Bestaand huis verbouwen: is dit plan realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een jaren 90 vrijstaande woning op het oog op een mooie locatie met mooi kavel, maar het huis is weliswaar goed onderhouden maar kan wel een verbeteringsslag gebruiken. Met name omdat het nu allemaal ouderwets aangekleed is, maar ook omdat bijv. de grote garage niet geïsoleerd is en we daar een werkkamer willen realiseren.

Mijn vraag voor onderstaande verhaal is dan ook: is het realistisch om te verwachten dat met een aanlooptijd van ±3 maanden voordat we de sleutel krijgen en dan ±3 maanden verbouwen we alles gereed kunnen hebben ? We besteden alles uit, maar kunnen wel meehelpen/voorbereiden waar nodig/handig, denk aan sloopwerk of schilderwerk enzo. Ook rekening houdend met levertijden (keuken en badkamer zouden we ook zsm moeten gaan uitzoeken én bestellen). Voor de duidelijkheid: wij kunnen onze huidige woning qua oplevering wel af gaan stemmen, maar willen ook niet te lang dubbele lasten, dus 6 maanden verbouwen zien we niet zitten.

De prijs is er ook naar en volgens onze berekeningen waar we een aantal dingen hebben moeten gokken (lees: op internet prijzen opzoeken) zou het wel binnen budget moeten vallen om ons complete lijstje aan te pakken. Een paar dingen zijn geen directe must, dus als het budget problematisch wordt kan dat op de langere baan geschoven worden.

Maar, wij hebben geen ervaring met een grote verbouwing, dus vandaar dat ik hier even een check wil doen of onderstaande realistisch is.

Het huis is een vrij standaard jaren 90 vrijstaande woning, met woonkamer en keuken in een U-vorm om de hal heen en aan de zijkant een 10m diepe niet-geïsoleerde garage. Dan nog een verdieping met slaapkamers en badkamer en een bergzolder middels vlizotrap. Het heeft zonnepanelen en is verder op gas aangesloten en heeft energielabel A met (voor die tijd) prima isolatiewaardes. Stookkosten zijn ook gecheckt en vallen met ±1200m3 per jaar mee. Vloerverwarming BG (excl. garage) en badkamer, radiatoren op slaapkamers. Glas is HR++.

Wat er in onze ogen nodig is om hem bij de tijd te brengen én naar onze smaak te krijgen is:
  • nieuwe keuken met kookeiland (is al inductie, maar nu een L-keuken, dus zal eea verplaatst moeten worden)
  • verwijderen radiatoren BG (is puur bijverwarming, er ligt vloerverwarming als hoofdverwarming)
  • nieuwe vloer (pvc visgraat) leggen op BG
  • nieuwe vloer (pvc click) leggen op verdieping
  • volledige isolatie van garage (vloer+muren+dak)
  • opsplitsen van garage in 2x 5m diep deel (breedte is 3,2m, zal iets smaller worden door isolatie) met scheidingswand en deur tussen beide delen (vanuit bijkeuken loopt al een deur naar de garage)
  • aan tuinkant van garage wordt werkkamer, schuifpui in plaatsen
  • verwarming werkkamer: vloerverwarming (doortrekken of elektrisch?) of puur pelletkachel?
  • uitbreken schuine wand tussen hal en woonkamer en nieuwe rechte wand plaatsen (tbv volgende punt)
  • gipswand als scheiding tussen woonkamer een woonkeuken met schuifdeuren en kastenwand
  • WTW-installatie ter vervanging van mechanische ventilatie, met kanalen van/naar elk vertrek
  • geïsoleerde buitendeuren (3 stuks) (is uit rapport naar voren gekomen als zwak punt nu)
  • losse brievenbus (op sokkel) in voortuin (zit nu in voordeur)
  • warmtepomp (indien mogelijk grond-water, anders lucht-water variant)
  • badkamer verbouwing (complete verbouwing, wel zelfde locatie als nu, dus geen aanpassing leidingen nodig)
  • pelletkachel woonkamer + rookkanaal
  • het standaard schilderwerk voor de binnenmuren
Zoals jullie kunnen zien een flinke lijst en het spreekt voor zich dat sommige zaken misschien nog later aangepakt kunnen worden, maar is het zoals gezegd realistisch om dit zowel qua levertijden als beschikbaarheid van vaklui én doorlooptijd van dit alles te zeggen dat dit met een aanlooptijd van ±3 maanden voordat we de sleutel krijgen en dan ±3 maanden verbouwen haalbaar is? Of zitten we er dan echt flink naast?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Nee, niet haalbaar. Alleen het leveren van een warmtepomp helpt je planning al om zeep.
Daarnaast is nog steeds het leveren van keuken-apparatuur een probleem bij sommige fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het grootste deel zal wel lukken in 3 maanden, maar op sommige dingen zit wel een lange levertijd, dus die puntjes komen dan iets later in je planning. Maar 95% moet wel af te krijgen zijn, als je een bedrijf kan vinden die over 3 maanden kan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Analamoebe schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:17:
Nee, niet haalbaar. Alleen het leveren van een warmtepomp helpt je planning al om zeep.
Daarnaast is nog steeds het leveren van keuken-apparatuur een probleem bij sommige fabrikanten.
Aha. Nu is een warmtepomp (desnoods L/W ipv G/W) achteraf natuurlijk ook nog prima te doen. Dus als we die parkeren. In hoeverre hangt het dan alleen af van de keukenapparatuur?

Er zit nu wel redelijk moderne (lees: paar jaar geleden vernieuwde) apparatuur in zoals een Siemens combi-magnetron en Siemens inductiekookplaat. Koel-vries combi heb ik niet gecheckt nog, maar zoiets kan natuurlijk tijdelijk ingezet worden. Qua kookplaat hebben we het liefst een Bora (of vergelijkbaar) met recirculatie naar onderen. Overigens tijdelijk op een camping kookplaatje koken zou ik ook geen absolute ramp vinden.

Ik denk dat het mij meer gaat om de fysieke verbouwing zelf, dus alle aanpassingen aan kamers/muren/keukenleidingen/keukenaansluiten/voer/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:21:
Het grootste deel zal wel lukken in 3 maanden, maar op sommige dingen zit wel een lange levertijd, dus die puntjes komen dan iets later in je planning. Maar 95% moet wel af te krijgen zijn, als je een bedrijf kan vinden die over 3 maanden kan beginnen.
Dat klinkt positiever dan de persoon boven je, al zijn beide welkome informatie natuurlijk. ;)
Bedoel je met je opmerking dat het (heel) lastig kan zijn om een bedrijf te vinden wat over 3 maanden kan beginnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:04
Ik zou voor jezelf een lijst maken met wat is echt belangrijk en moet nu, en wat kan eventueel later als je er al woont. Wat is belangrijk, en wat is erg lastig te bewerkstelligen als je er al woont, en welke werkzaamheden zijn gelinkt aan elkaar (bv voor je een nieuwe vloer plaatst, is het handig dat de verwarmingen er al uit zijn zodat ze niet rond de buizen hoeven te werken).

Dingen als buitendeuren, de brievenbus zou ik allemaal lekker op een 'later' lijstje plaatsen, zodat je focus houdt op dat wat nu belangrijk is.

Een huis is een blijvend project, dus je definitie van "klaar" zal niet blijven staan, probeer derhalve niet alles tegelijk te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:24:
[...]

Dat klinkt positiever dan de persoon boven je, al zijn beide welkome informatie natuurlijk. ;)
Bedoel je met je opmerking dat het (heel) lastig kan zijn om een bedrijf te vinden wat over 3 maanden kan beginnen?
Ja, de meeste bedrijven hebben de agenda al wel vol zitten voor dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Binnen 6 weken hadden wij het volgende geregeld:
Zelf gedaan:
- sloopwerk
- elektra door hele huis vernieuwen incl. meterkast en schakelmateriaal
- verven
- bovenverdiepingen van nieuwe laminaat vloer voorzien

Laten doen:
- vloerverwarming frezen
- garage van isolatie en vloerverwarming voorzien
- zanddekcement vloer leggen 1 dag
- PVC vloer + plinten laten leggen

Keuken kwam pas na verhuizing.

