Controller voerboot op 6 volt accu aansluiten? hoe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin1000
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-04-2023
Goedemorgen,

Allereerst vergeef mij dat ik nagoeg geen kennis van electronica heb, ik vroeg dit soort dingen altijd aan mijn vader, maar dan kan helaas niet meer.

Maar nu mijn vraag en hopelijk oplossing.

Ik heb een voerboot die ik gebruik bij het karpervissen.
Simpel bootje met controller.
Maar de batterijen van de controller 4 x AA hebben maar bij iets te weinig power, gelijk tot resultaat dat het bootje niet meer bestuurbaar is, en dus ook niet terug te halen is.
Alleen met duracell batterijen kan ik paar keer op en neer naar mijn voerplek, en dan is de kracht er wel weer uit.
Andere AA batterijen houden het 1 of 2 keer uit en dan weer geen bereik.

Nu is mijn vraag: Kan ik een zwaardere 6 volt accu aansluiten op de controller??

Nu dacht ik in mijn wijsheid op alle minnen (4x) draden te solderen en die bij elkaar knopen, en dat ook voor de plus kant te doen.
die draden in kroonsteen doen, en aan de andere kant komt dan de plus en min draad van de 6 volt accu.

Zou dat werken?? of moet je dit anders oplossen?

Hoor graag, want wil weer graag met de voerboot werken.

Heb een foto van de achterkant van de controller bijgevoegd, daar zie je dus hoe ik de batterijen moet plaatsen.

Heb ook een tekening van een schema bijgevoegd hoe ik het zou doen, maar weet natuurlijk niet of dat wel kan.

Hoor graag van de experts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax1Pzas4SdIDICFHzVVQDsXHmDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Od308xTCtgUhOrZMS7S9Khi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQqhY-BHr5nwogVNVWqbe4gISwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xwwazx3cLIuMmZ7aeRjYApoy.jpg?f=fotoalbum_large

gr. FranklinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQqhY-BHr5nwogVNVWqbe4gISwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xwwazx3cLIuMmZ7aeRjYApoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Franklin1000 op 03-04-2023 11:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:51
Als gewone batterijen het al niet volhouden, is er iets mis met de controler. Een zwaardere accu eraan knopen kan leiden tot het in de fik vliegen of doorbranden van de controleren.

Dan is het nog even de vraag of alle 4 de baterijen in serie gekoppeld zijn. Soms heeft 1 batterij een andere functie ( geheugen).

Als je het toch perse wil proberen, is het waarschijnlijk genoeg om alleen een draad aan de poort links boven en rechts boven te solderen. De rest is alleen maar voor het doorlussen van de baterijen.
(Liggen in Serie)

[ Voor 25% gewijzigd door aart93 op 03-04-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin1000
Goedeavond aart93.
Dank vooruw reactie

Het is geen zwwardere accu wat ik wl proberen. is een 6 volt accu, nu zitten er 4 x 1,5 aa batterijen in.

Wil het wel proberen.

dus als ik het goed begrijp moet ik de min draad van de accu op de linker bovenkant solderen, en de plus van de accu aan de rechterkant solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:45
Franklin1000 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:32:
Goedeavond aart93.
Dank vooruw reactie

Het is geen zwwardere accu wat ik wl proberen. is een 6 volt accu, nu zitten er 4 x 1,5 aa batterijen in.

Wil het wel proberen.

dus als ik het goed begrijp moet ik de min draad van de accu op de linker bovenkant solderen, en de plus van de accu aan de rechterkant solderen.
Als ik het zo zie, en de batterijen staan inderdaad in serie, dan zijn er 2 opties, links&rechts boven, of onder, vastmaken, omdat het niet te zien is hoe de doorlussing zit, dus eerst even meten met de multimeter waar je 6v hebt , 2e keer gekeken, en het lijkt alsof de doorlusplaatjes aan de onderkant zitten, dus de input/output zitten beide aan de bovenkant. En dan de grotere batterijen met steeds + op - , serie schakeling om op een totaal van 6v te komen. Hiermee zul je een langere accuduur krijgen, maar geen groter zendbereik oid. Persoonlijk zou ik kijken of ik een houder kan kopen voor 4xC of 4xD batterijen, dan ben je snel klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q1Bhctf9fBDyVmWKyQtzH9Wj4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9NWQKidLBi7U2M62dP5mLCas.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door sjaakwortel op 04-04-2023 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin1000
Ik heb de controler opengehaald.

Zie 2 draden lopen naar batterij gedeelte.

Zwarte op de min en de rode op de plus.

