Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Ik heb onlangs 14 panelen op mijn overkapping op het zuiden gelegd. Vanwege de ruimte heb ik de kortste verbindingsstukken voor de basisprofielen moeten nemen. Nadeel hiervan is dat er een kleine strook van 10 centimeter schaduw op de onderzijde van ieder paneel valt door de winddeflector aan de achterzijde van het paneel dat er voor ligt. Ik zit er over te denken de deflectoren weg te halen. Er ligt voldoende ballast op en we wonen in het oosten met relatief weinig wind. Toch twijfel ik, heeft iemand ervaring met deze weg te halen? Vangen de panelen daardoor veel extra wind en hoe groot is het risico dat alles er vanaf waait?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Los van de uitkomt denk ik dat 'wij wonen niet in een gebied met veel wind' niet iets is wat je wilt meenemen in je keuze. Een keer in de drie jaar komt er een of andere zware storm overvliegen en als je dan net pech hebt liggen je panelen bij de overburen in de voortuin.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Wat is het merk van de onderconstructie?

Als het Esdec Fusion is, dan kan je het vergeten. Bij Valk kan het vaak wel.

• MrElf
Is inderdaad Esdec Fusion. Maakt dit een verschil? Als het risico te groot is denk ik eraan een ijzerdraad te spannen over de onderconstructie die ik met een lus vast maak aan de overkapping, dan kan er niets mee gebeuren.

[ Voor 63% gewijzigd door MrElf op 02-04-2023 14:34 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52

Exigence

dnkroz

Ik denk dat je de kracht van wind onderschat.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Foto?

• MrElf
Exigence schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:40:
Ik denk dat je de kracht van wind onderschat.
Wat is onderschatten? 14 panelen met ruim 400 kilo ballast, meer dan eigenlijk nodig is.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 21:54

DjVe

Hatsaflats!

MrElf schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:31:
Is inderdaad Esdec Fusion. Maakt dit een verschil? Als het risico te groot is denk ik eraan een ijzerdraad te spannen over de onderconstructie die ik met een lus vast maak aan de overkapping, dan kan er niets mee gebeuren.
Dan moeten de zijkappen en achterkappen er gewoon op. Niet mee lopen kl*ten, dat geeft alleen maar problemen. Je zou je panelen ook zuid -noord (hoge kanten tegen elkaar) kunnen leggen, dan kan je wel schaduwvrij plaatsen (en zijn die achterlaten niet nodig)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MrElf schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:03:
[...]

Wat is onderschatten? 14 panelen met ruim 400 kilo ballast, meer dan eigenlijk nodig is.
Denk dat hij refereert aan het gebruik van ijzerdraad en je opmerking dat het dan wel goed komt.

Denk niet dat het ijzerdraad iets toevoegt aan de 400 kg ballast..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op een beschutte plek 3m boven de grond zoals het op deze foto's lijkt, zou ik makkelijk met alleen ballast durven leggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MrElf
jeroenkb schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:14:
[...]

Denk dat hij refereert aan het gebruik van ijzerdraad en je opmerking dat het dan wel goed komt.

Denk niet dat het ijzerdraad iets toevoegt aan de 400 kg ballast..
Idd het is maar een idee: 2 of 3 draden van 1 cm over de onderstellen vast aan de onderzijde van de constructie.

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-11 12:54
Ik ken het systeem niet echt maar het lijkt er op dat je je panelen ook nog enkele cm hoger van kan zeggen dan nu. Het bovenste bevestigingspunt zit op de hoek en der onderste niet.

Misschien red je het net, ik kan het niet goed inschatten.

• MrElf
JvS schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:17:
Op een beschutte plek 3m boven de grond zoals het op deze foto's lijkt, zou ik makkelijk met alleen ballast durven leggen.
Idd 2,5 meter hoog…

• MrElf
TimK1990 schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:20:
Ik ken het systeem niet echt maar het lijkt er op dat je je panelen ook nog enkele cm hoger van kan zeggen dan nu. Het bovenste bevestigingspunt zit op de hoek en der onderste niet.

Je bedoelt bijv een tegel onder de voorkant leggen zodat de hellingshoek wat kleiner wordt?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

.

[ Voor 99% gewijzigd door JvS op 02-04-2023 15:26 ]

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-11 12:54
MrElf schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:24:
[...]

Je bedoelt bijv een tegel onder de voorkant leggen zodat de hellingshoek wat kleiner wordt?
Nee ze fusiek iets omhoog schuiven op het frame.
De schaduw word veroorzaakt door de de kap niet door het paneel. Bovenaan zit op de hoek en onder aan zit er ruimte.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Alles loshalen en oost/west leggen.

Kan je de kappen ook onder je panelen kwijt? Hoge kant van panelen optillen en daar tussen paneel en beugel?

[ Voor 27% gewijzigd door plaspvd op 02-04-2023 17:46 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:21
Gezien de ligging die rondom lager lijkt dan de rest van de bebouwing zou ik het wel aandurven zonder kappen.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-11 12:28

kujinshi

seven heroes

Hier bij mij achter buren hebben mensen ook geen kappen om de panelen heen, en die staan onder een steilere hoek. En ze liggen direct op uitkijk van een aantal landerijen (wind kan dan flink aanwakkeren). En de wind hier in het noord-westen van het land is wel veel meer dan in het oosten. Die panelen blijven prima liggen al vele jaren. Zolang ze maar goed vast zitten aan constructie met genoeg balast.

