Ervaringen met smalle (90cm) afstand tusssen keukenbladen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Hallo,

Ik lees op internet een hoop wisselende adviezen over de afstanden tussen keukenbladen (parallel of kookeiland).

Mijn rechte keuken is niet zo breed en zit te denken om aan de overzijde onder het raam een extra blad met wat kastruimte te creëren.
De resterende ruimte zou dan 91cm zijn.

Idealiter is die ruimte natuurlijk groter, maar dit is de maat van de ruimte. Heeft iemand ervaring met dergelijke tussenafstanden?

Het idee was grofweg als volgt (afgeschuinde kanten zijn nog niet zeker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTLeAdhr_yw7rATo-QqSsyLn6vc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VPloxqTh5zNG8iugVZTbuDwJ.png?f=fotoalbum_medium

Met een ondieper blad is er logischerwijs minder ruimte. De gedachtegang achter deze diepte is dat er precies genoeg inbouwdiepte overblijft voor een ondiepe inbouwmagnetron. Dat zou wel een pré zijn.

Heb inmiddels ook een placeholder in elkaar gezet van wat houten balkjes, om het een en ander uit te proberen. Maar was benieuwd of er meer ervaring mee was?

alvast bedankt,
Timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
Bedenk je heel simpel. Als iemand aan koken is dan sta je niet tegen de rand aan. Maar zeker arm lengte vanaf de pan. Die ruimte achter de persoon blijft er over als iemand er voorbij wil.

Persoonlijk zou ik niet doen. Veelste krap, ga je je alleen maar aan irriteren.

Probeer 91 cm neer te leggen en dan langs elkaar heen te lopen. ( zelfde effect als je tegelijk door 1 deur wil gaan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:53
90 cm is erg klein, wij zitten op 1.20en dat is precies goed (vinden wij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Hangt er vanaf hoe flexibel je wil zijn...

Mijn keuken heeft op het smalste punt maar zo'n 75 centimeter, en dan moet je langs elkaar als er eentje door de achterdeur naar buiten wil bijvoorbeeld.

Ja dat is smal, maar je zet 1 stap opzij en diegene kan er langs. Is nooit een probleem.
Zal ook zo zijn in jouw keuken als ik het plaatje zo zie.

[ Voor 3% gewijzigd door WeetIkHetNou op 01-04-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind het nu al claustrofobisch smal, laat staan als het nog smaller wordt. Maar wellicht is dat persoonlijk. Probeer het eerst eens een paar dagen/weken uit met een kastje van karton of dunne spaanplaat of zo dan merk je het gauw genoeg.

Je moet ook nog in je vaatwasser en oven kunnen zonder je in bochten te wringen lijkt mij. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 01-04-2023 22:44 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:21
90 cm is niet groot, maar eerlijk je hebt ook geen grote ruimte en dan moet je ook ergens een compromis sluiten. Ik denk wel dat de ruimte die je toevoegt met het extra blad enorm welkom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hebben zoiets al vele jaren en vinden het totaal geen probleem! Zijn met z’n 2-en en als iemand er even langs moet dan zegt diegene dat en stapt de ander even iets verder naar voren.

Hebben er wel voor gekozen geen bovenkasten te nemen om het zo wel ruimtelijker te laten lijken

Edit: gemeten en wij hebben 88cm tussen de keukenbladranden

[ Voor 9% gewijzigd door Leipo op 01-04-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Wij hebben ook zo'n afstand, geen enkel probleem met meerdere mensen in de keuken.

De keuken staat elke verjaardag vol mensen.

Waar je wel op moet letten is dat je niet de vaatwasser opent als er een deur of lade aan de andere kant open staat. Dat heeft ons in de eerste week een beschadigde deur opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Ik heb ook een keuken met twee aanrechtbladen tegenover elkaar met 90cm tussenruimte. Als je alleen staat te koken gaat het prima, maar als je er regelmatig met z'n tweeen staat wordt het wel een beetje irritant. Ik heb ook nog de gootsteen en prullenbak aan het andere eind dan de ingang, dus iemand die even z'n handen wil wassen of iets weg wil gooien moet dan steeds langs degene die staat te koken.

Het is dat er niet meer ruimte is in mijn keuken, dus het kon niet anders. Het is ook niet bloedirritant als je niet te vaak met z'n tweeen daar staat. En als ik deze keuken opnieuw zou inrichten, zou het waarschijnlijk weer hetzelfde worden, want er is gewoon niet meer ruimte. Maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Als je die kastjes niet wil gebruiken, en de waarde van je keuken (dus huis) mag verminderen, doe maar.
De locatie is ook netjes tegenover de oven en de vaatwasser, dus het negatieve effect is geoptimaliseerd (als iets uit de vaatwas in een tegenoverliggende kast moet, moet je vaatwas steeds dicht doen om kast open te doen).

