Smarthome Wall Displays

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-06 13:36
In ieder smarthome project komt het volgens mij wel aan bod: de wall-display.
Of het nu is om informatie weer te geven, scene's aan te sturen, of acties af te trappen. De use case is nogal snel verantwoord.

De breedgedragen filosofie over het minimaliseren van manuele interventies is ook hier nagestreefd. Maar in de praktijk wil je toch gebruiksvriendelijke interactie met je domotica.

Ondergetekende woont op dit moment nog in een smarthome met enkel fysieke knoppen en natuurlijk aansturing vanuit apps. Met een zigbee remote kan ik nu al het e.a. aftrappen, en het meeste gaat automatisch. Maar zodra het zaken worden als, radio aanzetten, programma's/modes wijzigen, wordt dat toch lastig.

Inmiddels ben ik druk aan het verbouwen in ons nieuwe huis, en overweeg ik ook aan de wall-display te gaan.
Nu ben ik al enige tijd aan het rondneuzen, en zie ik veel verschillende varianten voorbij viegen.

Voor mij reden genoeg om eens een topic te starten, en uit te vragen wat jullie hiervan gemaakt hebben!
Ik ga er vanuit dat je daarmee mij, en vele mede tweakers kunt inspireren. Brand losl

Welke displays gebruik je?
Waar heb je ze toegepast en hoe aangesloten? (muur, standalone, ect)
En hoe gebruik je ze voornamelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door mistercmaster op 03-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dus ipv je mobiel te pakken om een scene te starten (zoals radio aan) sta je liever op om dat op een tablet ergens op een wand te doen?
Ik heb het in de 9 jaar dat ik serieus met domotica bezig ben nog niet gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Om eenvoudig informatie te tonen heb ik twee Lilygo T5's: e-inkscherm dat op 1 batterij 2 maanden meegaat met elke 20 minuten een refresh van het scherm. Is ook uit te rusten met een touchscreen.

Qua bediening in huis probeer ik zoveel mogelijk automatisch te laten doen met een heel legertje aan sensoren. Aangevuld met wat zigbee-knoppen voor dingen die niet (makkelijk) te automatiseren zijn. Her en der gebruik een NFC-stickers waar een echte knop te prijzig of te beperkt zou zijn (bv. per muziekgenre een sticker om de versterker aan te zetten en spotify te starten met de betreffende muziek). Daar tap je dan even je telefoon tegenaan om de automatisering te starten.

Voor wat er dan nog overblijft aan aansturing heb ik geen aparte schermen. Dan gebruik ik gewoon mijn telefoon. Terwijl ik op de bank zit is het makkelijker om mijn telefoon te pakken dan om op te staan en naar een scherm te lopen :P Wat @CyBeRSPiN ook al aangeeft.

Voor visite zonder HA op hun telefoon zou een centraal scherm in sommige situaties misschien nog wat kunnen toevoegen. Maar bij mij hoeft visite eigenlijk niets aan te kunnen sturen (licht gaat overal automatisch) en anders hebben ze fysieke knoppen waarop ze kunnen drukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 03-04-2023 12:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, als je anderen aan sommige van je automatiseringen wilt laten komen kan zo'n tablet handig zijn. Heb het wel eens bij een B&B gezien waar duidelijk een techneut bij betrokken was. Knop op film te kijken en de gordijnen gingen dicht, projectiescherm kwam naar beneden, beamer ging aan, heel mooi :)
Maar mijn idee van domotica is juist dat alles zoveel mogelijk automatisch gaat, en dat je de input indien nodig op de betreffende logische plek wilt hebben (wandschakelaar voor lampen bijvoorbeeld), zo'n tablet hangt dan waarschijnlijk 9 van de 10 keer niet op die plek, tenzij je heel klein woont.

Voor een centraal statusdisplay zou ik het nog wel overwegen (bijv actueel energiegebruik, agenda, status wasmachine, etc), maar niet als input voor acties.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-04-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:02
Hier hangt (nu ff tijdelijk buiten gebruik) een 15 inch elo touchscreen met o.a.:
energie gebruik, welke deuren/ramen staan open. hoe warm is het waar. waar hang ik uit (ben buitendienst monteur) etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:01
Je kan je mijns inziens beter volledig toeleggen op A: automatisering, en B: zorgen dat alles ook gewoon op een domme manier blijft functioneren.

