Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn CV verliest druk en na maanden zoeken kom ik er niet uit.

Het drukverlies treed op bij CV bedrijf (warmtevraag voor verwarming)- hoe vaker/langer de CV in bedrijf is, hoe sneller er drukverlies is. Staat de CV uit dan blijft de boel op druk.

In de wintermaanden loopt de druk in ca. 2-3 weken terug van 2 naar 1 bar. In de zomermaanden is het drukverlies marginaal (paar tienden tussen eind maart en eind september)

Installatie Vaillant Ecotec Exclusief (2019) met vloerverwarming bgg en radiatoren rest van het huis. Het expansievat is in 2021 vervangen (was lek).

Wat heb ik geprobeerd/uitgezocht:
  1. radiatoren zijn ontlucht
  2. lek in leiding gezocht: niets gevonden
  3. expansievat gecheckt: lijkt ok; boven klink anders dan onder. Nb als CV in bedrijf is, stijgt de druk ca. 0.4 bar. Kan dat toch wijzen op een slechtwerkend expansievat?
  4. sifon: zit gewoon vol water, verder niets opgemerkt
  5. condens afvoer: is en blijft droog; een dag een dot wc-papier erin gestopt
  6. uit de schoorsteen komt WEL witte rook (damp) bij CV-bedrijf
  7. warmtewisselaar: bij geen cv-warmtevraag maar wel ww-vraag blijft druk gelijk; afgelopen week 5x gedoucht en druk is van 2.0 maar 1.9 gegaan na 1e keer douchen en daarna op 1.9 gebleven
  8. de automatische ontluchters zien er goed uit, ogenschijnlijk geen lekkage
Er is dus wat verlies bij douchen maar lijkt me niet het probleem.

Wat kan ik nog meer proberen of uitzoeken? In de installatie zit een automatische ontluchter, zou dat nog iets kunnen zijn en zo ja hoe test ik dat?

Dankjewel voor enige tips!

Update: uit de schoorsteen komt geen witte rook (damp) bij CV-bedrijf

Update 2: als CV in bedrijf is, stijgt de druk ca. 0.4 bar. Kan dat toch wijzen op een slechtwerkend expansievat?

Update 3: de automatische ontluchters zien er goed uit, ogenschijnlijk geen lekkage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT1MIGB4H2sxOqkcZU9gBsPXLFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYKsOG1PU5eqy5JjJct87pHz.jpg?f=fotoalbum_large

Update 4: CV aanvoer is 43gr dus retour is meer dan koud genoeg om te condenseren maar er komt wel waterdamp uit de schoorsteen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4AgrUPbRstQvT2Pqw4cl8W5Wvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIuq8euL4d1gTMpu70QfKGO6.jpg?f=fotoalbum_large

Update 5: radiatoren zijn (nog steeds) ontlucht

[ Voor 38% gewijzigd door Boeryepes op 03-04-2023 08:00 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:29
Als ik het zo lees lijkt het erop dat het verdampt tijdens verwarming en dat dit niet als condens retour komt.
Nu ben ik geen loodgieter en met de nieuwe wetgeving zou ik zelf ook niet zomaar aan je cv gaan sleutelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
The-Source schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:43:
Als ik het zo lees lijkt het erop dat het verdampt tijdens verwarming en dat dit niet als condens retour komt.
Nu ben ik geen loodgieter en met de nieuwe wetgeving zou ik zelf ook niet zomaar aan je cv gaan sleutelen.
Het doel is om een degelijk en onderbouwd verhaal aan de installateur te kunnen geven en alle voor de hand liggende zaken zoveel mogelijk vooraf uit te kunnen sluiten, met name een lek in de leiding. Net zoals Sherlock H het zou doen 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 02-04-2023 16:47 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Als een papiertje in de condensafvoer niet nat wordt en de ketel wel aan staat dan weet je in elk geval één ding zeker: je ketel condenseert niet en werkt dus niet als HR-ketel (efficiënt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The-Source schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:43:
offtopic:
Zelf aan je CV sleutelen (monteren, demonteren etc.) mag met de nieuwe wetgeving juist nog wel, je mag alleen niet een bedrijf betalen die niet gecertificeerd is. Je buurman helpen als vriendendienst zou bijv. ook nog wel mogen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:49:
Als een papiertje in de condensafvoer niet nat wordt en de ketel wel aan staat dan weet je in elk geval één ding zeker: je ketel condenseert niet en werkt dus niet als HR-ketel (efficiënt).
Hmm da’s een interessante gedachte die ook door @The-Source wordt aangeraakt.

