Technische ruimte deels niet toegankelijk afwijken tekening

Pagina: 1
Acties:

• okmer
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-12 14:04
Technische ruimte deels niet toegankelijk door afwijken van technische tekening.

Binnenkort over 1 a 2 weken is de oplevering van mijn nieuwbouw woning (projectbouw). Tijdens de bouw is toegang tot de woning erg beperkt. Nu hebben we afgelopen week een vooroplevering gehad, en daar waren een aantal punten niet helemaal volgens tekening. De meeste zijn kleine dingen die relatief gemakkelijk op te lossen zijn

Een punt wil even bij jullie toetsen! We hebben in de meer/minder lijst aangegeven dat we de warmtepomp boiler wilde vergroten van 200 liter naar 300 liter. Daarnaast had ik een extra wandcontactdoos en loze leiding naar de technisch ruimte laten leggen i.v.m. een server/home automation hoekje onder de trap.

Dit leverde de volgende technische tekening op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFSPh38NJJitCbLscRv5urJSDAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DiCYjUdMxhypoVsPO1dTR4R0.png?f=user_large

Nu blijkt dat ze tijdens de bouw de slangen van de vloerverwarming op een andere (minder gunstige) locatie uit de voer laten komen. Daarnaast hebben ze de warmtepomp uitgevoerd met een losse 300 liter boiler i.p.v. een geïntegreerde boiler.

Dit is de gerealiseerde installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSSaLtMjEzrHw28wasQjzQnMqZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjPrNvZgTBDvvlTEZ4hFGDg8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de extra wandcontactdoos en loze leiding die niet meer toegankelijk zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D9wpuD4GK0f5iHrY950sHIhkgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVEUODHLRPJhMX7XOazEpiJd.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor is een deel van de ruimte geheel ontoegankelijk geworden (10cm tussen boiler en kozijn), waaronder mijn extra aangelegde wandcontactdoos en loze leiding.
Ik wil dit tijdens de oplevering wel ter spraken laten komen in het rapport, aangezien dit de ruimte minder functioneel maar, deels niet toegankelijk is voor poetsen of onderhoud, en er extra kosten zijn gemaakt in een nu niet toegankelijke ruimte.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie, en/of tips?

Dit is de situatie bij de buren die voor de standaard 200 liter versie zijn gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWgR2a19MmeVdgNW1Klk7kYnkQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAblmeTD0Mfe2vHsXeuQdn5y.jpg?f=fotoalbum_large

Er bestaat trouwens ook een 300 liter versie met een geïntegreerde boiler (die ~40cm hoger dan de 200 liter versie).

Okmer™

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Dus als ik jouw startpost goed begrijp heb je alleen aangegeven dat je een groter vat wenste maar niet waar die dan terecht zou komen of hoe dat uiteindelijk uitgevoerd zou gaan worden?

• okmer
De technische tekening in de post is nadat de meer/minder werk opties verwerkt waren. Dit is de tekening die ik getekend heb. Dus mijn voornaamste vraag is of iemand ervaring heeft om een dergelijke situatie aan te kaarten bij de bouwer? Dit is een aanpassing die niet in lijn is met hun technische tekening (zonder daarover te communiceren).

[ Voor 27% gewijzigd door okmer op 01-04-2023 22:20 ]

Okmer™

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-12 10:35
Heb je ze überhaupt hier over gesproken en/gemaild en wat zeiden ze?

Bedoel dit soort dingen nam ik gelijk contact hierover op. ( zelfs tijdens de bouw heb ik ze tussendoor gebeld als ik zag dat er zaken fout gingen )

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

• Biedt de bouwer standaard ook de 300 met geïntegreerde boiler aan, bij bijvoorbeeld een ander type woning o.i.d.?
  • Heb de bouwer expliciet gevraagd om de 300 met geïntegreerde boiler?
  • Kon jij er redelijkerwijs vanuit gaan dat ze de 300 met geïntegreerde boiler aanboden in hun meer/minder lijst? Of was het niet expliciet genoeg omschreven dat het ook de externe 300 variant kon zijn?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Hoe staat het vermeld op de meerwerklijst?

Het voldoet in ieder geval totaal niet aan de tekening, dus op dat vlak sta je in ieder geval sterk.
- De vloerverwarming verdeler zit totaal op de verkeerde plek.
- De boiler stond überhaupt niet getekend, wat jouw aanname op een geïntegreerd model imo sterkt.