We hadden een hele strakke planning, wat niet prettig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Even uit nieuwsgierigheid, los van timing, wat voor bedrag heb je ongeveer voor ogen voor de complete verbouwingen? (Als je dat wilt delen uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SCIxX schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:36:
Ik zou voor jezelf een lijst maken met wat is echt belangrijk en moet nu, en wat kan eventueel later als je er al woont. Wat is belangrijk, en wat is erg lastig te bewerkstelligen als je er al woont, en welke werkzaamheden zijn gelinkt aan elkaar (bv voor je een nieuwe vloer plaatst, is het handig dat de verwarmingen er al uit zijn zodat ze niet rond de buizen hoeven te werken).

Dingen als buitendeuren, de brievenbus zou ik allemaal lekker op een 'later' lijstje plaatsen, zodat je focus houdt op dat wat nu belangrijk is.

Een huis is een blijvend project, dus je definitie van "klaar" zal niet blijven staan, probeer derhalve niet alles tegelijk te doen.
Dat is zeker zo, we hebben ook sowieso wel een aantal dingen al op een "later" lijstje staan, maar het liefst willen we de meeste dingen wel gelijk aangepakt hebben natuurlijk.

Maar inderdaad, buitendeuren, warmtepomp enzo dat kan zeker allemaal later, indien nodig. Maar het lijkt mij ook dat we dit bespreekbaar kunnen maken en dan met het bedrijf kunnen checken wat wel en niet haalbaar is in de tijd die we ervoor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:36:
[...]

Ja, de meeste bedrijven hebben de agenda al wel vol zitten voor dit jaar.
Dit hele jaar al? Serieus? Hoe doen mensen dat überhaupt dan als ze een niet al te nieuwe woning kopen? Los van zelfklussers natuurlijk.

Ik kan echt niet tot 2024 gaan wachten of zelfs 6 maanden namelijk. Deels vanwege dubbele lasten, deels vanwege de school van de kinderen. Lijkt mij ook dat bijna niemand zo lang kan wachten.

Nu is jouw antwoord er maar 1 en zonder te zeggen dat je geen gelijk hebt, snap ik dat het wel eventjes kan duren voordat een klusbedrijf kan starten, maar zo lang? Dat valt toch niet te plannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-06 16:29
Een maand geleden heb ik zelf ook een huis gekocht dat op ongeveer dezelfde manier gerenoveerd gaat worden (nieuwe vloeren, keuken, badkamer, enz.).

Mijn ervaring tot nu toe is dat de levertijden vaak meer dan 3 maanden zijn. Het materieel valt nog wel mee, maar met name personeel is lastig. Bijvoorbeeld PVC-vloer: de vloer kan binnen een week geleverd worden. Laat je het leggen dan plannen ze (bij meerdere winkels) zeker 4 maanden vooruit.

De meeste tijdwinst valt dus te behalen door veel zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lelletje schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:37:
Binnen 6 weken hadden wij het volgende geregeld:
Zelf gedaan:
- sloopwerk
- elektra door hele huis vernieuwen incl. meterkast en schakelmateriaal
- verven
- bovenverdiepingen van nieuwe laminaat vloer voorzien

Laten doen:
- vloerverwarming frezen
- garage van isolatie en vloerverwarming voorzien
- zanddekcement vloer leggen 1 dag
- PVC vloer + plinten laten leggen

Keuken kwam pas na verhuizing.

We hadden een hele strakke planning, wat niet prettig was.
toon volledige bericht
Dat klinkt positief, voor een deel wat wij ook voor ogen hebben en met de rest erbij rekenden wij al meer tijd nodig te hebben. Keuken kan wat ons betreft ook wel na verbouwing, zolang het maar niet zeg 4 maanden zonder keuken zitten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, iets met arbeidsmarkt... Vind maar eens goed personeel. Lijkt wel iets rustiger te worden door stijgende rente etc. Maar ook levertijden spelen mee.

Dus de kans dat het allemaal gaat lukken lijkt vrij klein. Zeker als je niet meer zelf oppakt. Als de wiedeweerga bedrijven gaan bellen zou ik zeggen.

Warmtepomp heeft forse levertijden. Maar je kunt de boel wel alvast voorbereiden qua installatie en dan de cv ketel nog even laten hangen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Emjay90 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
Een maand geleden heb ik zelf ook een huis gekocht dat op ongeveer dezelfde manier gerenoveerd gaat worden (nieuwe vloeren, keuken, badkamer, enz.).

Mijn ervaring tot nu toe is dat de levertijden vaak meer dan 3 maanden zijn. Het materieel valt nog wel mee, maar met name personeel is lastig. Bijvoorbeeld PVC-vloer: de vloer kan binnen een week geleverd worden. Laat je het leggen dan plannen ze (bij meerdere winkels) zeker 4 maanden vooruit.

Thanks voor deze nuttige info! Daar zit het probleem dan ook: ik ben absoluut geen klusser. Tuurlijk, schilderwerk, sloopwerk, simpel vloertje leggen gaat mij allemaal wel lukken. Maar ingewikkeldere dingen als isolatie van garage, keuken plaatsen, leidingen en elektra daarvoor verleggen: ik snap best redelijk wat er nodig is, maar zelf kunnen is er echt niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:48:
Tsjah, iets met arbeidsmarkt... Vind maar eens goed personeel. Lijkt wel iets rustiger te worden door stijgende rente etc. Maar ook levertijden spelen mee.

Dus de kans dat het allemaal gaat lukken lijkt vrij klein. Zeker als je niet meer zelf oppakt. Als de wiedeweerga bedrijven gaan bellen zou ik zeggen.

Warmtepomp heeft forse levertijden. Maar je kunt de boel wel alvast voorbereiden qua installatie en dan de cv ketel nog even laten hangen natuurlijk.
Thanks! Ik snap het helemaal. Ben alleen bang dat los van wat ik al noemde niet erg veel zelf op kan pakken. Dat is juist de reden dat ik veel uit moet besteden en daardoor inderdaad goede vaklui nodig heb.

Is dit trouwens iets waar je gewoon een klusbedrijf voor kan bellen of is het handig hier wel een aannemer bij te betrekken gezien de verschillende aspecten? Het is natuurlijk wel een flinke lijst, maar de basis van het huis blijft intact en het zijn dus met name verbouwingen in het huis en los van de isolatie voor de garage weinig structurele wijzigingen (ok, de WTW misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
Even uit nieuwsgierigheid, los van timing, wat voor bedrag heb je ongeveer voor ogen voor de complete verbouwingen? (Als je dat wilt delen uiteraard).
De grove berekening komt uit tussen de 140 en 160k. Het is natuurlijk maar zeer beperkt eigen geld, het meeste komt gelukkig uit overwaarde van het huis wat we verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het verschil is dat een aannemer een opleiding heeft moeten doen en een klussenbedrijf niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:16
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:12:
  • nieuwe keuken met kookeiland (is al inductie, maar nu een L-keuken, dus zal eea verplaatst moeten worden)
  • verwijderen radiatoren BG (is puur bijverwarming, er ligt vloerverwarming als hoofdverwarming)
  • opsplitsen van garage in 2x 5m diep deel (breedte is 3,2m, zal iets smaller worden door isolatie) met scheidingswand en deur tussen beide delen (vanuit bijkeuken loopt al een deur naar de garage)
  • verwarming werkkamer: vloerverwarming (doortrekken of elektrisch?) of puur pelletkachel?
  • uitbreken schuine wand tussen hal en woonkamer en nieuwe rechte wand plaatsen (tbv volgende punt)
  • gipswand als scheiding tussen woonkamer een woonkeuken met schuifdeuren en kastenwand
  • WTW-installatie ter vervanging van mechanische ventilatie, met kanalen van/naar elk vertrek
  • geïsoleerde buitendeuren (3 stuks) (is uit rapport naar voren gekomen als zwak punt nu)
  • badkamer verbouwing (complete verbouwing, wel zelfde locatie als nu, dus geen aanpassing leidingen nodig)
toon volledige bericht
Het antwoord is zoals meer mensen al zeggen: nee, dat lukt niet in 3 maanden. Je moet ofwel langer wachten op mensen die niet beschikbaar zijn en als je het meeste zelf doet ben je ook lang bezig en zul je bepaalde zaken na elkaar moeten uitvoeren.

