T-CM11 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:19:
[...]
Het gaat hier over België,
en ik ben wel degelijk eigenaar van het appartement. Het feit dat ik maar een deel van het gebouw bezit en er gemeenschappelijke delen zijn doet daar geen afbreuk aan. Laten we geen semantische discussie voeren.
De VME van dit (kleinschalig) gebouw houdt zich vooral met de gemeenschappelijke delen bezig (mijn balkon is daar geen onderdeel van). Ik en de andere 6 mede-eigenaars zitten allemaal in het bestuur.
even uitgaande van het principe dat de belgische wet in beginsel niet heel anders is dan de nederlandse als het om basis principes gaat zoals die uit het notarieel recht ...
dan klopt deze zin gewoonweg niet, men is NOOIT eigenaar van een apartement, men heeft een apartementsrecht...
als je eigenaar van het apartement zou zijn, dan kun je dus morgen besluiten jouw apartement te laten neerhalen... zou een mooie zijn, want dan heeft je bovenbuurman dus ineens niets meer om op te staan (letterlijk).
om die reden is er dan ook een VVE dan ben je dus gezamelijk eigenaar van alles, feitelijk is jouw bovenbuur dus ook mede-egenaar van jouw toilet... omdat dat natuurlijk niet zo handig is is daar een beperking op gelegd die stelt, jouw artement is alleen bestemd voor jouw, en alles dat er in zit hangt staat is van jouw, maar de muren, zijn van iedereen
dat is soms lastig als je bijvoorbeeld van een gesloten naar een open keuke wilt... heb je toevallig pech en moet je daar een (draag)muur voor neerhalen dan moet de vve daar dus toestemming voor heven, ondanks dat het in jouw apartement gebeurt.
ander voorbeeld.... je wilt je balkon vergroten, klaagt ineens je onderbuur over te veel schaduw, of een technischer voorbeeld, ineens verzakt de buitenmuur een beetje zodat je bovenste buurman lekkage krijgt...
juist om dat soort ellende te voorkomen moetje alle grotere wijzigingen met alle betrokkenen bespreken.
nu is het natuurlijk wel zo dat heel heel heel veel mensen geen besef hebben van het nut/belang van zo'n VVE of welke rechten ze wel en niet hebben, dus voor je het weet wordt er geruzied over zaken waar zo'n club wellicht helemaal niet over hoort te gaan.
dus voordat je deze plannen in uitvoer brengt vraag ook eens na bij een jurist hoe een en ander zit en deel dat advies ook even met je medebewoners. en voor zover relevant vraag dan ook gewoon netjes toestemming vooraf.