Seasonic Vertex GX-1200 - 16pin 12VHPWR kabel oriëntatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-08 01:59
Dag allemaal,

sinds vandaag heb ik een Seasonic Vertex GX-1200 in mijn bezit, dit is een ATX 3.0 - PCIE 5.0 compatibele voeding incl een 16pin 12VHPWR kabel direct van de PSU naar de GPU.
Ik krijg alleen de volgende vraag niet beantwoord, en de apparatuur is wat te duur om het even te "proberen".
Welke kant van deze 16pin 12VHPWR kabel gaat waarin?

Beide uiteinde (connectors) zien er hetzelfde uit, alleen heeft 1 van de connectors de letter "N" erop gedrukt.
Maakt het bij deze kabel uit welke kant in de PSU gaat en welke in de GPU? moet de "N" connector aan een specifieke kant (PSU/GPU)?

ik zoek inmiddels al 1,5uur rond op het WWW, dus of ik kan heel slecht zoeken of de vraag is nog niet eerder gesteld.

Mocht iemand hier wat licht op kunnen schijnen dan zou dat fijn zijn, dan kan ik verder met m'n build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De kabels voor voedingen zijn foolproof gemaakt. Het zou maar op 1 manier moeten passen en als je beide kanten op beide apparaten (PSU en videokaart in dit geval) kan prikken, betekend dat alleen maar dat het niets uitmaakt.

Als je zo lang al aan het zoeken bent, had je dan niet beter kunnen zoeken op de pin-out van de connector? Want dan had je kunnen vinden dat er een rij is voor ground en een voor 12V.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 23:28
Hero of Time schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:35:
Als je zo lang al aan het zoeken bent, had je dan niet beter kunnen zoeken op de pin-out van de connector? Want dan had je kunnen vinden dat er een rij is voor ground en een voor 12V.
Was het maar zo makkelijk. Van de meeste 3.0 voedingen is er nog geen pinout diagram beschikbaar gemaakt. Van een aantal merken is het 1-op-1, dus die kabels zijn in beide richtingen in te pluggen. En ik hoop eigenlijk dat psu-fabrikanten het er eindelijk over eens zijn geworden om dat voor alle 12vhpwr connecties zo te doen.
Recent was er dit draadje op reddit met een aantal merken die allemaal 1-op-1 zijn. Handig om te weten voor custom kabelmakers zoals ik :)

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ikverhaar schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:10:
[...]

Was het maar zo makkelijk. Van de meeste 3.0 voedingen is er nog geen pinout diagram beschikbaar gemaakt. Van een aantal merken is het 1-op-1, dus die kabels zijn in beide richtingen in te pluggen. En ik hoop eigenlijk dat psu-fabrikanten het er eindelijk over eens zijn geworden om dat voor alle 12vhpwr connecties zo te doen.
Recent was er dit draadje op reddit met een aantal merken die allemaal 1-op-1 zijn. Handig om te weten voor custom kabelmakers zoals ik :)
De 12VHPWR connector past echt maar op 1 manier. Beide zijden zijn hetzelfde. Het is echt niet zo dat de ene kant een hoekje eruit heeft en de andere kant niet om zo het verschil te tonen.
Zie ook https://www.smpspowersupply.com/atx3connectors.html, waarbij je ziet waar ik het over heb.

Waar jij naar linkt met je Reddit post is iemand die cable mods wil voor alle kabels. Daar is het wel noodzakelijk om de pin-out te weten, want de 24-pin moederbord connector heeft nogal wat pins die verschillende voltages gebruiken. Voor alleen de 12VHPWR kabel is dat dus niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 23:28
Ja, de stekker past op één manier in de videokaart. Maar de kabel past op twee manieren. Je kan het ene uiteinde in de videokaart stoppen, of het andere. Met twee identieke stekkers aan weerszijden kam dat. En zoals Rich aangaf, zijn de stekkers wel identiek in vorm, maar heeft de ene kant een teken erop.
Ik ben het met je eens dat ze de kabel wel idiot-proof zullen hebben gemaakt door 'm zo te bouwen dat je hem in beide richtingen kan aansluiten.

Echter, neem bijvoorbeeld de corsair EPS kabel. Die heeft aan weerszijden een EPS stekker. Op het moederbord is de bovenste rij 12v. Op de voeding is de onderste rij 12v. Die kabel kan je in beide richtingen inpluggen. Maar als het aan weerszijden 12v bovenaan was, kon je m ook in beide richtingen inpluggen.
En zo zou het dus ook met de 12vhpwr kunnen zijn dat de ene fabrikant een 1-op-1 pinout gebruikt, terwijl de andere fabrikant de 12v rij en de ground-rij kan omwisselen. De ATX 3.0 specs geven alleen aan wat de pinout moet zijn aan de kant van de videokaart.

En met m'n honderden custom kabels aan ervaring kan ik zeggen dat het niet alleen voor de 24-pin belangrijk is om de pinout te weten, maar voor iedere kabel.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom blijf je telkens met andere, irrelevante zaken komen op de vraag van de TS? EPS kabel heeft geen ene moer te maken met de kabel naar de video kaart. Ik link zelfs naar de pin-out van de 12VHPWR kabel.

Nog even en je gaat de versnellingsbak van een tractor vergelijken met die van een hybride personenauto. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Om dan voor alle duidelijkheid nog maar even het antwoord van Seasonic zelf neer te zetten:

The 12VHPWR cable can be plugged to PSU (or your graphic card) using any of the two 12VHPWR connectors as they are wired the same.

Oftewel: boeit inderdaad niet je hoeft met deze kabel niet op te letten welke kant je in de PSU/GPU steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Precies wat ik dus al zei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Fijn dat je jezelf zo geweldig vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23

sapphire

Die-hard pruts0r

@RichD1011 Je kan @Hero of Time ook bedanken ipv zo’n zure reactie :?

@ikverhaar Alleen heeft een EPS een flinke haak aan één kant en de mobo aansluiting een notch. Iedereen met enige vorm van verstand snapt wel dat die kanten samen horen :+

Maargoed fijn dat dit mysterie opgelost is :)

Gabriël AM5

Pagina: 1