Ik weet ook niet in hoeverre je het echt af wilt hebben en hoeveel tijd je per week kunt besteden aan het klussen. Maar ik merk hier (6 maanden geleden verhuisd) dat met name de afwerking enorm veel tijd kost. Ik mis hier nog een hoop zaken die je uiteindelijk op de lijst gaat zetten. Denk aan de plinten die je na de vloer wilt plaatsen. Je moet plinten uitzoeken, kopen, plaatsen etc. Die plinten kosten meer tijd dan de vloer zelf (in elk geval bij ons wel). Wij waren drie weken vrij en hebben toen veel gedaan, maar daarna moesten we gewoon weer aan het werk en voor de kleine zorgen. Dan heb je af en toe wat avonden vrij en het weekend om te werken aan je woning. Combineer dat met verplichtingen en vermoeidheid en dan gaat de snelheid er al rap uit.

Dan dus die vraag: in hoeverre wil je het afhebben? Wat betreft de garage hebben wij iets vergelijkbaars gedaan met de zolder, maar de afwerking moet nog gebeuren. De garage is niet supergroot, maar je bent (inclusief slopen en opruimen) zo een dag met je isolatie bezig (als het al niet meer is). Dan moet je er nog gips tegenaan zetten, wandje er tussen. Deuren erin. Stucen of sausen wellicht. Vloer erin, plinten erbij. Je moet ondertussen wachten tot bepaalde zaken droog zijn voordat je verder kunt.

Ook het verwijderen van een radiator is vrij snel gedaan. Dit heb ik toevallig afgelopen weekend nog gedaan. Je moet eerst zorgen dat de leidingen leeg zijn. Dan koppel je de boel af en haal je de radiator van de muur. Als die helemaal weg gaat wil je misschien ook de leidingen verwijderen (zoals wij gedaan hebben). Dan moet je op een ander punt de leidingen verbouwen zodat er een koppelstuk tussenuit gaat / wat er nodig is om het weg te werken. Dan zit je misschien met gaten die je nog moet opvullen, zodat je daarna de muur weer strak hebt om te schilderen. Na het werk aan de radiator ga je de boel weer aansluiten, vullen met water en zet je je C.V. aan (of warmtepomp als je die via water laat lopen). Je moet vervolgens je leidingwerk nog even controleren zodat ze niet lekken. Kortom: je bent zo weer een dag bezig.

Er gaat enorm veel tijd zitten in dergelijke klussen, met name in de afwerking. Onze kluslijst was veel kleiner en we zijn nog niet klaar. Goed, we wonen er al, dat maakt het soms onhandig. Los daarvan ga je ook tijd willen besteden aan de inrichting. Je bent bezig met gordijnen uitzoeken en als je toch bezig bent hang je even een nieuwe gordijnrail op. Al die tijd ga je niet kunnen klussen, terwijl het wel zaken zijn die je ook geregeld wilt hebben.

offtopic:
Jammer van de pelletkachel trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
We hadden ook onze CV ketel op zolder hangen, maar laten verplaatsen naar de technische ruimte zodat het makkelijk vervangen kon worden door de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
Wij kregen onze sleutel 1 september en voor de kerstdagen (<4 maanden) hadden we het volgende voor elkaar:
  • Benedenverdieping gestript
  • Beneden laten stucen
  • Beneden PVC vloer gelegd
  • Vloerverwarming beneden
  • Nieuwe keuken geïnstalleerd beneden (eveneens van L naar eiland, elektra aansluiting vervangen) (let op je vloerverwarming als je wateraansluitingen gaat verplaatsen)
  • Inrichten beneden
  • 1e verdieping gestript
  • Nieuwe vloer gelegd 1e verdieping
  • + überhaupt alle spullen verhuizen en 2-3 maanden leven op de 2e verdieping.
Dat was een erg stressvolle periode, ook midden in corona tijd. En dat is nog zonder kinderen ;) Als een van de klussers zou afzeggen of we een tegenslag hadden gehad, dan was alles in de soep gelopen. Drogen van stucen kostte meer tijd dan verwacht. Zou ik het nogmaals doen, dan had ik meer tijd genomen.
Uiteindelijk hadden we geluk met levering van keukenapparatuur.

Uiteindelijk kom je in het proces ook nieuwe dingen tegen. Toch maar stucen, de trap moet eigenlijk ook gerenoveerd worden, nieuwe binnendeur... Daar kom je vaak ook pas achter als je er eenmaal leeft.

Maak voor jezelf een goeie inschatting wat afhankelijk is van elkaar. Een nieuwe keuken vereist eerst dat je leidingen verlegd, en waarschijnlijk wil je je vloer doen voor de keuken komt (al hoeft dat niet). Zo ook voor stucen.
Ik lees iets over tussenmuurtjes; hoe erg moet dat voordat je vloeren gaat leggen, dat soort dingen moet je gewoon erg goed uitdenken :) en dan prioriteit leggen op een slaapkamer, keuken en badkamer.
WTW in je ventilatie, dat kan nu en als je er eenmaal woont wordt 't een grote klus, dat zou ik prio geven als je dat wilt.

Zo ook die warmtepomp. Die zou ik er niet lukraak inplempen: misschien wil je daar ook wel vloerverwarming op de verdiepingen voor gaan installeren bijvoorbeeld. Warmtepompen doen het 't beste icm vloerverwarming over het algemeen. Denk ook goed na over watergebruik.

Neem ook echt de tijd voor je keuken-indeling en je badkamer-indeling. Je maakt beslissingen voor de komende >10 jaar vind ik, daar moet je wel een nachtje over geslapen hebben (ookal willen verkopers liever dat je vandaag nog beslist). Er zijn talloze topics op Tweakers en hierbuiten die nog over iets standaards als een WC-pot of mengtafelkraan honderden pagina's discussiëren. Slim shoppen en offertes naast elkaar leggen scheelt ook waarschijnlijk meer geld dan 6 maanden dubbele lasten.
Over onze badkamer renovatie hebben we uiteindelijk maanden zitten tekenen, rekenen en de verbouwing zelf heeft uiteindelijk meer dan een maand geduurd.

Aan de andere kant is een garage renovatie prima te combineren, desnoods nog door 2 aannemers bij wijze van spreken. Maar maak vooral een prioriteitenlijstje en een afhankelijkheden-lijstje, zo gedetailleerd mogelijk.

En verhoog het bedrag wat je hebt begroot altijd extra :P

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 03-04-2023 16:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:50
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
[...]

Dit hele jaar al? Serieus? Hoe doen mensen dat überhaupt dan als ze een niet al te nieuwe woning kopen? Los van zelfklussers natuurlijk.
Ter vergelijking: wij hebben afgelopen oktober ons nieuwe huis gekocht, we konden toen een aannemer vast leggen voor begin april (nu dus). We kregen half maart de sleutel dus voor ons kwam dat goed uit. Qua levertijden is inderdaad de warmtepomp een probleem, daarnaast hebben we wel gezorgd dat tegels etc. voor de badkamer en toilet zo snel mogelijk besteld werden maar langer dan 2-3 maanden was de levertijd daar ook niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
[...]
In mijn vriendenkring en familiekring zijn er meerdere mensen die nu bezig met een nieuwe woning en wij lopen allemaal tegen dat probleem aan. Uiteindelijk ga je toch zoveel mogelijk zelf doen en voor de rest je zo min mogelijk ergeren aan de vertraging die je oploopt. Je probeert zoveel mogelijk de werkzaamheden langs elkaar te plannen zodat je door kunt. Daarnaast helpen we elkaar. De meeste mensen die ik ken, kennen wel iemand die ergens goed in is en even een avond of dag wil helpen. Je kunt dat niet te vaak vragen, maar zo krijg je toch een hoop gedaan.