Mijn cv max aanvoertemperatuur staat op 65gr en in de praktijk wordt dat nooit gehaald. Meestal zit de aanvoer tussen de 35 en 45 graden. Dat betekent dat ie wel zou moeten condenseren.

Als we ervan uitgaan dat ie niet condenseert, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van het drukverlies? En kan ik dat een of andere manier nog verder bevestigen?

Update: de vraag hierboven wat scherper verwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 02-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Heb je evt overstortventielen gecheckt? Ik heb ooit een druppelende (lekke) overstort gehad.

Ook een automatische ontluchter kan gaan lekken / druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Aardedraadje schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:22:
Heb je evt overstortventielen gecheckt? Ik heb ooit een druppelende (lekke) overstort gehad.

Ook een automatische ontluchter kan gaan lekken / druppelen.
Bij mijn weten heb ik geen overstortventiel - die zou dan bij/onder de CV moeten zitten toch? Daar heb ik er geen.

Re. automatische ontluchter: Er is geen kalkresidue oid. dat op lekkage wijst maar dat ga ik vandaag nog even goed bekijken zodra de rest van het huis wakker is.

Update: ontluchters zien er goed uit, geen spoor van lekkage, zie foto in openingspost

❗️Vanmorgen heb ik de CV aangezet (thermostaat omhoog) en het valt me op dat dan de druk van 1.9 stijgt naar 2.3. Zou dat toch kunnen wijzen op een kapot expansievat?

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 03-04-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:56:
[...]

Hmm da’s een interessante gedachte die ook door @The-Source wordt aangeraakt.

Mijn cv max aanvoertemperatuur staat op 65gr en in de praktijk wordt dat nooit gehaald. Meestal zit de aanvoer tussen de 35 en 45 graden. Dat betekent dat ie wel zou moeten condenseren.

Als we ervan uitgaan dat ie niet condenseert, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van het drukverlies? En kan ik dat een of andere manier nog verder bevestigen?

Update: de vraag hierboven wat scherper verwoord.
Het bewijs dat de ketel niet condenseert ... witte damp uit de schoorsteen, zie foto in openingspost.
CV aanvoer is 43gr dus retour is meer dan koud genoeg om te condenseren.

Vraag: wat betekent dit in relatie tot het drukverlies?

[ Voor 22% gewijzigd door Boeryepes op 03-04-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Bij ons thuis al jaren hetzelfde probleem. CV-ketel is onderhouden en kom nergens water tegen.
Dit jaar een nieuwe installateur voor onderhoud omdat de vorige met pensioen is en tijdens het praten vroeg hij om de verwarming op de zolderkamer te ontluchten... Ah, daar kunnen we al jaren niet bij (opruimen staat op het to do lijstje)! Geen idee of dat hem is, maar ik lees bij jou nergens iets over ontluchten van je verwarming.

Na onderhoud en dus een stuk leeg laten lopen van de leidingen, hebben we eigenlijk nog nooit de verwarming op zolder ontlucht, dus de zolder verdieping zou logischerwijs vol lucht moeten staan. Als je dan druk opbouwt met verwarmen, verdwijnt daar dan water en dus ook je druk heen waardoor het heel snel kan zakken.

Wellicht iets om naar te kijken? Ikzelf moet nog tijd maken om die verwarming te ontluchten en hopen dat dat de oplossing gaat zijn na al die jaren.

//Lang verhaal kort:
Heb je de verwarmingen wel eens ontlucht?

