Verwijderen cv-systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
We zijn ons huis (1961) aan het renoveren en gaan straks over naar een warmtepomp met SWW-boiler. Dit betekent dat we de cv-ketel gaan verwijderen. We willen graag de leidingen en radiatoren nu al gaan verwijderen maar nog wel warm water voor het douchen. Ik heb de raakvlakken tussen de radiatoren en het douchewater nog niet helder.

Kan ik de radiatoren en leidingen verwijderen en nog wel gebruik maken van warm water?
Op onderstaand plaatje zijn de leidingen op de begane grond zichtbaar; deze willen we als eerst verwijderen.
Ik dacht bijvoorbeeld om het systeem helemaal leeg te laten lopen en dan de leiding aan de onderkant door te zagen en af te doppen. Is dat logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QReiagztgp0V4N3DIFk6w-ep3Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw0n0qUq8v5Mim1my0Jobpkp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Ik zou de leidingen leeg laten lopen en dan ergens bij het expansievat bij de cv-ketel al afdoppen. Vervolgens kan je dat stuk weer bijvullen zodat deze op druk is en je warm water kunt tappen.

De rest van de leidingen zijn dus leeg, dus kan je ergens anders in huis ook leidingwerk aanpassen en/of verwijderen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
cv en warm water worden los van elkaar geregeld op je cv-ketel. je kunt dus het gehele verwarmingssysteem weghalen en evengoed kun je dan nog douchen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Niet alle ketels kunnen dat, beste is om een lusje aan je ketel te laten zitten die op waterdruk staat met expansievat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Onbekend schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:07:
Ik zou de leidingen leeg laten lopen en dan ergens bij het expansievat bij de cv-ketel al afdoppen. Vervolgens kan je dat stuk weer bijvullen zodat deze op druk is en je warm water kunt tappen.

De rest van de leidingen zijn dus leeg, dus kan je ergens anders in huis ook leidingwerk aanpassen en/of verwijderen.
Dus dan zou ik bij wijze van spreken een meter naast de CV-ketel al een buis kunnen doorzagen en afdoppen. Dan hoeft alleen dat stukje van een meter op druk te komen en dan krijg je weer warm water?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Pieter2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:11:
[...]

Dus dan zou ik bij wijze van spreken een meter naast de CV-ketel al een buis kunnen doorzagen en afdoppen. Dan hoeft alleen dat stukje van een meter op druk te komen en dan krijg je weer warm water?
Niet afdoppen maar een lus maken ofwel er moet stroming zijn want je CV pomp zal nog regelmatig aanslaan ondanks geen warmtevraag is(vastloop preventie elke 24h).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2023 18:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
mr_evil08 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:13:
[...]

Niet afdoppen maar een lus maken ofwel er moet stroming zijn want je CV pomp zal nog regelmatig aanslaan ondanks geen warmtevraag is(vastloop preventie elke 24h).
Dus de toevoer en afvoer gewoon aan elkaar knopen zodat je weer een circuit hebt? En maakt de lengte van het circuit nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Afhankelijk van welke ketel je hebt hangen.

Bij een Intergas hoef je het cv circuit niet aan te sluiten, enkel de parameter aanpassen.

Bij andere merken een leiding tussen aanvoer en retour maken wel zorgen dat er een expansievat tussen zit.

Het cv water warmt het tap water op dmv platen wisselaar in je cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
We hebben een Remeha Avanta; dus dan kunnen we een korter circuit maken als het expansievat er maar tussen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 12:52
Ik heb hier een Remeha Quinta 28c "kort gesloten".
Al het leidingwerk van de CV verwijderd, toen op de ketel het CV gedeelte uitgezet (zomer stand), en een lus gemaakt met een vulpunt, overdruk, expansie en ontluchting. Past allemaal onder de ketel.

Werkt al maanden gewoon goed, gebruik de ketel nu alleen voor warm tapwater.
Ketel gaat afentoe aan, pompt water rond,en gaat weer uit.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Pieter2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:25:
We hebben een Remeha Avanta; dus dan kunnen we een korter circuit maken als het expansievat er maar tussen zit?
Yes. En een vulpunt heb je ook nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 11:21

SambalBij

We're all MAD here

Pieter2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:25:
https://tools.remeha.nl//...icehandleiding-Avanta.pdf

Bladzijde 27 :) "Geisertoepassing"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU9V2RxcCbzp7RojLmK0XPUqnmE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2WqwpYHOgOb6EArZKfxfJ6ZE.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door SambalBij op 02-04-2023 22:19 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
We hebben nu een aantal radiatoren verwijderd op de begane grond en willen de 'transportleiding' in de kruipruimte afdoppen. Alleen we hebben de juiste maat van de snelkoppeling nog niet gevonden, 22mm is te klein en 28mm is te groot. Als ik meet dat ik kom ik op een diameter van ongeveer 26mm; maar dat is geen gangbare maat lijkt het. Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
@Pieter2 Als ik die leidingen op de foto bekijk heb je te maken met dikwandig staal waar je schroefdraad in moet maken en vervolgens een dop op kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
_JGC_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:38:
@Pieter2 Als ik die leidingen op de foto bekijk heb je te maken met dikwandig staal waar je schroefdraad in moet maken en vervolgens een dop op kunt maken.
Hmm; dat is niet even snel regelen aangezien je daar het gereedschap voor moet hebben. Kan hier geen snelkoppeling op geplaatst worden of anders dicht gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Pieter2 schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:06:
[...]