Jouw panelen liggen erg beschut tussen het dak al en beschut tussen allerlei woningen. Ik denk dat je zeer weinig risico hebt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
qua wind gaat dit echt helemaal nergens heen. kijk bijv hier eens in welke windzone je woont: https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

tis ook niet hoog en ook nog im bebouwde omgeving, ik zou dit ook wel leggen met 15kg ballast per paneel.

kijk vooral ff of die achterkappen bedoelt zijn voor stabiliteit ook, het kan zijn dat zonder kappen de pootjes 'wiebelig' zijn in de zijwaartse richting zeg maar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het ziet eruit alsof er nog een meter vrij is achter de laatste rij?
Of is daar het einde van het voorste dak?

Maar als je er zoveel kwijt wil op dit stuk, hadden ze idd misschien beter oost+west kunnen liggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2023 19:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MrElf
Fr33z schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:15:
qua wind gaat dit echt helemaal nergens heen. kijk bijv hier eens in welke windzone je woont: https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

tis ook niet hoog en ook nog im bebouwde omgeving, ik zou dit ook wel leggen met 15kg ballast per paneel.

kijk vooral ff of die achterkappen bedoelt zijn voor stabiliteit ook, het kan zijn dat zonder kappen de pootjes 'wiebelig' zijn in de zijwaartse richting zeg maar.
Dat dacht ik zelf ook. Had een ballastberekening gemaakt via de site van esdec, kwam uit op 240 kg. Heb er 400kg (ca 30kg per paneel) op liggen voor de zekerheid, de constructie is ervoor gemaakt. Qua stabiliteit in de breedte blijft het stabiel, de ballastbakken en panelen houden het netjes op z’n plaats.

• MrElf
YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:18:
[...]

Het ziet eruit alsof er nog een meter vrij is achter de laatste rij?
Of is daar het einde van het voorste dak?

Maar als je er zoveel kwijt wil op dit stuk, hadden ze idd misschien beter oost+west kunnen liggen :)
Heb allerlei berekeningen gemaakt, oost/west was niet mogelijk met 14 stuks omdat 7x 1,75 breed niet past over de breedte van ons erf.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Even los van de discussie wind... Elk zonnig moment draait dit systeem dus op 2/3e van elk paneel...
Even er van uit gaande dat de string lang genoeg is dat er 150% van de minimum Mppt spanning mogelijk is.... Want anders wordt het helemaal een drama.

Oost-West of Noord-Zuid leggen... Als dit door een professional gelegd is.... ouch...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TimK1990 schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:20:

Ik ken het systeem ook niet, maar dat was ook mijn eerste gedachte. Boutjes los, paneel omhoog schuiven zodat hij tegen/op de deflector komt, en dan weer vastzetten. Maar misschien is het niet zo eenvoudig als bij normale dakprofielen waar je je bevestiging zo kunt verschuiven.
Maar, dan loop je wellicht weet tegen het probleem aan dat de bovenkant van paneel A schaduw geeft op onderkant paneel B.

• MrElf
_ferry_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:42:
[...]

Ik ken het systeem ook niet, maar dat was ook mijn eerste gedachte. Boutjes los, paneel omhoog schuiven zodat hij tegen/op de deflector komt, en dan weer vastzetten. Maar misschien is het niet zo eenvoudig als bij normale dakprofielen waar je je bevestiging zo kunt verschuiven.
Maar, dan loop je wellicht weet tegen het probleem aan dat de bovenkant van paneel A schaduw geeft op onderkant paneel B.
Heb ik geprobeerd net, bij esdec kun je max. 10cm ‘winnen’ door naar boven te schuiven. Maar dan krijg je idd wel hetzelfde probleem bij de volgende rij panelen enz.
Gelukkig ben ik nog bezig met de overkapping. Kan het nog enigszins aanpassen naar wens. Het is een beetje uittesten, al doende leert men :)
Ik heb nu de achterste deflectoren weggehaald. Ballast nog eens berekend en goed geschud en proberen te schuiven met de opstelling, staat hartstikke vast. Voor de zekerheid zet ik het nog vast met 2 metalen draden aan de constructie.

Voorste rij van 2 panelen ben ik nog even naar aan het kijken. Ik wil deze rij aan de voorvoetjes iets ophogen zodat deze ook in de zon komt, hellingshoek wordt dan ca. 20 graden ipv. 35 graden voor de overige 12 panelen. Iemand een idee of dit een effect heeft op de totale opbrengst ivm de serieschakeling?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MrElf schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:28:
[...]

Voorste rij van 2 panelen ben ik nog even naar aan het kijken. Ik wil deze rij aan de voorvoetjes iets ophogen zodat deze ook in de zon komt, hellingshoek wordt dan ca. 20 graden ipv. 35 graden voor de overige 12 panelen. Iemand een idee of dit een effect heeft op de totale opbrengst ivm de serieschakeling?
Ja dat heeft een effect. De hele set gaat dan werken als een 20 graden set. Tenzij het mei-juni-juli midden op de dag is, dan gaat het werken als een 35 graden set (de limiterende gaat bepalen).

• MrElf
JvS schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:42:
[...]

Ja dat heeft een effect. De hele set gaat dan werken als een 20 graden set. Tenzij het mei-juni-juli midden op de dag is, dan gaat het werken als een 35 graden set (de limiterende gaat bepalen).
Ok ik zie dat dit een paar procent verschil maakt tov. 35 graden ligging. Ik ga het de komende maanden eens bekijken, indien nodig plaats ik er 2 optimizers tussen voor deze 2 panelen. Kan dat? De omvormer is een Growatt MOD 7000TL3-X.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
YouTube: Dak waait van huizen in Egmond aan Zee

YouTube: Zonnepanelen waaien van het dak af

YouTube: Dak waait van huis in Rotterdam

Vergis je niet in de kracht van wind. Bedenk je ook dat als de wind continu je panelen wat omhoog tilt en laat vallen je dakconstructie mogelijk stuk gaat. Continue 200 kilo aan het deinen is niet best.
Pagina: 1