Mijn CV verliest druk en na maanden zoeken kom ik er niet uit.
Het drukverlies treed op bij CV bedrijf (warmtevraag voor verwarming)- hoe vaker/langer de CV in bedrijf is, hoe sneller er drukverlies is. Staat de CV uit dan blijft de boel op druk.
In de wintermaanden loopt de druk in ca. 2-3 weken terug van 2 naar 1 bar. In de zomermaanden is het drukverlies marginaal (paar tienden tussen eind maart en eind september)
Installatie Vaillant Ecotec Exclusief (2019) met vloerverwarming bgg en radiatoren rest van het huis. Het expansievat is in 2021 vervangen (was lek).
Wat heb ik geprobeerd/uitgezocht:
Wat kan ik nog meer proberen of uitzoeken? In de installatie zit een automatische ontluchter, zou dat nog iets kunnen zijn en zo ja hoe test ik dat?
Dankjewel voor enige tips!
Update: uit de schoorsteen komt geen witte rook (damp) bij CV-bedrijf
Update 2: als CV in bedrijf is, stijgt de druk ca. 0.4 bar. Kan dat toch wijzen op een slechtwerkend expansievat?
Update 3: de automatische ontluchters zien er goed uit, ogenschijnlijk geen lekkage
:strip_exif()/f/image/YYKsOG1PU5eqy5JjJct87pHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 4: CV aanvoer is 43gr dus retour is meer dan koud genoeg om te condenseren maar er komt wel waterdamp uit de schoorsteen
:strip_exif()/f/image/oIuq8euL4d1gTMpu70QfKGO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 5: radiatoren zijn (nog steeds) ontlucht
Het drukverlies treed op bij CV bedrijf (warmtevraag voor verwarming)- hoe vaker/langer de CV in bedrijf is, hoe sneller er drukverlies is. Staat de CV uit dan blijft de boel op druk.
In de wintermaanden loopt de druk in ca. 2-3 weken terug van 2 naar 1 bar. In de zomermaanden is het drukverlies marginaal (paar tienden tussen eind maart en eind september)
Installatie Vaillant Ecotec Exclusief (2019) met vloerverwarming bgg en radiatoren rest van het huis. Het expansievat is in 2021 vervangen (was lek).
Wat heb ik geprobeerd/uitgezocht:
- radiatoren zijn ontlucht
- lek in leiding gezocht: niets gevonden
- expansievat gecheckt: lijkt ok; boven klink anders dan onder. Nb als CV in bedrijf is, stijgt de druk ca. 0.4 bar. Kan dat toch wijzen op een slechtwerkend expansievat?
- sifon: zit gewoon vol water, verder niets opgemerkt
- condens afvoer: is en blijft droog; een dag een dot wc-papier erin gestopt
- uit de schoorsteen komt WEL witte rook (damp) bij CV-bedrijf
- warmtewisselaar: bij geen cv-warmtevraag maar wel ww-vraag blijft druk gelijk; afgelopen week 5x gedoucht en druk is van 2.0 maar 1.9 gegaan na 1e keer douchen en daarna op 1.9 gebleven
- de automatische ontluchters zien er goed uit, ogenschijnlijk geen lekkage
Wat kan ik nog meer proberen of uitzoeken? In de installatie zit een automatische ontluchter, zou dat nog iets kunnen zijn en zo ja hoe test ik dat?
Dankjewel voor enige tips!
Update: uit de schoorsteen komt geen witte rook (damp) bij CV-bedrijf
Update 2: als CV in bedrijf is, stijgt de druk ca. 0.4 bar. Kan dat toch wijzen op een slechtwerkend expansievat?
Update 3: de automatische ontluchters zien er goed uit, ogenschijnlijk geen lekkage
:strip_exif()/f/image/YYKsOG1PU5eqy5JjJct87pHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 4: CV aanvoer is 43gr dus retour is meer dan koud genoeg om te condenseren maar er komt wel waterdamp uit de schoorsteen
:strip_exif()/f/image/oIuq8euL4d1gTMpu70QfKGO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Update 5: radiatoren zijn (nog steeds) ontlucht
[ Voor 38% gewijzigd door Boeryepes op 03-04-2023 08:00 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.