Als je echt niets zelf kunt doen zal het wat lastiger worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Emjay90 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:

Ik zat 2 jaar geleden in hetzelfde schuitje. Ik heb eigenlijk alle materialen maar uit ellende zelf gekocht en zelf de klusjes mannen ingehuurd via werkspot. Dus zelf voor aannemer gaan spelen. Anders kan je wachten tot je een ons weegt. Dan ben je heel aantrekkelijk voor klusjes mannen waarbij net een klus wegvalt en die een gat "nu!" vrij hebben

Werkzaamheden:

- 3 verdieping vloerverwarming infrezen + monteren
- Warmtepomp plaatsen + CV ketel verwijderen. (grotendeels zelf gedaan)
- Beneden tegelen, 1ste +2e verdieping egaliseren + PVC plakken
- Nieuwe keuken
- Nieuw badkamer
- Hele huis stuccen + spuiten
- Plinten :+ (zelf gedaan)
- Slopen alle binnenkozijnen + plaatsen nieuwe houten kozijnen + deuren
- Binnenmuren slopen + opnieuw metselen (zelf gedaan)
- Meterkast vervangen + hoop elektra werk (zelf gedaan)
- Verlaagd plafond keuken

Alles perfect verlopen. 6 maanden later +- klaar. Vrouw was zwanger dus baby op komst, voelde totaal geen druk *kuch*
Ik ben ongeveer 10 jaar ouder geworden en een ton euro lichter maar het was het waard :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zekerz schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:56:
[...]

Ter vergelijking: wij hebben afgelopen oktober ons nieuwe huis gekocht, we konden toen een aannemer vast leggen voor begin april (nu dus). We kregen half maart de sleutel dus voor ons kwam dat goed uit. Qua levertijden is inderdaad de warmtepomp een probleem, daarnaast hebben we wel gezorgd dat tegels etc. voor de badkamer en toilet zo snel mogelijk besteld werden maar langer dan 2-3 maanden was de levertijd daar ook niet van.
Betekent dit dan ook dat de aannemer zorg draagt voor het vrijmaken + inplannen van de juiste mensen op de juiste volgorde?

Ik weet zelf bijv. wel dat voor de keuken eerst de leidingen+elektra verlegd moeten worden, dan ook de radiatoren beneden eruit, pvc-vloer laten leggen en dan de keuken zelf erin qua voorbeeld van volgorde. En ik weet ook dat een WTW vanwege de benodigde kanalen niet zomaar kan gebeuren als je er al in woont, maar er zullen ook punten zijn die ik niet weet of niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ernemmer schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:54:
Het verschil is dat een aannemer een opleiding heeft moeten doen en een klussenbedrijf niet.
Nee hoor, aannemer is geen beschermd beroep.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FrankSpin schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:57:
Wanneer je niet instaat bent om slechts 6 maanden dubbele lasten te dragen, dan moet je überhaupt niet aan dit soort avonturen beginnen. Het duurt namelijk altijd langer dan jezelf inschat, dit omdat je door gebrek aan ervaring dingen niet goed kan overzien.

Daarnaast is de planning in de bouw zo flexibel als een drilpudding. Je kan dingen niet strak achter elkaar plannen, wanneer er een ding vertraagd zit je direct met problemen en een hoop stress. Wanneer je een aannemer inschakelt neemt die gedeelte van het gezeur weg, maar je zit nog steeds met je keukenboer, vloerenlegger e.d.

Je noemt ook dat je moet 'gokken' en goede deals moet vinden op internet? Dit plus het feit dat je slechts 3 maanden dubbele lasten kan dragen zegt mij dat het financieel niet de meest verstandige keuze is. Maar als het echt je droomwoning is moet je soms wat risico nemen (al omschrijf je het zelf als een standaard jaren 90 woning...)
Wat is het budget wat je ingedachte hebt voor deze verbouwing?

- Keuken kost je minimaal 15k
- Vloeren ben je ook zo 15k voor kwijt
- Isoleren van je garage; Reken ook maar eens 10k
- Warmtepomp 20k
- Schuifpui 5k
- Schuifdeuren + kastenwand 5k
- WTW 15k
- Badkamer 20k
- Kachel - 7k
- Schilderwerk 5k
- Diverse andere dingen uit je lijst 10k
- Onvoorzien 10k

Dan zit je op een dikke 135.000 euro aan kosten en dan valt of staat het op enkele maanden dubbele lasten?
toon volledige bericht
Met alle respect, maar ik zit hier niet voor financieel advies. Ik heb namelijk nergens dingen gezegd die ook maar in de buurt komen van wat jij nu allemaal ervan maakt. Er is namelijk een verschil tussen willen en kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zenomyscus schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:59:
[...]

In mijn vriendenkring en familiekring zijn er meerdere mensen die nu bezig met een nieuwe woning en wij lopen allemaal tegen dat probleem aan. Uiteindelijk ga je toch zoveel mogelijk zelf doen en voor de rest je zo min mogelijk ergeren aan de vertraging die je oploopt. Je probeert zoveel mogelijk de werkzaamheden langs elkaar te plannen zodat je door kunt. Daarnaast helpen we elkaar. De meeste mensen die ik ken, kennen wel iemand die ergens goed in is en even een avond of dag wil helpen. Je kunt dat niet te vaak vragen, maar zo krijg je toch een hoop gedaan.

Als je echt niets zelf kunt doen zal het wat lastiger worden.
Nou ja, ik wil niet zeggen dat ik twee linkerhanden heb, maar met bijv. de isolatie van de garage zou ik niet weten waar te beginnen en ik hou ook helemaal niet van klussen, dus als het neer gaat komen op toch veel zelf moeten uitzoeken: welke volgorde, welk materiaal, zelf kopen/ophalen/bestellen en uiteindelijk ook plaatsen, dan weet ik zeker dat ik daar niet gelukkig van ga worden en dat het ook veel te lang gaat duren.

Daarom wil ik eigenlijk dus juist een aannemer in handen nemen die mij ontzorgt. Betekent niet dat ik letterlijk niks ga/kan doen, ik kan prima meehelpen in mijn beschikbare tijd en soms inderdaad vrienden inschakelen, maar dan heb ik wel iemand (aannemer?) nodig die mij eigenlijk precies vertelt wat er wanneer moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:09:
[...]

Met alle respect, maar ik zit hier niet voor financieel advies. Ik heb namelijk nergens dingen gezegd die ook maar in de buurt komen van wat jij nu allemaal ervan maakt. Er is namelijk een verschil tussen willen en kunnen.
Misschien omdat je dit zei:
Ik kan echt niet tot 2024 gaan wachten of zelfs 6 maanden namelijk. Deels vanwege dubbele lasten, deels vanwege de school van de kinderen. Lijkt mij ook dat bijna niemand zo lang kan wachten.
Ik denk ook dat je deze opmerkingen krijgt omdat je niet goed in lijkt te kunnen schatten hoeveel werk je op je hals haalt en hoe de arbeidsmarkt nu in elkaar steekt. Misschien ook een stukje bescherming van je medetweaker ;)

Je hebt het huis nog niet gekocht lijk ik uit je TS op te kunnen maken. Ik zou dan inderdaad eerst een aannemen proberen vast te leggen en dan pas bieden op het huis. Of in de tijd tussen bieden en koopcontract tekenen een aannemen proberen vast te leggen. Als dat niet lukt kun je er altijd nog vanaf.

Aannemers en werklui vinden op korte termijn is nu echt een drama, en daardoor ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lollercopter schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:03:
[...]

