PC gebouwd, start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik heb een computersysteem opgebouw met de volgende componenten: inventaris: PC2023

Zodra ik het systeem wil starten blijft de QLED indicator branden op DRAM.
Het blijkt na nogmaals nakijken dat het geheugen dat de AMD Ryzen7950X enkel DDR5-5200 ondersteund volgens de tweakers informatie over deze processor. Ik heb zonder erbij nagedacht te hebben DDR5-5600 geheugen gekocht.

Is het een logische verklaring dat door foutieve snelheid van het geheugen het systeem niet wil doorstarten en de DRAM led blijft branden?

Ik heb de modules in A2 en B2 slot gezet, zoals aangeraden volgens de handleiding van het moederbord, ik heb ook gewoon met 1 module (beiden) geprobeerd in slot A2.

Hopelijk kunnen jullie bij adviseren wat ik het beste kan doen. Dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Sneller ram maakt niet uit, standaard staat dat lager tot je het zelf hoger zet.
Kan je je systeem proberen te starten zonder de videokaart.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 01-04-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:30
Laatst ook een computer in elkaar gezet, had ook geen officieel ondersteund RAM gebruikt (welke ook nog eens sneller was). Maar bij mij wou mijn PC ook niet starten. Aantal dingen die bij mij fout gingen:

- Bovenaan (meestal denk ik) je moederbord zit ook nog een pins connector, deze had ik vergeten aan te sluiten. Check of je deze ook hebt aangesloten. Je hoeft niet alles aan te sluiten, volgens mij enkel de 4 pins connector (de rest is voor als je gaat overclocken).
- Bij mijn moederbord werd aanbevolen om slot 2 en 4 te gebruiken, gebruikte daarvoor 1 en 3. Omgezet en toen draaide alles al een trein (kreeg in Windows Blue Screens).

Misschien helpt dit je iets ;)

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Nou schiet mij maar in een kapotje. Videokaart eruit ram erin, starten en gaan. Videokaart terug en hij bijft het gewoon doen. Geen idee wat het was. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
Diigii schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:50:
Laatst ook een computer in elkaar gezet, had ook geen officieel ondersteund RAM gebruikt (welke ook nog eens sneller was). Maar bij mij wou mijn PC ook niet starten. Aantal dingen die bij mij fout gingen:

- Bovenaan (meestal denk ik) je moederbord zit ook nog een pins connector, deze had ik vergeten aan te sluiten. Check of je deze ook hebt aangesloten. Je hoeft niet alles aan te sluiten, volgens mij enkel de 4 pins connector (de rest is voor als je gaat overclocken).
- Bij mijn moederbord werd aanbevolen om slot 2 en 4 te gebruiken, gebruikte daarvoor 1 en 3. Omgezet en toen draaide alles al een trein (kreeg in Windows Blue Screens).

Misschien helpt dit je iets ;)
Bij een beetje cpu tegenwoordig kom je echt niet meer weg met alleen de 4 pin.

Laat staan een cpu met een TDP van 170 watt met een maximaal verbruik van zo’n 250 watt.

Tot een paar jaar geleden werden dat soort waarden alleen bereikt bij een hele grote overclock. Tegenwoordig wordt die overclock al door de fabrikant gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mogelijk zat je videokaart niet helemaal lekker.
Maar in ieder geval top dat het nu werkt, dat is het belangrijkste.

Vergeet niet in de bios de snelheid van je ram in te stellen.
Pagina: 1