaken?

Maak eerst eens een gewone yoghurt, puur om na te gaan of je proces wel in orde is.
Welke melk je gebruikt is niet belangrijk, desnoods kamelenmelk, zolang die maar lactose bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril70
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-01 16:40
Ik kwam deze post tegen omdat ik begonnen ben met verschillende pro-biotica soorten op te kweken. De reden waarom L Reuteri o.a. van belang is is omdat als je ooit anti biotica hebt gebruikt, de L Reuteri volledig dood gaat en niet meer voorkomt in je lijf.
Ik heb tot nu toe ook ruzie met die bewuste pillen om de zaak op te starten. Er zitten ook wel heel veel toevoegingen in. Als dit niet werkt bestel ik een versie met zo min mogelijk rommel er in. Andere soorten maken allerlei succesvolle soorten ‘yoghurt’.
Wat mij aantrok in de pillen die die dokter gebruikt is dat er twee soorten in zitten van L Reuteri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuuSve
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb tot nu toe ook ruzie met die bewuste pillen om de zaak op te starten.
Welke heb je gebruikt? Het merk dat ik dr Davis op YouTube zag gebruiken kan ik hier ook niet vinden. Maar ik zag andere mensen op Youtube de BioGaia Gastrus gebruiken, en nu ik mijn boek heb, zie ik dat hij deze in zijn boek noemt. Naast ook de BioGaia Osfortis, daar heb je maar 1 capsule nodig. Relatief is dat veel goedkoper, het is alleen wel duurder in aanschaf. De Gastrus kun je vinden bij iherb en amazon, de Osfortis vond ik alleen bij iherb.

[ Voor 46% gewijzigd door SuuSve op 10-11-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuuSve
Ik gebruik de milbona volle bio melk van de Lidl uit het koelschap. Maar moet dus eigenlijk lang houdbaar van buiten koel schap zijn?
Ik denk dat het voordeel van UHT is dat de Reuteri geen competitie heeft van andere bacteriën. Volgens mij kun je dat niet zelf doen, want het moet 2-5 seconden verhit worden tot 135-150°C, en dat kan denk ik niet in een pannetje. Luvele, een yoghurtmaker-producent heeft recepten op hun website en zij beschrijven dit probleem met geen half-and-half kunnen vinden. Zij geven aan verse melk te verwarmen en 10-20 min op 82°C te houden, zoals volgens mij normaal ook wordt gedaan bij yoghurt maken. Zoals Werneur vorig jaar oktober ook schreef.

Ik zag op YT wel iemand die de 1e batch met half-and-half maakt en van daar de batches met volle UHT melk maakt. Dan heb je volgens mij gewoon dunnere yoghurt. Ik denk dat ik volle melk met 500 ml room ga gebruiken bij de 1e batch en daarna alleen volle melk of met 250 ml room.

In elk geval is onze koffiemelk niet hetzelfde als de "half and half", want dat is melk en room. Onze koffiemelk is ingedikte melk. Ik denk dat je daarom zulke afwijkende resultaten had. Hoop dat het inmiddels gelukt is.

[ Voor 37% gewijzigd door SuuSve op 10-11-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-05 12:49
Ik heb een aantal maanden geleden ook tevergeefs meerdere pogingen gedaan om deze yoghurt te maken. Verschillende soorten melk, alles goed steriliseren, verschillende temperaturen, etc ... het heeft nooit tot een lekker resultaat geleid. En dat terwijl de laatste eetlepel lekkere yoghurt in een liter melk wel altijd een prima resultaat heeft. Ik heb het opgegeven, de pro-biotica pillen zijn veel te duur om nog verder mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuuSve
Ik heb een aantal maanden geleden ook tevergeefs meerdere pogingen gedaan om deze yoghurt te maken. Verschillende soorten melk, alles goed steriliseren, verschillende temperaturen, etc ... het heeft nooit tot een lekker resultaat geleid. En dat terwijl de laatste eetlepel lekkere yoghurt in een liter melk wel altijd een prima resultaat heeft. Ik heb het opgegeven, de pro-biotica pillen zijn veel te duur om nog verder mee te experimenteren.
Wat ik zie op YouTube over de SIBO yoghurt is het normaal dat de eerste batch hiervan splitst en niet lekker wordt. Maar de batches erna wel mooi en lekker zijn, met ook amper wei. Ik ben van plan de 1e batch in porties in te vriezen, zodat je 1) daarmee heel vaak een nieuwe frisse start kunt maken, zonder nieuwe tabletten te gebruiken en 2) die niet hoeft op te eten of weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-05 12:49
SuuSve schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:11:
[...]

