Opbouw vliering van constructieve waarde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik ben onze slaapkamer aan het opknappen. Dit is de ruimte boven de (voormalige) garage.

Hierin zat een verlaagd plafond, terwijl de ruimte al niet al te hoog is. Dus dit heb ik verwijderd. Nu heb ik de balken zichtbaar en vraag ik mij af of dit van toegevoegde waarde is voor de constructie of dat het puur bedoeld was voor de vliering/plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzm70gHxf5sHIBeGmumEjXDbVv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XvDHbkafEqk9AHnvTdLc5Dy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-5SuBgiEI40iqTYc8l0LIes4a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj5lgWPF8R78d9q6GtwizqNC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JebTMPtSP1KaR3yAZiYmHFVzFCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBaVFkNPQYTPk4AOV8xr6U3V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjGYprtggVA2r0_4Ot-0m9g9GN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ubf64AlTk3lPaF2IMjUd07Q.jpg?f=fotoalbum_tile

In mijn optiek voegt het weinig toe, maar ik heb er dan ook weinig verstand van :+. Ik zie het en der een dikke spijker (derde foto) die vanuit de kap zelf de balken in gaat. Dit lijkt mij niet al teveel te houden.

De kap is dus aan de binnenkant voorzien van OSB en aan de buitenkant zit een 10 cm dikke balkconstructie met isolatie. Het liefst zou ik alle balken verwijderen en een aantal nieuwe balken overdwars terugplaatsen (voor de looks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Heb je het alleen over de hanenbalken (dwarsbalken) of ook over de hoofdliggers?

Beiden hebben een constructieve functie. Dat kan je zowel constructief beredeneren (de hoofdbalken beperken de doorbuiging van de dakvlakken en bij horizontale windlasten op één van de dakvlakken werken beide hoofdbalken (en beide dakvlakken) samen dankzij de hanenbalken) als puur logisch: wie gaat er nu een gigantische hoeveelheid balken aanbrengen om een plafond te verlagen in een ruimte die toch al niet zo hoog is?

Op basis van de spijker kan je met tamelijk grote zekerheid zeggen dat de hoofdbalken al vanaf de bouw aanwezig zijn. Theoretisch kunnen de hanenbalken later geplaatst zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en ik zou er niet op vertrouwen, tenzij dat uit de constructietekeningen blijkt (die mogelijk bij de bouwaanvraag ingediend zijn en bij de gemeente op te vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Zowel de hanebalken als de hoofdliggers. Die liggers liggen verder nergens op, ze hangen aan die spijkers.

Dat het bij de bouw zo gemaakt is geloof ik wel, de kap is destijds in 1 keer zo geplaatst en afgewerkt.

Er zit wel verschil in de hanebalken, er zijn hogere en lagere. 6 en 10 cm schat ik in. Mijn aanname is dat de lagere toegevoegd zijn voor de rachels van het plafond.

Ik zal eens op zoek naar de tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:54
Die hoofdbalken staan onder een vreemde hoek om een constructieve waarde te hebben, zover ik gezien heb staan ze normaal haaks op het dak. De spijkers kunnen ook van buitenaf zijn aangebracht bij het bouwen van de vliering, maar dat hangt ook af van hoe je dakopbouw is of dat logisch is (damp open folie weg moeten halen bijvoorbeeld). 10cm hoge balken voor het dak zijn niet bepaald hoog, zou dan zeggen (maar wie ben ik) dat dat ondersteuning behoeft (maar dan wel in andere vorm want dit is mijn inziens niet logisch krachten technisch gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
@Roeland precies, ik snap dat ook niet helemaal.

Het is natuurlijk wel een groot blok wat de kap soort van uit elkaar houdt ofzo, maar of dat nou zo logisch is omdat zo uit te voeren vraag ik mij af.

Ik heb een werktekening gevonden maar die komt niet overeen met wat er daadwerkelijk is gebouwd, of ik interpreteer het verkeerd. De balkconstructie staat er in elk geval niet op, wel twee dwarsbalken (hanebalken) aangegeven aan "dubbele balk". Maar is mij niet duidelijk of dat op de gevelzijde bedoeld is. Heb ook geen idee hoe de gevel is opgebouwd.

Toch maar even iemand erbij halen denk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik heb een werktekening gevonden maar die komt niet overeen met wat er daadwerkelijk is gebouwd, of ik interpreteer het verkeerd. De balkconstructie staat er in elk geval niet op, wel twee dwarsbalken (hanebalken) aangegeven aan "dubbele balk". Maar is mij niet duidelijk of dat op de gevelzijde bedoeld is. Heb ook geen idee hoe de gevel is opgebouwd.
Zou je deze hier wellicht kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Charango schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:56:
[...]

Zou je deze hier wellicht kunnen delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKqDpcj2JrR9HtjViif-K6rGoSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOc7f8gVAGcY0vOvbjb9vPYF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hghw9Je7i1HvhJqjcvEWdLD6k0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh8PHsKfPl2j8mVNmjttfqqn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:15
De tekening lijkt niet te matchen met hoe het is uitgevoerd. De tekening suggereert drie spanten, waarvan eentje zichtbaar in het midden zou moeten zitten. Maar die dubbele hanebalk en de versteviging in de nok zie ik niet.
In plaats daarvan lijkt de kap te bestaan uit twee met osb betimmerde dakvlakken die gesteund worden door het balk rooster waar je plafond aan hangt, zoals @Charango ook al suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op de laatste foto lijken er rechts een aantal openingen te zitten in het dak, dakraam en een ander schuin dakvlak? Dan zou het kunnen dat de balken daar een bepaalde functie hebben (zodat het dak niet door gaat hangen).
Het is een constructie met flinke balken (ook opgedikt) als het alleen een esthetische waarde zou hebben. Aan de andere kant lijken die lange balken niet te rusten op de binnenmuur, gezien de gipsplaat er achterlangs loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Klopt @_ferry_, het is de kap op de garage tegen de woning aan gebouwd.

De lange balken rusten inderdaad nergens op, ik denk zelfs dat de hele constructie op de grond gebouwd is en toen ertussen is "gehangen".

Dat de hele boel anders is dan tekeningen zal ik 8 jaar na aankoop en 28 jaar na bouw wel weinig mee kunnen vermoed ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Beekforel op 02-04-2023 11:46 ]

Pagina: 1