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 03-04-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:44:

//Lang verhaal kort:
Heb je de verwarmingen wel eens ontlucht?
ja, die is ontlucht (alle radiatoren) omdat ik (al enige jaren geleden) dezelfde ervaring had als jij ... totdat ik erachter kwam dat de nooit gebruikte radiator naast de CV vol met lucht zat >:) .

En onlangs nogmaals gecheckt ... radiatoren zijn luchtvrij. :) (startpost werk ik even bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 20:56
Boeryepes schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:51:
[...]

ja, die is ontlucht (alle radiatoren) omdat ik (al enige jaren geleden) dezelfde ervaring had als jij ... totdat ik erachter kwam dat de nooit gebruikte radiator naast de CV vol met lucht zat >:) .

En onlangs nogmaals gecheckt ... radiatoren zijn luchtvrij. :) (startpost werk ik even bij)
Ik heb hetzelfde probleem in huis met de CV.
Overal gekeken, stukken buis vervangen (waar roest bij de koppeling zat).
Expansievat bekeken, niks kunnen vinden.

Nog steeds, na een paar maanden van bijvullen ed, het euvel nog niet gevonden.
Ik neig naar een nieuwe CV ketel aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:15

Illusion

(the art of)

Er moet toch echt ergens een overstort zitten, vlak bij je ketel. En gezien de drukstijging bij verwarmingsvraag ga ik er vanuit dat die aanspreekt wegens een defect / te klein expansievat.

Heb je een foto van de ketel inclusief leidingwerk eronder?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:48:
Er moet toch echt ergens een overstort zitten, vlak bij je ketel. En gezien de drukstijging bij verwarmingsvraag ga ik er vanuit dat die aanspreekt wegens een defect / te klein expansievat.

Heb je een foto van de ketel inclusief leidingwerk eronder?
Je hebt gelijk. Het viel me pas op toen je me om een foto vroeg. De voorste zwarte slang is de afvoer van de interne veiligheidsklep. Ik denk niet dat ik die klep ik kan stellen maar de slang in een emmer kan natuurlijk wel. Klusje voor morgen. Dan neem ik gelijk de condensafvoer ook mee (de andere slang).

Suf dat ik dat niet eerder zag 🧐 ik dacht dat de condensafvoer in die onderste horizontale grijze afvoerbuis ging 🤦
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/006AbefiwWWgodlP3zUvxQNTykk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODh4ukAzyy2VPA9wjaNxi8wf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iKDkVVIprCz9nuv2jDlUaJyWvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WVccYf0X4hbpB1QyfkrX4kT.png?f=fotoalbum_large
Die koperen buizen zijn toch alleen voor het warmwater? (koude aanvoer, warme afvoer?)
Ik vind het laatste deel van je CV buizen zo relatief dun t.o.v. wat ik verwacht had, zie zoals het bij ons is (installatie uit '82), veel dikkere stalen CV buizen. Loopt die druk in die dunnere stalen buizen mogelijk meer op zodat er eerder een overdruk ventiel open gaat en via de buis een deel van het CV water weg laat lopen?
Ben zeker geen CV expert, alleen maar vergelijkend met wat we zelf hebben.

Bij ons zijn de stalen CV buizen bij de ketel net zo dik als de CV-buizen die geïsoleerd zijn, beiden zijn duidelijk zichtbaar op de foto. Bij jou lijken ze me imho echt een slag dunner? Welk effect heeft dat dus?

Wij hebben ook wel wat drukverval in de loop van de tijd, heb ook nooit lekkage gevonden, altijd goed alles ontlucht en als het dan me te snel drukverval wordt helpt het om af en toe het drukvat te vervangen, wat in die ruim 40 jaar 2x gedaan is.

En wat me opvalt: We hebben maar een afvoer, die van het overtollige condenswater v/d ketel, een Atag Q25C HR-ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My7dXkXTfKvS38VnAoJTm-FugSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCuvA7Z6K76t6Ku4G02dJE9a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 08-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
[b]
Die koperen buizen zijn toch alleen voor het warmwater? (koude aanvoer, warme afvoer?)