Wat ik zie op YouTube over de SIBO yoghurt is het normaal dat de eerste batch hiervan splitst en niet lekker wordt. Maar de batches erna wel mooi en lekker zijn, met ook amper wei. Ik ben van plan de 1e batch in porties in te vriezen, zodat je 1) daarmee heel vaak een nieuwe frisse start kunt maken, zonder nieuwe tabletten te gebruiken en 2) die niet hoeft op te eten of weg te gooien.
Ook dat heb ik geprobeerd, tot de derde batch bij wijze van spreken. Hielp ook niet, uiteindelijk het restant pillen maar gewoon opgegeten en hopelijk is er iets van blijven hangen in mijn darm flora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IfThenElse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-04 15:14
Ik heb de L. Reuteri yoghurt afgelopen week voor het eerst gemaakt, met:
-Yoghurtmaker met 8 potjes van Amazon
-L. Reuteri probiotica van SuperSmart
-Houdebare biologische volle melk van de AH (4% vet)
-Houdbare Kookroom 20% vet van de AH
-Biologische inuline poeder

Ik heb eerst de inuline met een beetje van de melk goed opgelost. Vervolgens 8 probiotica pillen open gemaakt en erbij gemengd. Daar de melk en kookroom bij gemengd zodat de verhouding vet ongeveer op 10% komt. Vervolgens in de potjes in de yoghurtmaker voor 36 uur bij 37 graden.

De eerste batch waren alle potjes half vloeibaar half vast. Zag er niet smakelijk uit. Dat schijnt normaal te zijn.
Vervolgens van een van de potjes 2 eetlepels genomen en daarvan een 2e batch gemaakt. Wel nog 2 pillen probiotica erbij gedaan voor de zekerheid.
De 2e batch is helemaal goed geworden. Alleen maar vaste yoghurt.
Het smaakt wel zuur, maar is goed te eten.

Alleen krijg ik er dus buikpijn van 8)7
Ik heb eerder de probiotica pillen los genomen dus daar ligt het niet aan denk ik. Nu las ik dat er meer mensen buikpijn krijgen van inuline. Ik vraag me af wat een goed alternatief voor de inuline zou kunnen zijn. Voor zover ik heb kunnen vinden eventueel dextrose?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-DMRmzehoYmLfjxq_UBv0fY8Pc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbpPHPE1Z8qllSiXm3rqTqKF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
IfThenElse schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:02:

Ik heb eerst de inuline met een beetje van de melk goed opgelost. Vervolgens 8 probiotica pillen open gemaakt en erbij gemengd. Daar de melk en kookroom bij gemengd zodat de verhouding vet ongeveer op 10% komt. Vervolgens in de potjes in de yoghurtmaker voor 36 uur bij 37 graden.

De eerste batch waren alle potjes half vloeibaar half vast. Zag er niet smakelijk uit. Dat schijnt normaal te zijn.
Vervolgens van een van de potjes 2 eetlepels genomen en daarvan een 2e batch gemaakt. Wel nog 2 pillen probiotica erbij gedaan voor de zekerheid.

