Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:42
Mijn vraag

Ik heb een Intel NUC staan bij een familielid die constant aanstaat en waar het programma core temp draait. Een paar dagen geleden kreeg ik een melding dat er oververhitting van de CPU had plaatsgevonden. Ik was toen mijn backup aan het restoren om te testen. Ik heb het toen meteen stopgezet.

Tot mijn verbazing valt het op dat sindsdien de CPU niet koeler wordt dan 60 graden. Bij het restoren of testen van backups gaat de temperatuur naar de 100 graden. Ik heb in Energiebeheer van Windows de CPU belasting gezet op 70%. Daardoor raakt hij niet oververhit maar bereikt hij toch temperaturen rond de 90 graden. Doordat ik de CPU op 70% max belasting heb gezet duurt het testen/restoren veel langer. Ik had gisteren een project moeten doen waardoor de temperatuur de hele dag 90 graden was. Gelukkig geen oververhitting. Kan dit voorlopig zo doorgaan of kan die temperaturen op de lange termijn de CPU of andere onderdelen stuk maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Pro
- Intel NUC7i3BNB
- Intel Core i3 7100U
- RAM 8 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Computer meerdere keren opnieuw opgestart
- Een dag de pc op idle laten draaien
- Computer een dag uitgeschakeld
- CPU op 70% gezet in energiebeheer. Oververhitting treedt niet op, maar nog steeds temperaturen van 90 graden

Beste antwoord (via Eric_1993 op 22-02-2024 16:18)

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
Ik zie vaak bij deze modellen dat de CPU fan defect is geraakt.

En anders:
Detmer schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:08:
Even loshalen en de ventilator stofvrij maken. En eventueel koelpasta vervangen. Dan kan je er weer een tijdje tegenaan :) .

DPC Chef-kok :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Detmer

Professioneel prutser

Even loshalen en de ventilator stofvrij maken. En eventueel koelpasta vervangen. Dan kan je er weer een tijdje tegenaan :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
Ik zie vaak bij deze modellen dat de CPU fan defect is geraakt.

En anders:
Detmer schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:08:

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik dacht ook gelijk aan de fan, want bij hoge temperaturen hoor je weinig geluid terwijl ik normaal altijd wel flink de fan hoor draaien.

Dan rest de vraag: Is het verstandig om het te laten repareren? Ikzelf ben er niet handig in, dus een computerboer zal het gaan doen. Of kan die temperaturen van 90 graden dagelijks geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Hoe warmer 'ie wordt, hoe sneller 'ie zal slijten. Maar wordt er constant gebruik van gemaakt, waardoor de temperatuur ook constant 90 graden is, of valt dat wel mee?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Hahn schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:57:
Hoe warmer 'ie wordt, hoe sneller 'ie zal slijten. Maar wordt er constant gebruik van gemaakt, waardoor de temperatuur ook constant 90 graden is, of valt dat wel mee?
In de nachten is die idle, maar overdag dan is die 9 van de 10 keer wel aan het draaien voor projecten of backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
90 graden zit wel tegen het randje aan, dus dat kan de levensduur wel beïnvloeden. Hij zal niet per se direct binnen een paar weken het loodje leggen, maar op termijn is het uiteraard wel beter om er iets aan te (laten) doen.

The devil is in the details.

Pagina: 1