Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:49
Ik heb een offerte gekregen voor de levering en montage van een Daikin multisplitset voor airconditioning/verwarming installatie geschikt voor gebruik in de slaapkamers op de bovenverdieping. Het gaat om:
  • Buitendeel Daikin 3MXM52M
  • Slaapkamer 1 vloermodel 2.5KW
  • Slaapkamer 2 vloermodel 2.5KW
  • Werkkamer wandmodel 2.5KW
Levering inclusief is Geveldoorvoer, afstandsbediening, wifi bediening, reinigbare luchtfilters, werkschakelaar
bij de buitenunit, geïsoleerde koelleiding set, koppelingen met soldeeradapters, volledige bedrijfsvulling koelmiddel, gas, zuurstof en stikstof

Prijs: 8750,- incl BTW

Installatie is vrij simpel, buitenunit komt op de uitbouw te staan achter het huis (vrijstaandhuis). Veel meer als 8 mmeter leiding is dus voor de units niet nodig. Kamers zijn ongeveer 40m3

Bedoeling is om te verwarmen, en koelen. Op onze bovenverdieping is geen verwarming meer (doordat we vloerverwarming/warmtepomp op de benedenverdieping krijgen). Vloerverwarming wordt dit jaar aangelegd op bestaande gasketel. Volgende stap is om de ketel te vervangen door een warmtepomp.

Gekozen voor vloermodellen omdat de wandmodellen er niet echt uitzien in de slaapkamer (en er niet veel ruimte is)

Huis is goed geisoleerd. Verwarming (radiatoren) is bijna nooit aan.

Is de prijs goed/marktconform?
Nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er nog een verdieping boven, of alleen een overloop? Als overloop, dan zou je kunnen kiezen voor een kanaalmodel:
Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wij krijgen dit jaar ook vloerverwarming en warmtepomp, waarmee voor boven de airco als verwarming eigenlijk alleen backup is. Nu met de zon vandaag bijvoorbeeld hebben we hem alleen op ventilatie staan om de lucht gezond te houden en in de zomer kan je goed koelen omdat de warmste lucht altijd weggezogen wordt.

Bij ons kan je de kleppen handmatig draaien, maar we gaan ervan uit dat we een gelijkmatige temperatuur willen sowieso, dus het staat nu afgesteld om lucht naar kamergrootte te blazen. Maar je kan ook automatische kleppen enzo doen.

Voordeel van een kanaalunit op de overloop is dat je alleen maar kleine roostertjes in het plafond van de kamers hebt en het veel stiller is. Wij hebben een MHI 5kW hangen omdat die het stilst zijn en ver terugmoduleren.

Met de koude deze winter is het gasverbruik gehalveerd door boven de airco te gebruiken. Als het vriest hoor je hem soms wel even werken, maar verrassend genoeg stoort het me niet. Wij hebben zo'n 5k betaald afgelopen November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:28:
Zit er nog een verdieping boven, of alleen een overloop? Als overloop, dan zou je kunnen kiezen voor een kanaalmodel:
Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wij krijgen dit jaar ook vloerverwarming en warmtepomp, waarmee voor boven de airco als verwarming eigenlijk alleen backup is. Nu met de zon vandaag bijvoorbeeld hebben we hem alleen op ventilatie staan om de lucht gezond te houden en in de zomer kan je goed koelen omdat de warmste lucht altijd weggezogen wordt.

Bij ons kan je de kleppen handmatig draaien, maar we gaan ervan uit dat we een gelijkmatige temperatuur willen sowieso, dus het staat nu afgesteld om lucht naar kamergrootte te blazen. Maar je kan ook automatische kleppen enzo doen.

Voordeel van een kanaalunit op de overloop is dat je alleen maar kleine roostertjes in het plafond van de kamers hebt en het veel stiller is. Wij hebben een MHI 5kW hangen omdat die het stilst zijn en ver terugmoduleren.

Met de koude deze winter is het gasverbruik gehalveerd door boven de airco te gebruiken. Als het vriest hoor je hem soms wel even werken, maar verrassend genoeg stoort het me niet. Wij hebben zo'n 5k betaald afgelopen November.
Goede tip. Ga ik uitzoeken, heb er geen verdieping boven, alleen een zoldertje (eigenlijk net zoals op jouw foto's) Kan dan ook de benedenverdieping meenemen. _/-\o_

Heb je veel zelf gedaan of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rinus121 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:12:
[...]