Maar los van het officiële verhaal. Ik vind het echt nergens op lijken zo. Dat je dat als bouwer zo neersmijt zonder (ogenschijnlijk) enige opmerking

• okmer
We hebben heel weinig toegang, maar deze installatie staat er pas een week. Hij is net voor de voor oplevering neergezet. Tijdens de voor oplevering waren een aantal dingen niet correct uitgevoerd (garage deur aan foute kant etc.). Deze punten staan nu op de correctie lijst.

@corporalnl Dat deze installatie niet ideaal geplaatst is was me duidelijk toen ik de situatie zag, maar de bouwer bracht het als iets dat de normaalste zaak van de wereld was. Later toen ik de tekening er bij pakte begon het een beetje te bezinken wat voor impact dit ding heeft, en hoe ver het van de originele tekening afwijkt.

Op mail reageren ze echt heel matig, dus ik wil ze maandag bellen, om te bespreken wat we hier mee kunnen. Ik wil er zeker tijdens de officiële oplevering een punt van maken (liefste een aanpassing of alternatief een kostenvergoeding).

@True De specifieke technische specificities waren niet bekent (deze meer/minder werk lijst keuzes waren 1.5 jaar geleden). Dus de enigste houvast qua installatie was de afmeting zoals aangegeven op de tekening. Dus de impact van een 300 liter t.a.v. een 200 liter was niet duidelijk. Dit zijn ook de eerste huizen die ze gasloos opleveren in deze wijk.

Okmer™

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-12 21:44
Ga je trouwens koelen met je warmtepomp? Want dan moeten eigenlijk ook je kopere buizen geïsoleerd worden.

• okmer
@ericwhar De vrouw heeft alle deuren altijd open staan in de zomer, dus die optie heb ik toendertijd niet aangevinkt. Achteraf hadden die beetje extra kosten ook niets meer uitgemaakt idd. Wel goed om te weten bedankt! Zal het in de groep gooien bij de buren (ze zijn ~20 woningen aan het bouwen).

Okmer™

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-12 10:35
okmer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:35:
We hebben heel weinig toegang, maar deze installatie staat er pas een week. Hij is net voor de voor oplevering neergezet. Tijdens de voor oplevering waren een aantal dingen niet correct uitgevoerd (garage deur aan foute kant etc.). Deze punten staan nu op de correctie lijst.

@corporalnl Dat deze installatie niet ideaal geplaatst is was me duidelijk toen ik de situatie zag, maar de bouwer bracht het als iets dat de normaalste zaak van de wereld was. Later toen ik de tekening er bij pakte begon het een beetje te bezinken wat voor impact dit ding heeft, en hoe ver het van de originele tekening afwijkt.

Op mail reageren ze echt heel matig, dus ik wil ze maandag bellen, om te bespreken wat we hier mee kunnen. Ik wil er zeker tijdens de officiële oplevering een punt van maken (liefste een aanpassing of alternatief een kostenvergoeding).

@True De specifieke technische specificities waren niet bekent (deze meer/minder werk lijst keuzes waren 1.5 jaar geleden). Dus de enigste houvast qua installatie was de afmeting zoals aangegeven op de tekening. Dus de impact van een 300 liter t.a.v. een 200 liter was niet duidelijk. Dit zijn ook de eerste huizen die ze gasloos opleveren in deze wijk.
Tip, laat je niet afwimpelen. Heb zelf ook een schilder 5x terug laten komen omdat zijn schilderwerk prutswerk was.

• okmer
@timberleek Dit is het verschil tussen een 200 liter en een 300 liter als ze voor een geïntegreerde boiler waren gegaan (heb tot op heden geen technische specificaties ontvangen van de bouwer). Maar dit zijn de gangbare uitvoeringen van de "Ecodan" lijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsCPe-XtncdcyQGMA6UuPstUiTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S3OCJKtCq08WFagyB3l3WsdG.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2vbXYPZZ6bMXAfyJqiQSnq0O8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N9ncjvSLZFMm4ZJTT7WtvfeB.webp?f=user_large

De 300 liter is 45cm hoger dan de 200 liter.

Okmer™

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Gezien de tekening zou ik dat de logische vervanger vinden.
Die 45cm hoogte was ook geen probleem geweest?

• okmer
@timberleek Als ze de slangen volgens de tekening uit de vloer hadden laten had dat wel gepast. Nu ze hem niet tegen de muur linker muur kunnen plaatsen weet ik het niet zeker. Al zijn de aansluitingen bovenop waarschijnlijk wel last bij de installatie.

