Prestatie zonnepaneel blijft achter bij panelen ernaast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Ik heb sinds kort 3 nieuwe Jinko solar 470 Wp Tiger NEO Half-cell zonnepanelen op een plat zak liggen (13 graden helling), richting Zuid/Zuidoost. De panelen zijn aangesloten op 2 APS DS3 micro-omvormers.

Ik begrijp dat het wattpiek getal slechts een indicatie is van de prestatie onder optimale (lab) omstandigheden, maar toch vind ik het vreemd dat op het piekmoment van de dag de prestaties van de 3 panelen zo verschillen.

Zie onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Oh6hx7i_6TuxY4GTBStoz4sEjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8DF21LWnjn1ZiR1pEMavhEz.png?f=user_large

Met name het linkerpaneel presteert consistent lager dan de andere twee. De middelste presteert altijd het best. De panelen liggen direct naast elkaar en hebben op dit tijdstip exact dezelfde zoninval.

Is dit volgens jullie een normaal verschil of zou er iets verkeerd kunnen zijn met mijn zonnepaneel of micro-omvormer?

Gewoon rösti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
Ik voorzie geen problemen bij bovenstaande setup. Het verschil is klein. Die middelste heeft hoogstwaarschijnlijk een betere zoninval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
turkeyhakan schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:39:
Ik voorzie geen problemen bij bovenstaande setup. Het verschil is klein. Die middelste heeft hoogstwaarschijnlijk een betere zoninval.
De zoninval is exact hetzelfde. Ze liggen tegen elkaar aan en hebben geen last van schaduw.
Ik vind het verschil best groot.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mno schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:47:
[...]

De zoninval is exact hetzelfde. Ze liggen tegen elkaar aan en hebben geen last van schaduw.
Ik vind het verschil best groot.
Ik neem aan dat bovenstaande een momentopname is op een bepaald tijdstip. Kijk gewoon over een bepaalde periode naar het verschil tussen de panelen.

Ter info. Ik heb meerdere 405 wp panelen naast elkaar liggen. Paneel met de meeste opbrengst is 42 kWh in 1 jaar en paneel het minste opbrengt is 40,7 kWh. Maar dan kijk ik over een periode van 1 jaar. Per dag kunnen hier best zo nu en dan verschillen in zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
8% verschil.
Die panelen hebben sowieso al 3% marge. Paar procent van je omvormers. Ik zou hier geen probleem van maken.

Een vogelpoepje kan het bij wijze van al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik weet niet of dit normaal is. Maar ik wilde wel opmerken dat objecten in de omgeving ook wat spreidlicht kunnen tegenhouden, ook al is er geen schaduw te zien. Een reepje schaduw, bijvoorbeeld van een dakrand, kan ook de opbrengst verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
mrmrmr schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:02:
Ik weet niet of dit normaal is. Maar ik wilde wel opmerken dat objecten in de omgeving ook wat spreidlicht kunnen tegenhouden, ook al is er geen schaduw te zien. Een reepje schaduw, bijvoorbeeld van een dakrand, kan ook de opbrengst verminderen.
Dat zou inderdaad kunnen, het gaat om het laatste paneel op onderstaande foto. Er zit een randje naast van de buren, hoewel dat vrij laag ligt en de zon niet vanuit die richting op de panelen schijnt.Tegelijkertijd zou het misschien kunnen dat het middelste paneel meer profijt heeft van licht dat reflecteert vanaf het raam. Het achterste paneel heeft dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgJ0wF8cUk-DQ2a8aAPO6YDEtts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Iw91kjohcP88vr3XT0pBy3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mno op 03-04-2023 14:55 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Een paar procent is niet alarmerend.
Misschien blijft het middelste paneel koeler (= beter rendement), misschien heeft het middelste paneel meer instraling door reflectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mno schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:26:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, het gaat om het laatste paneel op onderstaande foto. Er zit een randje naast van de buren, hoewel dat vrij laag ligt en de zon niet vanuit die richting op de panelen schijnt.Tegelijkertijd zou het misschien kunnen dat het middelste paneel meer profijt heeft van licht dat reflecteert vanaf het raam. Het achterste paneel heeft dat niet.

[Afbeelding]
En dus kom je op hetgeen wat ik zei: zoninval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
turkeyhakan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:22:
[...]
En dus kom je op hetgeen wat ik zei: zoninval.
Dan begreep ik je verkeerd. Bij zoninval dacht ik aan directe instraling en die is voor de 3 panelen gelijk. Het verschil bij mij wordt waarschijnlijk veroorzaakt door reflectieve instraling en wellicht door een klein kwaliteitsverschil tussen de panelen, waarbij het middelste paneel bovengemiddeld presteert en het linkerpaneel iets ondergemiddeld.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het meest linker paneel heeft ook het meeste last van dat stukje muur op de achtergrond. Daardoor mist die net wat meer diffuus licht. Het middelste paneel heeft inderdaad mogelijk wat winst van het raam er achter. Indirect licht draagt nog verrassend veel bij aan je opbrengst.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1