Vloerverwarming - vloer in badkamer niet warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slydornia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 12:13
Hallo,

Hopelijk mag ik mijn probleem hier aan jullie voorleggen:

Ik heb enkele weken geleden een jaren 30 huis gekocht, waar de vorige bewoner al enkele verbeteringen heeft aangebracht, Waaronder vloerverwarming in de hal, keuken, wc en badkamer. Alle vloeren, behalve de badkamer worden warm. We hebben dit na de overdracht geconstateerd. De vorige bewoner geeft aan dat ze de vloerverwarming niet echt gebruikt heeft (in de korte tijd dat ze er zelf heeft gewoond), maar dat ze wel gevoeld heeft dat de vloer warm is geworden. We hebben ondertussen bezoek gehad van de installateur, en die geeft aan dat de installatie gewoon werkt, maar dat de badkamer waarschijnlijk nooit echt warm zal worden gezien de slechte isolatie van het huis. Daar wil ik wel in meegaan, maar dan verwacht ik nog steeds dat de vloer wel warm word. Ik heb echter nog geen warme tegel kunnen ontdekken daar. Toen we net de sleutels hadden, hebben we wel al het water uit de hele installatie laten lopen omdat we enkele oude radiatoren gingen weghalen. Volgens de installateur zou dit geen probleem moeten zijn, hoewel het kan dat er vuil uit de leidingen door de pomp gaat met enig risico.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen, voordat ik dit verder 'escaleer' richting de vorige bewoner als geborgen gebrek? Ik vind het vreemd dat leidingen van de groep wel warm worden maar de tegels niet. Het zou kunnen dat er veel lucht zit daar (ook doordat er nieuw water in is gegaan), maar dan vind ik het vreemd dat het niet (automatisch) ontlucht.

Het betreft
- VTE slim verdeler (4 groepen, waarvan 3 aangesloten)
- Wilo para pomp
- CV staat ingesteld op 50 graden, de vloerverwarming op ongeveer 40-45 graden (met 25 graden retour)
- installatie bevindt zich onder de trap op de begane grond
- er zit in de badkamer nog een onluchtingsventiel, het rode dopje kan eraf. De leiding die hier heen gaat is maar 15-16 graden, dus als hier warm water in zou moeten zitten dan kan is dat denk ik niet het geval.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- water is uit de hele CV/radiatoren/vloerverwarming gelaten en deze is opnieuw gevuld
- installateur heeft de verdeler en pomp bekeken en gezegd dat deze naar behoren werkt
- installateur heeft de verdeler afgesteld (badkamer groep vol open, rest afgeknepen), dit had geen resultaat voor de badkamer
- zelf de niet-badkamer-groepen verder afgeknepen tot minimum (geen resultaat voor de badkamer) Ook alle groepen relouleerd om te kijken of de sticker van de badkamer op de verkeerde groep geplakt was (geen resultaat) (momenteel staat de badkamer vol open op standje 6 en de andere twee groepen op standje 1 en 2)
- Met infrarood thermometer geconstateerd dat de vloer in de keuken, hal goed warm wordt, en er geen enkel temperatuur verschil in de badkamer zit (vloeren beneden worden prima 20-25 graden warm, maar badkamer blijft rond de 16 graden (beetje de badkamer temperatuur). (ik heb dit meerdere dagen gedaan, met verschillende instellingen en de CV hele dag laten draaien)
Met infrarood thermometer de toevoer en retour buis gemeten bij de installatie en kunnen constateren dat deze warm worden (Rond de 40-45 graden voor hal en keuken, Rond de 26-30 voor de badkamer. Volgens de installateur komt dit doordat er een andere buis gebruikt is daar. De retour temp voor de badkamer slang is rond de 25 en iets kouder dan de retour temp van de andere groepen. Dit zou logisch zijn omdat de badkamer verder weg zit van de installatie. Deze badkamer groep lijkt dus wel warm te worden, en ook warmte te verliezen/af te geven.
- Handmatig ontlucht (ventiel op de verdeler) maar komt direct water uit. Ook het ontluchtingsprogramma van de pomp gedraaid 2x. De ventiel op de badkamer heb ik niks mee gedaan / kunnen doen.

Hopelijk heeft iemand een goede suggestie of idee. Enige dat ik zelf kan bedenken:
- er zit toch lucht in de installatie / badkamer?
- de vloerverwarming in de badkamer vloer is verkeerd gelegd?
- er is iets kapot of toch verkeerd afgesteld?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FENaiANRjNOX0EIM3nvMC-Sz_Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D39N8o77KXkoeHqQlh7PNPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlTd3an1N8iI6RpvNtyHMwtZgoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJsDRH41NWoxAl3g8JSAeubb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW2B0TvrqTYN_-QtK2n8OWaHRt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia0oaQ4WYYuEF9sGnxLSqkRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReVOE_Xt5dSA3GKlJ_djixtcYzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shNOw5I7c2VC9632ljLFL0kc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eES8Vy9AeUx4JzdrOswtVc_vaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWoYlL7FMBkLElpuNqhFuSDz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je verder escaleert naar de vorige eigenaar, is er in de bouwtechnische keuring nog iets gevonden? Of heb je op een andere manier aan je onderzoeksplicht voldaan?
Dat is haast een van de voorwaarden om iemand aansprakelijk te stellen.
Wie eist bewijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10 14:24
Kan je met je warmtecamera niet zien waar de warmte stopt?. Het is nog bij de verdeler, maar komt niet aan in de badkamer. Als je de leiding zou kunnen volgens mett je warmtecamera kan je de oorzaak misschien vinden? Niet ergens toevallig een afsluiter dicht gezet?