Brr, ik zou er echt niet aan willen, heb nu thuis 1,30m ofzo en vind dat al krap als je samen in de keuken werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
naftebakje schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:08:
Als je die kastjes niet wil gebruiken, en de waarde van je keuken (dus huis) mag verminderen, doe maar.
De locatie is ook netjes tegenover de oven en de vaatwasser, dus het negatieve effect is geoptimaliseerd (als iets uit de vaatwas in een tegenoverliggende kast moet, moet je vaatwas steeds dicht doen om kast open te doen).

Brr, ik zou er echt niet aan willen, heb nu thuis 1,30m ofzo en vind dat al krap als je samen in de keuken werkt.
zoo hey, alsof je hele huis ineens onverkoopbaar is door 2 keukenkastjes en een plankje hout :+

@ts gewoon voor jezelf kijken of het werkt. het is niet optimaal maar je moet nu eenmaal werken met de ruimte die je hebt. wij kennen de layout van je huis verder niet of je gezinssamenstelling etc.

is het een deel waar vaak 3 mensen langs moeten als je in de keuken staat? bijv omdat iedereen achterom gaat wanneer ze thuiskomen? dan mss niet doen. maar sta je vaak gewoon met 1 persoon te koken? sowieso doen, kastruimte en beetje werkblad is superhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:47
Hier ook een u-keuken met 90 cm tussen de kookplaat en de spoelbak.

Tuurlijk is dat wel eens krap, maar we hebben ons er nog nooit aan gestoord of dat het echt vervelend was. Meer ruimte was er ook niet om voor wat anders te kiezen.

Het is bij mij geen looproute trouwens, als je langs de kookplaat/spoelbak loopt kom je bij de vaatwasser en dan de muur. Dus je staat met de rug tegen elkaar bij gelijktijdig gebruik voor het koken en het gebruik van de spoelbak. Maar verder niet.

Als looproute naar een achterdeur oid zoals hierbiven gezegd is zou ik t wel te krap vinden

[ Voor 42% gewijzigd door S-te-fan op 02-04-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Ik heb ooit in een woning gewoond met een smalle keuken en ongeveer 90cm ruimte. Ging prima.

Zag er een beetje uit zoals deze keuken: https://cloud.funda.nl/valentina_media/171/758/130_2160.jpg
En dan aan de rechterkant over een lengte van ongeveer 2 meter een plank op broekriemhoogte en een plank op ooghoogte, als ik het me goed herinner. Diepte was schat ik zo'n 30 centimer waardoor er 90 centimer diepte overbleef. Twee mensen kunnen elkaar prima passeren met die ruimte.

Nog beter voorbeeld gevonden: https://cloud.funda.nl/valentina_media/165/395/562_2160.jpg

En nog een: https://cloud.funda.nl/valentina_media/167/134/777_2160.jpg

En nog eentje: https://cloud.funda.nl/valentina_media/159/866/674_2160.jpg

En nog eentje: https://cloud.funda.nl/valentina_media/165/468/763_2160.jpg

Schat ik allemaal op ongeveer 90 cm ruimte.

Dus geen enkel probleem, zolang je ervoor zorgt dat er niet twee deuren tegenover elkaar tegelijk open moeten staan. Je vaatwasser dicht moeten doen, om de borden op te kunnen bergen is onhandig. Maar volgens mij is daar bij jou geen sprake van.

[ Voor 39% gewijzigd door Compuhair op 02-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij hebben 1 lade tegenover de vaatwasser die dus niet open kan als de vaatwasser ook al open staat => daar hebben we alleen spullen in zitten die toch niet in de vaatwasser mogen, dus dan is dat nooit een probleem :+

De 2 lades boven deze onderste lade kunnen wel prima open tegelijk met de vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
Hier een groot aanrecht over hele lengte keuken met op 80cm (dus nog minder als OP) er tegenover een zuil waarin onderin de koelkast, erboven een combimagnetron en daar nog weer boven een halfhoge keukenkast zit. Op zijkant een afgeschuind blad waar het koffie-apparaat op staat en met 5 personen in huis nog nooit problemen gehad als je elkaar even de ruimte gunt voor passeren tijdens koken.