Ik vind het laatste deel van je CV buizen zo relatief dun t.o.v. wat ik verwacht had,
De dunne koper leidingen zijn warmwater leidingen aan- en afvoer en de gasaanvoer. Er is ook een dunne koperen leiding naar het expansievat.

De dikke stalen (volgens mij 22mm) is de cv ringleiding en volgens mij is die bij mij net zo dik als bij jou.

De ketel heeft idd. 2 afvoeren voor condens en voor overdruk. Die ga ik morgen naar 2 emmers leiden om te zien wat er gebeurt als de cv in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Je overstort zit toch rechts van je gasleiding op die PVC buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Amtelode schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:02:
Dat dacht ik ook maar die is kurkdroog. In de installatie handleiding staat bij de achterste zwarte buis “Aansluiting condensafvoer Ø 19 mm” en die gaat links in de Y vormige pvc buis. Die ga ik eens in de emmer doen als de cv morgen ochtend in bedrijf is.

Bij die afvoer in de verticale pvc staat in de handleiding “Boilerretour Ø 15 mm” en ik heb geen boiler overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak eens een foto van de sticker expansievat, veelal op de onderzijde bij het ventiel.

Expansievat kloppen is niet de juiste methode.
Installatie drukloos maken en controleren met een voordruk meter: https://www.techniekwebsh...1ODAeLEAQYAyABEgKS4PD_BwE

Je voordruk bij een 18 liter expansievat is meestal 0,5 of 1,0 bar.

Is je expansievat 10 jaar oud, dan gewoon vervangen deze is gegarandeerd stuk.
Ik heb zelden een expansievat van 10 jaar gezien met nog voldoende voordruk.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 08-04-2023 16:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Amtelode schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:02:
Dat is de inlaatcombinatie.
Die kan water lozen bij opwarming sanitair warm water.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:13:
Maak eens een foto van de sticker expansievat, veelal op de onderzijde bij het ventiel.
Is een dikke 2 jaar geleden vervangen omdat ik druk verloor (systeem raad meerdere keren leeg geweest vanwege verbouwing).

Daarna 1 jaar goed gegaan tot vorige winter met de huidige problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-75JqKIyE7ubG8BXZL-FLy7PfWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdENjp6zg89YXUMTjG9cfWGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Boeryepes schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:26:
[...]

Is een dikke 2 jaar geleden vervangen omdat ik druk verloor (systeem raad meerdere keren leeg geweest vanwege verbouwing).

Daarna 1 jaar goed gegaan tot vorige winter met de huidige problemen.
[Afbeelding]
Je kan zo’n meter kopen en testen, maar ik heb maar 1 keer meegemaakt dat een vat van 2-3 jaar oud defect was. (Helemaal verroest en zat in de badkamer)

Was de overstort/veiligheidsventiel wel mee vervangen? Anders zou ik deze preventief vervangen.

Geen lekkage in de vloer of kruipruimte?
Radiatoren slangen bij radiator verdeler etc.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 08-04-2023 16:47 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:45:
[...]

Je kan zo’n meter kopen en testen, maar ik heb maar 1 keer meegemaakt dat een vat van 2-3 jaar oud defect was. (Helemaal verroest en zat in de badkamer)

Was de overstort/veiligheidsventiel wel mee vervangen? Anders zou ik deze preventief vervangen.

Geen lekkage in de vloer of kruipruimte?
Radiatoren slangen bij radiator verdeler etc.
Het veiligheidsventiel van de cv bedoel je? Want ik heb geen los ventiel in de leiding gevonden.

Ik heb net de voorste zwarte slang van het “Aansluiting afvoerleiding verwarmingsveiligheidsklep” even bekeken en die was nat.
Is dat een slecht teken? Eens zien wat er morgen te zien is als de cv in bedrijf is (slang in een emmer gestopt).

De slang van de condens afvoer was trouwens goed nat. Positief toch?

En nog nergens lekkages kunnen vinden.

Pagina: 1