Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

High-end AMD build €‎2.500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inner
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-07 19:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal alleen voor gaming gebruikt worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absoluut maximumbedrag ligt op €2500, maar ik denk dat ik een goede prijs/kwaliteit heb gevonden voor minder met onderstaande parts.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude systeem is ook echt oud, dus ik ben op zoek naar een volledig nieuwe build. Scherm is ook oud, maar ik denk er over om een Alienware AW3423DWF scherm aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn oog is gevallen op de Fractal Design North case voor de looks, en een 7900 XTX voor de graphics. Rest is daar bijgezocht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor Intel, maar het lijkt dat AMD vergelijkbare performance levert bij lager energieverbruik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen RGB bij voorkeur. Stiller is beter, maar niet ten koste van performance.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eigenlijk 4 vragen aan jullie.

1) Hebben jullie nog op/aanmerkingen op de build?
2) Voeding zie ik vaak terug komen in builds, maar heb hier nog geen goede resource voor gevonden. Advies is welkom.
3) Ik kom er niet uit met de case fans. Wat zouden jullie aanraden voor deze build?
4) De videokaart heeft geen reviews op Tweakers. Is Powercolor betrouwbaar of moet ik naar een ander merk overstappen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 208,86€ 208,86
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 143,-€ 143,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 163,42€ 163,42
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 139,90€ 139,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 112,89
Totaal€ 2.156,07

Beste antwoord (via Inner op 04-04-2023 22:15)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
Achterin kan enkel 120mm
Voorin max 2x 140mm
Bovenin zou je nog 1x 140mm kunnen doen (liefst overdruk, dus meer fans in dan out)

Arctic P14 zijn erg goede fans voor de prins, be quiet pure wings 2 ook.

Natuurlijk kan je ook fans van 30 euro per stuk inbouwen, vooral meer stilte.

Alle reacties

• 99ruud99
1)De north is een hele mooie behuizing, maar is wel niet geweldig in geluidsdemping
Ik zou zelf eerder de corsair sticks pakken, deze hebben samsung die
2)PSU: deze is een optie, alternatieven zijn duurder.
3) hoeveel fans wil je graag? wil je de meegeleverde (minder stil) blijven gebruiken?
4) Powercolor is oke, is wel een wat meer budgetmerk. Dit zal je mogelijk kunnen zien in geluidsproductie.

• Inner
99ruud99 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:48:
1)De north is een hele mooie behuizing, maar is wel niet geweldig in geluidsdemping
Bedankt voor je reactie! Problemen met geluidsdemping heb ik inderdaad gelezen in de reviews, maar kan ik mee leven. Vandaar ook de vraag over de case fans :)
Ik zou zelf eerder de corsair sticks pakken, deze hebben samsung die
Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K bedoel je? Deze sticks leken het in ieder geval goed te doen in deze benchmark. Wat is het voordeel van een Samsung die?
2)PSU: deze is een optie, alternatieven zijn duurder.
Dat lees ik als bevestiging van goede prijs/kwaliteit ;)
3) hoeveel fans wil je graag? wil je de meegeleverde (minder stil) blijven gebruiken?
Review van Gamers Nexus laat dit inderdaad zien. Vervangen en aanvullen van fans vind ik geen probleem als het een stiller systeem oplevert. Wat zou je aanraden?
4) Powercolor is oke, is wel een wat meer budgetmerk. Dit zal je mogelijk kunnen zien in geluidsproductie.
Wat zou het opleveren als ik wat meer investeer en ga voor de ASRock/Sapphire/Gigabyte/... varianten die richting de 1200 gaan?

• 99ruud99
Inderdaad die sticks, voordeel is dat ze wat stabieler zouden zijn itt de gskill

Eigenlijk zijn veel fans een stuk stiller, vraag is vooral of je wilt Daisy chainen (fans doorkoppeling), rgb, of gewoon allema per stuk.

En ja. Meer uitgeven aan ander merk videokaart kan helpen in geluidsproductie en/of temperatuur. Let op, kan. Er zijn nog te weinig vergelijkingen om definitief antwoord te geven.