Edit: oh infrarood thermometer dan is dat misschien wel lastiger

[ Voor 11% gewijzigd door Woudtwe op 02-04-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:20
Wat doet je denken dat dit een verborgen gebrek is?

Dat de tegel niet warm is zegt niet zoveel, vloerverwarming is vaak niet warm, het zorgt er echter voor dat de tegel niet steenkoud is en dat de ruimte warmer wordt. Kun je met een termometer bij de vloer meten of er een verschil met of zonder is. Zet hem dus even een tijd uit, meten, en zet hem dan vol aan.

[ Voor 5% gewijzigd door SCIxX op 02-04-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slydornia
Bedankt voor jullie reacties.
Los van of het een gebrek is of niet, het werkt mijn inziens niet naar behoren. Ik probeer nu vooral nog te kijken of ik zelf nog iets kan doen.

Bouwtechnische keuring is uitgevoerd, maar niet geconstateerd dat hier iets mis mee was. Ten tijde stond deze installatie ook uit, dus had sowieso niet opgemerkt kunnen worden, ook niet als deze aangezet zou worden gezien het langzaam opwarmen van vloerverwarming.

Helaas geen warmtecamera, en de leidingen gaan al gauw de muur in. Dus moeilijk om te meten waar het mis gaat. Ik heb enkele dagen achter elkaar gemeten, waarbij gedurende dag dit soort patronen ontstaan (voorbeeld dag, drie momenten gemeten gedurende de dag, in celcius:
Keuken (19.1 > 24.6 > 26.2)
Hal (19.1 >28 > 29.5)
Bad (16.6 > 16.3 > 16.9)
Ik heb geen significante opwarming van de tegels kunnen meten. Als ik zie hoe de (granito) vloer beneden opwarmt, dan verwacht ik boven toch ook wel wat meer te kunnen meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21

paQ

Toen we net de sleutels hadden, hebben we wel al het water uit de hele installatie laten lopen omdat we enkele oude radiatoren gingen weghalen. Volgens de installateur zou dit geen probleem moeten zijn, hoewel het kan dat er vuil uit de leidingen door de pomp gaat met enig risico.
is de vvw daar geen onderdeel van een serieel aangesloten leiding? Ergo: als je de radiator ertussenuit haalt de kring doorbroken is?

Wat is de temperatuur van de leidingen van de badkamer op je verdeler?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-04-2023 20:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Het is helaas dat er geen flowmeter op de badkamer groep zit, het zou een verstopping kunnen zijn, speculatie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is dus duidelijk geen flow naar de badkamer. Is de kraan die op de verdeler zit die naar de badkamer gaat al nagekeken? Kan zijn dat het binnenwerk vast zit en er daardoor geen flow is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er komt zo te zien een heel ander soort slang/buis terug vanuit de badkamer als dat er heen gaat. Ergens moet er dus een overgang zitten. Mogelijk bij 1 van de weggehaalde radiatoren? Hebben jullie die afgedopt of doorverbonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Je hebt zelf ondertussen van alles aan de installatie lopen aanpassen. Ik wens je veel succes met aantonen van een verborgen gebrek.

Ik zou m’n energie richten op het achterhalen van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slydornia
Ik vermoed toch gewoon een hoop lucht in de groep. Ik heb zojuist nogmaals het automatische ontluchtingsprogramma van de pomp gedraaid en nu zag ik daadwerkelijk grote luchtbellen door de retourbuis omhoog borrelen. Ik denk dat ik dit nog maar een paar keer moet doen, met bijvullen, en dan hopen dat het uiteindelijk alle lucht eruit krijgt.

Mocht er toch nog iemand een ander idee hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:51
slydornia schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:13:
Ik vermoed toch gewoon een hoop lucht in de groep. Ik heb zojuist nogmaals het automatische ontluchtingsprogramma van de pomp gedraaid en nu zag ik daadwerkelijk grote luchtbellen door de retourbuis omhoog borrelen. Ik denk dat ik dit nog maar een paar keer moet doen, met bijvullen, en dan hopen dat het uiteindelijk alle lucht eruit krijgt.

Mocht er toch nog iemand een ander idee hebben, dan hoor ik het graag.
Begin eens bij de basis:
1. met IR thermometer vaststellen wat aanvoer en retour van de groep is
2. met warmtebeeldcamera (kun je via tweakers V&A wel huren) vaststellen of er warmte de ruimte in gaat én hoe de vvw gelegd is. Kan namelijk best als bijverwarming gelegd zijn. Dan kun je ook goed zien of er ergens een radiator weggehaald is waar nu bijv. een koppeling niet goed zit, en waar die overgang naar andere slang mogelijk vanaf komt.

Als je dan vastgesteld hebt of er wél of geen flow is, kun je kijken of je mogelijk de groep wel kunt doorspoelen met een slang. Indien dat gaat, weet je dat het in de verdeler zit. Anders zit er een obstructie in je slang.

Als alles wel gewoon werkt, kan er simpelweg te weinig water je groep in om meer warmte op te wekken dan er verloren gaat. Dan is de hoh afstand waarschijnlijk te groot en/of je isolatie te slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 03-04-2023 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slydornia
Nadat ik alle reacties (en mijn eigen epistel) nog een keer doorgelezen had, kon ik me toch niet voorstellen dat het iets anders dan lucht kon zijn.
Vandaag nog maar eens een aantal keer het systeem ontlucht via de pompfunctie. En zowaar, uiteindelijk zag ik daadwerkelijk behoorlijke luchtbellen door slang van de badkamergroep lopen en lucht via de automatische ontluchter horen ontsnappen. Daarna werd de badkamervloer eindelijk warm. Hoera!

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1