Ik heb eerder de probiotica pillen los genomen dus daar ligt het niet aan denk ik. Nu las ik dat er meer mensen buikpijn krijgen van inuline. Ik vraag me af wat een goed alternatief voor de inuline zou kunnen zijn. Voor zover ik heb kunnen vinden eventueel dextrose?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je jezelf al eens getest op overgroei van bacteria in de kleine darm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IfThenElse
saken schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:18:
[...]

Heb je jezelf al eens getest op overgroei van bacteria in de kleine darm?
Nee, want normaal geen last van dat soort klachten.

Ik heb inmiddels gevonden dat je de L. Reuteri yoghurt ook met aardappelzetmeel i.p.v. inuline kan maken. Dat ga ik de volgende batch eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Heb je niet door al dit gedoe juist je darmflora om zeep geholpen?

Misschien is een faeces transplantatie een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
IfThenElse schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:05:
[...]

Nee, want normaal geen last van dat soort klachten.

Ik heb inmiddels gevonden dat je de L. Reuteri yoghurt ook met aardappelzetmeel i.p.v. inuline kan maken. Dat ga ik de volgende batch eens proberen.
En wat zou het zetmeel of de inuline juist moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
99ruud99 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:14:

Ik heb 4 weken lang de super gut sibo yoghurt gegeten. Daarna 4 weken lang etherische olien verdund in olijfolie 2 tot 6 druppels 2x daags (opbouwen). Net mezelf getest op sibo en meet nog steeds vrij hoge methaan waarden. Zal een andere strategie moeten kiezen. Misschien toch maar herbal antibiotics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Dr Davis schreef dat bij 90% van zijn patienten de super gut sibo yoghurt methaanlevels gereduceerd werden. Helaas bij mij niet gelukt. Misschien toch low fodmap dieet eerst of candibactin AR + BR proberen. Zijn wel vrij prijzige antibiotics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Arator schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:30:
[...]

al sinds 2 dagen low carb zonder brood. Nu opnieuw getest en de methaanwaarden zijn bijna 0. Succes geweest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Arator schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:30:
[...]

De bacteria voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IfThenElse

Ja dat is een risico als de yoghurt vervuild is met slechte bacteriën. Maar ik lees ook dat je moet wennen aan de overdosis goede bacteriën en het wat langzamer moet opbouwen.

Ik heb normaal geen darmklachten ofzo maar de L. Reuteri zou allerlei gezondheidsvoordelen moeten bieden dus het lijkt me de moete waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
IfThenElse schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

Ja dat is een risico als de yoghurt vervuild is met slechte bacteriën. Maar ik lees ook dat je moet wennen aan de overdosis goede bacteriën en het wat langzamer moet opbouwen.

Ik heb normaal geen darmklachten ofzo maar de L. Reuteri zou allerlei gezondheidsvoordelen moeten bieden dus het lijkt me de moete waard om te proberen.
Ik heb net preventief een sibo kuur gedaan. Had vrij hoge methaanwaarden, was een twijfelgeval voor mezelf. Maar 4 wk de mixed culture sibo yoghurt gedaan en daarna 4 weken etherische olieen verdund in een carrier oil ingenomen. Opgebouwd tot 2x daags 2 tot 6 druppels en mixen met verschillende olie. Nu een goede probiotica met minimaal 10 strains mixed species ge her introduceerd. Daarna ze voeden en dan de reuteri introduceren in super hoge counts.

Schijnt dat als je sibo hebt je maar beter niet extra probiotica erbij in kunt gooien omdat je daarmee de problemen alleen maar verergerd.

ik ben nu inmiddels al een paar dagen graanvrij, best nog lastig.

Overdosis goede bacterien is het sws wel, verdubbelt elk uur. na 30 uur gaat het om enorme aantallen

Ik neem nu bijv. ook 4000iu vitamine D (2000% adh) en ga opbouwen naar 325mg jodium uit kelptabletten volgens Davis.
De bloedwaarden van vitamine D wil ik dan na 3mnd testen en eventueel nog verder ophogen totaan de optimale waarden. Wil dat wel goed gemeten hebben. Dr Berg adviseert 10.000 IU per dag, maar ik wil zeker weten dat ik geen overdosis binnen krijg want is vrij persoonlijk.