Vaatwasser staat hier tegenover het afgeschuinde blad, de zuil staat tussen/tegenover ladenblok en fornuis waarbij de scharnieren tegenover de vaatwasser zitten en de deuren dus open kunnen als je tijdens het koken wat uit bijvoorbeeld de koelkast moet hebben.
Natuurlijk is meer ruimte altijd fijner maar in een jaren 60 arbeiderswoning heb je geen 3 meter tussen de muren aan breedte in de keuken. 2.7 is de keuken bij ons op zijn breedst bij 3.5 meter lang. Dan is 90cm opeens wel veel ;) .

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Zo, dat zijn een stuk meer reacties dan ik had verwacht. Ik ben duidelijk niet uniek in dit "dilemma".

Ook fijn om te zien dat er doorgaans weinig problemen mee zijn. Natuurlijk had ik liever meer ruimte gehad, maar de woning is nu eenmaal niet groter :+ (en ik wil er geen uitbouw voor laten bouwen).

Het is inderdaad ook iets dat we gewoon moeten proberen (gezinssamenstelling is overigens vriendin+ik). Daar waren we dan ook al mee begonnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV2restz1yz_yV0ChOeDNPFOqfQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgTwN7trqLOyjW9puSeeFoWk.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarbij realiseerde we ons ook dat er tegen die muur al maanden een doos en een losse afvalbak staat.

Goede tip ook om even tactisch te kijken naar welke kasten er tegenover elkaar komen. Zo ver hadden we er nog niet over nagedacht.

Het is bij ons wel een looppad, er zit een toilet achteraan en een deur naar buiten. Al moet ik zeggen dat die laatste amper gebruikt wordt tot nu toe. "Naast" de keuken zitten openslaande deuren, die gebruiken we meestal.

Bedankt voor de inzichten in ieder geval, wij gaan nog even verder experimenteren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 23:45
zit de magnetron in kastje onder het raam op op plank voor het raam-gevaar dat hete lucht raam doet barsten?
magnetron zo laag zou ik onhandig vinden, dan moet je bukken terwijl het daar smal is en deur magnetron de doorgang verspert
hoe gaat magnetron open horizontaal (as scharnier) of vertikaal, kan je iets uit magnetron halen en naar eettafel brengen zonder last van deurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
De magnetron in kwestie is nog niet aangeschaft. Ik heb enkel gekeken naar de verkrijgbaarheid van verschillende inbouwdieptes. 30/32cm lijkt redelijk het minimum, dus daar ben ik vanuit gegaan.
Kwa scharnierzijde en dergelijke is er nog alle keuze vrijheid.

De lage plaatsing is inderdaad niet ideaal, al is de oven natuurlijk net zo laag (nog lager zelfs, maar wel groter). Links zitten wel ondiepe bovenkastjes, maar denk dat die net wel/net niet te ondiep zijn voor een (inbouw)magnetron. Er staat nu een normale magnetron op een lagte kast, maar dat is niet echt jofel.

De hetelucht komt zo niet heel erg bij het raam toch? Zal aan de voorzijde onder het blad vandaan komen (ca 42cm van het kozijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
Dit kan uitstekend. Iedereen die zegt dat het niet kan, heeft een grotere keuken, doorloop en ruimte. Lekker makkelijk lullen. Jij hebt dst niet, dus moet je met de mogelijkheden die je hebt een keuze maken.

Ik heb een eiland met in de doorloop 92cm en aan de kookkant 90cm. Wij koken vaak met meer dan 2 mensen. En ja, je moet soms langs elkaar op. Maar als je niet obese bent is dit nooit een probleem. Ik kan maar 1 situatie noemen waar het lastig past, en dat is met uitruimen vd vaatwasser. Maar ook die kan open , terwijl de lade er tegenover bijna helemaal openstaan.

Iedereen die zegt dat je er niet meer normaal langskan heeft toevalligerwijs een doorgaande weg in hun keuken. In een normaal huishouden lopen er niet elke 30 sec. mensen/kinderen langs. ;)

Hier onze keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgsjWivBwyPPV4Pg-sn_oMjhBTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kg3sCGBiO02z16SStcqZFcjY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 02-04-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:14

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog een schaarse-ruimte-werker. Ik heb aan een zijde een aanrecht (3,6 meter) aan de andere kant een opstelling met hogere kasten. Tussenruimte is ca. 83cm exclusief deurknopjes.

In de praktijk is het qua koken / vaatwasser / oven prima te doen. Zodra er iemand wilt passeren naar de bijkeuken, wordt het wat interessanter. Vooral als je net de vaatwasser of oven aan het leeghalen bent. Maar ook 'te doen'. :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1