Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enphase productie monitoring probleem na uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28
Vandaag heb ik twee panelen 410Wp met twee Enphase IQ7+ toegevoegd aan mijn bestaande installatie van 12 stuks 370Wp panelen met IQ7's.

Ik heb een 1 fase 35A aansluiting aan een 3 fase meterkast geconfigureerd als 1 fase kast (3 fasen doorverbonden).

De Enphase Envoy S metered heeft een CT clamp aan de binnenkomende fase hangen voor consumptie, en een CT clamp aan de kabel van de 12 panelen.

Nu heb ik op de schuur twee panelen gelegd. Deze heb ik aangesloten op een PV verdeler/Q-relay en via de bestaande kabel naar de schuur op de meterkast aangesloten.

Nu komt mijn probleem: waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat de PV verdeler kabel niet door de productie CT kan en dit gooit de hele monitoring in de war:
- productie is alleen die van de 12 panelen
- consumptie is huis verbruik - vermogen van 2 panelen

De Envoy registreerd wel de energie (kWh) correct van alle panelen.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Kan ik de productie CT clamp loskoppelen aangezien de Envoy alle panelen individueel uileest?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:00

martijn v o

Certified by Enphase.

De schuurkabel fase ook door de productie ct heen leggen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28
martijn v o schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:32:
De schuurkabel fase ook door de productie ct heen leggen.
Dat ligt voor de hand idd, maar dan moet ik een en ander verlengen in de meterkast en dat is ook niet ideaal.

Ik denk dat ik voorlopig in Home Assistant de juiste getalletjes maar bij elkaar optel: dit is een tijdelijke oplossing tot er storage in de schuur staat met 2 stuks 5x6mm2 kabels naar de schuur.

Op dat moment worden ze DC gekoppeld.