Okmer™

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
okmer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:49:
@timberleek Dit is het verschil tussen een 200 liter en een 300 liter als ze voor een geïntegreerde boiler waren gegaan (heb tot op heden geen technische specificaties ontvangen van de bouwer). Maar dit zijn de gangbare uitvoeringen van de "Ecodan" lijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De 300 liter is 45cm hoger dan de 200 liter.
Ik zou de installatiehandleidingen van die apparaten er maar bij pakken, ik geloof er niets van dat dit zo geinstalleerd kan worden.

Bij onderhoud kan de monteur er niet eens fatsoenlijk bij?

• okmer
Dit is trouwens een vergelijkbare situatie bij een andere woning in het zelfde project, ook hier in deel van de ruimte niet meer toegankelijk door de 300 liter boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTw69BLz-5SbgHC0PpwAxE45H8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQTbPnum9yLWb40XuAtz4qHM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnfSePMgp1BiUdac3gN-WoKdX6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhRWSfNrLMiwvRVW6cqwiqhv.jpg?f=fotoalbum_large

Okmer™

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe ga je alles erachter eigenlijk onderhouden? Dat drukvat moet een keer vervangen worden, de vloerverwarming een keer ontlucht, etc…

Ik zou deze situatie niet accepteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 01-04-2023 23:12 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 12:01
Sethro schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:11:
Hoe ga je alles erachter eigenlijk onderhouden? Dat drukvat moet een keer vervangen worden, de vloerverwarming een keer ontlucht, etc…

Ik zou deze situatie niet accepteren.
Dat is dus een foto van de buren. Zijn installatie (vv verdeler etc) zit links tegen de muur.

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:15:
[...]

Dat is dus een foto van de buren. Zijn installatie (vv verdeler etc) zit links tegen de muur.
Als er wat is met die boiler moet alles dus van de muur af :?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 12:01
Wolly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:16:
[...]

Dat het waardeloos geïnstalleerd is, zal ik zeker niet ontkennen. Ik zou hier niet blij mee zijn. Ze pleuren een ton van 300 liter middenin de ruimte. En vooral als je standaard een geïntegreerde boiler zou krijgen, is dit een domme keuze.

Zal ongetwijfeld een beschikbaarheids/kostenoverweging zijn geweest van de bouwer.

• okmer
@Sethro Bij de oplevering wil een expert mee nemen om dit soort dingen idd te bekijken, zodat ze dit mee kan in het opleverrapport. Op het eerste gezicht ziet dit er voor mij ook niet acceptabel uit, maar ik ben niet heel erg thuis in deze installaties.

Okmer™

• okmer
Net nog ff naar de oudere 3D scans gekeken van de technische ruimte, qua hoogte was een geïntegreerde boiler waarschijnlijk wel een optie geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky-iTufHdBDCRvr_i4Wng4mHTCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXvCtM9mkj7iTELRzYDmZ2Ma.jpg?f=fotoalbum_large

Okmer™

• okmer
Wolly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:16:
[...]

@Wolly Dat is wel een goed punt idd... Zal het doorgeven!

Okmer™

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
t14wo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:15:
[...]

Ja ik snap nu hoe het zit. Dan verlies je dus alleen een hoekje ruimte onder de trap.

Aan de ene kant had je daar een bestemming voor aan de andere kant is dat geen gebruiksruimte.

• okmer
Sethro schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:23:
[...]

Ja ik snap nu hoe het zit. Dan verlies je dus alleen een hoekje ruimte onder de trap. Aan de ene kant had je daar een bestemming voor aan de andere kant is dat geen gebruiksruimte.
Dit is idd deels het ding, initieel was ik het weg aan het relativeren (jammer van het hoekje en de extra aansluitingen). Nu vraag ik me af of dat wel terecht, mogelijk kan ik er beter wel een punt van maken.

Okmer™

• Wolly
  • Niet online
@okmer Zit er nu 50 cm vrije ruimte voor de binnenunit?

Zie pagina 9 hier

Wel even kijken of het hetzelfde type is.

• okmer
Wolly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:31:
@okmer Zit er nu 50 cm vrije ruimte voor de binnenunit?

Zie pagina 9 hier

Wel even kijken of het hetzelfde type is.
@Wolly Zal ik moeten meten als ik er weer ben, heb jammer genoeg geen 3D scan gemaakt de laatste keer :F Goed punt wel, alleen al voor de discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi177nQmHUeMlqOGps_yuuRHMgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I2Uct3gOgdUf7czut0bcLMLi.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door okmer op 01-04-2023 23:41 ]

Okmer™

Pagina: 1