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-11 15:13
Ik heb recentelijk een vergelijkbare pc samengesteld.. Was volledig overtuigd dat ik 100% 'kamp rood' zou kiezen, maar na het lezen van vele pagina's aan reviews, ben ik toch weer gestrand bij een kaart van Nvidia (de 4080). Redenen waren vnml stroomverbruik icm aantal decibel van een kaart (driverproblemen hebben beide kampen, al heb ik t idee dat t IETS vaker gebeurt bij kaarten van AMD?).. De 4080 was duurder, maar die 200 euro heb ik zeker over voor iets minder herrie de komende 4 jaar, en de iets meer acceptabele framerates op 4K resolutie met raytracing..

Gezien je zelf de keuze voor je AMD processor beargumenteert met lager stroomverbruik, zou je evt nog kunnen kijken naar je grafische kaart vanuit dezelfde optiek.

• Inner
99ruud99 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:59:
Inderdaad die sticks, voordeel is dat ze wat stabieler zouden zijn itt de gskill
Bedankt voor de info. Ik wilde de build eigenlijk RGB vrij houden en ik zie er het misschien wat gedoe is om de RGB erop permanent uit te zetten. Misschien dat ik het toch op de originele set hou.
Eigenlijk zijn veel fans een stuk stiller, vraag is vooral of je wilt Daisy chainen (fans doorkoppeling), rgb, of gewoon allema per stuk.
RGB hoeft van mij niet. Geen voorkeur voor daisy chaining of individueel. Welke fans zou je dan pakken om relatief stil voldoende te kunnen koelen?
En ja. Meer uitgeven aan ander merk videokaart kan helpen in geluidsproductie en/of temperatuur. Let op, kan. Er zijn nog te weinig vergelijkingen om definitief antwoord te geven.
Goed om te weten in ieder geval. Ik ga rondkijken of ik ervaringen met deze kaarten kan vinden :)

• Inner
SnoF schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:21:
Ik heb recentelijk een vergelijkbare pc samengesteld.. Was volledig overtuigd dat ik 100% 'kamp rood' zou kiezen, maar na het lezen van vele pagina's aan reviews, ben ik toch weer gestrand bij een kaart van Nvidia (de 4080). Redenen waren vnml stroomverbruik icm aantal decibel van een kaart (driverproblemen hebben beide kampen, al heb ik t idee dat t IETS vaker gebeurt bij kaarten van AMD?).. De 4080 was duurder, maar die 200 euro heb ik zeker over voor iets minder herrie de komende 4 jaar, en de iets meer acceptabele framerates op 4K resolutie met raytracing..

Gezien je zelf de keuze voor je AMD processor beargumenteert met lager stroomverbruik, zou je evt nog kunnen kijken naar je grafische kaart vanuit dezelfde optiek.
Ik herken de afweging inderdaad. Van wat ik kan zien is de performance tussen de 4080 en de 7900 XTX vergelijkbaar buiten raytracing om en ben ik niet van plan om dat veel te gaan gebruiken. De meerprijs van bijna 200 Euro gaf voor mij dus wel de doorslag om voor de AMD kaart te gaan, al geven de driver issues inderdaad een hoop ruis op de lijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
Achterin kan enkel 120mm
Voorin max 2x 140mm
Bovenin zou je nog 1x 140mm kunnen doen (liefst overdruk, dus meer fans in dan out)

Arctic P14 zijn erg goede fans voor de prins, be quiet pure wings 2 ook.

Natuurlijk kan je ook fans van 30 euro per stuk inbouwen, vooral meer stilte.

• Inner
@99ruud99 Bedankt voor de suggesties, fijn om een uitgangspunt te hebben. Ik denk dat ik voor een setup van 2-3x 140mm voor en 1x 120mm achterin ga, en de meegeleverde fans vervang vanwege het geluid.

Ik slaap er nog even op en dan denk ik dat ik mijn build rond heb :) Bedankt voor de feedback!

• 99ruud99
Let op, 3x140 past eigenlijk niet en geeft juist minder air flow dan 2x 140 voorin

• Inner
Goed om te weten, dan houd ik het op 2 voorin. Bedankt voor de waarschuwing.
Pagina: 1