Begrijp ik het dan goed, dat ik daar dus waar die 2 draden naar toe gaan, ook de draden van de accu op moet solderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6LqYpJMbfcLtt39bpBM7BX9naY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9t4EnSpdzqb1JaLJ6119wjAE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:11
Oké, even dingen duidelijk maken, want zo te zien gaan er hier wat dingen door elkaar.

Ten eerste, wat is het precies? Heb je een link?

Je bootje heeft denk ik zijn eigen batterijen, en batterijen in de zender? (controller) of zit er een draadje tussen?
Als je bootje snel ophoudt met varen zal dat met de batterijen in het bootje te maken hebben, niet met de zender. Aanpassingen in de zender maken zal niets veranderen aan het feit dat de batterijen in de boot leeg zijn.

Een zender verbruikt bijna geen stroom, dus kan me niet voorstellen dat de zender eerder leeg is als de boot.

Maar dat gaat dan over iets radiografisch, wat volgens mij de meeste voerboten zijn. Maar het topic is dus eigenlijk alleen maar een beetje verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 19:36
Dit heeft weinig van doen met gaming, dus verplaats ik het even naar het juiste subforum...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit soort zenders moeten het op fatsoenlijke AA batterijen met gemak 8 uur uithouden dus er moet iets mis zijn met de zender. Misschien een idee om de stroom eens te meten maar als je al geen idee hebt hoe een andere spanning aan te sluiten zal het plaatsen van een multimeter in ampere stand ook te lastig zijn.

Als je garantie hebt, gewoon terug naar de winkel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
Een alternatief om eens te testen kan zijn het gebruik van een 'battery eliminator' zoals te vinden bij ome Ali bijvoorbeeld. Daarmee krijg je een soort dummy batterij met een draadje eraan en een USB stekker zodat je een powerbank kunt gebruiken. Dat is, zeker als je er zelf niet zoveel verstand van hebt, een redelijk veilige keuze.

Voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005004554228559.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03
Wordt het motortje in je voetboot ook gevoed uit die batterijen? Want dan kan ik me prima voorstellen dat ze snel leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

BernardV schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:33:
Wordt het motortje in je voetboot ook gevoed uit die batterijen? Want dan kan ik me prima voorstellen dat ze snel leeg zijn.
Hij praat over een voerboot met een controller (zender) en het probleem zit in de controller......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03
memphis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:55:
[...]
Hij praat over een voerboot met een controller (zender) en het probleem zit in de controller......
Ah, dat kan ook natuurlijk. Ik dacht even aan de “controller” in de boot zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik had een digitale camera, die ongeveer 5 foto's kon schieten op 4 nieuwe Duracell batterijen. Op 4 oplaadbare batterijen haalde ik tussen de 80-100 foto's. Ergo: probeer eens een stel oplaadbare batterijen. Deze hebben veel meer capaciteit en kunnen ook hogere stromen leveren (alhoewel dat niet echt belangrijk lijkt). Het gebrek aan spanning (4x 1.2V ipv 1.5V) is meestal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin1000
Goedemiddag allen,

Dank allemaal voor jullie reactie's!!! ik ga ze zeker allemaal nog goed doornemen, want afgelopen week kwam daar door omstandigheden niets van. Vandaar mijn late reactie!!

De batterijen IN de boot zijn hagelnieuw, dan zijn batterij packs.

Ik heb er voor nu een externe accu 6 volt op aangesloten. Ik heb de controller los gehaald en zag een rode draad naar de plus en een zwarte naar de min gaan.
Daar heb ik 2 draden op gesoldeerd en die gaat naar de accu.
Ik heb spanning op de controller en de funkties van de boot werken,

Nu nog testen op water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 20:32
Als die zender zo snel 4AA batterijen leeg trekt zou ik denken dat hij altijd 'aan' staat. Dat zou ik oplossen door een schakelaar tussen de accu en de zender te zetten, dan gebruikt ie 0 stroom als je hem niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin1000
Heb 6 volt lader gekocht, en 6 volt accu. op deze manier kijken of het beter werkt. Dank voor alle tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:11
Misschien ook luisteren naar de tips als je ze zo waardeert? Bijna iedereen zegt dat er ergens een probleem moet zijn als je batterijen zo snel leeg gaan. Kan je het symptoom wel oplossen, het probleem word niet opgelost, dikke kans dat je de boel in no time frituurt met een accu er in. (de boel kan veel heter worden omdat de accu meer stroom kan leveren, en ook omdat het waarschijnlijk langer aangesloten zit) Het component wat waarschijnlijk al gloeiend heet word door de stroom die hij er allemaal uit stookt in de vorm van warmte, jij gaat dat probleem nu alleen maar verergeren.