Ik heb er een goedkope tablet voor gekocht en die aan de muur gehangen.
Die schermpjes zijn leuk voor de show, en als je een verhaaltje doet over je huis naar geïnteresseerden.
Wordt verder nooit echt gebruikt.

Bewoners hebben app op telefoon en gaan niet opstaan om die tablet te bedienen.
Gasten gebruiken gewoon de schakelaars zoals ze altijd werken, ook na uitleg tablet. (we hebben bijvoorbeeld wel eens oppas)

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 03-04-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Polderviking schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:47:
Je kan je mijns inziens beter volledig toeleggen op A: automatisering, en B: zorgen dat alles ook gewoon op een domme manier blijft functioneren.
Maar ook dan kan een scherm met informatie nog wel interessant zijn. Puur voor het aflezen dus, niet om dingen te bedienen. Bijvoorbeeld als onderdeel van je wanddecoratie in de vorm van een fotolijstje.

Zo heb ik op mijn Liligo's nu het weerbericht staan, huidige temperatuur binnen + buiten, CO2-niveau in de betreffende kamer, luchtkwaliteit buiten (fijnstof). Ik hou wel van dat soort statistieken :P

Wat ik nog wil toevoegen zijn de vertrektijden het komende halfuur van de bussen en veerponten hier in de buurt. Dat zijn best handige dingen om te zien zonder je telefoon erbij te pakken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 03-04-2023 13:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:36
Ik heb onlangs een Samsung Tab A8 aangeschaft voor EUR 169. Een beetje op het randje van wat ik acceptabel vond qua prijs.

Maar het werkt prima. Mooi helder 10 inch schem. Met behulp van de FullyKiosk browser is deze goed "hufterproof" te maken en je kunt hem laten dimmen/uitschakelen als er niemand in de buurt staat.

Maar inderdaad, wat automatisch kan doen we liever automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:47:
Dus ipv je mobiel te pakken om een scene te starten (zoals radio aan) sta je liever op om dat op een tablet ergens op een wand te doen?
Nee, andere usecase: als er gasten in mijn huis zitten (om als wij op vakantie te zijn op de katten te passen bijvoorbeeld) wil ik graag dat ze op een tablet op de wand een scene kunnen starten en niet eerst een app of een website op hun telefoon moeten installeren/openen waar ze verder nooit meer wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-06 13:36
Wat leuk om de perspectieven hier te lezen!

Onze planning is om het voornamelijk voor complexere keuze's te doen. De stofzuiger op de keuken afsturen, een bepaald radio kanaal kiezen om in het huis te spelen, enz.

Alle primaire verlichting heeft ook in het nieuwe huis een handmatige control toegewezen gekregen. Blijkt toch gewoon heel praktisch. Ik automatiseer at best de 80% use case helaas. Eventueel zou z'n paneel een leuke aanvulling kunnen zijn om het hele smarthome ook telefoonloos bruikbaar te maken.

Ik merk dat voor dat soort kleine "acties" de telefoon gedoe is met apps openen ect. Voice hebben we daarvoor nu het meest in gebruik, maar al 2 jaar lang kan ik daar nog steeds niet écht aan wennen.

Overigens, ga ik wel een paar NFC tags scoren @Gizz , eigenlijk nooit over nagedacht dat je daarmee bijvoorbeeld op je nachtkastje een complete knop zou kunnen vervangen.

Iemand toevallig al ervaring met sonof NS pannel of het Tuya alternatief er op?
Lees héél gemixte verhalen online. Terwijl qua uiterlijk het volgens mij heel lowkey mooi op een muur zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:32

-CJ

Not remastered

Ik heb een Android tablet (10" Lenovo) aan de muur hangen waar Home Assistant op draait via Fully Kiosk browser. Werkt redelijk goed, al raakt de tablet continue de internetverbinding kwijt.

Gebruik het best veel. Hij hangt aan een muur bij een looproute dus je komt er vaak langs. Het is dan erg gemakkelijk om even een lamp, radio of iets anders aan te zetten aangezien je niet altijd een schakelaar in de buurt hebt of je telefoon op zak. Daarnaast ook altijd handig om even snel te checken wat de energie doet, temperatuur en hoe vol de auto is. Ik vind het ideaal en een toevoeging ten opzichte van alleen maar fysieke schakelaars of een mobiele app.

All I had to do was follow the damn train.

Pagina: 1