Goede tip. Ga ik uitzoeken, heb er geen verdieping boven, alleen een zoldertje (eigenlijk net zoals op jouw foto's) Kan dan ook de benedenverdieping meenemen. _/-\o_

Heb je veel zelf gedaan of laten doen?
Geheel laten doen door een lokale leverancier. Bood LG en MHI aan maar op het geheel (kanaalunit is relatief meer werk dan een losse unit) is een MHI die paar honderd wel waard qua geluid en hoe ver die kan terugschakelen.

Alleen heeft MHI weer wat minder standaard integraties met smarthome, maar daar heb je wel weer derde partijen voor. Ze hebben een app en daarmee kan je aan/uit, mode en temperatuur mee instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:30:
[...]

Geheel laten doen door een lokale leverancier. Bood LG en MHI aan maar op het geheel (kanaalunit is relatief meer werk dan een losse unit) is een MHI die paar honderd wel waard qua geluid en hoe ver die kan terugschakelen.

Alleen heeft MHI weer wat minder standaard integraties met smarthome, maar daar heb je wel weer derde partijen voor. Ze hebben een app en daarmee kan je aan/uit, mode en temperatuur mee instellen.
Op de foto zie ik dat je bij binnenunit iets van een adapter hebt gebruikt met kleppen die naar 3 ruimtes kan.
Dat is geen kanaal adapter van MHI. Heb je deze apart gekocht?

Verder denk ik aan een unit met lager vermogen 3.5 ipv 5.0 KW

Kreeg net een offerte voor Diakin (incl montage) voor 7500 Euro :-(

[ Voor 47% gewijzigd door rinus121 op 06-06-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rinus121 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Op de foto zie ik dat je bij binnenunit iets van een adapter hebt gebruikt met kleppen die naar 3 ruimtes kan.
Dat is geen kanaal adapter van MHI. Heb je deze apart gekocht?

Verder denk ik aan een unit met lager vermogen 3.5 ipv 5.0 KW

Kreeg net een offerte voor Diakin (incl montage) voor 7500 Euro :-(
Dat heet blijkbaar een plenum (wist ik ook niet). Je hebt ze in verschillende vormen en maten. Een ook al is het op het oog geperst piepschuim, het is na de unit zelf het duurste onderdeel op de offerte 😄

Zie hier voorbeeld voor een Daikin
https://www.pivete-shop.e...p7-4-x-250-124881652.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Dat heet blijkbaar een plenum (wist ik ook niet). Je hebt ze in verschillende vormen en maten. Een ook al is het op het oog geperst piepschuim, het is na de unit zelf het duurste onderdeel op de offerte 😄

Zie hier voorbeeld voor een Daikin
https://www.pivete-shop.e...p7-4-x-250-124881652.html
Nog een vraagje. Ik heb nu ook een offerte voor een Samsung gekregen. In vergelijking met de MHI is de heeft de SAMSUNG hogere SEER/SCOP waardes en lagere geluidslevels. En is een stuk goedkoper. Zie plaatje. Er zijn weinig SAMSUNG fans hier, maar ik denk dat ik er voor ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxkhQ6cHId55djrGSsUHLHAm1ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOE8ekpwYUUEqjwhFkj0Q7zX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rinus121 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Nog een vraagje. Ik heb nu ook een offerte voor een Samsung gekregen. In vergelijking met de MHI is de heeft de SAMSUNG hogere SEER/SCOP waardes en lagere geluidslevels. En is een stuk goedkoper. Zie plaatje. Er zijn weinig SAMSUNG fans hier, maar ik denk dat ik er voor ga.

[Afbeelding]
Ik heb destijds ook veel rond zitten kijken en ben als Tweaker gewend om meetbare specs te hebben. Uiteindelijk heb ik aan de Eurovent database wel iets gehad om met gelijke methodes een beeld te krijgen.

Maar uiteindelijk is het blijkbaar toch een stukje ervaring. Veel verkopers adviseren voor eigen marge met mooie cijfers op papier waar geen regels aan verbonden zijn.

Samsung ken ik niet, maar ik heb mij laten adviseren later voor een warmtepomp door Flippy en die kent dit soort techniek door en door vanuit onderhoudswerk. Die gaf ook aan dat MHI de juiste keuze was geweest tov LG gezien de servicecalls. Maar ook omdat de MHI verder terug kan moduleren dan de meesten waardoor die in praktijk vaak stiller is dan bij het zeldzame maximum.
Pagina: 1