Ik zat 2 jaar geleden in hetzelfde schuitje. Ik heb eigenlijk alle materialen maar uit ellende zelf gekocht en zelf de klusjes mannen ingehuurd via werkspot. Dus zelf voor aannemer gaan spelen. Anders kan je wachten tot je een ons weegt. Dan ben je heel aantrekkelijk voor klusjes mannen waarbij net een klus wegvalt en die een gat "nu!" vrij hebben

Werkzaamheden:

- 3 verdieping vloerverwarming infrezen + monteren
- Warmtepomp plaatsen + CV ketel verwijderen. (grotendeels zelf gedaan)
- Beneden tegelen, 1ste +2e verdieping egaliseren + PVC plakken
- Nieuwe keuken
- Nieuw badkamer
- Hele huis stuccen + spuiten
- Plinten :+ (zelf gedaan)
- Slopen alle binnenkozijnen + plaatsen nieuwe houten kozijnen + deuren
- Binnenmuren slopen + opnieuw metselen (zelf gedaan)
- Meterkast vervangen + hoop elektra werk (zelf gedaan)
- Verlaagd plafond keuken

Alles perfect verlopen. 6 maanden later +- klaar. Vrouw was zwanger dus baby op komst, voelde totaal geen druk *kuch*
Ik ben ongeveer 10 jaar ouder geworden en een ton euro lichter maar het was het waard :+ 8)7
toon volledige bericht
Lol, ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar in alle eerlijkheid: dit is dus precies waar ik niet op zit te wachten, ik wil juist ontzorgd worden en alleen voorbereidend werk of kleinere klussen uit moeten voeren. Het is geen onwil van mijn kant, maar gebrek aan kennis, ervaring en tijd om hier 6-12 maanden voor uit te gaan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
FrankSpin schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:57:
- Keuken kost je minimaal 15k
- Vloeren ben je ook zo 15k voor kwijt
- Isoleren van je garage; Reken ook maar eens 10k
- Warmtepomp 20k
- Schuifpui 5k
- Schuifdeuren + kastenwand 5k
- WTW 15k
- Badkamer 20k
- Kachel - 7k
- Schilderwerk 5k
- Diverse andere dingen uit je lijst 10k
- Onvoorzien 10k
Ik wilde een opmerking maken over dat je bepaalde zaken vrij ruim hebt geschat... Ik zie dat je de schuifpui bijvoorbeeld op 5k hebt staan, maar mijn schoonvader heeft nu een offerte liggen voor 11k. Wellicht totaal verschillende scenario's, maar ik vrees dat het inderdaad al snel zo duur wordt. Tenzij je echt zelf aan de slag gaat. Je kunt best schuifdeuren en kastenwand maken (althans, ik wel :+) voor minder dan 5k. Isoleren van de garage hoeft ook zeker geen 10k te kosten, nog geen 4k denk ik. Maargoed, hoe meer je zelf doet hoe langer het duurt. Vloeren leggen zou je ook zelf kunnen doen en zou naar mijn idee zeker geen 15k hoeven te kosten. Een warmtepomp en schuifpui ga ik persoonlijk niet zelf doen. Dan loopt de prijs hard op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:06:
[...]

Nee hoor, aannemer is geen beschermd beroep.
Ah, vroeger wel. Apart dat dat nu niet meer zo is.
Maar voor bouwgarant moet je gelukkig nog wel een papiertje hebben, dus gewoon een aannemer met bouwgarant uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:58
3 maanden voorbereiding en 3 maanden uitvoering, is zeker realistisch, afhankelijk uiteraard van de keuzes die je maakt (maar dat heeft meer te maken heeft met de levertijden), hier recentelijk een nieuwe keuken geplaatst, na plaatsing nog 2 maanden op een oven van Siemens kunnen wachten en het was al een half jaar van te voren besteld, dus goed afstemmen wat de levertijden zijn.

Maar alles staat en valt met het vinden van de juiste aannemer, welke redelijk wat disciplines in huis heeft, zodat die minder afhankelijk is van externe. Daarnaast zou ik een lijst maken, met wat perse in die 3 maanden moet gebeuren en wat eventueel ook erna mag, als je er al woont, zoals bijvoorbeeld de brievenbus.

Maar voor nu zou ik direct aannemers gaan bellen, niet mailen want de meeste nemen dan de moeite niet om te reageren. Budget lijkt mij wel redelijk realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:14:
[...]

Nou ja, ik wil niet zeggen dat ik twee linkerhanden heb, maar met bijv. de isolatie van de garage zou ik niet weten waar te beginnen en ik hou ook helemaal niet van klussen, dus als het neer gaat komen op toch veel zelf moeten uitzoeken: welke volgorde, welk materiaal, zelf kopen/ophalen/bestellen en uiteindelijk ook plaatsen, dan weet ik zeker dat ik daar niet gelukkig van ga worden en dat het ook veel te lang gaat duren.

Daarom wil ik eigenlijk dus juist een aannemer in handen nemen die mij ontzorgt. Betekent niet dat ik letterlijk niks ga/kan doen, ik kan prima meehelpen in mijn beschikbare tijd en soms inderdaad vrienden inschakelen, maar dan heb ik wel iemand (aannemer?) nodig die mij eigenlijk precies vertelt wat er wanneer moet gebeuren.
Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben de mazzel dat we een aannemer kennen die voor ons dergelijke klussen 'tussendoor' doet. Maar een hoop zaken heb ik inderdaad moeten leren en uit moeten zoeken voordat ik er aan begon. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, maar ben je inderdaad veel tijd kwijt met uitzoeken hoe je bepaalde problemen moet oplossen. Dus van die vragen als 'moet ik dampremmende folie gebruiken?'. Gelukkig staat er veel op Tweakers, maar voor alles moet je kijken of het bij jouw situatie aansluit. Erg vermoeiend moet ik zeggen :X

Een aannemer kan ook mensen inhuren die specifieke klussen oppakken, dan duurt het vaak ook vrij lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zenomyscus schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:22:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben de mazzel dat we een aannemer kennen die voor ons dergelijke klussen 'tussendoor' doet. Maar een hoop zaken heb ik inderdaad moeten leren en uit moeten zoeken voordat ik er aan begon. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, maar ben je inderdaad veel tijd kwijt met uitzoeken hoe je bepaalde problemen moet oplossen. Dus van die vragen als 'moet ik dampremmende folie gebruiken?'. Gelukkig staat er veel op Tweakers, maar voor alles moet je kijken of het bij jouw situatie aansluit. Erg vermoeiend moet ik zeggen :X

Een aannemer kan ook mensen inhuren die specifieke klussen oppakken, dan duurt het vaak ook vrij lang.
Dit samen met de reactie direct boven jou geven mij wel enige hoop. Als de aannemer mij kan vertellen: je moet dit isolatiemateriaal hebben, die volgorde aanhouden, daar rekening mee houden ivm elektrapunten bijv. en ik dan met zijn to-do-lijstje aan de slag kan, dan vind ik het nog geen ramp. Evenals af en toe iets op moeten zoeken, maar net wat je zegt: ik heb ook weleens wat op zitten zoeken om er later achter te komen dat het situatie afhankelijk is en ik dus verkeerd begonnen ben. Dat zijn met bouwmaterialen ook al snel dure grappen.

Kortom, samenvattend voor mijzelf en iedereen die meeleest: het valt of staat dus eigenlijk met zsm een aannemer vinden die een goed netwerk heeft en/of veel zelf kan doen, daarnaast ervoor open staan om wel her en der wat zelfop te pakken. En mijn lijstje met punten op te splitsen in: dit moet gebeuren voor verhuizen en dit kan ook later (zoals brievenbus, buitendeuren, warmtepomp behalve voorbereiding en keuken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
@MooDyBLueS

De tijdspanne kan alleen realistisch zijn als je een grotere aannemer neemt en die werkelijk alles laat regelen.
Ga vooral dan niet zeggen dat je zelf iets sloopt of zelf wilt doen/uitbesteden aan een derde.
Dan komt er een pauze in de planning en gaan ze weer verder als het klaar is.

Aannemers kunnen behoorlijk goed met tijdsdruk overweg, als het in 3 maanden moet dan redden ze dat echt wel.

Je kan de aansluitingen voor de WP laten voorbereiden en gewoon nog de gas cv laten hangen tot die er is.
Desnoods zet je die gas cv in een houten hokje in je voortuin. (of pak je een 300L elektrische boiler)

Dan zijn de enige dingen die vertraging kunnen opleveren, droogtijd van stuckwerk en de keuken.
Dat laatste kan je nu al uitzoeken en bestellen.
Wij hadden afgelopen zomer vanwege de stress op de keuken markt (vooral slecht leverbare inbouwapperatuur) de keuken een paar maanden te vroeg besteld, en die stond toen weken ingepakt in de woonkamer omdat we er nog niet klaar voor waren. Dus het kan best snel.

Wij hebben een heel huis gedaan in de weekenden, van oud jaren 70 gerenoveerd naar nu.
Nieuwe vloeren, nieuwe elektra, muren verplaatst, geïsoleerd, alle water en cv vernieuwd.
We hebben daar van maart tot kerst over gedaan, met 3 man in de weekenden naast ons werk.
Laten we zeggen in 30 weken dus 60 werkdagen van 9 uur (ex pauze) 1620 manuren.

