Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Dag allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik een mooie M1 Macbook gekocht, waar ik tot nu toe met veel plezier gebruik van maak. Helaas loop ik de afgelopen twee weken tegen een probleem aan. De Macbook wordt gedurende het gebruik steeds trager, en na een tijdje verschijnt dan de melding 'Op je systeem is geen appgeheugen meer beschikbaar'. Nu weet ik enigszins hoe RAM werkt en lijkt het logisch dat de computer aan zijn tax (in mijn geval 8 GB) zit. Dat lijkt echter niet het geval: zelfs wanneer ik alles sluit en Finder opnieuw start, blijft de melding terugkeren en reageert mijn computer uiteindelijk bijna nergens meer op. Na herstarten functioneert hij weer goed, tot hij na een tijdje weer vertraagt en uiteindelijk weer vastloopt.

Ik heb met Bitdefender en Cleanmymac geprobeerd te vinden waar het in zit, zonder succes. Ik heb voldoende ruimte op de opstartschijf (las online dat dat ook een probleem kan vormen) en zoals gezegd heb ik dus ook nadat ik iedere app geforceerd stop last van deze melding.

Het gaat om een Macbook Air met M1 chip uit 2020, die inmiddels draait op macOs Ventura 13.3. De melding was ook voor de update (toen hij op Monterey draaide) zichtbaar.

Hopelijk kan één van jullie me helpen!

Jim

Beste antwoord (via jimmyboy10 op 20-04-2023 17:04)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
De melding is vrij generiek en de eerste hit op Google geeft je wellicht wat meer context.
  1. Hoe zit het met je opslagruimte op de SSD? Heb je nog veel beschikbaar, of hik je al tegen de 99% aan?
  2. Heb je al gekeken naar het geheugengebruik ten tijde van deze melding? Het helpt om dat een beetje in de gaten te houden via Activiteitenmonitor of CleanMyMac.
Er zal iets in macOS zitten wat je geheugen dusdanig inpikt dat deze melding voorkomt. Kijk dus even naar het gedrag van het geheugen zodat je een wat beter beeld kan vormen. Vanuit daar kunnen we je denk ik wel verder helpen!

Have you tried turning it off and on again?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
De melding is vrij generiek en de eerste hit op Google geeft je wellicht wat meer context.
  1. Hoe zit het met je opslagruimte op de SSD? Heb je nog veel beschikbaar, of hik je al tegen de 99% aan?
  2. Heb je al gekeken naar het geheugengebruik ten tijde van deze melding? Het helpt om dat een beetje in de gaten te houden via Activiteitenmonitor of CleanMyMac.
Er zal iets in macOS zitten wat je geheugen dusdanig inpikt dat deze melding voorkomt. Kijk dus even naar het gedrag van het geheugen zodat je een wat beter beeld kan vormen. Vanuit daar kunnen we je denk ik wel verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 17:53
in Activiteitenmonitor zie je precies welke app of proces veel geheugen vreet inderdaad, ik zou daar beginnen

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 16:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Let in activiteitenweergave vooral op het tabje geheugen en dan de geheugendruk. Als de grafiek een andere kleur heeft dan groen dan heb je te weinig geheugen. Gezien je er al langer last van hebt zal het door de software komen die je geïnstalleerd hebt, dus ga na welke applicatie veel geheugen zuipt.

Zelf heb ik ervaren dat een firefox proces het leuk vindt om 1.7GB als content cache in geheugen te houden, al staat alleen google.nl open bijv.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmyboy10
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Bedankt voor jullie reacties!

Een kijkje in de activiteitenmonitor heeft inderdaad geholpen. Ik kwam erachter dat één proces al mijn geheugen opvrat en ik door mijn Bluetooth uit te zetten en dit proces te stoppen, mijn CPU ruimte weer vrij kwam. Stuk simpeler dan ik verwachtte. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Wat was dat specifieke proces dan? Ben nu wel nieuwsgierig!

Pagina: 1