Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb een Samsung CHG90 49" die op willekeurige momenten strepen in beeld heeft met het opstarten. Deze strepen gaan weg als ik de monitor uit en weer aan doe. Wat zou het kunnen wezen? Is dit te repareren en is de reparatie betaalbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZY49PwHQq5gBjFX8VO_WI-EqQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRQFXvEawQW6VIVO45A78n6H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door xavier91 op 03-04-2023 12:20 ]

Beste antwoord (via xavier91 op 10-04-2023 09:55)

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34
xavier91 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:20:
Ik heb een Samsung CHG90 49" die op willekeurige momenten strepen in beeld heeft met het opstarten. Deze strepen gaan weg als ik de monitor uit en weer aan doe. Wat zou het kunnen wezen? Is dit te repareren en is de reparatie betaalbaar?

[Afbeelding]
Dit lijkt op een "out of sync" probleem wat kan optreden bij sommige high-Hz monitoren (144 Hz+) icm freesync/G-sync (signaal van videokaart raakt out of sync met je beeldscherm, dit verklaart ook waarom hij het weer doet als je het scherm aan of uit zet, dan synced hij namelijk opnieuw).

Vragen :
- HDMI of DP ? (HDMI is gevoeliger voor out of sync problemen op 144 Hz), probeer op DP en oplossing 1 of 2 te kiezen.
- Ik ga er van uit dat je een AMD videokaart hebt (deze zijn gevoeliger dan nVidia voor wederom de problematiek ivm de freesync bug).

Oplossingen:
1. Probeer eens op 100 Hz je monitor te locken in Windows (in de instellingen bij beeldscherm, "vernieuwingsfrequentie" in het Nederlands). Freesync/G-sync mag aanblijven.

of

2. Als je toch op 144 Hz wil draaien de Freesync/G-Sync uitzetten.

[ Voor 42% gewijzigd door huubhuub op 04-04-2023 19:24 ]

Always bet on Huub

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Samsung CHG90 is een monitor, oftewel een beeldscherm.

Vragen over beeldschermen horen in Videokaarten en Beeldschermen

Ik verplaats even: move OH -> VB

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
Probeer eens een andere kabel of andere aansluiting/ ingang. Je weet nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
meljor schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:44:
Probeer eens een andere kabel of andere aansluiting/ ingang. Je weet nooit
heb ik al geprobeerd, helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
andere grafische kaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31
xavier91 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:07:
[...]

heb ik al geprobeerd, helaas ;(
Als hij het op een andere pc ook doet dan is het scherm overleden. Doet hij het op een andere pc niet, dan is je GPU hemelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34
xavier91 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:20:

[Afbeelding]
Dit lijkt op een "out of sync" probleem wat kan optreden bij sommige high-Hz monitoren (144 Hz+) icm freesync/G-sync (signaal van videokaart raakt out of sync met je beeldscherm, dit verklaart ook waarom hij het weer doet als je het scherm aan of uit zet, dan synced hij namelijk opnieuw).

Vragen :
- HDMI of DP ? (HDMI is gevoeliger voor out of sync problemen op 144 Hz), probeer op DP en oplossing 1 of 2 te kiezen.
- Ik ga er van uit dat je een AMD videokaart hebt (deze zijn gevoeliger dan nVidia voor wederom de problematiek ivm de freesync bug).

Oplossingen:
1. Probeer eens op 100 Hz je monitor te locken in Windows (in de instellingen bij beeldscherm, "vernieuwingsfrequentie" in het Nederlands). Freesync/G-sync mag aanblijven.

of

[ Voor 42% gewijzigd door huubhuub op 04-04-2023 19:24 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
huubhuub schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:13:
[...]

Vragen :

Oplossingen:

of

Bedankt, zal de komende dagen testen met die instellingen of het dan weg is. Ik heb een Nvidia GTX 1070 en met een displayport kabel de nieuwste die er op past. Het heeft een poos goed gewerkt tot nu.

Edit: Ik heb dus een paar dagen 100hz geprobeerd en toen weer terug naar 144hz en nu zijn we al 6 dagen verder en heb ik helemaal geen last meer gehad van de strepen erg vaag dat het ook weer op 144hz goed doet.

[ Voor 8% gewijzigd door xavier91 op 10-04-2023 09:57 ]

Pagina: 1