Dus een aannemer kan dat zeker sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 03-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@MooDyBLueS Niet realistisch in mijn ogen, zeker met de bouwvak ook nog tussendoor.

Daarnaast vraag ik mij ook af of de verbouwingskosten (boven op de aankoopprijs) niet te hoog worden ten opzichte van de uiteindelijke waarde van de woning?

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 03-04-2023 16:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:53
[...]

Niet iedereen gaat verbouwen natuurlijk. Wat wij doen: er gewoon gaan wonen, en dan zien we wel. Stap voor stap.

Keuken bv, was gloednieuw, niet onze smaak, maar gewoon laten zitten. We hebben de badkamer gedaan terwijl we er al woonden. bovenverdieping volledig gerenoveerd maar we zorgden ervoor dat er maar 1 slaapkamer buiten gebruik was. Kozijnen (levertijd was 8 maanden) kunnen prima als je er al woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Nu is jouw antwoord er maar 1 en zonder te zeggen dat je geen gelijk hebt, snap ik dat het wel eventjes kan duren voordat een klusbedrijf kan starten, maar zo lang? Dat valt toch niet te plannen?
Hoe denk je dat de bewoners nu in jouw toekomstige woning wonen dan? ;) het is toch wel een leefbare woning?

Om ter vergelijking ook even net zoals @Richh je een beetje een idee te geven:

Begin juni 2022 definitief gekocht 1 september sleuteloverdracht.
Direct keuken uitgezocht, 3 v.d. 5 keukenbedrijven vielen af omdat ze niet snel genoeg konden leveren. Leveren en monteren zou bij geen bij die andere 2 ook pas kunnen in november. Via-via beunhaas die goed werk levert en flexibel is kon helpen met de keukenmontage en de grote (andere) dingen. Keukenapparatuur via een witgoed bedrijf laten leveren omdat die ze op voorraad hadden (ook hier concessies gedaan in apparatuur om het in september te hebben).
Vanaf september:
  • groepenkast vervangen (m'n vader, vroeger elektricien geweest)
  • BG en 1ste verdieping vloer eruit
  • overal behang verwijderen
  • keuken gesloopt
  • keukentegels gesloopt
  • keuken egaliseren
  • alle radiatoren losgehaald
  • waar nodig zelf fix&finish-stuccen (nog nooit gedaan)
  • waar nodig muren opschuren
  • alle muren voorstrijken, sauzen en nog een keer sauzen (ja, alle muren dus twee lagen)
  • via-via stuccer gevonden (NB ook begin juni begonnen met zoeken) die tegenwoordig vooral ruwbouw doet en in het verleden ook afbouw deed en daarbij ook stucte, hij gaf aan dat hij binnen zijn connecties niemand kon vinden voor die muur (keukenmuur) binnen die termijn (eerste drie weken van september) en het enkel deed om ik getuige was voor z'n zoon > keukenmuur laten stuccen (professioneel i.v.m. noodzaak voor correcte plaatsing keuken)
  • keuken geleverd krijgen
  • beunhaas keuken laten plaatsen en zelf meegeholpen
  • opnieuw bestellen keukenblad i.v.m. kras
  • beunhaas leidingen laten infrezen in keuken
  • beunhaas gaten laten boren tussen verdiepingen voor nieuwe elektrabuizen
  • elektra gelegd naar zolder (wasmachine, wasdroger, lege buis voor PV (achteraf niet groot genoeg) en lege buis voor airco
  • ~120m2 laminaat gelegd BG+1ste
  • voor de vloer ook plinten geplakt
  • koof gemaakt in gang t.b.v. nieuwe elektrabuizen
  • koof gemaakt op overloop t.b.v. nieuwe elektrabuizen
  • alle radiatoren weer gemonteerd
  • met vrienden verhuisd ~half okt
  • laatste zaken aan keuken gedaan i.v.m. naleveren keukenblad ~begin nov
Vanaf 1 september zijn we begonnen met 3,5 week vakantie. Daarna elk weekend bezig tot begin november hiernaast ook meerdere avonden in de week bezig. We hebben i.v.m. de korte aanlooptijd concessies gemaakt in wat we wel of niet wilden. Bijv. een relatief goedkope keuken, relatief goedkoop laminaat en zelf leggen. Een tegelvloer met vloerverwarming had never nooit planningstechnisch gepast.

Ik zou het absoluut opdelen in verschillende delen als je geen concessies wilt maken. Een badkamer verbouwen is planbaar prima te doen (door een bedrijf) in een week, misschien anderhalf. Je huis wordt vies en stoffig, maar that's it. Een keuken kan prima planbaar (door een bedrijf) in drie dagen. Het lastige bij een keuken is eventueel stuccen en drogen van muren indien je geverfde muren wilt en niet betegelde en de vloer die je meestal legt voor je keuken (keuken bouw je op een tegelvloer, laminaat leg je tot de keukenpoten) en je die anno 2023 in dezelfde ruimte hebt op de BG als je eet- en woonkamer waardoor je een nieuwe vloer volledig door legt.

Als ik kijk naar jouw lijstje @MooDyBLueS zou ik het opdelen:

BG-leef en woondeel:
  • *voorbereiden WTW & WP
1ste (?):
  • *voorbereiden WTW & WP
  • *rookkanaal aanpassingen?
garage (?):
  • *voorbereiden WTW & WP
WTW & WP afronden, let op WP levertijden:
Deze kunnen volgens mij volledig apart zonder enige afhankelijkheden:
Dan trek je voor die BG en 1ste verdieping 2x 3 à 4 weken aan misère uit de komende 1,5 jr en dan kun je de rest v.d. tijd gewoon leven. Na die 1,5jr wordt je WP een keer geleverd en pak je dat ook nog even mee. Voor de garage hoef je aan wooncomfort niet veel in te leveren en eerlijk gezegd kun je dat mogelijk nog zelf ook als je iemand hebt die je er bij kan helpen. Ik begon vorig jaar zomer met als ervaring een muurtje sausen en ik zou zo'n project (de garage) nu prima aan durven pakken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:37:
@MooDyBLueS

De tijdspanne kan alleen realistisch zijn als je een grotere aannemer neemt en die werkelijk alles laat regelen.
Ga vooral dan niet zeggen dat je zelf iets sloopt of zelf wilt doen/uitbesteden aan een derde.
Dan komt er een pauze in de planning en gaan ze weer verder als het klaar is.

Aannemers kunnen behoorlijk goed met tijdsdruk overweg, als het in 3 maanden moet dan redden ze dat echt wel.

Je kan de aansluitingen voor de WP laten voorbereiden en gewoon nog de gas cv laten hangen tot die er is.
Desnoods zet je die gas cv in een houten hokje in je voortuin. (of pak je een 300L elektrische boiler)

Dan zijn de enige dingen die vertraging kunnen opleveren, droogtijd van stuckwerk en de keuken.
Dat laatste kan je nu al uitzoeken en bestellen.
Wij hadden afgelopen zomer vanwege de stress op de keuken markt (vooral slecht leverbare inbouwapperatuur) de keuken een paar maanden te vroeg besteld, en die stond toen weken ingepakt in de woonkamer omdat we er nog niet klaar voor waren. Dus het kan best snel.

Wij hebben een heel huis gedaan in de weekenden, van oud jaren 70 gerenoveerd naar nu.
Nieuwe vloeren, nieuwe elektra, muren verplaatst, geïsoleerd, alle water en cv vernieuwd.
We hebben daar van maart tot kerst over gedaan, met 3 man in de weekenden naast ons werk.
Laten we zeggen in 30 weken dus 60 werkdagen van 9 uur (ex pauze) 1620 manuren.

Dus een aannemer kan dat zeker sneller.
toon volledige bericht
Check, die cv zal dan inderdaad naar het voorste (tegen die tijd geïsoleerde) deel van de garage moeten.

En verder is het dus met name zaak om dus een aannemer te vinden die alles ontzorgt. Vraag blijft blijkbaar (gezien andere reacties) alleen of zo iemand binnen 3-4 maanden kan starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:46:
[...]

