metselwerk herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 16:38
Hoi,

net boven de fundering van mijn steensmuur (trasraam) zijn de voegen wat uitgehold met een kleine lekkage als gevolg. De lekkage heb ik al aan de binnenkant van de muur hersteld (dichtgesmeerd). Ik heb nu buiten de grond afgegraven tot de fundering en nu wil ik het voegwerk uitbeitelen en opnieuw dichtsmeren met de juiste mortel. Ik vraag mij af wat voor mortel ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ons huis komt uit 1926 en in de bouwomschrijving staat dat er 1 deel portlandcement, 1 deel kalk en 3 delen zand werden gebruikt voor het trasraam.

Is er nog verschil tussen voegmortel en metselmortel? Ik zou denken dat het trasraam niet apart gevoegd is, en dat het dus 'vol en zat' is gemetseld. Als mijn idee juist is, dan zou ik denk ik een metselsmortel (en niet een voegmortel) nodig hebben.

Zijn er kant en klaar mortels voor dit doel? Ik zou het liefst zelf mengen, maar als ik bijv. 3 zakken (cement, metselzand, kalk) a 25 kg per stuk moet kopen vind ik dat wat veel voor een klein hoekje dat ik opnieuw wil voegen. Het gaat om een klein stukje muur.

Verder vraag ik mij nog af of je beter kunt wachten tot de nachtvorst voorbij is als je gaat metselen? Ik lees namelijk dat je voorzichtig moet zijn en extra maatregelen moet nemen als je bij temperaturen van 0 graden of lager wilt metseln. Lijkt mij niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 09:15
Je wil dus opnieuwe voegen en niet dichtsmeren.

Voor je trasraam kan je een zak metselmortel met kalk gebruiken. Hier zit het zand, cement en kalk al in en hoef je alleen water toe te voegen.

Kan je in alle bouwmarkten wel halen.

Grootste verschil tussen metsel en voeg mortel is de hoeveelheid water welke je toevoeg en dat je voegmortel in veel verschillende kleuren kan kopen.

Metselmortel is lekker smeuïg en voegmortel is een stuk droger. Je voeg water toe tot je van de mortel een balletje kan maken met je hand en hij dan heel blijft als je hem los laat. Als het te nat is maak je een smeerboel van je voegwerk.

En je moet inderdaad niet gaan voegen en metselen als je nachtvorst verwacht, maar ik denk dat je daar nu geen last meer van zult hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
@BBB-Nick Vriendelijk dank voor je heldere en uitgebreide reactie! Ik heb de metselmortel met kalk inmiddels bij de lokale bouwmarkt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kant en klare voegmortel uit de winkel is een prima oplossing als je niet veel hoeft te doen.

Ter aanvulling: zorg dat je eerst alle voegen tot voldoende diepte uitkrabt of uitkapt voordat je start met voegen.

Zorg dat je ook een voegijzer/voegspijker leent of koopt om de voegen met de mortel dicht te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
let er wel op dat je best kleurverschil kunt hebben met een zakje nieuwe t.o.v de al aanwezige voegen. vroeger waren voegen vaak erg wit vanwege de kalk die gebruikt werd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor de nieuwe reacties; ik was nog vergeten die voegspijker mee te bestellen... Ga ik ook nog even doen. Kleurverschil klinkt ook logisch, maar het gaat gelukkig om een voeg onder het maaiveld.

[ Voor 28% gewijzigd door john7119 op 03-04-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-06 18:34
Ik moet ook een stuk van 1 bij 3 meter vervangen, en heb een gerelateerde vraag: hoeveel voegen kun je veilig verwijderen "per keer" voordat je nieuwe voegspecie toevoegt? Werk je per m2, doe je 3-5 voegen horizontaal per keer of iets anders?

Online las ik dat "teveel" verwijderen gevaarlijk is voor de stabiliteit van je muur, maar een goede informatiebron hoe je dit precies aanpakt kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 28-06 19:55
Je zou - ook nog kunnen sealen nadat je voegwerk klaar is. Met liquid rubber aan de buitenzijde. Als het toch geen zichtwerk is vaak een prima manier om af te dichten.
Let wel op dat dit ook luchtdichting is, weet natuurlijk a.d.h.v van de info die ik nu heb of dit vochtproblemen geeft in je kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
EZ88 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:46:
Ik moet ook een stuk van 1 bij 3 meter vervangen, en heb een gerelateerde vraag: hoeveel voegen kun je veilig verwijderen "per keer" voordat je nieuwe voegspecie toevoegt? Werk je per m2, doe je 3-5 voegen horizontaal per keer of iets anders?

Online las ik dat "teveel" verwijderen gevaarlijk is voor de stabiliteit van je muur, maar een goede informatiebron hoe je dit precies aanpakt kan ik niet vinden.
De voegen geven geen structurele sterkte aan de muur, daarvoer dient het "gewone" cement tussen de stenen. De voeg is de buitenste cm ofzo, die bij het metselen vrij blijft en achteraf wordt opgevuld.
Let er maar eens op bij een nieuwbouwhuis, dat wordt volledig opgetrokken zonder te voegen, en stort toch niet in. Op een gegeven moment zie je ergens in de muur een stuk of 3 kleine stukjes in verschillende kleuren voegmiddel; en een tijdje later wordt het volledig gevoegd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1