Hmm; dat is niet even snel regelen aangezien je daar het gereedschap voor moet hebben. Kan hier geen snelkoppeling op geplaatst worden of anders dicht gemaakt worden?
Als het niet gelast is zit de pijp in een koppeling geschroefd. Als je die met veel geweld los weet te krijgen kan je daar blindstoppen met schroefdraad in draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pieter2 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:02:
We hebben nu een aantal radiatoren verwijderd op de begane grond en willen de 'transportleiding' in de kruipruimte afdoppen. Alleen we hebben de juiste maat van de snelkoppeling nog niet gevonden, 22mm is te klein en 28mm is te groot. Als ik meet dat ik kom ik op een diameter van ongeveer 26mm; maar dat is geen gangbare maat lijkt het. Iemand een suggestie?
Dit is 3/4" dikwandig staal, buitenmaat ongeveer 26 mm afhankelijk van de verf/afwerking. Je hebt dan een normale 28 mm messing knelkoppeling nodig. Hier haal je de messing knelring uit, en stop je een speciale kunststof knelring in en dan draai je hem aan. Als hij vast zit nog 90 graden doordraaien (mag beetje piepen) en klaar. De voorkeur heeft het om de stalen buis eerst helemaal kaal te schuren (4 cm ong.) met bijv. 150 grid of hoger schuurpapier totdat het glimt. Indien verf aanwezig moet je die sowieso afhalen want anders past de ring niet, soms kan je de menie laten zitten (rood kleurige verf tegen roest). Mijn voorkeur gaat naar helemaal kaal maken, aandraaien en dan het zichtbare staal schilderen met een menie, anders kan het gaan roesten.

Er zijn ook andere opties met Viega mega press etc maar dat is voor een enkele koppeling alleen maar ingewikkeld.

Kunststof knelring zie bijv.: https://www.welbie.nl/vsh...knelfitting_28mm_0858541/

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
1) Als het dikwandig staal is, is het een hoop werk. CV-ketel is gewoon 22 mm, makkelijkste is om van daaruit een mini-circuit te maken en de rest te laten voor wat het is.

2) Ik lees het nergens, maar ik neem aan dat je voor vloerverwarming gaat? Let er verder op dat de hoofdleidingen van je nieuwe CV-systeem groot genoeg zijn. Ofwel, controleer wat je installateur gaat doen, gaat helaas niet altijd vanzelf goed. Zie het L/W-warmtepomptopic voor handvaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
LauPro schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:06:
[...]
Dit is 3/4" dikwandig staal, buitenmaat ongeveer 26 mm afhankelijk van de verf/afwerking. Je hebt dan een normale 28 mm messing knelkoppeling nodig. Hier haal je de messing knelring uit, en stop je een speciale kunststof knelring in en dan draai je hem aan. Als hij vast zit nog 90 graden doordraaien (mag beetje piepen) en klaar. De voorkeur heeft het om de stalen buis eerst helemaal kaal te schuren (4 cm ong.) met bijv. 150 grid of hoger schuurpapier totdat het glimt. Indien verf aanwezig moet je die sowieso afhalen want anders past de ring niet, soms kan je de menie laten zitten (rood kleurige verf tegen roest). Mijn voorkeur gaat naar helemaal kaal maken, aandraaien en dan het zichtbare staal schilderen met een menie, anders kan het gaan roesten.

Er zijn ook andere opties met Viega mega press etc maar dat is voor een enkele koppeling alleen maar ingewikkeld.

Kunststof knelring zie bijv.: https://www.welbie.nl/vsh...knelfitting_28mm_0858541/
Ik heb nu de kunststof knelring; alleen die glijdt nog steeds over de buis. Het is net een millimeter speling waardoor die nog kan bewegen. Één rondje tape om de buis binden om de speling eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pieter2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:46:
[...]
Ik heb nu de kunststof knelring; alleen die glijdt nog steeds over de buis. Het is net een millimeter speling waardoor die nog kan bewegen. Één rondje tape om de buis binden om de speling eruit te halen?
Zeker geen tape gebruiken, kan je de knelkoppeling niet verder aandraaien? Je hebt een goede steeksleutel nodig, met waterpomptang kan je vaak niet genoeg kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
LauPro schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:28:
[...]
Zeker geen tape gebruiken, kan je de knelkoppeling niet verder aandraaien? Je hebt een goede steeksleutel nodig, met waterpomptang kan je vaak niet genoeg kracht zetten.
Ik heb deze 2 producten nu:
https://www.hornbach.nl/p...NgEYNs4IDRihoCFMAQAvD_BwE
https://www.welbie.nl/vsh...knelfitting_28mm_0858541/

Omdat de knelkoppeling van messing/hard is kan die toch niet verder knellen dan het aandraaien via schroefdraad? Die blauwe knelring glijdt net over de buis; dit gaat toch niet strakker zitten door de knelkoppeling?

Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je moet hem net zolang aandraaien totdat hij gaat klemmen, is best wat kracht voor nodig zeker bij 28mm. Sleutel 32 heb je nodig, deze zijn handig:

https://www.warmteservice...tel-32-x-39-mm/p/76557025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 10:10
Ik heb diezelfde kunststof knelring in combinatie met een 28 mm knelkoppeling gebruikt om een 3/4 dikwandig stalen standleiding aan te sluiten op 25 mm meerlagenbuis. Je kunt hem inderdaad verder vastdraaien dan dat in eerste instantie lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Gelukt, dank allen!
Pagina: 1