Niet iedereen gaat verbouwen natuurlijk. Wat wij doen: er gewoon gaan wonen, en dan zien we wel. Stap voor stap.

Keuken bv, was gloednieuw, niet onze smaak, maar gewoon laten zitten. We hebben de badkamer gedaan terwijl we er al woonden. bovenverdieping volledig gerenoveerd maar we zorgden ervoor dat er maar 1 slaapkamer buiten gebruik was. Kozijnen (levertijd was 8 maanden) kunnen prima als je er al woont.
Ja, alleen zijn er genoeg dingen die echt niet makkelijk of zelfs überhaupt te doen zijn als je er al in woont. Denk aan WTW installatie of vloeren. Als het echt niet anders zou kunnen, zou het misschien wel mogelijk zijn, maar fijn is dan anders. En dat zorgt er ook alleen maar voor dat je zo lang bezig bent met verbouwing en alles dat je het alleen maar meer aan het uitsmeren bent zonder tijdsdruk en je na misschien 2 jaar pas niet meer in de verbouwingsrotzooi zit. Dat hebben we als gezin met kinderen toch echt liever niet. Dan wachten we liever op een nieuwbouw die over 2 jaar opgeleverd wordt je in zekere zin je tijd voor kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:23:
[...]

Check, die cv zal dan inderdaad naar het voorste (tegen die tijd geïsoleerde) deel van de garage moeten.

En verder is het dus met name zaak om dus een aannemer te vinden die alles ontzorgt. Vraag blijft blijkbaar (gezien andere reacties) alleen of zo iemand binnen 3-4 maanden kan starten.
Een aannemer die:
  • ontzorgt
  • kwaliteit levert
  • binnen 3-4 maanden kan starten
Normaliter zou ik zeggen kies er maar twee, in de huidige markt zou dat waarschijnlijk al moeilijk zijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:22:
[...]

Hoe denk je dat de bewoners nu in jouw toekomstige woning wonen dan? ;) het is toch wel een leefbare woning?

Om ter vergelijking ook even net zoals @Richh je een beetje een idee te geven:

Begin juni 2022 definitief gekocht 1 september sleuteloverdracht.
Direct keuken uitgezocht, 3 v.d. 5 keukenbedrijven vielen af omdat ze niet snel genoeg konden leveren. Leveren en monteren zou bij geen bij die andere 2 ook pas kunnen in november. Via-via beunhaas die goed werk levert en flexibel is kon helpen met de keukenmontage en de grote (andere) dingen. Keukenapparatuur via een witgoed bedrijf laten leveren omdat die ze op voorraad hadden (ook hier concessies gedaan in apparatuur om het in september te hebben).
Vanaf september:
  • groepenkast vervangen (m'n vader, vroeger elektricien geweest)
  • BG en 1ste verdieping vloer eruit
  • overal behang verwijderen
  • keuken gesloopt
  • keukentegels gesloopt
  • keuken egaliseren
  • alle radiatoren losgehaald
  • waar nodig zelf fix&finish-stuccen (nog nooit gedaan)
  • waar nodig muren opschuren
  • alle muren voorstrijken, sauzen en nog een keer sauzen (ja, alle muren dus twee lagen)
  • via-via stuccer gevonden (NB ook begin juni begonnen met zoeken) die tegenwoordig vooral ruwbouw doet en in het verleden ook afbouw deed en daarbij ook stucte, hij gaf aan dat hij binnen zijn connecties niemand kon vinden voor die muur (keukenmuur) binnen die termijn (eerste drie weken van september) en het enkel deed om ik getuige was voor z'n zoon > keukenmuur laten stuccen (professioneel i.v.m. noodzaak voor correcte plaatsing keuken)
  • keuken geleverd krijgen
  • beunhaas keuken laten plaatsen en zelf meegeholpen
  • opnieuw bestellen keukenblad i.v.m. kras
  • beunhaas leidingen laten infrezen in keuken
  • beunhaas gaten laten boren tussen verdiepingen voor nieuwe elektrabuizen
  • elektra gelegd naar zolder (wasmachine, wasdroger, lege buis voor PV (achteraf niet groot genoeg) en lege buis voor airco
  • ~120m2 laminaat gelegd BG+1ste
  • voor de vloer ook plinten geplakt
  • koof gemaakt in gang t.b.v. nieuwe elektrabuizen
  • koof gemaakt op overloop t.b.v. nieuwe elektrabuizen
  • alle radiatoren weer gemonteerd
  • met vrienden verhuisd ~half okt
  • laatste zaken aan keuken gedaan i.v.m. naleveren keukenblad ~begin nov
Vanaf 1 september zijn we begonnen met 3,5 week vakantie. Daarna elk weekend bezig tot begin november hiernaast ook meerdere avonden in de week bezig. We hebben i.v.m. de korte aanlooptijd concessies gemaakt in wat we wel of niet wilden. Bijv. een relatief goedkope keuken, relatief goedkoop laminaat en zelf leggen. Een tegelvloer met vloerverwarming had never nooit planningstechnisch gepast.

Ik zou het absoluut opdelen in verschillende delen als je geen concessies wilt maken. Een badkamer verbouwen is planbaar prima te doen (door een bedrijf) in een week, misschien anderhalf. Je huis wordt vies en stoffig, maar that's it. Een keuken kan prima planbaar (door een bedrijf) in drie dagen. Het lastige bij een keuken is eventueel stuccen en drogen van muren indien je geverfde muren wilt en niet betegelde en de vloer die je meestal legt voor je keuken (keuken bouw je op een tegelvloer, laminaat leg je tot de keukenpoten) en je die anno 2023 in dezelfde ruimte hebt op de BG als je eet- en woonkamer waardoor je een nieuwe vloer volledig door legt.

Als ik kijk naar jouw lijstje @MooDyBLueS zou ik het opdelen:

BG-leef en woondeel:
  • *voorbereiden WTW & WP
1ste (?):
  • *voorbereiden WTW & WP
  • *rookkanaal aanpassingen?
garage (?):
  • *voorbereiden WTW & WP
WTW & WP afronden, let op WP levertijden:
Deze kunnen volgens mij volledig apart zonder enige afhankelijkheden:
Dan trek je voor die BG en 1ste verdieping 2x 3 à 4 weken aan misère uit de komende 1,5 jr en dan kun je de rest v.d. tijd gewoon leven. Na die 1,5jr wordt je WP een keer geleverd en pak je dat ook nog even mee. Voor de garage hoef je aan wooncomfort niet veel in te leveren en eerlijk gezegd kun je dat mogelijk nog zelf ook als je iemand hebt die je er bij kan helpen. Ik begon vorig jaar zomer met als ervaring een muurtje sausen en ik zou zo'n project (de garage) nu prima aan durven pakken.
toon volledige bericht
Wow, thanks voor je zeer uitgebreide reactie en alles uiteen zetten!

Misschien zie ik teveel beren op de weg hoor, maar in mijn ogen klinkt het niet zo simpel als 2x 3-4 weken nadat je erin woont, omdat het niet alleen de verbouwing zelf is, maar ook dat alles je huis uit moet van die verdieping. Of op een andere verdieping plaatsen tijdelijk. Maar dat betekent dus ook dat je feitelijk nog 2x moet gaan verhuizen en alles in gaan pakken zodat de klussers en vrij bij kunnen.

En op je vraag hoe ik denk dat de huidige bewoners erin wonen: ja, het wonen is het probleem niet nee. Maar rozige vloertegels, viesgele keuken met lelijke afwerking waardoor zelfs een wrap geen oplossing is, onnodige radiatoren in de woonkamer, nu nog geen WTW maar MV. Dat zijn allemaal dingen die niet zozeer problematisch zijn om zelf tijdelijk in te wonen, maar dat is juist dé reden om het aan te pakken. En anders gezegd: wij willen toch echt niet in een huis wonen dat nog volledig aangepakt moet worden. Ik snap dat sommige denken (deuren, warmtepomp, etc) echt wel achteraf kunnen. En misschien de garage ook wel omdat het toch een compleet gescheiden deel is van de rest van het huis, maar de BG + 1e verdieping willen we toch wel wat betreft groot werk af hebben voordat we erin gaan wonen. Dat er nog een nieuwe deur geplaatst moet worden of de boekenkast bij de schuifdeurscheiding woonkamer/woonkeuken nog afgemaakt moet worden maakt me niet zoveel uit. Maar achteraf vloeren, WTW, noem het maar op nog doen, dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:33:
[...]

