Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS123
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Hallo,

Ik zit momenteel in VWO5 en ben aan het oriënteren op een studie. Nu spreekt WO informatica/computer science me wel aan maar heb hierover 2 vraagjes:

1. Ik ben zelf niet echt heel goed in wiskunde, is het een goed idee om een opleiding informatica te volgen of wordt dit te lastig? Of is het mogelijk met genoeg inzet?
2. Ik heb op een oriëntatiedag op school vernomen dat in het curriculum van verschillende uni's ook de hoeveelheid wiskunde die je krijgt verschilt. Klopt dit, en zo ja, op welke uni's is het ''minder/gemakkelijker''?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

Ik heb hbo ICT gedaan, daar kreeg ik helemaal geen wiskunde. Ik had ook een aantal studiegenoten die VWO hadden gedaan, maar naar het hbo gingen, vanwege de hoeveelheid wiskunde op de universiteit. Over het algemeen, is het veel wiskunde inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurvic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:42
Beste vwo'er,

Ik heb zelf geen informatica gestudeerd, maar Kunstmatige intelligentie in Utrecht. Mijn curriculum kwam echter wel voor zo'n 60% overeen met de informatica bachelor.

Er kwam bij de vakken die ik heb gevolgd wel redelijk wat wiskunde bij aan te pas, maar ik heb dit zelf nooit als heel erg moeilijk ervaren. Ik heb zelf wiskunde A gevolgd (al moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk te hoge cijfers voor wiskunde A haalde) en heb hier nooit echt heel veel moeite mee gehad.

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:47
Zenix schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:47:
Ik heb hbo ICT gedaan, daar kreeg ik helemaal geen wiskunde. Ik had ook een aantal studiegenoten die VWO hadden gedaan, maar naar het hbo gingen, vanwege de hoeveelheid wiskunde op de universiteit. Over het algemeen, is het veel wiskunde inderdaad.
Heeft informatica ook op HBO niet een stevige portie wiskunde?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:59
Bossie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:32:
[...]
Heeft informatica ook op HBO niet een stevige portie wiskunde?
Ja best wel veel vond ik....
Maar dat hangt vast ook weer van het instituut af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 10:51
AASS123 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:08:
2. Ik heb op een oriëntatiedag op school vernomen dat in het curriculum van verschillende uni's ook de hoeveelheid wiskunde die je krijgt verschilt. Klopt dit, en zo ja, op welke uni's is het ''minder/gemakkelijker''?
Deze informatie is toch tamelijk makkelijk te checken? Je hoeft maar te zoeken op #naamuniversiteit studieprogramma informatica en je komt al pagina's als deze tegen:Op basis van de studieprogramma's zijn er inderdaad grote verschillen tussen de opleidingen. Zo lijken in Utrecht bijvoorbeeld alle wiskundevakken keuzevakken te zijn, terwijl aan de RUG en de UVA meerdere verplichte wiskundevakken in het eerste jaar zijn opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
Charango schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:10:
[...]

Op basis van de studieprogramma's zijn er inderdaad grote verschillen tussen de opleidingen. Zo lijken in Utrecht bijvoorbeeld alle wiskundevakken keuzevakken te zijn, terwijl aan de RUG en de UVA meerdere verplichte wiskundevakken in het eerste jaar zijn opgenomen.
In Utrecht hebben ze alle wiskunde weggewerkt in de andere vakken. Je krijgt dus niet los een vak over wiskunde, maar als je bijvoorbeeld Datastructuren volgt (verplicht) zitten daar colleges over inductie, kansrekening, logaritmes en analyse in. Het vak Graphics is voor de helft lineaire algebra.

Dat is fijn omdat je het dan in context ziet, niet alles in 1x krijgt en een eventuele onvoldoende kan wegpoetsen door de niet-wiskunde goed te doen. Maar het is niet zo fijn omdat het hierdoor wellicht wat onderbelicht raakt en je het misschien niet goed leert (waar je de rest van de studie last van kan hebben).

@AASS123 als je zegt dat je niet goed in "wiskunde" bent, wat vind je dan precies moeilijk? Wiskunde is heel breed en de onderwerpen die je op het VWO krijgt zijn niet precies dezelfde als die bij informatica van belang zijn.
Wel is het cijfer dat je op het VWO hebt voor wiskunde statistisch gezien heel goed in het voorspellen van hoe goed een studie informatica je af zal gaan. Motivatie en inzet kan daarin een groot verschil maken, maar (stel) als je met moeite 6-jes haalt voor WisA zou ik nog eens heel goed gaan nadenken over de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou ook kijken naar hoe je het doet in andere exacte vakken zoals natuurkunde of scheikunde. Wiskunde op de middelbare school is best sterk gefocust op het oplossen van contextloze vergelijkingen, wiskunde in CS gaat vaak meer over het correct formeel beschrijven van dingen, met meer focus op het begrijpen van iets concreets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:39

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik weet wel dat HVA wel wiskunde als verplichte vakken hebben. Daarom zijn er veel studenten die de 1e jaar niet halen, omdat de studenten een onvoldoende hadden voor wiskunde (en de rest voldoende).

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:06

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ik heb zelf een bachelor aan de UL gedaan en daar zat veel en moeilijke wiskunde in, vond ik zelf (ik ben ook geen wiskundegenie). Dit werd dan gegeven door mensen van de wiskundeopleiding die alles "triviaal" en "simpel" vonden en niet bepaald behept waren met didactische vaardigheden. Daarnaast hing er een soort sfeer van "als je dit niet kan, ben je niet geschikt, ga dan maar weg haha" omheen waardoor je niet snel om hulp vroeg. Het waren dit soort vakken waardoor mensen afvielen in het eerste jaar.
Het is maar net met wat voor mensen je zit, natuurlijk. Dit was jaren geleden.

Uiteindelijk heb ik me er doorheen gesleept, maar het was niet makkelijk. Nu heeft elke universitaire opleiding wel zijn "struikelblokken" en moeilijke punten waar veel mensen op afvallen, dus dat is misschien ook maar relatief. Sommigen kwamen met gemak door de wiskunde heen om uiteindelijk vast te lopen in de scriptie.

Mijn advies: wees realistisch hoe goed de wiskunde je afgaat. Als je mee kunt komen op het hoogste VWO-niveau valt het ook wel mee, en is er met flink veel inzet wel iets van te maken.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02
Tom-Z schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:49:
[...]
Wel is het cijfer dat je op het VWO hebt voor wiskunde statistisch gezien heel goed in het voorspellen van hoe goed een studie informatica je af zal gaan.
Tsja maar kan kan je daarmee. Het zou best kunnen dat het hier een correlatie van 0.9 betreft met p waarde van 0.001 maar als je slecht was in wiskunde A kan dit juist een argument zijn om het wel te doen...
Pagina: 1