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 11-04-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
WEBGAMING schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:58:
Misschien ook luisteren naar de tips als je ze zo waardeert? Bijna iedereen zegt dat er ergens een probleem moet zijn als je batterijen zo snel leeg gaan. Kan je het symptoom wel oplossen, het probleem word niet opgelost, dikke kans dat je de boel in no time frituurt met een accu er in. (de boel kan veel heter worden omdat de accu meer stroom kan leveren, en ook omdat het waarschijnlijk langer aangesloten zit) Het component wat waarschijnlijk al gloeiend heet word door de stroom die hij er allemaal uit stookt in de vorm van warmte, jij gaat dat probleem nu alleen maar verergeren.
6v blijft 6v, dus dingen frituren gaat echt niet gebeuren tenzij er andere dingen defect zijn. Hetgene waarvan de batterijen nu vervangen worden voor een grotere accu zal waarschijnlijk significant langer aan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
sjaakwortel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:12:
[...]
6v blijft 6v, dus dingen frituren gaat echt niet gebeuren tenzij er andere dingen defect zijn. Hetgene waarvan de batterijen nu vervangen worden voor een grotere accu zal waarschijnlijk significant langer aan blijven.
De spanning blijft wel gelijk, maar er kan nu gedurende een veel langere tijd een veel hogere stroom lopen omdat standaard batterijen een relatief hoge interne weerstand hebben en een beperkte hoeveelheid stroom doorlaten. Als je dus nu ineens een 6v voeding met een relatief hoog maximaal amperage en relatief hoge capaciteit inzet worden de componenten dus potentieel warmer en gedurende een langere tijd. Er is dus wel degelijk risico op frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
AlphaRomeo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:50:
[...]

De spanning blijft wel gelijk, maar er kan nu gedurende een veel langere tijd een veel hogere stroom lopen omdat standaard batterijen een relatief hoge interne weerstand hebben en een beperkte hoeveelheid stroom doorlaten. Als je dus nu ineens een 6v voeding met een relatief hoog maximaal amperage en relatief hoge capaciteit inzet worden de componenten dus potentieel warmer en gedurende een langere tijd. Er is dus wel degelijk risico op frituren.
Als het product zo is ontworpen dat de interne weerstand van de batterijen word gebruikt als stroom limitatie, en de maximale capaciteit als beperking op duty cycle dan is het product gewoon bagger, en daarom vind ik het risico op frituren verwaarloosbaar, het zou er gewoon tegen moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
sjaakwortel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:10:
[...]
Als het product zo is ontworpen dat de interne weerstand van de batterijen word gebruikt als stroom limitatie, en de maximale capaciteit als beperking op duty cycle dan is het product gewoon bagger, en daarom vind ik het risico op frituren verwaarloosbaar, het zou er gewoon tegen moeten kunnen.
Het product hoeft niet zo ontworpen te zijn, er kan ook een defect zijn waar dit het gevolg van is. Een (bijna) sluiting bijvoorbeeld, waterschade of een defect component.

Als het product nog goed was, hadden we dit topic niet...

[ Voor 5% gewijzigd door AlphaRomeo op 11-04-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:10
ArnieNFW schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:00:
Ik had een digitale camera, die ongeveer 5 foto's kon schieten op 4 nieuwe Duracell batterijen. Op 4 oplaadbare batterijen haalde ik tussen de 80-100 foto's. Ergo: probeer eens een stel oplaadbare batterijen. Deze hebben veel meer capaciteit en kunnen ook hogere stromen leveren (alhoewel dat niet echt belangrijk lijkt). Het gebrek aan spanning (4x 1.2V ipv 1.5V) is meestal niet erg.
Dit zou best eens dé oplossing kunnen zijn. Inderdaad, oplaadbare batterijen hebben een lagere spanning, maar kunnen veel langer een constante stroomsterkte leveren. Het proberen waard!

En haal de batterijen eruit als je de boot niet gebruikt. Dan weet je zeker dat hij niet 'altijd aan' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is ook mogelijk dat je controller het alleen nog doet met batterijen van meer dan 6V. Je batterijen zijn dan niet leeg maar op 90%. Hoe dan ook, je controller is stuk. Meldt eens waar je woont. Misschien dat een er een behulpzame Tweaker in de buurt woont d:)b

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ryen schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:37:
[...]

Dit zou best eens dé oplossing kunnen zijn. Inderdaad, oplaadbare batterijen hebben een lagere spanning, maar kunnen veel langer een constante stroomsterkte leveren. Het proberen waard!
Nee, zo'n zender trekt niet veel en moet je normaal vele uren continu kunnen gebruiken

Pagina: 1