Een aannemer die:
  • ontzorgt
  • kwaliteit levert
  • binnen 3-4 maanden kan starten
Normaliter zou ik zeggen kies er maar twee, in de huidige markt zou dat waarschijnlijk al moeilijk zijn. :|
Thanks. Ik denk dat ik genoeg weet, reacties wisselen wel een beetje. Sommige zijn zeer stellig in dat het niet haalbaar is, anderen zeggen van wel, waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Ik denk dat mijn vrouw en ik met name bij onszelf te rade moeten gaan of we dit wel door willen zetten. Woning is scherp geprijsd, juist omdat het weliswaar geen achterstallig onderhoud heeft en zelfs A label volgens de nieuwe methode, maar wel zeer ouderwets is en dus wel aangepakt moet worden. Het uiteindelijke vooruitzicht is wel mooi, omdat het kavel en de ligging echt geweldig zijn, maar dat is wel onder voorwaarde dat de woning naar onze smaak en nog wat energiezuiniger gemaakt kan worden.

Je hebt natuurlijk maar beperkte keuze in je budget en de combinatie van kavel en woning en locatie die wij zoeken is in ons budget en regio nog niet in ideale combinatie voorbij gekomen. De woning kan je aanpakken, maar het kavel kan je niet groter maken om maar wat te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:50:
[...]

Thanks. Ik denk dat ik genoeg weet, reacties wisselen wel een beetje. Sommige zijn zeer stellig in dat het niet haalbaar is, anderen zeggen van wel, waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Ik denk dat mijn vrouw en ik met name bij onszelf te rade moeten gaan of we dit wel door willen zetten. Woning is scherp geprijsd, juist omdat het weliswaar geen achterstallig onderhoud heeft en zelfs A label volgens de nieuwe methode, maar wel zeer ouderwets is en dus wel aangepakt moet worden. Het uiteindelijke vooruitzicht is wel mooi, omdat het kavel en de ligging echt geweldig zijn, maar dat is wel onder voorwaarde dat de woning naar onze smaak en nog wat energiezuiniger gemaakt kan worden.

Je hebt natuurlijk maar beperkte keuze in je budget en de combinatie van kavel en woning en locatie die wij zoeken is in ons budget en regio nog niet in ideale combinatie voorbij gekomen. De woning kan je aanpakken, maar het kavel kan je niet groter maken om maar wat te noemen.
Nog een laatste noot van mij dan. Onze aankoopmakelaar adviseerde ons (in hoogtij dat wel) om gerust iets meer te betalen voor een woning met een goede ligging en een goede basis dan een woning welke misschien wel heel leuk lijkt en gemakkelijk is, maar op termijn niet beter zal worden én in een andere markt wellicht lastig te verkopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:37:
[...]

Wow, thanks voor je zeer uitgebreide reactie en alles uiteen zetten!

Misschien zie ik teveel beren op de weg hoor, maar in mijn ogen klinkt het niet zo simpel als 2x 3-4 weken nadat je erin woont, omdat het niet alleen de verbouwing zelf is, maar ook dat alles je huis uit moet van die verdieping. Of op een andere verdieping plaatsen tijdelijk. Maar dat betekent dus ook dat je feitelijk nog 2x moet gaan verhuizen en alles in gaan pakken zodat de klussers en vrij bij kunnen.

En op je vraag hoe ik denk dat de huidige bewoners erin wonen: ja, het wonen is het probleem niet nee. Maar rozige vloertegels, viesgele keuken met lelijke afwerking waardoor zelfs een wrap geen oplossing is, onnodige radiatoren in de woonkamer, nu nog geen WTW maar MV. Dat zijn allemaal dingen die niet zozeer problematisch zijn om zelf tijdelijk in te wonen, maar dat is juist dé reden om het aan te pakken. En anders gezegd: wij willen toch echt niet in een huis wonen dat nog volledig aangepakt moet worden. Ik snap dat sommige denken (deuren, warmtepomp, etc) echt wel achteraf kunnen. En misschien de garage ook wel omdat het toch een compleet gescheiden deel is van de rest van het huis, maar de BG + 1e verdieping willen we toch wel wat betreft groot werk af hebben voordat we erin gaan wonen. Dat er nog een nieuwe deur geplaatst moet worden of de boekenkast bij de schuifdeurscheiding woonkamer/woonkeuken nog afgemaakt moet worden maakt me niet zoveel uit. Maar achteraf vloeren, WTW, noem het maar op nog doen, dat echt niet.
toon volledige bericht
Deze net gemist.
Je kunt ook een container huren om je meubels even voor de deur te kunnen plaatsen zodat je er geen ruimte voor hoeft te maken op de 1ste verdieping. En een badkamer aanpakken is voor een aannemer een week werk. Twee als hij zelf moet slopen en heel misschien drie als het planningstechnisch wat ruimer moet zijn. Een keuken zie of vraag in: Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 is in letterlijk één dag geplaatst, misschien twee als het echt een grote keuken is of erg lastig te plaatsen is.

Maar uiteindelijk is het zoals je het zelf ook benoemd wat je je zelf wel of niet kunt accepteren. Wij wilden bijvoorbeeld wel de keuken direct aanpakken want je leeft er ook in, maar de neutrale witte badkamer van 30 jaar oud kunnen we gerust een aantal jaar mee leven voordat we die gaan (of waarschijnlijk laten) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:23:
[...]

Het vinden van een goede aannemer is het grootste probleem inderdaad.
Je moet alles voor sleuteloverdracht geregeld en uitgedacht en vergund hebben zodat er meteen gestart kan worden.

Maar de tijdspanne van 3 maanden moet lukken als je een goede aannemer hebt die tijd heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
FRANQ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:03:
Maar de tijdspanne van 3 maanden moet lukken als je een goede aannemer hebt die tijd heeft.
Het probleem is een beetje dat je geen *goede* aannemer gaat vinden die binnen 3 maanden tijd heeft. En al helemaal geen een die goed is en nog in de verte betaalbaar, die binnen 3 maanden tijd heeft :)

TS heeft in elk geval wel een mooi budget, daar moet je veel voor kunnen doen. Dus wat dat betreft, als het huis idd op een goede plek staat, snap ik de overweging. Ik zou alleen de tijd niet onderschatten, de lijst die in topicstart staat gaat niet binnen 3 maanden klaar zijn. Maar misschien hoeft dat niet zo'n enorm probleem te zijn. Het is dan vooral bepalen waar je mee begint, of wat uitermate onpraktisch is om te doen als je er al woont. Zoals een badkamer. Een keuken in mindere mate, daar kun je best 2 weken zonder. Die garage ombouwen, kan vast ook prima gedaan worden als je er al woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ja, ik denk dat dit moet lukken mits je nu een aannemer weet te vinden. Ik heb een boederij casco op laten leveren in ongeveer 3 maanden. Dat is wel een groot huis waar niks meer in zat. Ik denk dat als we het helemaal klaar hadden laten maken we ongeveer 4 maanden bezig zouden zijn geweest.

Wel hebben wij vooraf zelf alles gesloopt (bij elkaar misschien 1 week werk, zoveel zat er niet in) en de zandvloer zelf op hoogte en vlak gemaakt.

Je kunt ook kiezen om eerst een ketel te plaatsen en deze later hybride te maken.

Ik weet niet exact wanneer de bouwvak is dit jaar, houd daar rekening mee in je planning. Aannemers doen dan in principe niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:50
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:06:
[...]

Betekent dit dan ook dat de aannemer zorg draagt voor het vrijmaken + inplannen van de juiste mensen op de juiste volgorde?
Klopt, de aannemer zorgt dat alle werkzaamheden in de goede volgorde gebeuren en plant zijn mensen (of onderaannemers) daarvoor in. Zorg vooral dat je een goed gevoel hebt bij je contactpersoon bij de aannemer, daar zal je veel contact mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:43
@MooDyBLueS, hoelang ben je uiteindelijk bezig geweest of nog bezig?
Pagina: 1