Vraag

• Ozie78
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05 12:34
Dag,

Ik heb op het moment een Solaredge systeem SE3500 met de P300 optimizers met 14 panelen van 250wp op een platte dak.

Nou wil ik dit wellicht gaan aanpassen en wil eigenlijk de omvormer en optimizers hergebruiken. Wat ik begrijp is dat de P300 geschikt is voor panelen tot 300WP.

Mijn vraag is kan ik samen met de P300 bijvoorbeeld toch een paneel nemen met een iets hoger WP, bijvoorbeeld 325WP of 350WP? Zal dit zo ie zo niet werken of worden de panelen dan afgetopt?

Of moet ik hier helemaal niet aan beginnen en een nieuwe systeem aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
...

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Volgens de instructies van solaredge mag je niet meer dan de aangegeven stc waarde aansluiten op een optimizer.

Ook moet Isc en Voc binnen de limieten zijn.

Zal het toch werken? Vermoedelijk.

Als het allemaal een beetje netjes gebouwd is zal het moeten aftoppen en heel blijven

Maar als het kapot gaat en je geen garantie krijgt moet je niet zeuren. Het kan een kosten afweging zijn om het risico te nemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het is een plat dak. Dus panelen van 325Wp liggen relatief vlak -neem ik aan-, dan halen ze nooit die 325W. Wellicht halen ze zelfs nooit de 300W, dus je zou dat na kunnen rekenen en misschien zelfs nog een stapje groter kiezen.

Als je dan in totaal een effectieve opbrengst van 3500W haalt (als ze b.v. allemaal hetzelfde liggen), dan zal dat relatief kort op een piek van de dag zijn, dan wordt je wel afgetopt, want je omvormer kan niet harder dan 3500W, wat je ook met die optimizers of panelen doet.

Alles kan stuk.

• Ozie78
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05 12:34
Dag,

Ik ben me verder aan het oriënteren. Wat als ik een aantal panelen ga wisselen voor grotere en met andere optimizers, de s440 met zonnepanelen van 400wp. Als ik nu 9 panelen wissel, dan kom ik uit op zo'n 3600 wp + 1250 wp (oude panelen). Dan zit ik op zo'n 4850wp. Kan dit? Ik begreep dat je de S440 wel zou kunnen combineren met de p300. Geeft het naast het feit dat er afgetopt wordt nog andere echte problemen? Alvast bedankt voor de reacties.