Om een 24V waterdruk sensor aan/uit te zetten (ivm batterij besparing) wilde ik een P-channel mosfet gebruiken zodat er geen spanning op blijft staan. Op zich zou ik ook een N channel mosfet tussen de sensor GND en batterij GND kunnen doen, maar dit leek me een nettere oplossing.
Na wat googelen vond ik het volgende circuit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KM6IJHsh0gxz3djgL7D409uu.png?f=user_large)
Nu heb ik geen zener diodes liggen om het voltage op de mosfet gate te beperken, dus ik dacht: Met een simpele voltage divider gaat dat ook wel lukken. Ik pak gewoon grote weerstanden zodat de lekstroom beperkt blijft:
/f/image/ifxqVjlt6IbygWqHxqA8VgEM.png?f=fotoalbum_large)
Dat is denk ik toch niet hoe het werkt want schakelen doet hij niet. Er is maar een stand en dat is -aan-. Ik heb nog een poging gedaan met kleinere weerstanden (10k) maar ook daar geen succes.
Ik heb ook nog geprobeerd ongeveer hetzelfde te doen met een n channel mosfet maar ook dat wilde niet:
/f/image/kmEY7ABMYeqG6kUi3bABug9U.png?f=fotoalbum_large)
De 24V komt overigens van zo'n standaard mt3608 bordje:
/f/image/nFI5GUQInTt17gy8reHuMG9B.png?f=fotoalbum_large)
Ik maak vast ergens een denkfout, maar waar?
Na wat googelen vond ik het volgende circuit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KM6IJHsh0gxz3djgL7D409uu.png?f=user_large)
Nu heb ik geen zener diodes liggen om het voltage op de mosfet gate te beperken, dus ik dacht: Met een simpele voltage divider gaat dat ook wel lukken. Ik pak gewoon grote weerstanden zodat de lekstroom beperkt blijft:
/f/image/ifxqVjlt6IbygWqHxqA8VgEM.png?f=fotoalbum_large)
Dat is denk ik toch niet hoe het werkt want schakelen doet hij niet. Er is maar een stand en dat is -aan-. Ik heb nog een poging gedaan met kleinere weerstanden (10k) maar ook daar geen succes.
Ik heb ook nog geprobeerd ongeveer hetzelfde te doen met een n channel mosfet maar ook dat wilde niet:
/f/image/kmEY7ABMYeqG6kUi3bABug9U.png?f=fotoalbum_large)
De 24V komt overigens van zo'n standaard mt3608 bordje:
/f/image/nFI5GUQInTt17gy8reHuMG9B.png?f=fotoalbum_large)
Ik maak vast ergens een denkfout, maar waar?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)