Wat betreft vervuiling vd yoghurt. Ik check altijd eerst of het er goed uit ziet, geen vreemde kleuren of wat dan ook, dan ruik ik en dan pas proef ik het. Tot nu toe altijd goed gegaan.

[ Voor 31% gewijzigd door saken op 19-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
IfThenElse schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

https://jarrow.com/collec...tive-gi-health-probiotics ook een goed merk om vanuit te fermenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken

Dr davis adviseert ook om visolie, vitd , jodium en magnesium te supplementeren. Eigenlijk veeeel meer dan de adh.

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 19-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
IfThenElse schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:02:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Misschien fructooligosaccharide ? of aardappel zetmeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eef01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-03 15:30
Weet iemand waarom slagroom aan de volle melk toegevoegd moet worden? Is vet nodig voor de reuteri? Lijkt mij niet.
Mijn eerste batch was ook verdeeld in dik en wei. 2de batch volle bio melk opgewarmd. Bij 70 graden inuline erbij gedaan.Geen slagroom. yoghurt van de 1ste batch en reuteri caps gemengd en bij de afgekoelde melk gedaan 38 graden was ie. Wat duurt dat lang zeg in zo'n pan met dikke bodem...
In de homcom ingesteld op 37 graden dat wordt 38 de volgende dag dus volgende keer 36 graden
Weer wat dik plus wei. Ik had het warme water niet tot de bovenkant van de potjes. Dus volgende wordt
Houdbare volle melk. Capsule reuteri, inuline en yoghurt vorige batch. Dat zou 2 cups moeten zijn. 1/2 cup per kwart liter . Dat had ik minder afgelopen batch.
Deze melk hoeft niet opgewarmd, voor evt verontreiniging van de inuline misschien wel raadzaam?
Ben benieuwd.
Weet iemand waarom slagroom erbij? Als het alleen voor de smaak is laat ik het weg. Reuteri kan ook in sinaasappelsap hoorde ik dr Davis zeggen in een youtube video. Die is dan niet meer zoet. Zit ook geen vet in. Warm je ook niet op🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Eef01 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:30:
Weet iemand waarom slagroom aan de volle melk toegevoegd moet worden? Is vet nodig voor de reuteri? Lijkt mij niet.
Mijn eerste batch was ook verdeeld in dik en wei. 2de batch volle bio melk opgewarmd. Bij 70 graden inuline erbij gedaan.Geen slagroom. yoghurt van de 1ste batch en reuteri caps gemengd en bij de afgekoelde melk gedaan 38 graden was ie. Wat duurt dat lang zeg in zo'n pan met dikke bodem...
In de homcom ingesteld op 37 graden dat wordt 38 de volgende dag dus volgende keer 36 graden
Weer wat dik plus wei. Ik had het warme water niet tot de bovenkant van de potjes. Dus volgende wordt
Houdbare volle melk. Capsule reuteri, inuline en yoghurt vorige batch. Dat zou 2 cups moeten zijn. 1/2 cup per kwart liter . Dat had ik minder afgelopen batch.
Deze melk hoeft niet opgewarmd, voor evt verontreiniging van de inuline misschien wel raadzaam?
Ben benieuwd.
Weet iemand waarom slagroom erbij? Als het alleen voor de smaak is laat ik het weg. Reuteri kan ook in sinaasappelsap hoorde ik dr Davis zeggen in een youtube video. Die is dan niet meer zoet. Zit ook geen vet in. Warm je ook niet op🤔
Ik heb iets vreemds, laatste paar batches zijn mislukt door vervuilde inuline. Dus het merk / soort inuline dat je gebruikt maakt ook veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Kokosmelk zou ook goed werken hoorde ik.
Pagina: 1