high side p channel mosfet schakeling werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Om een 24V waterdruk sensor aan/uit te zetten (ivm batterij besparing) wilde ik een P-channel mosfet gebruiken zodat er geen spanning op blijft staan. Op zich zou ik ook een N channel mosfet tussen de sensor GND en batterij GND kunnen doen, maar dit leek me een nettere oplossing.

Na wat googelen vond ik het volgende circuit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0p2KxACxEhRlx0yzB_z6Svstkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KM6IJHsh0gxz3djgL7D409uu.png?f=user_large

Nu heb ik geen zener diodes liggen om het voltage op de mosfet gate te beperken, dus ik dacht: Met een simpele voltage divider gaat dat ook wel lukken. Ik pak gewoon grote weerstanden zodat de lekstroom beperkt blijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Tw9urDUCzs_aCyBPnZKpZMusEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifxqVjlt6IbygWqHxqA8VgEM.png?f=fotoalbum_large

Dat is denk ik toch niet hoe het werkt want schakelen doet hij niet. Er is maar een stand en dat is -aan-. Ik heb nog een poging gedaan met kleinere weerstanden (10k) maar ook daar geen succes.
Ik heb ook nog geprobeerd ongeveer hetzelfde te doen met een n channel mosfet maar ook dat wilde niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH21YEMNiD8eF6OVtQ6hPZsztnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmEY7ABMYeqG6kUi3bABug9U.png?f=fotoalbum_large

De 24V komt overigens van zo'n standaard mt3608 bordje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYxUI2-ceRp5_eBsm_hG01LLCfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFI5GUQInTt17gy8reHuMG9B.png?f=fotoalbum_large

Ik maak vast ergens een denkfout, maar waar?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:39
Een p-channel schakelt "aan" als de gatespanning lager is dan de source.

Welke spanning zet je voltage divider op de gate?

Je transistor trekt dit alleen nog iets verder naar 0 toe.

Als je die divider wilt gebruiken, ga dan van
R5 via Q2 naar GND.

Welke fet heb je? Kan die niet gewoon een 24vdc source-gate spanning aan? Dan hoef je het niet complex te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
De functie van R2 is zorgen dat de spanning niet te laag wordt; jouw spanningsdeler is zo opgezet dat hij voorkomt dat de spanning voldoende hoog wordt.
Haal zoals @heggico voorstelt R5 weg uit het schema en zet hem terug in serie tussen Q2 en Q4.

Het is trouwens in het algemeen niet verstandig om zomaar de gate van een MOSFET aan te sturen met een hele hoge weerstandswaarde. De MOSFET schakelt dan heel langzaam en kan daardoor beschadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

R5 is inderdaad verkeerd, die moet niet naar de massa maar die moet tussen de gate en de collector.

Nu blijft er 12v op de gate en als de transistor inschakelt komt de Vg alsnog op 24v....

En die 10Mohm mag best wel lager, als er rotzooi in de buurt is zal bij dergelijke impedanties de fet ook gaan reageren. Kies iets van 10k tot 47k

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
heggico schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:58:

Welke fet heb je? Kan die niet gewoon een 24vdc source-gate spanning aan? Dan hoef je het niet complex te maken..
Al zou de P-FET dat kunnen, dan wil je er nog zo’n extra N-FETje of transistor voor gebruiken omdat je niet de (gepullupde) 24V gatespanning van de P fet op je ESP i/o pin wil hebben staan natuurlijk (als ie uit staat dus)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
heggico schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:58:
Een p-channel schakelt "aan" als de gatespanning lager is dan de source.

...

Ja daar heb je het al. Ik weet dat die aan gaat als de gate lager is dan de source. Sterker nog dat heb ik vantevoren getest met een ledje om te zien of hij uberhaupt nog werkte :+ Het is namelijk daadwerkelijk een AO3401A waar ik wat draadjes aan heb gesoldeerd.

En dat laatste is misschien nog wel het beste idee. Gewoon een andere kiezen met een grotere tolerantie. Dan zou het dit worden (let niet op de n channel mosfet op een verkeerde plek):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpGYVMCU0xtDv_qAhuwDRKHZT1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeKTEGjbriTkO4AbvByhRfiz.png?f=fotoalbum_large
Tom-Z schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:47:
De functie van R2 is zorgen dat de spanning niet te laag wordt; jouw spanningsdeler is zo opgezet dat hij voorkomt dat de spanning voldoende hoog wordt.
Dat zag ik dus over het hoofd idd.

[ Voor 15% gewijzigd door leecher op 02-04-2023 00:57 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:39
Zet ook een 20k ofzo tussen gate en collector.

Dan krijg je een spanningsdeler die ongeveer 1/3 van de 24V als gate-source spanning geeft.

Transistor "uit" -> gate gaat naar 24 vdc vanwege R4.
Transistor "aan" -> gate gaat naar 16 vdc (gate-source spanning van 8V)

Of bestel wat zeners. Dat maakt het toch wat veiliger voor de fet.
BrainCrash schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:44:
[...]

Al zou de P-FET dat kunnen, dan wil je er nog zo’n extra N-FETje of transistor voor gebruiken omdat je niet de (gepullupde) 24V gatespanning van de P fet op je ESP i/o pin wil hebben staan natuurlijk (als ie uit staat dus)
Ik bedoelde wel met transistor idd. Maar als de fet het aankan heb je alleen R4 nog nodig. Al ken ik er zelf zo geen die 24V aankunnen.

[ Voor 41% gewijzigd door heggico op 02-04-2023 09:59 ]

Pagina: 1